Gå til innhold

Hvorfor vokser ikke 12års jekslene mine?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg trodde jeg hadde alle 4 visdomstennene mine men det viste seg at det var 12års jekslene... De begynte å titte frem når jeg var nesten 15 og jeg vet ikke om de er ferdig vokst ut.

De er halve lengden av 6års jekslene og de har vokst i flere år. Føler at de har stoppet nå, og jeg har i tillegg vondt i den ene. Den jeg har vondt i stikker kanskje bare 2mm opp fra tannkjøttet fra innsiden og litt mer fra utsiden.

Jeg er nå 18. Hvorfor tar det så lang tid? Skal man ikke få de når man er 12? Burde de ikke være fult utvokst når man er 18?

Hadde streng når jeg var 13 til 14, og nå er tenna jeg har fått etter det ''skeive''. De er ikke på tvers, men de er lengre forran enn de andre tenna.

Jeg gruer meg til dagen jeg får visdomstenner..Jeg vet det blir problemer.

Anonymous poster hash: 4240f...6e3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror det er fordi tannkjøttet dekker dem? Jeg er 19, og mine 12 års-jeksler vises kun halvveis pga. tannkjøttet. Stakkars meg, tenker jeg, når visdomstennene mine kommer.. :fnise:

Anonymous poster hash: 1cbf8...041
AnonymBruker
Skrevet

Det betyr vel at du er litt sen i utviklingen, og fremdeles er på 12-årsstadiet på en måte. Visdomsjeksler kommer når man har kommet til et visst nivå i utvikling, og til det har du nok svært langt igjen ser det ut til.

Anonymous poster hash: e625b...db2
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det betyr vel at du er litt sen i utviklingen, og fremdeles er på 12-årsstadiet på en måte. Visdomsjeksler kommer når man har kommet til et visst nivå i utvikling, og til det har du nok svært langt igjen ser det ut til.

Dette er feil. Mange får ikke visdomstenner i det hele tatt, og det har ikke noe med utviklingen å gjøre.

Anonymous poster hash: 7e79e...421

Skrevet

Det beste er nok å høre med tannlegen.

Hvis jeg skal tippe, vil jeg tro at de vokser så langsomt fordi det er dårlig plass til dem. Sønnen min hadde så dårlig plass til tennene sine at da han felte en melketann i overmunnen gikk det et halvt år uten at noen ny tann kom opp. Da var vi hos tannlegen, og tannlegen at hvis det ikke ble laget plass til denne tanna (regulering), ville den aldri komme opp. Sønnen min ble derfor henvist til reguleringstannlege selv om han langt fra hadde mistet alle melketennene. Etter at reguleringstannlegen hadde fått laget plass kom tanna opp, sakte men sikkert.

Hvis du har så dårlig plass som det høres ut som, kan det godt hende at du aldri får visdomstennene.

Skrevet

Jeg fikk også sene jeksler. Jeg mangler 2. fremjeksel og har derfor fått de andre tennene senere enn normalt. Mine visdomstenner kommer ikke, vet du om du har dine?

Skrevet

Du går vel fortsatt til skoletannlegen årlig? Hvis det hadde vært grunn til bekymring hadde nok vedkommende sagt fra. Du kan jo spørre neste gang du er innom for en sjekk, evnt. spør om hvordan du ligger an ift. visdomstenner. På røntgen kan de gjerne se om du har anlegg for visdomstenner (noen har dem ikke i det hele tatt, mens på andre er anleggene der, men de kommer aldri frem) og om det ser ut til at de kommer til å utvikle seg med det første eller ikke. Da kan du også få vite om du må regne med å måtte operere dem ut hvis de kommer, eller om det ikke er noe problem.

AnonymBruker
Skrevet

Dette er feil. Mange får ikke visdomstenner i det hele tatt, og det har ikke noe med utviklingen å gjøre.

Anonymous poster hash: 7e79e...421

Du skjønner visst ikke en spøk, du.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...