Gå til innhold

Bytte etternavn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal bytte etternavn når vi gifter oss. Et halvt år iforveien skal vi flytte, altså bytte adresse.

Mitt spørsmål er: kan jeg bytte etternavn før vi er gift? Hadde vært så mye enklere å fått gjør det samtidig:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det kun hos skatteetasten jeg må bytte hos ?

AnonymBruker
Skrevet

Tror det.

Men på f.eks UiO må du vise bekreftelse på endringen for å kunne endre navnet i deres database.

Anonymous poster hash: e1394...7f1

AnonymBruker
Skrevet

kjekt om man skal på bryllupsreise og fikse passet i god tid også, med det nye navnet

Anonymous poster hash: 7d10a...5b9
Skrevet

Du må og huske at du må bytte navn i pass, førerkort, bankkort ol.

Trur heller ikkje telefonabo., forsikringrinagr ol bytter automatisk, så må huske å gi beskjed her også.

Skrevet

men n år jeg har endret hos skatteetaten å får bekreftelse på at dette er iorden så kan jeg ta "ringerunden" rundt til alle ? :) Det er kun her jeg må endre å få bekreftelse før jeg kan ta ringerundet ? :P

Skrevet

men n år jeg har endret hos skatteetaten å får bekreftelse på at dette er iorden så kan jeg ta "ringerunden" rundt til alle ? :) Det er kun her jeg må endre å få bekreftelse før jeg kan ta ringerundet ? :P

Jepp :) Skatteetaten seie det tar ca 3 uker å behandla ein søknad om navneendring.

Endring elektronisk: http://skatteetaten.no/no/Skjemaer/endre-navn/

Endring papriskjema: http://www.regjeringen.no/nb/dep/jd/dok/andre/skjema/meldingsskjema-for-navneendring.html?id=450610

Skrevet

Det skal litt mer til enn ringerunde for mye, en del instanser vil se navneendringsmeldingen du får fra Skatteetaten. Ta den med ved personlig oppmøte og sørg for å få laget noen bekreftede kopier du kan sende til de du melder navneendring skriftlig til.

Bryllupsreise må bestilles i nytt navn og du må skaffe deg nytt pass, eller det må bestilles med gammelt navn og du må bruke det gamle passet. Det viktigste på reise er at navn på billetter/booking og i passet stemmer overens.

Skrevet

Når jeg giftet meg, sendte jeg inn navneendring i god tid i forveien. Jeg fikk beskjed om at mitt nye navn ble "aktivert" fra dagen etter vi giftet oss.. vet ikke hvorfor, men kanskje fordi vi sendte inn prøveattesten samtidig? Men etter vi giftet oss, så tok det to arbeidsdager og bekreftelsen på navneendringen lå i posten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...