Portvinpiken Skrevet 31. juli 2013 #1 Skrevet 31. juli 2013 Et tips til et godt foredrag til dere som deler interessen for dominans og lederskapsteorier: http://urplay.se/Produkter/162012-UR-Samtiden-Hunden-i-tv-Hundar-ar-inga-vargar
AnonymBruker Skrevet 1. august 2013 #2 Skrevet 1. august 2013 Interessant foredrag. Likefullt er det vel slik at hunden underordner seg menneskene i hjemmet den bor i. Den lystrer kommandoer, og går på plass når den får beskjed om det etc. Så på mange måter er det jo et naturlig hierarki, uten at vi snakker om dominans. Anonymous poster hash: b182f...af0 1
AnonymBruker Skrevet 1. august 2013 #3 Skrevet 1. august 2013 Interessant foredrag. Likefullt er det vel slik at hunden underordner seg menneskene i hjemmet den bor i. Den lystrer kommandoer, og går på plass når den får beskjed om det etc. Så på mange måter er det jo et naturlig hierarki, uten at vi snakker om dominans. Anonymous poster hash: b182f...af0 Enig, men det ville vel du gjort også...? "Sett deg ned, så skal jeg komme med en kakebit til deg". Jeg ville satt meg ned da Eller, som enkelte trener "Sett deg ned, ellers får du deng". Ville satt meg ned da også. Så de lystrer fordi de vet de får noe ut av det. Det blir et naturlig hierarki omtrent som med barn, selv om folk hater sammenligningen barn - hund. Hunden får IKKE lov å stjele en pose med glassbiter hun finner ute, og vi må passe på, for hun vet ikke selv at hun kan skade seg. Men hun tenker kanskje ikke på det som hierarki, for hun vil gjerne beholde posen med glass, helt til vi sier hun kan få noe bedre, som en leke eller godbit. Vinn-vinn for henne. Men jeg har ingen tro på at hunden prøver å dominere meg. De skjønner vel såpass som at vi er en annen art enn dem. Anonymous poster hash: 308db...54e 1
AnonymBruker Skrevet 1. august 2013 #4 Skrevet 1. august 2013 Enig, men det ville vel du gjort også...? "Sett deg ned, så skal jeg komme med en kakebit til deg". Jeg ville satt meg ned da Eller, som enkelte trener "Sett deg ned, ellers får du deng". Ville satt meg ned da også. Så de lystrer fordi de vet de får noe ut av det. Det blir et naturlig hierarki omtrent som med barn, selv om folk hater sammenligningen barn - hund. Hunden får IKKE lov å stjele en pose med glassbiter hun finner ute, og vi må passe på, for hun vet ikke selv at hun kan skade seg. Men hun tenker kanskje ikke på det som hierarki, for hun vil gjerne beholde posen med glass, helt til vi sier hun kan få noe bedre, som en leke eller godbit. Vinn-vinn for henne. Men jeg har ingen tro på at hunden prøver å dominere meg. De skjønner vel såpass som at vi er en annen art enn dem. Anonymous poster hash: 308db...54e Hva om dere ikke har en leke eller godbit? Anonymous poster hash: 69241...853
Portvinpiken Skrevet 1. august 2013 Forfatter #5 Skrevet 1. august 2013 Hva om dere ikke har en leke eller godbit? Anonymous poster hash: 69241...853 Ros/kos funker som bare det :-)
AnonymBruker Skrevet 1. august 2013 #6 Skrevet 1. august 2013 Tror ikke på dominans innenfor lederskap, slik som at hunden skal sist ut av døra, vente på "vær så god", lystre pga redsel og fysisk straff. Men heller at hunden skal se på eieren som leder, en støtte og trygghet slik at den slipper å ta egne avgjørelser. Et godt lederskap handler om å gjøre hunden trygg på deg og sine omgivelser, ikke omvendt. Desverre kan utrygge, engstelige og apatiske hunder ofte forveksles med lydighet. Foretrekker heller en livsglad rampete hund med særegenhet, personlighet og egenrådighet. Anonymous poster hash: cb3aa...d7d
AnonymBruker Skrevet 1. august 2013 #7 Skrevet 1. august 2013 Tror ikke på dominans innenfor lederskap, slik som at hunden skal sist ut av døra, vente på "vær så god", lystre pga redsel og fysisk straff. Men heller at hunden skal se på eieren som leder, en støtte og trygghet slik at den slipper å ta egne avgjørelser. Et godt lederskap handler om å gjøre hunden trygg på deg og sine omgivelser, ikke omvendt. Desverre kan utrygge, engstelige og apatiske hunder ofte forveksles med lydighet. Foretrekker heller en livsglad rampete hund med særegenhet, personlighet og egenrådighet.Anonymous poster hash: cb3aa...d7d Er dette noe som er vanlig blant folk i dag? Hvordan praktiserer dere her inne akkurat dette med lederskapet? - Ber dere hunden sitte og vente på klarsignal før den får gå inn/ut av døra? - Må hunden vente til etter at husfolket har spist før den får maten - Overser dere hunden når dere kommer hjem for å unngå hilseritualet? (Personlig synes jeg det er trist hvis man f.eks. tvinger barna i huset til å la være å hilse på hunden når de f.eks .kommer hjem fra skolen. Hos oss får de hilse og kose så mye med hunden som de ønsker. Det er jo noe av gleden av å ha hund spør du meg) Interessant å høre hvordan dere her inne gjør dette i praksis i deres hundehold. Anonymous poster hash: b182f...af0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå