Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest selungen
Skrevet

lager en egen post jeg.

Når man skal regne livsopphold, skal man da regne husleie inn i den summen eller er den utenom?

Videoannonse
Annonse
Gjest selungen
Skrevet

Ja.

Hm, takk for svar men den hjalp meg ikke veldig. Si at man skal sette satsene som de bruker under gjeldsordning, da er det 9912 kroner i livsopphold, men er dette da med husleie?

Skrevet

Det bør det være for på 10 lapper så lever man jo som en konge om det er uten leie inkludert

• Liker 3
Skrevet

Nei, det er etter husleie er betalt. :)

Under gjeldsordning så kan man da sitte igjen med 9912 etter husleie er betalt.

Typen får utbetalt 20.000 i lønn. Han betaler husleie til meg på 6000.

Ca.4000 går da til kreditorer, og resten beholder han.

Skrevet

Nei, det er etter husleie er betalt. :)

Under gjeldsordning så kan man da sitte igjen med 9912 etter husleie er betalt.

Typen får utbetalt 20.000 i lønn. Han betaler husleie til meg på 6000.

Ca.4000 går da til kreditorer, og resten beholder han.

Så han kan leve som en konge selv under gjelsordning :O

• Liker 2
Skrevet

Leve som en konge på 10.000 i mnd???

• Liker 2
Skrevet

Det er 5 år hvor han ikke får full lønn, ikke kan ta opp lån, ikke få mobilabonnement, ikke få igjen skattepenger eller tjene noe som helst ekstra..

Gjest Snyltefluen
Skrevet

Leve som en konge på 10.000 i mnd???

10.000 pr mind etter husleie er muligens litt mindre enn en konge har å rutte med, men det er ingenting å klage over.

• Liker 3
Skrevet

Men det er jo fordi han jobber og får lønn, altså ikke penger han 'får' under gjeldsordning.

Før han begynte å jobbe fikk han AAP på ca 10.000 i mnd. Da måtte han betale husleie av dem, og kreditorer fikk ingenting.

Det lønner seg altså å jobbe med gjeldsordning, men ingen vits i å tjene 40.000 i mnd. Man sitter igjen med det samme uansett.

Skal bli godt når gjeldsordningen er ferdig og han får beholde lønna si.

Gjest selungen
Skrevet

Mamma har en venninne som fikk 3000 igjen i skattepenger og hun fikk beholde de, men jeg vet at gjeldsorning løper over 5 år og så er det 2 år etter det man ikke kan ta opp lån eller noe hvis man ikke har hatt penger å betale for slik at ikke kreditorene skal oppleve at man bare venter i de årene.

AnonymBruker
Skrevet

Man kan ikke kreve at folk skal leve på fattigdomsgrensa når de jobber fulltid, da mister man enhver motivasjon til å rydde opp etter seg.

Anonymous poster hash: f2f45...cea

• Liker 3
Skrevet

lager en egen post jeg.

Når man skal regne livsopphold, skal man da regne husleie inn i den summen eller er den utenom?

Det er utenom livsopphold. Hvis du har utgifter til barnepass, kommer dette også utenom. Ellers er det meste innunder livsopphold: mat, strøm, TV/internett, transportutgifter, mobil, ferie, osv.

9912 er en helt grei sum å leve for i måneden, men jeg tror nok en konge har litt mer enn det ... jeg synes nå det er bra å bo i et land som behandler innbyggerne sine bra, selv de med gjeldsordning.

AnonymBruker
Skrevet

Det er 5 år hvor han ikke får full lønn, ikke kan ta opp lån, ikke få mobilabonnement, ikke få igjen skattepenger eller tjene noe som helst ekstra..

Det er da vel bare rett og rimelig at han gjør opp for seg?

Anonymous poster hash: d214a...c66

• Liker 4
Skrevet

Det er da vel bare rett og rimelig at han gjør opp for seg? Anonymous poster hash: d214a...c66

Ja, så absolutt! Syns det er en veldig bra løsning, og er veldig takknemlig for at han fikk det!

Skrevet

Man kan ikke kreve at folk skal leve på fattigdomsgrensa når de jobber fulltid, da mister man enhver motivasjon til å rydde opp etter seg.

Anonymous poster hash: f2f45...cea

Så de skal oppmunters til at det er greit at du betaler 100kr i måneden å bruker 14 år på å betale ned gjelda di?

Det er utenom livsopphold. Hvis du har utgifter til barnepass, kommer dette også utenom. Ellers er det meste innunder livsopphold: mat, strøm, TV/internett, transportutgifter, mobil, ferie, osv.

9912 er en helt grei sum å leve for i måneden, men jeg tror nok en konge har litt mer enn det ... jeg synes nå det er bra å bo i et land som behandler innbyggerne sine bra, selv de med gjeldsordning.

Tv og internet er ikke livsnødvendig, det er heller ikke ferie, mat for en enkelt koster ikke mer enn 2000 i måneden, strøm på en gjennomsnittlig leilighet i måtelig størrelse for en enslig, maks 1000 kr, transportutfigter, er det bussmuligheter 1000 kr i månedskort? elelrs 2-4000 for en bil.

Da har han enda 3-5 000 å handle øl for :O

• Liker 1
Skrevet

Så de skal oppmunters til at det er greit at du betaler 100kr i måneden å bruker 14 år på å betale ned gjelda di?

De skal oppmuntres til å jobbe for å kunne sitte igjen med mer penger. Om du tjener 40.000 i mnd, går over 20.000 til kreditorer hver måned. Tjener du 10.000 i mnd går ingenting til kreditorer. All gjeld er uansett slettet etter 5 år.

Forskjellen er at om du jobber kan du selv sitte igjen med dobbelt så mye, og det er da (med jobb) lettere å få orden på livet sitt.

Skrevet

De skal oppmuntres til å jobbe for å kunne sitte igjen med mer penger. Om du tjener 40.000 i mnd, går over 20.000 til kreditorer hver måned. Tjener du 10.000 i mnd går ingenting til kreditorer. All gjeld er uansett slettet etter 5 år.

Forskjellen er at om du jobber kan du selv sitte igjen med dobbelt så mye, og det er da (med jobb) lettere å få orden på livet sitt.

Da er det jo enkelt å bare ta en jobb med luselønn så er du fri alle dine skylder om 5 år uten å betale ei krone.....

• Liker 1
Skrevet

Tv og internet er ikke livsnødvendig, det er heller ikke ferie, mat for en enkelt koster ikke mer enn 2000 i måneden, strøm på en gjennomsnittlig leilighet i måtelig størrelse for en enslig, maks 1000 kr, transportutfigter, er det bussmuligheter 1000 kr i månedskort? elelrs 2-4000 for en bil.

Dette blir veldig enkelt fra din side. Internett og telefon er nødvendig i dagens samfunn, f.eks. for å betale regninger og i jobben. Strøm om vinteren overstiger 1000 kr måneden. Å kunne dra på en liten ferie er nødvendig for å holde motet oppe og helsen bra. I tillegg har en blant annet diverse forsikringer som skal dekkes (innbo, for eksempel).

Ja, livsopphold på rundt 9000 er ikke lite penger, men det er ikke unødvendig mye.

AnonymBruker
Skrevet

Må du ødelegge diskusjonen?

Spørsmålet handler ikke om ditt syn på sosialhjelpssatser, det er et spørsmål om livsopphold er føreller etter husleie.

Opprett egen tråd om du vil diskutere din irritasjon over satser. Det er JÆVLIG irriterende å lese slike tråder med alle utenomsnakket som gjentar seg til det kjedsommelige i hver eneste tråd.

Anonymous poster hash: d631e...19f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...