Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er nå 29 uker på vei og var på svangerskapskontroll i dag. Sf-målet mitt ligger litt over den røde streken og har vokst bra siden sist (lå da akkurat på den røde streken), fosterlyden var fin, normal vektøkning, urinprøven negativ, ingen ødemer og normalt blodtrykk, men blodprosenten hadde steget siden kontrollen i uke 9. Har ikke målt den i mellomtiden. I uke 9 var den på 12,5, nå var den på 13,7. Legen sa ingenting på dette, men sa at alt så helt fint ut.

Da jeg kom hjem, begynte jeg å lese på dette, og jeg ser at det regnes som en risiko/komplikasjon å ha blodprosent over 13,5 så sent i svangerskapet. Jeg vil tro at jeg har naturlig høy blodprosent, da begge foreldrene mine har det. At den var lavere i uke 9 skyldes nok at jeg slet med ekstrem svangerskapskvalme siden ca uke 5 og at jeg dermed ikke fikk i meg noe mat, kun drikke. Nå etter ca uke 12 har jeg spist sunt og variert og tar i tillegg multivitaminer for gravide som jeg ser inneholder jern. Bør jeg være bekymret? Burde jeg slutte å ta multivitaminene slik at ikke jernnivået, og dermed blodprosenten, blir for høyt? Bør jeg be om en ekstra måling av blodprosenten? Vil ikke virke hysterisk å ringe legen, siden han sikkert hadde kommentert det om det var kun grunn til ekstra oppfølgning. Jeg har ny kontroll i uke 32, så bare 3 uker til ca. Ville dere ventet til da eller bedt om ny måling/ekstra oppfølgning? Andre som har erfaringer med for høy blodprosent i andre og tredje trimester?

Anonymous poster hash: 55095...4c8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...