Gå til innhold

I hvilken alder bør jenter begynne å bruke overdel på stranda?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har vært en del på stranda i sommer med vår fireårige datter. Hun har da vært den eneste jenta over babystadiet som bare har brukt badebukse. De andre jentene har brukt enten hel badedrakt eller bikini med overdel.

Jeg stusset litt på det, for de er jo ikke i nærheten av å ha noe mer å skjule de enn det guttene på samme alder har. Men burde vi allikevel ta på henne en overdel fra nå av?

Anonymous poster hash: 24a40...749
Videoannonse
Annonse
Gjest HappyWaffle
Skrevet

det er opp til deg. personlig syns jeg ikke hun trenger det :) men når hun nærmer seg skolealder er det nok på tide :)

AnonymBruker
Skrevet

det er opp til deg. personlig syns jeg ikke hun trenger det :) men når hun nærmer seg skolealder er det nok på tide :)

Men hvorfor den grensa, hun har neppe noe mer å skjule da heller?

Gjest Maria_Marihøne
Skrevet

Kan hun ikke bestemme dette selv da? Det kommer vel en tid hvor hun ønsker å skjule seg litt mer, og hvis de tiden ikke kommer så er jo det bare flott. I Norge så MÅ man vel ikke bruke overdel om man ikke vil?

• Liker 2
Skrevet

Hun setter nok den grensen selv tenker jeg. Jeg husker jeg ikke skjønte hvorfor ei slektning skiftet i skjul, det var jo ikke farlig, to år etter nektet jeg å ikke ha på meg overdel. Slaktingen var vel 19 tenker jeg, jeg var vel 8 ?

Gjest HappyWaffle
Skrevet

nei det kan jeg være veldig enig i. husker ikke når jeg startet med overdel, men har vel noe med "normene" vi har her i landet.

men du bør jo egentlig se det ann selv å se hva du er komfortabel med og høre på hva datteren din syns :)

AnonymBruker
Skrevet

Normene forandrer seg vel i ganske heftig tempo nå. Men for 10-12 år siden var det helt vanlig at første og andreklassinger gikk toppløse på stranda. Hva det er i dag er jeg ærlig talt litt usikker på men ser ingen grunn til å påtvinge noen topp før de begynner på skolen i alle fall.

Anonymous poster hash: 1c974...d43
  • Liker 5
Gjest HappyWaffle
Skrevet

i dag starter jo småjenter på 11 å barbere seg uten å egentlig ha noe å barbere bort å. de napper bryn og bruker sminke.

da jeg var på den alderen visste jeg ensten ikke hva barbering var, jeg lekte i skogen og dreit i sminke :P tidene forandrer seg FORT!

har en søster på 11 så jeg ser lett hvordan det har forandret seg :)

VÆRSTE jeg ser er mødre som kjøper bikinioverdel med innlegg!! :kjempesinna: som om en 6 åring TRNGER det???

Gjest Guilty
Skrevet

Syns man bør begynne når de enten begynner å få pupper/og eller hun vil bruke det selv :)

• Liker 1
Skrevet

Så lenge hun ikke har noe å skjule, synes jeg :) Hun kommer nok til den alderen der hun selv har lyst å bruke overdel, eller badedrakt, og da sier hun nok i fra.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jo, det er ikke noe must for min del at hun skal bruke topp, og hun selv er av typen som helst skulle gått naken året rundt, så for oss holder en bukse i lange baner. Men i og med at alle de andre brukte topp begynte jeg å tenke på om folk rundt kunne reagere på det?

AnonymBruker
Skrevet

Hvis de har svømming på skolen bør hun få mulighet til å bruke det samme som de andre jentene, siden det ofte er viktig å være med i gjengen i den alderen der. Men ellers behøves det ikke før hun vil selv. Jeg gikk i bare shorts til jeg var 11-12 og puppene viste seg.

Anonymous poster hash: c5541...471
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hm, min 4-åring bruker ikke alltid badebukse en gang. Har ei på 7 også, og hun bruker ikke overdel. Ser ikke poenget. Slike ting får de finne ut av selv, synes det er helt feil å antyde at ungjenter må dekke seg til!

Anonymous poster hash: 5cfdf...5d7

• Liker 2
Skrevet

Så lenge det ikke er snakk om veldig voksne overdeler, ala trekantbikini osv så ser jeg ikke mer galt i at småjenter bruker bikini enn at de går med kjoler og andre jenteklær.

Skrevet

Svarte ikke på spørsmålet, nei jeg synes ikke dere trenger å ta på henne noen overdel med mindre hun vil det selv ;)

Skrevet (endret)

Min blir 5 i november og har gått med bikinitruse og overdel på stranden i sommer. Det følger jo med bikinioverdel til bikinien, så tror hun hadde blitt snurt om jeg skulle lagt den vekk bare fordi hun enda ikke har pupper. Gjør det virkelig noe om en liten jente går med en uskuldig bikinioverdel med Hello Kitty applikasjon på? Blir jo som en drakt. Singleter og kjoler dekker da brystkassen de og. Eller skal man la ungene gå med bare skjørt, fordi de "har jo ikke noe å skjule"?

(dette var et svar til de som "steiler" når de ser små jenter i bikini - finnes mange av de!")

Endret av SummerJoy
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Min blir 5 i november og har gått med bikinitruse og overdel på stranden i sommer. Det følger jo med bikinioverdel til bikinien, så tror hun hadde blitt snurt om jeg skulle lagt den vekk bare fordi hun enda ikke har pupper. Gjør det virkelig noe om en liten jente går med en uskuldig bikinioverdel med Hello Kitty applikasjon på? Blir jo som en drakt. Singleter og kjoler dekker da brystkassen de og. Eller skal man la ungene gå med bare skjørt, fordi de "har jo ikke noe å skjule"?

(dette var et svar til de som "steiler" når de ser små jenter i bikini - finnes mange av de!")

En bikinioverdels eneste funksjon er å dekke til puppene. Singleter og kjoler har en litt annen funksjon, feks som del av et antrekk når man skal pynte seg, når det ikke er varmt nok til å gå uten, osv.

Ja, jenter kan gjerne gå i bare skjørt/shorts i situasjoner hvor det er naturlig at gutter går i bar overkropp (varmt vær og uformelle settinger) i den alderen.

Anonymous poster hash: 5cfdf...5d7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Så lenge hun selv ikke føler noe behov for det, burde strengt tatt ikke dere det heller.

Personlig synes jeg denne seksualiseringen av kropp er noe tull, men jeg er såpass inneforstått med denne frykten for naturen som råder i disse dager likevel. Men å påtvinge småbarn å skjule overkroppen sin bare fordi de tilfeldigvis har en vagina blir bare for dumt.

Anonymous poster hash: c33a4...d1f
  • Liker 1
Skrevet

Mulig jeg er litt treig nå, men spør likevel; er dere i Norge nå? I såfall trodde jeg at det var ganske vanlig at barn gikk uten overdel... Lenger sør har jeg opplevd at BABYER gjerne har på seg bikini, og jeg har kanskje sett barn uten overdel noen få ganger i sommer (type under 8 år)... Tror det kommer veldig an på hvor man er også...

Skrevet

Når de begnner å få pupper? Ser ikke vitsen i å begynne før.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...