Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

1 mnd til termin, og jeg får ikke sove.

Er livredd for å dø under fødsel.

Jeg er ikke den sunneste av alle, og pga problemer med halsen(vært hos legen i mange år pga dette) klarer jeg ikke å svelge uttallige piller med vitaminer, får brekninger som gjør at jeg kaster opp konstant etter forsøk, og blir sår i hals ol.
Frokost klarer jeg ikke, samme skjer her. Prøver å lure i meg sunne ting, men pga denne sykdommen så er det ikke alt jeg klarer å få ned.

Så jeg har nå hatt en vond følelse siste to mnd, at siden jeg ikke er den SUPER SUNNE gravide dama, så vil dette slå tilbake under fødsel. At kroppen min er for svak. Presser jeg for hardt så stopepr hjertet, noe revner inni meg, noe blir ødelagt/skadet, mister for mye blod.

Og for å gjøre det bedre, så får jeg av og til "stikkende" merkelige "smerter" i feks bryst, mellomgulv, hjertet ol, og da er jeg sikker på at jeg har et svakt hjerte, og at kroppen min ikke komemr til å makte påkjenninger fra en fødsel.

Vet ikke om det er dårlig samvittighet for at jeg ikke er så sunn, frykt i seg selv, frykt for døden i seg selv, eller hva det er... men ved hver minste bevegelse, hvert minste "smertestikk" i kroppen, hva enn det er, så blir min "bekreftelse" bare større, og jeg begynner å grue meg til alt, og tenker tanker om hvem pokker som skal ta vare på barnet....

Gruer meg :(

Anonymous poster hash: b2445...f28
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjære deg, du må snakke med noen. Jordmor kan være et godt sted å starte, og/eller fastlegen. Hvis de mener det er grunnlag for det kan de eventuelt referere deg videre til noen med mer spesialkompetanse på angst.

Det er ingen grunn til å tro at du ikke skal overleve fødselen, vi har et fantastisk helsevesen i dette landet, og de kommer til å ta godt vare på deg. Det er ekstremt sjelden at noen dør i fødsel i Norge i dag. Små vondter og rare følelser i kroppen er noe alle opplever innimellom, det er såkalte "symptoms of life". Det trenger ikke å bety at noe er galt med deg, og det er slett ingen grunn til å anta at du skal ha svakt hjerte pga. de småvondtene du beskriver. Såvidt meg bekjent er det helt normalt. Men du kan jo spørre legen din om han kan sjekke litt ekstra, hvis du er veldig redd. Ang. vitaminer og slikt - når du er så langt i svangerskapet regner jeg med at det har blitt tatt blod- og urinprøver opptil flere ganger. Hvis du mangler noe viktig hadde det nok blitt oppdaget og tatt tak i. Så lange du greier å få i deg noenlunde balansert kost i store nok mengder i løpet av dagen er det ikke krise om du ikke fikser frokosten så godt, og at du ikke får i deg vitaminpiller gjør absolutt ingenting. Kosttilskudd-bransjen er gode til å reklamere for seg, og har greid å skape et inntrykk av at folk flest trenger produktene deres. Dette er det reneste sludder - med unntak av tran (og folat i starten av svangerskapet) er det ingenting av alle disse kosttilskuddene som har noe nevneverdig for seg for folk som ikke har spesielt underskudd på noe. Igjen, hvis du er veldig usikker kan du be legen om en ekstra blodprøve for å sjekke at du har det du trenger.

Det er vondt og vanskelig å gå rundt å være redd hele tiden. Det er også helt normalt for gravide å være litt ekstra bekymret for alt som kan gå galt - man har jo plutselig et nytt liv å ta seg av. Ikke vær redd for å ta det opp med helsepersonellet rundt deg, de har helt sikkert møtt mange andre med liknende tanker, og vil forhåpentligvis kunne berolige deg. Lykke til :hug:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...