AnonymBruker Skrevet 1. august 2013 #1 Skrevet 1. august 2013 8 måneder -1-åringer: Pleier barnehager å ja kvalifisert personell til så små barn? Er det mange assistenter a'la mannlige sivilarbeidere med hestehandel og kvinnelige 19-åringer med slør og gebrokken norsktale? Hvordan tør man å overlate 8-12 måneder og eldre barn til ukvalifisert personell? Hva GJØR disse små i barnehagen hver dag? Hvordan vet man at de bitte små har det bra?Anonymous poster hash: 69bdc...4ca
Yesterday Skrevet 1. august 2013 #2 Skrevet 1. august 2013 (endret) Har ikke jobbet med så små barn (kun over 1 år) selv og er ikke pedagog (er sosionom) men har jobbet i flere barnehager og har ikke vært borti folk som du beskriver. Der jeg har jobbet er barna mye ute, leker, sover og spiser. Er mye pedagogikk der men jeg kan ikke så mye om det. Men mange ansatte i barnehager har ikke utdannelse og de fleste er supre folk. De får opplæring og erfaring, er masse rutiner i barnehager for alt mulig. Har møtt mange kjempe dyktige 19-20-åringer i barnehager. Og samtilige som jobber med barn må levere politiattest. Ellers skal det være minst en pedagog per avdeling og noen gangere flere, det kommer an på antall barn. Kanskje du skal snakke med en barnehage eller venner med barn i barnehage, så du skjønner mer at barnehager ikke er farlige for barna. Man vet vel at barna har det bra når de er lykkelige og ikke har noe imot å dra i barnehagen, at de er rolige og ikke endrer oppførsel til det negative. Endret 1. august 2013 av Yesterday
AnonymBruker Skrevet 1. august 2013 #3 Skrevet 1. august 2013 Har ikke jobbet med så små barn (kun over 1 år) selv og er ikke pedagog (er sosionom) men har jobbet i flere barnehager og har ikke vært borti folk som du beskriver. Der jeg har jobbet er barna mye ute, leker, sover og spiser. Er mye pedagogikk der men jeg kan ikke så mye om det. Men mange ansatte i barnehager har ikke utdannelse og de fleste er supre folk. De får opplæring og erfaring, er masse rutiner i barnehager for alt mulig. Har møtt mange kjempe dyktige 19-20-åringer i barnehager. Og samtilige som jobber med barn må levere politiattest. Ellers skal det være minst en pedagog per avdeling og noen gangere flere, det kommer an på antall barn. Kanskje du skal snakke med en barnehage eller venner med barn i barnehage, så du skjønner mer at barnehager ikke er farlige for barna. Man vet vel at barna har det bra når de er lykkelige og ikke har noe imot å dra i barnehagen, at de er rolige og ikke endrer oppførsel til det negative. Politiattest er ikke et kvalitetsstempel som sier at personen er et godt og snilt menneske. Hvordan vet en 8 mnd gammel baby hvordan den skal vise at den ikke har deg bra eller om en ansatt er sløv og ikke stimulerer / behandler barnet bra?Anonymous poster hash: 69bdc...4ca
Silfen Skrevet 1. august 2013 #4 Skrevet 1. august 2013 Min erfaring er at unge, og muligens de du vil kalle for sløve, som ser temmelig frika ut, er bedre med ungene enn de gamle tantene som har jobbet der i 40 år. 9
absinthia Skrevet 1. august 2013 #5 Skrevet 1. august 2013 Det som vi først og fremst legger til rette for, med så små barn er at de skal føle seg trygge og får mat og søvn når de trenger det - og ikke minst ro. Når de er så små skal man ikke drive med mange aktiviteter, men la barnet utforske omgivelsene sine. Blir det for urolig, får de ikke nok fred til å gjøre dette på en god måte, når de er litt større, øker behovet for fart og spenning. På en typisk småbarnsavdeling er det en pedagogisk leder og to assistenter på 9 barn- den pedagogiske lederen skal ha utdanning om det ikke er gitt dispensasjoner for noe annet. Er man heldig har også assistentene utdanning, Da jeg jobbet på småbarnsbase med opp til 27 0-2-åringer, hadde de som var så små aktiviteter i form av musikk, litt turer, maling, vannlek og lek med forskjellige sanseelementer, ellers la man tilrette for lek og utforskning av omgivelse med voksne i umiddelbar nærhet, men det viktigste er trygghet, omsorg og et fang å sitte i. 1
absinthia Skrevet 1. august 2013 #6 Skrevet 1. august 2013 Her er forresten en grei link til hvordan du ka. Se om barnet har det bra i barnehagen: http://www.klikk.no/foreldre/smabarn/article824360.ece
Yesterday Skrevet 1. august 2013 #7 Skrevet 1. august 2013 Politiattest er ikke et kvalitetsstempel som sier at personen er et godt og snilt menneske. Hvordan vet en 8 mnd gammel baby hvordan den skal vise at den ikke har deg bra eller om en ansatt er sløv og ikke stimulerer / behandler barnet bra?Anonymous poster hash: 69bdc...4ca Nei en politiattest sier ikke noe om det, men det er et krav så jeg nevnte det bare. En baby vet ikke det men ofte kan man merke på væremåten til babyer at de ikke har det bra, f.eks blir mer sutrete enn før, sover dårligere, spiser mindre osv. Babyer kan reagere med stress når de ikke har det bra akkurat som oss voksne, bare at babyer ikke kan si i fra på noen slags måte. Om barna ikke blir stimulert bra nok vet jeg ikke så mye om, men vil anta at man kanskje ser mindre fremgang i utviklingen enn man burde. Men folk som gjør en dårlig jobb skal egentlig ikke jobbe med det de gjør, dessverre skjer det at ledere ikke bryr seg. Men om du er bekymret for ditt barn så kan du jo bytte barnehage om du bekymrer deg og ikke stoler på de i den barnehagen, om du skal ha et barn i barnehage snart. Det finnes dessverre noen dårlige barnehager der ute men i utgangspunktet så SKAL alle barnehager være bra, det sier jo seg selv.
absinthia Skrevet 1. august 2013 #8 Skrevet 1. august 2013 Såpass små barn kan få reaksjoner selv om de har det bra i barnehagen i begynnelsen. Vet ikke om linken jeg la inn over kommer inn på akkurat det, men det er målt forhøyede kortisolverdier så lenge som 5-6 måneder etter barnehagestart for ettåringer - det gjelder oftest de som også artikkelen kommer inn på - de som ikke viser så mye følelser/ gråter i barnehagen. Er det en god barnehage er de på vakt ovenfor dette og passer på at de barna som ikke gråter også får et fang å sitte i innimellom, slik at de ikke blir gående rundt alene fordi " de klarer seg så godt" .
Yesterday Skrevet 1. august 2013 #9 Skrevet 1. august 2013 Såpass små barn kan få reaksjoner selv om de har det bra i barnehagen i begynnelsen. Vet ikke om linken jeg la inn over kommer inn på akkurat det, men det er målt forhøyede kortisolverdier så lenge som 5-6 måneder etter barnehagestart for ettåringer - det gjelder oftest de som også artikkelen kommer inn på - de som ikke viser så mye følelser/ gråter i barnehagen. Er det en god barnehage er de på vakt ovenfor dette og passer på at de barna som ikke gråter også får et fang å sitte i innimellom, slik at de ikke blir gående rundt alene fordi " de klarer seg så godt" . Joda man skal ikke alltid tolke dårlig humør ol. som noe veldig negativt, og huske de rolige barna.
Silfen Skrevet 1. august 2013 #10 Skrevet 1. august 2013 Og man skal ikke alltid tolke selvstendige barn som at de krampeaktig trenger mer oppmerksomhet.
absinthia Skrevet 1. august 2013 #11 Skrevet 1. august 2013 Og man skal ikke alltid tolke selvstendige barn som at de krampeaktig trenger mer oppmerksomhet. Sant nok, det er en fin balansegang. Har jobbet med minst et par litt " innpåslitne" assistenter som stadig avbryter toddlere når de er konsentrert med " viktig arbeid" for å klemme og kose, det er riktignok snilt av dem, men de forstyrrer jo barnet.
Silfen Skrevet 1. august 2013 #12 Skrevet 1. august 2013 Ja, nemlig. Jeg hadde en evighetsleker. Hun kunne holde på i timesvis om hun var uforstyrret. Ikke i barnehagen, riktignok, siden der ble man forstyrret hele tiden. Hun var også sosial og hadde hun tilgang til andre barn og ikke minst, DUKKER, så var det ikke så nøye med annet. Vi gikk riktignok i åpen barnehage fra hun var bitteliten, så det kan ha bidratt til at hun var trygg i den type omgivelser. 1
absinthia Skrevet 1. august 2013 #13 Skrevet 1. august 2013 .... Der kommer vi faktisk også inn på temaet om hvor mye stimulering små barn trenger og små barn er ofte fryktelig flink til å stimulere til egen utvikling, så lenge omgivelsene er tilrettelagt. De er ikke så fryktelig avhengig av at noen går inn for å stimulere dem, bare de har tumlerom, mennesker som ser dem og noe å leke med.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå