Gjest Zek Skrevet 1. august 2013 #21 Skrevet 1. august 2013 Nå er jo CBE flink til å selv påpeke at magen er liten og det virker som om hun er litt stolt av det. Jeg vil tro det kan være vanskelig for henne at magen vokser og blir stor selv om hun gjerne vil ha dette barnet, for hun har jo alltid understreket hvor flat mage hun har. Før graviditeten gikk den innover (!) skrev hun for litt siden, så noe fiksert er hun på denne magen sin. 5
Britt Banditt Skrevet 1. august 2013 #22 Skrevet 1. august 2013 Og jeg begynte med mammabukser i uke 14
AnonymBruker Skrevet 1. august 2013 #23 Skrevet 1. august 2013 Jeg tror jeg faktisk hadde blitt bekymret for hvordan babyen hadde det hvis magen min hadde vært så liten i uke 24. Hun trener og spiser som før, men jeg vet at veldig slanke personer bør øke sitt kaloriinntak når de er gravide, for at babyen skal få nok næring. Har jo sett andre veldig slanke personer har fått mage mye tidligere, men man kan ikke se at hun er gravid nå, når hun nesten er 6 måneder på vei....Anonymous poster hash: fc6d2...7e7 1
Teriyaki Skrevet 1. august 2013 #24 Skrevet 1. august 2013 Jeg tror jeg faktisk hadde blitt bekymret for hvordan babyen hadde det hvis magen min hadde vært så liten i uke 24. Hun trener og spiser som før, men jeg vet at veldig slanke personer bør øke sitt kaloriinntak når de er gravide, for at babyen skal få nok næring. Har jo sett andre veldig slanke personer har fått mage mye tidligere, men man kan ikke se at hun er gravid nå, når hun nesten er 6 måneder på vei....Anonymous poster hash: fc6d2...7e7 Det går ut over mor før det går ut over babyen. I og med at hun fortsatt jogger så mye, så tyder jo det på at hun ikke føler seg slapp og dårlig. Forutsatt at hun ikke fortsatt tenker som en person med spiseforstyrrelser, som hun selv har sagt at hun tidligere har hatt.
AnonymBruker Skrevet 1. august 2013 #25 Skrevet 1. august 2013 Jeg tror jeg faktisk hadde blitt bekymret for hvordan babyen hadde det hvis magen min hadde vært så liten i uke 24. Hun trener og spiser som før, men jeg vet at veldig slanke personer bør øke sitt kaloriinntak når de er gravide, for at babyen skal få nok næring. Har jo sett andre veldig slanke personer har fått mage mye tidligere, men man kan ikke se at hun er gravid nå, når hun nesten er 6 måneder på vei....Anonymous poster hash: fc6d2...7e7 Men så lenge babyen vokser som den skal, og SF-målene er fine (mål av livmoren for de som ikke vet), så spiller det jo liten rolle om magen er stor eller liten utenpå. Noen har mer vann enn andre, noen ahr mer polstring, noen har mer muskler som holder igjen. Hun har jo vært på ultralyd, og regner med hun går til jordmor/lege som alle andre og sjekker at alt er bra. Alle skal jo øke sitt kaloriinntak noe når de er gravide (utenom de som er veldig overvektige), men det er overraskende lite som skal til, ikke snakk om 500 ekstra kcal liksom. Anonymous poster hash: 48893...686 1
Gjest åffårno Skrevet 1. august 2013 #26 Skrevet 1. august 2013 Som andre sier, er det veldig individuelt. Men det er vel sånn at jenter som er godt trent, med sterke magemuskler ofte får mage senere fordi sterke muskler holder babyen og livmoren mer inne en god stund. Jeg fikk også synlig mage litt sent, og da jeg var like langt som FF var nå, tror jeg fortsatt ikke fremmede tenkte at det var en gravidmage (og ikke bare at jeg hadde spist litt godt) selv om jeg gikk med ettersittende genser. Og jeg husker at det var veldig stor forskjell på å se magen fra sien og forfra. FF har jo tatt noen bilder i bar mage forfra, og jeg syns ikke det er rart at magen fortsatt ser flat ut fra den vinkelen, selv om man ville sett magen fra siden. I tillegg handler det en del om hvordan man kler seg. Mange førstegangsfødende kan nok kle bort magen veldig lenge. Jeg syns man kan kritisere FF for en del ting, bl.a. det usunne forbildet jeg syns hun er for unge jenter. Men at hun har liten gravidmage kan hun faktisk ikke noe for. Finnes det noen medisinske kilder som støtter dette? Jeg har aldri hørt om saken før, og har kjenner såpass mange topptrente kvinner(som har dette som jobb og ikke bare hobby) som har fått mage tidlig og sent, helt uavhengig av treningen sin. Så jeg finner det litt merkelig at magemuskler - som jo svekkes under graviditeten uansett hva en gjør, skal kunne holde inne såpass mye. Vi snakker jo ikke olympiske mestre her, men normal trening - og de som tror de er "svært godt trente" er jo ofte bare normalt trente og slanke og tar på ingen måte nok mageøvelser til at det kvalifiserer som kjernemusklaturen til en topptrent person selv om de har slanket fettprosenten sin til å få en sixpack eller hva. Jeg opplever her på KG at det kommer frem påstander(ikke fra deg altså) om at dette med synlig mage og ikke handler om å "være feit og utrent", og jeg synes det er helt sykelig. Jeg har selv BMI på 19, og har en god mage som ikke er mulig å skjule. Den er ikke myk og bevegelig, den er fast og likner ingenting på det man får om man spiser litt for godt. Det tilskriver det gener og at jeg ikke har barnet "langt inne". Ikke "fantastiske kvinnegener", at jeg er superfeminin eller som det gjerne henvises til på KG; feit og utrent. Dette med å være barn lengre inne eller ute har jeg også erfart at varierer veldig, og at det er dette - og ikke "å være godt trent" som er årsaken. Det jeg egentlig lurer på er vel bare om det er faktisk tilfelle dette med sterke magemuskler - nettopp fordi jeg stusser over at så mange virkelig topptrente jeg kjenner til ikke har passet inn i dette overhodet, og jeg har aldri hørt noe som helst om det før jeg kom på KG. Om muskler er greia burde jo det gjelde alle som er like godt trente? 4
Fluffe Skrevet 1. august 2013 #27 Skrevet 1. august 2013 Hun har den magen hun har... Det kan godt hende at hun gjør det hun kan for at den ikke skal synes, men likevel. Graviditetsmager er veldig forskjellige! Dessuten er hun ikke mer enn 23-24 uker på vei, helt vanlig å ikke ha så veldig stor mage da. Det finnes tusen ting å kritisere og diskutere fb og bloggen hennes for, men å drive å snakke om magen hennes blir bare teit. Hva vil spekulantene egentlig? lurer dere på om hun faktisk er gravid? Anonymous poster hash: 7df7c...88a Nå spurte ts bare om noe veldig enkelt uten å hakke ned på fotballfruen eller komme med at hun lurer på om hun er gravid 2
Gjest Zek Skrevet 1. august 2013 #28 Skrevet 1. august 2013 Det jeg egentlig lurer på er vel bare om det er faktisk tilfelle dette med sterke magemuskler - nettopp fordi jeg stusser over at så mange virkelig topptrente jeg kjenner til ikke har passet inn i dette overhodet, og jeg har aldri hørt noe som helst om det før jeg kom på KG. Om muskler er greia burde jo det gjelde alle som er like godt trente? Nå skal jeg ikke begi meg ut på en diskusjon om styrken er avgjørende eller ikke, men det som iallfall stemmer er at førstegangsfødende bruker lengre tid på å få mage enn ved senere graviditeter. Når man har vært gravid før er magemusklene allerede strukket kraftig ut en gang og de blir aldri likedan etterpå, selv om man jo får flat mage igjen i de aller fleste tilfeller.
skruf Skrevet 1. august 2013 #30 Skrevet 1. august 2013 Jeg hadde ganske lik mage som FF da jeg var like langt på vei som hun er nå da jeg gikk gravid med min førstefødte. Husker jeg var bekymret for at magen aldri kom...... men så poppet den plutselig ut, nesten over natta. Og jeg var drittlei av alle som kom med kommentarer om den flate magen min (noen sa t.o.m at det måtte være noe galt med babyen pga magen var så flat). Fikk aldri stor mage, men jenta var 3.5kg da hun ble født, frisk og fin. Med nr 2 derimot ble magen tidlig stor, og mye større enn første gangen. Regner med at jordmor og lege sier ifra hvis det er noe som ikke stemmer med magen til FF.. 2
Britt Banditt Skrevet 1. august 2013 #31 Skrevet 1. august 2013 (endret) *Fjernet bilde* Endret 2. august 2013 av Britt Banditt
Vera Vinge Skrevet 1. august 2013 #32 Skrevet 1. august 2013 Finnes det noen medisinske kilder som støtter dette? Jeg har aldri hørt om saken før, og har kjenner såpass mange topptrente kvinner(som har dette som jobb og ikke bare hobby) som har fått mage tidlig og sent, helt uavhengig av treningen sin. Så jeg finner det litt merkelig at magemuskler - som jo svekkes under graviditeten uansett hva en gjør, skal kunne holde inne såpass mye. Vi snakker jo ikke olympiske mestre her, men normal trening - og de som tror de er "svært godt trente" er jo ofte bare normalt trente og slanke og tar på ingen måte nok mageøvelser til at det kvalifiserer som kjernemusklaturen til en topptrent person selv om de har slanket fettprosenten sin til å få en sixpack eller hva. Jeg opplever her på KG at det kommer frem påstander(ikke fra deg altså) om at dette med synlig mage og ikke handler om å "være feit og utrent", og jeg synes det er helt sykelig. Jeg har selv BMI på 19, og har en god mage som ikke er mulig å skjule. Den er ikke myk og bevegelig, den er fast og likner ingenting på det man får om man spiser litt for godt. Det tilskriver det gener og at jeg ikke har barnet "langt inne". Ikke "fantastiske kvinnegener", at jeg er superfeminin eller som det gjerne henvises til på KG; feit og utrent. Dette med å være barn lengre inne eller ute har jeg også erfart at varierer veldig, og at det er dette - og ikke "å være godt trent" som er årsaken. Det jeg egentlig lurer på er vel bare om det er faktisk tilfelle dette med sterke magemuskler - nettopp fordi jeg stusser over at så mange virkelig topptrente jeg kjenner til ikke har passet inn i dette overhodet, og jeg har aldri hørt noe som helst om det før jeg kom på KG. Om muskler er greia burde jo det gjelde alle som er like godt trente? Jeg har ikke noen kilde på det for hånden, men mener jeg har lest det flere steder, uten at jeg husker hvor (og ikke på KG. Som en av flere faktorer som spiller inn på når man får synlig mage (ikke hvor stor den blir). Sammen med andre faktorer som hvordan man bærer, kroppsform (lang eller kort overkropp f.eks) og sikkert andre ting. Det er jo uansett aldri sånn at noe sånt gjelder for alle, f.eks. hvis man har andre faktorer som veier i mot. Men iom. at jeg ikke har noen kilde på det nå, skal jeg ikke være skråsikker på disse sammenhengene, altså. Jeg har for øvrig aldri hatt inntrykk av at noen mener de som får mage tidlig er "dvaske, late eller overvektige". Egentlig har jeg ofte hørt motsatt uttalt, at de som er litt store får mage sent, fordi selve gravidmage ikke syns etter en stund. Nei, jeg vet ikke, jeg. Men det et dumt hvis FF eller noen andre lar det gå en slags sport i hva slags mage man har. Det er jo ikke akkurat noe man kan styre eller noe som egentlig betyr noe. Det er vel ikke alltid noen sammenheng mellom hvor raskt man får mage og hvor stor man blir til slutt heller.
AnonymBruker Skrevet 1. august 2013 #33 Skrevet 1. august 2013 Slutt med å hetse den der kjerringa. Det er forskjell på å diskutere og hetse. Hadde hun ikke vill ha diskusjoner rundt seg, så hadde hun sluttet å eksponere seg selv så lattelig mye. Anonymous poster hash: 029ef...1b9 8
Gjest Gjest Skrevet 1. august 2013 #34 Skrevet 1. august 2013 Det er forskjell på å diskutere og hetse. Hadde hun ikke vill ha diskusjoner rundt seg, så hadde hun sluttet å eksponere seg selv så lattelig mye. Anonymous poster hash: 029ef...1b9 Skrevet av noen under AB-funksjonen naturligvis. :gal:
#Sunrise Skrevet 1. august 2013 #35 Skrevet 1. august 2013 leste en gang en jordmor skreiv, at man ikke skal kommentere magen til gravide, fordi det er så sårbart tema for mor,
Gjest Newbitch Skrevet 1. august 2013 #36 Skrevet 1. august 2013 Finnes det noen medisinske kilder som støtter dette? Jeg har aldri hørt om saken før, og har kjenner såpass mange topptrente kvinner(som har dette som jobb og ikke bare hobby) som har fått mage tidlig og sent, helt uavhengig av treningen sin. Så jeg finner det litt merkelig at magemuskler - som jo svekkes under graviditeten uansett hva en gjør, skal kunne holde inne såpass mye. Vi snakker jo ikke olympiske mestre her, men normal trening - og de som tror de er "svært godt trente" er jo ofte bare normalt trente og slanke og tar på ingen måte nok mageøvelser til at det kvalifiserer som kjernemusklaturen til en topptrent person selv om de har slanket fettprosenten sin til å få en sixpack eller hva. Jeg opplever her på KG at det kommer frem påstander(ikke fra deg altså) om at dette med synlig mage og ikke handler om å "være feit og utrent", og jeg synes det er helt sykelig. Jeg har selv BMI på 19, og har en god mage som ikke er mulig å skjule. Den er ikke myk og bevegelig, den er fast og likner ingenting på det man får om man spiser litt for godt. Det tilskriver det gener og at jeg ikke har barnet "langt inne". Ikke "fantastiske kvinnegener", at jeg er superfeminin eller som det gjerne henvises til på KG; feit og utrent. Dette med å være barn lengre inne eller ute har jeg også erfart at varierer veldig, og at det er dette - og ikke "å være godt trent" som er årsaken. Det jeg egentlig lurer på er vel bare om det er faktisk tilfelle dette med sterke magemuskler - nettopp fordi jeg stusser over at så mange virkelig topptrente jeg kjenner til ikke har passet inn i dette overhodet, og jeg har aldri hørt noe som helst om det før jeg kom på KG. Om muskler er greia burde jo det gjelde alle som er like godt trente? http://jordmorsiri.no/ekspertsvar/154/expert_chat_session/messages/null/spoer-om-aa-bli-gravid-graviditet-foedsel-og-barseltid "Når kulen vises avhenger av om det er førstegang eller ikke, hvor sterke magemusklene dine er til å " holde imot" en voksende livmor og kroppsfasongen din." Og dette kommer fra gynekolog og fødselslege Har også blitt fortalt det samme
Gjest åffårno Skrevet 1. august 2013 #37 Skrevet 1. august 2013 (endret) http://jordmorsiri.no/ekspertsvar/154/expert_chat_session/messages/null/spoer-om-aa-bli-gravid-graviditet-foedsel-og-barseltid "Når kulen vises avhenger av om det er førstegang eller ikke, hvor sterke magemusklene dine er til å " holde imot" en voksende livmor og kroppsfasongen din." Og dette kommer fra gynekolog og fødselslege Har også blitt fortalt det samme Det står at det kan være en av mange faktorer ja, og det jeg bemerker meg at at det ikke sies noe om treningsgrad. Snakker man topptrente, eller snakker man om normalt trente? Det er et viktig skille. Og denne spesifikke personen er langt fra topptrent - hun hadde aldri i verden kunne hevdet seg i noen former for konkurranser som krever atletiske evner og styrke. Jeg tror gjerne på den teorien for de som trener rå styrke og driver med konkurrering, men "slanketrening"? Njæ. Årsaken til at jeg mener man må skille litt mellom definisjonene her er at jeg ser en gjennomgående trend til ikke bare å ha et farlig og sykelig kroppsfokus for kvinner før og etter graviditet - men også underveis. Et press om å holde en viss vekt, og gjerne gå minst mulig opp i vekt. Bare kikk på trådene her inne: "gi meg solskinnshistorier om hvordan du gikk fra 55-50 kilo som gravid", "hjelp, jeg har gått opp hele 5 kg under graviditeten" osv. Så kommer diskusjoner om magen til denne bloggeren, og da trekkes to variabler frem: 1. Man trenger ikke "være bælfeit selv om man er gravid - det går an å være sunn" (jmrf svært slanke personer) 2. Magemuskler gjør at kvinner gjerne kan ha flat mage lenge fordi de er trente. Dette sier meg ingenting, nettopp fordi jeg aldri har sett dette ha en sammenheng hos de mange gravide jeg kjenner til som er både slanke og topptrente/totalt utrente. De utvikler mage helt individuelt, og enden på visa er at alle får friske fine babyer. Så da lurer jeg egentlig bare på hvor stor effekt det har, og hvor trent man må være for å se effekt på akkurat den variabelen. Så poenget mitt er at jeg synes det er synd om det vokser frem(og det har det vel allerede gjort) et ideal om at gravide kvinner bør ha et spesielt utseende for å være "vellykkede gravide" - noe jeg synes er HELT tydelig at denne bloggeren og hennes tilhengere bidrar til. Hun vet veldig godt hva slags debatter som følger hennes person, og har valgt å tilslutt gå ut og erkjenne spiseforstyrrelser etter hun fikk mye oppmerksomhet på det. Nå som magen hennes er flat i 6.måned og hun VET at hun er en "trendsetter" for mange unge jenter syn på kropp - kunne hun i tillegg til å poste sin foreløpige flate mage skrevet litt om dette med individuelle forskjeller på voksende mager, for å signalisere at hun ikke tar stolthet i at hun er supertynn og har flat mage slik hun jo åpenbart gjør - og forklare hvorfor det også er normalt helsemessig og hva det er relatert til(eksempelvis at den ligger "bak", og at noen får sent men plutselig mage). Jeg merker meg iallefall at på nettet florerer det krav til hvordan folk skal se ut, og jammen gjelder ikke dette også magen til gravide kvinner hvor det ligger en liten baby som påvirkes av alt mor gjør. Da er det bare blitt helt sykt. Skal gravide kvinner nå måtte sulte seg for å oppnå et ideal om flat mage eller en viss form eller ei? Herregud. Når jeg var på UL forklarer de at "slik og slik kan vi gjøre på deg og få sett på skjermen fordi du har lite magefett" - mens på KG, der er jeg visst litt småfeit med utrent mage Uansett tror jeg nok disse bloggerne og spesielt denne kvinnen får mye negativ oppmerksomhet på grunnlag av signalene de sender ut, noe de/hun hadde unngått om hun hadde et balansert og normalt forhold til kosthold. Jeg ser bare ikke poenget med å trekke frem magemuskler i en haug av innlegg når det er 100 andre større faktorer som spiller inn, og vi jo ikke vet hvilken treningsgrad det er snakk om. Snakker vi topptrente idrettsutøvere blir det jo meningsløst. Meeeeeeen, nå skal jeg melde meg ut av alle disse debattene - man blir jo ufrisk i hodet av mindre. Endret 1. august 2013 av åffårno 5
AnonymBruker Skrevet 1. august 2013 #38 Skrevet 1. august 2013 Skrevet av noen under AB-funksjonen naturligvis. :gal: Raportert Anonymous poster hash: 029ef...1b9 4
Gjest Gjest Skrevet 1. august 2013 #39 Skrevet 1. august 2013 Raportert Anonymous poster hash: 029ef...1b9 Vær så god. 1
Gjest Newbitch Skrevet 1. august 2013 #40 Skrevet 1. august 2013 Det står at det kan være en av mange faktorer ja, og det jeg bemerker meg at at det ikke sies noe om treningsgrad. Snakker man topptrente, eller snakker man om normalt trente? Det er et viktig skille. Og denne spesifikke personen er langt fra topptrent - hun hadde aldri i verden kunne hevdet seg i noen former for konkurranser som krever atletiske evner og styrke. Jeg tror gjerne på den teorien for de som trener rå styrke og driver med konkurrering, men "slanketrening"? Njæ. Årsaken til at jeg mener man må skille litt mellom definisjonene her er at jeg ser en gjennomgående trend til ikke bare å ha et farlig og sykelig kroppsfokus for kvinner før og etter graviditet - men også underveis. Et press om å holde en viss vekt, og gjerne gå minst mulig opp i vekt. Bare kikk på trådene her inne: "gi meg solskinnshistorier om hvordan du gikk fra 55-50 kilo som gravid", "hjelp, jeg har gått opp hele 5 kg under graviditeten" osv. Så kommer diskusjoner om magen til denne bloggeren, og da trekkes to variabler frem: 1. Man trenger ikke "være bælfeit selv om man er gravid - det går an å være sunn" (jmrf svært slanke personer) 2. Magemuskler gjør at kvinner gjerne kan ha flat mage lenge fordi de er trente. Dette sier meg ingenting, nettopp fordi jeg aldri har sett dette ha en sammenheng hos de mange gravide jeg kjenner til som er både slanke og topptrente/totalt utrente. De utvikler mage helt individuelt, og enden på visa er at alle får friske fine babyer. Så da lurer jeg egentlig bare på hvor stor effekt det har, og hvor trent man må være for å se effekt på akkurat den variabelen. Så poenget mitt er at jeg synes det er synd om det vokser frem(og det har det vel allerede gjort) et ideal om at gravide kvinner bør ha et spesielt utseende for å være "vellykkede gravide" - noe jeg synes er HELT tydelig at denne bloggeren og hennes tilhengere bidrar til. Hun vet veldig godt hva slags debatter som følger hennes person, og har valgt å tilslutt gå ut og erkjenne spiseforstyrrelser etter hun fikk mye oppmerksomhet på det. Nå som magen hennes er flat i 6.måned og hun VET at hun er en "trendsetter" for mange unge jenter syn på kropp - kunne hun i tillegg til å poste sin foreløpige flate mage skrevet litt om dette med individuelle forskjeller på voksende mager, for å signalisere at hun ikke tar stolthet i at hun er supertynn og har flat mage slik hun jo åpenbart gjør - og forklare hvorfor det også er normalt helsemessig og hva det er relatert til(eksempelvis at den ligger "bak", og at noen får sent men plutselig mage). Jeg merker meg iallefall at på nettet florerer det krav til hvordan folk skal se ut, og jammen gjelder ikke dette også magen til gravide kvinner hvor det ligger en liten baby som påvirkes av alt mor gjør. Da er det bare blitt helt sykt. Skal gravide kvinner nå måtte sulte seg for å oppnå et ideal om flat mage eller en viss form eller ei? Herregud. Når jeg var på UL forklarer de at "slik og slik kan vi gjøre på deg og få sett på skjermen fordi du har lite magefett" - mens på KG, der er jeg visst litt småfeit med utrent mage Uansett tror jeg nok disse bloggerne og spesielt denne kvinnen får mye negativ oppmerksomhet på grunnlag av signalene de sender ut, noe de/hun hadde unngått om hun hadde et balansert og normalt forhold til kosthold. Jeg ser bare ikke poenget med å trekke frem magemuskler i en haug av innlegg når det er 100 andre større faktorer som spiller inn, og vi jo ikke vet hvilken treningsgrad det er snakk om. Snakker vi topptrente idrettsutøvere blir det jo meningsløst. Meeeeeeen, nå skal jeg melde meg ut av alle disse debattene - man blir jo ufrisk i hodet av mindre. Jeg er slettes ikke uenig med deg, fant bare en kilde som du søkte etter Jeg har ingen tvil om at sterke magemuskler KAN ha noe å si, men det finnes mange andre faktorer som også spiller inn.. Vanligvis ville jeg ikke synes det er rart at noen har liten mage i et svangerskap, men når hun har en SÅ skrapa mage i utgangspunktet, er det rart at en 20 cm lang baby ikke viser tidligere.. Men sier hun at ungen har det bra, så har den det vel bra. Ikke det at hun hadde innrømmet feil uansett så.. Ifølge fastlegen min skal man i et sunt svangerskap legge på seg 9 kg uansett, da det er dette baby, fostervann osv kommer til å veie. Så kiloene kommer på henne uansett om hun vil eller ei. Selv er jeg i uke 16 og har ikke antydning til mage
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå