Arwen Skrevet 20. april 2004 #1 Skrevet 20. april 2004 Jeg elsker 17. mai og alt som hører med. Møte familie i byen. Spise sammen , flagg overalt ++ I det siste har jeg møtt flere som ikke liker den dagen :o ser jeg ut da.. Liker du 17. mai?
Gjest Moonshadow Skrevet 20. april 2004 #2 Skrevet 20. april 2004 Jeg hater 17 mai.. Korpsmusikken skjærer i hjertet mitt.. Jeg holder meg alltid inne den dagen. Grunnen er nok at jeg mistet oldemor 16mai for mange år siden og ble tvunget til å gå i tog dagen etter.. Jeg hadde det veldig ondt og tror det er det som har satt spor i meg.
Arwen Skrevet 20. april 2004 Forfatter #3 Skrevet 20. april 2004 Huff da.. da skjønner jeg det godt. :trøste:
Gjest care Skrevet 20. april 2004 #4 Skrevet 20. april 2004 Frihetstanken elsker jeg, men ikke alt oppstyret på 17. mai. Lager heller 17. mai frokost eller middag og sitter hjemme på verandaen og drikker champis... :-)
lille mor Skrevet 20. april 2004 #5 Skrevet 20. april 2004 Elsker 17 mai. Håpløs nasjonal romantikker. Is,brus,korps,unger med trompetblåsere,pølser,svidde burgere,sekkeløp,bløtekake med jordbær og lysegrønn bjørk, sikkreste vårtegnet som fins.. Hvor enn du går i li og fjell en sommerdag en vinterkvell......... Hurra,hurra,hurraaaaaa
Rapitap Skrevet 20. april 2004 #6 Skrevet 20. april 2004 Frihetstanken elsker jeg' date=' men ikke alt oppstyret på 17. mai. Lager heller 17. mai frokost eller middag og sitter hjemme på verandaen og drikker champis... :-)[/quote'] :bukke:
Gjest GreenSky Skrevet 20. april 2004 #7 Skrevet 20. april 2004 Jeg hater 17 mai.. Korpsmusikken skjærer i hjertet mitt.. Jeg holder meg alltid inne den dagen. Grunnen er nok at jeg mistet oldemor 16mai for mange år siden og ble tvunget til å gå i tog dagen etter.. Jeg hadde det veldig ondt og tror det er det som har satt spor i meg. Huff da, stakkars deg! :trøste: Jeg har ikke noe spesielt forhold til 17.mai annet en at det er deilig med en fridag. Pleier å lukke vinduet godt, så jeg ikke hører musikken, og sove lenge. Så blir det drikkings på kvelden.
Soul Skrevet 20. april 2004 #8 Skrevet 20. april 2004 Da jeg var liten elsket jeg 17.mai, nå er det ikke så spennende lenger. Også hjelper det jo ikke at soulmannen ikke liker den dagen. Men sier meg enig i dette jeg : Care skrev: Frihetstanken elsker jeg, men ikke alt oppstyret på 17. mai. Lager heller 17. mai frokost eller middag og sitter hjemme på verandaen og drikker champis... Tror det kan forandre seg hvis jeg får barn, da vil det jo være mer aktiviteter man må følge opp den dagen.
Lizzie Skrevet 20. april 2004 #9 Skrevet 20. april 2004 Herlig dag! Våkner gjerne grytidlig og ligger og gleder meg. Snodig det der egentlig! Vi er en vennegjeng som har tradisjon med Champagnefrokost med masse herlig mat. Så går vi ut i byen og titter på folkemengden og koser oss (ikke med pølser og brus, men gjerne med kalde pils....)
Gjest Madley Skrevet 20. april 2004 #10 Skrevet 20. april 2004 Jeg er et tradisjonsmenneske og elsker alt som har med feiringer å gjøre. Bunad, unger med fløyter, korps, taler og soft is..Til og med russen...hehe
Gjest Constanze Skrevet 20. april 2004 #11 Skrevet 20. april 2004 Ja! Men jeg hadde likt det bedre dersom jeg hadde hatt bunad, jeg synes det er litt stusslig å ikke ha det på 17. mai. Satser på at jeg har det til neste år.
blåveis Skrevet 20. april 2004 #12 Skrevet 20. april 2004 Liker at vi har en 17. mai, men jeg hater korpsmusikk, liker ikke å tråkke i folk og ikke få beveget meg framover. Det blir kanskje morsommere igjen når man får barn? (da jeg var barn var det jo en flott dag..!)
Serenity Skrevet 20. april 2004 #13 Skrevet 20. april 2004 Jeg liker 17. mai - såfremt jeg slipper å gå ut for å stå i svææære folkemengder. Bunaden, grillmat på verandaen med gode venner, is og at det er vår liker jeg - også har jeg jo fødselsdag dagen etter.. 8)
Gjest Poirot Skrevet 20. april 2004 #14 Skrevet 20. april 2004 Jeg er på gråten store deler av dagen, jeg, for jeg er så glad i Norge og det er ingen selvfølge å kunne feire en nasjonaldag på denne måten. Jeg elsker 17. mai, men jeg unngår Karl Johan.
*Lene* Skrevet 20. april 2004 #15 Skrevet 20. april 2004 Jeg syns 17. mai er ett evig stress.. Men sønnen min liker dagen. Det gjorde forsåvidt jeg da jeg var yngre og! Greit med en fridag!!
Ugla Skrevet 20. april 2004 #16 Skrevet 20. april 2004 Jeg elsker også 17. mai og nasjonaldagen vår!! Men de siste 6 - 7 årene har vi feiret på en litt "annerledes" måte. Vi drar til fjells, og tar en skitur. Med det norske flagg stikkende opp av ryggsekken, er vi en 10 - 20 stk som går "i tog" innover fjellet! Å, for en frihetsfølelse!! Vår norske natur med snødekte fjell så langt øyet kan se!! Og når vi kommer til toppen, tar vi frem champagneflaska og riktig feirer vår nasjonaldag! Og etter skituren, spiser vi en bedre middag på ett av hotellene! I år som 17. mai er på en mandag, blir det jo en riktig langhelg til fjells! Å... gleder meg! Får håpe at veret blir fint, og at skiføret holder!!
Gjest gjest1 Skrevet 20. april 2004 #17 Skrevet 20. april 2004 Etter at jeg fikk barn i skolealder fikk jeg nok av 17.mai. Nå klarer de seg uten meg igjen, så kanskje jeg kan få et normalt forhold til dagen igjen, men det derre pliktløpet at man SKAL møte på skolen til flaggheising midt på natta på en fridag, man SKAL gå i tog enten man synes det er pyton eller ikke, man SKAL deretter ned på stadioen for å plukke opp ungene, og man SKAL blakke seg fordi ungene må ha is og pølser og ballonger dagen lang. Ikke kan man kjøre noe sted, for man kommer ikke frem, det er bunader og biler med flagg og løv overalt. Denne dagen vil jeg bare ha fri - og liker ikke sånne pliktøvelser.
Pip Skrevet 20. april 2004 #18 Skrevet 20. april 2004 Eg høyrer til dei som synst det er heilt fantastisk med falgg, bunadar og masse menneske som samlast for å feire den dyrkjøpte fridomen vår! Det har aldri vore spørsmål OM ein skulle vere med på feiringa - eg kjem frå ei bygd, og der samlast ALLE til 17.mai-feiring. Tog, utandørs gudsteneste, middag og masse aktivitetar (særleg for borna) utover ettermiddagen. Det er litt stas å vere i Bergen òg då, og sjå på alle paradane og alle dei flotte bunadane etc. Jepp, likar def. 17. mai!
Arkana Skrevet 20. april 2004 #19 Skrevet 20. april 2004 Ja, jeg liker godt 17. mai, men etter at jeg flyttet til Oslo føler jeg ikke at det er samme sjarm som i min hjemby. Her er det bare stress å presse seg på T-banen til et overfylt sentrum hvor man ikke får sett noe som helst, og tusen unger som dytter borti deg med isen/pølsa/brusbegeret. Min hjemby er mye mindre og det er barnetog på formiddagen, på ettermiddagen er det folketog og rett etterpå russetog. Det så vi på hvert år, og pølser og is hører med. De siste årene i Oslo har jeg bare sett toget på TV og så blir det grilling utover dagen, enten her eller hos venner. Koselig det også forsåvidt.
Sofia Skrevet 20. april 2004 #20 Skrevet 20. april 2004 Jeg har 2 barn i skolealder og må innrømme at jeg synes denne dagen er en stressdag uten like. Nå kommer sikkert det også av at jeg er alene med ungene og de skal liksom være med på alt. Nye klær og sko er dyrt, is og brus og is og brus og is og brus, og ballonger og pølser og køgåing og atter køgåing. Kjenner at jeg faktisk gruer meg. Men det merker ikke ungene, jeg gleder meg på deres vegne da, og prøver å smile meg gjennom dagen. Gleder meg til ungene blir så store at det klarer seg selv. Sukk! Det er maaaange år til, har ei i 1. klasse og en i 4. Dobbelt sukk!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå