Gå til innhold

Sommerferie, og masse barn i heimen....blir litt sliten..

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Vi er tydeligvis samlingspunktet for alle barna i nabolaget.. Hver formiddag så kommer de første i 10-tiden, og i løpet av dagen så har vi sikkert 8 unger her som leker og herjer med våres to barn. De er ikke i lik alder, men bare et tidspenn på 3 år fra yngste til eldste.

Har ikke noe særlig barneleketinger i hagen, bare ei trampoline og ei dukkestue.

Det er selvfølgelig veldig kjekt for våres barn, men jeg kjenner jeg blir litt sliten av å ha så mange barn her til enhver tid......overnatter gjør noen av de også..(forrige natt i telt i hagen).

Ville egentlig ikke noe med dette innlegget, men føler at jeg bor i "Lyckliga gatan", der alle kommer hit...

(jeg er hjemmeværende i barselperm, og mannen min var ferdig med ferien sin for ei uke siden)

Flere som har det sånn?

Jeg er jo såklart glad for at barna trives her og liker seg her, men det kan av og til bli litt i det meste laget..

Anonymous poster hash: fa9c3...25c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, det kan bli litt mye en gang i blandt - men du vinner så mye på det i lengden. Jeg hadde stort sett alltid huset åpent, både til mat, besøk, overnatting og leik. Vennene til sønnen min trivdes veldig godt hos oss, og det var ikke sjelden vi spilte spill eller fant på ting sammen selv når de ble litt eldre. Sa stort sett aldri nei til overnattinger, hverken i telt i hagen eller inne. På denne måten følte jeg at jeg fikk ta del i mye av deres oppvekst som jeg ellers ville gått glipp av - og jeg ble også raskt den mammaen i nabolaget barna kom til om det var noe de ville prate om. Jeg ble en slags konfidant, ikke bare for min egen sønn , men også for andres barn. Og jeg vet jeg utgjorde en forskjell i livet deres , både på små og store plan.

Nei, kos deg med det så godt du kan - og innimellom er det lov å sende dem videre for å ta en egen time out. Men dette har gitt meg så utrolig mye verdifullt.

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ts;

Jeg ser jo hvor innmari barna koser seg, så jeg tar imot alle barna:)

Lager bringebærslush av bringebæra i hagen, baker boller, hopper paradis....

Men kan føles litt overveldende å ha ansvaret for så mange barn samtidig som jeg har en liten en...

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Ts;

Jeg ser jo hvor innmari barna koser seg, så jeg tar imot alle barna:)

Lager bringebærslush av bringebæra i hagen, baker boller, hopper paradis....

Men kan føles litt overveldende å ha ansvaret for så mange barn samtidig som jeg har en liten en...

Er alle disse barna foreldreløse? Jeg synes det er toppen av frekkhet å bare sende barna over til naboen uten i det hele tatt gidde å komme og se hvordan det går. Du må ikke la deg overkjøre, TS

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er alle disse barna foreldreløse? Jeg synes det er toppen av frekkhet å bare sende barna over til naboen uten i det hele tatt gidde å komme og se hvordan det går. Du må ikke la deg overkjøre, TS

Det kom faktisk en far innom igår og lurte på om jenta hans, som er 4 år, var her....

Absolutt ingen foreldreløse barn, men lurer litt på om foreldrene vet hvor barna deres holder hus....

Ts.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss er det også sånn. Men jeg har blitt flink til å sette grenser. Sier ifra at nå passer det dessverre ikke. Også sender jeg dem hjem hvis det blir bråk! Ungene forstår dette.

Jeg ser på det som veldig verdifullt og håper ungene fortsetter å komme også når de blir eldre.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Skjønner deg godt, TS.

Jeg er ganske privat av meg (liker å møte folk, altså, men da gjerne når det er avtalt og jeg har kunne sette av tid og planlegge det litt). Men vi bor i et barnevennlig nabolag.

Opplever at barna kommer hit og leker i hagen vår, uten at de har ringt på døra for å spørre, eller uten å spørre barna mine om de har lyst til å komme ut og leke!'

Da vi kom hjem fra ferie, var lokket tatt av sandkassa og det lå mange leker slengt utover hagen...

I ett tilfelle har vi sagt ifra til foreldrene ("Det er bare koselig at barna deres leker her, altså, men de må gjerne ringe på og få med våre barn ut, så de kan leke sammen!" - de tok hintet, heldigvis...).

Og vi har bare en sandkasse og et lite huskestativ, så jeg skjønner ikke engang hva som er så morsomt med akkurat hagen vår. Men de springer jo i alles hager her ute.

Selv lærer jeg barna at det bare er lov til å være i hagen vår, hvis ikke de leker med andre barn, i deres hager, selvsagt.

Jeg prøver å heve meg over det hele, tenke at det er akkurat nå det er slik, i småbarnstiden, og at barna sikkert vil vinne på å ha stor sosial omgangskrets, bli kjent med nabobarna. Har ikke helt kommet i mål med dette enda, men jeg jobber med meg selv, altså. :) Men noen foreldre er ganske frekke. En nabodame som jeg ikke kjente, gjorde en avtale med meg om å komme innom en tur og ta med barnet sitt, så barnet mitt på samme alder skulle bli kjent med henne. Jeg kokte kaffe, forberedte en enkel lunsj til oss ute i hagen. Da hun kom, ble hun litt overrasket over å få en kopp kaffe, hev den i seg, og sa "Ja, da stikker jeg, du kan bare sende barnet hjem når hun er klar for det". Må si jeg nesten fikk kaffen min i vrangstrupen da, altså. Så måtte jeg passe dette barnet som jeg ikke kjente, i stedet for å bli kjent med nabodamen som jeg hadde håpet.

Som sagt jobber jeg med å bli mer raus og sosial når det gjelder naboene og spesielt nabobarna, for å ikke bli kjent som "hun strenge dama i nabolaget", som kanskje egentlig er min natur, er jeg stygt redd for :)

Anonymous poster hash: 9cd3b...8a4
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye dårlig folkeskikk ute og går dessverre, kjenner jeg gruer meg litt til å bli forelder.

Hvis man setter grenser så er man den slemme, hvis man ikke setter grenser så blir man områdets barnehage.

Tror jeg vil foretrekke å bli sett på som den slemme :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magdalene

Men er de inne da? Om du bor på østlandet har jo store deler av juli vært knall, og da kan de jo leke ute..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi er tydeligvis samlingspunktet for alle barna i nabolaget.. Hver formiddag så kommer de første i 10-tiden, og i løpet av dagen så har vi sikkert 8 unger her som leker og herjer med våres to barn. De er ikke i lik alder, men bare et tidspenn på 3 år fra yngste til eldste.

Har ikke noe særlig barneleketinger i hagen, bare ei trampoline og ei dukkestue.

Det er selvfølgelig veldig kjekt for våres barn, men jeg kjenner jeg blir litt sliten av å ha så mange barn her til enhver tid......overnatter gjør noen av de også..(forrige natt i telt i hagen).

Ville egentlig ikke noe med dette innlegget, men føler at jeg bor i "Lyckliga gatan", der alle kommer hit...

(jeg er hjemmeværende i barselperm, og mannen min var ferdig med ferien sin for ei uke siden)

Flere som har det sånn?

Jeg er jo såklart glad for at barna trives her og liker seg her, men det kan av og til bli litt i det meste laget..

En trampoline er ikke bare, bare. Mange av oss som leier har ikke en egen hage, og dermed ingen plass til en egen trampoline. Våre barn og andre barn i samme situasjon synes som regel at store trampoliner er luksus.

Anonymous poster hash: ffee2...ebc

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ts;

De leker både ute og inne.. Vi bor ikke på østlandet, så her har været vært ganske variabelt.

De ringer på når de kommer, det skal de ha:)

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner deg godt.

Syns det er merkelig (og litt forstyrrende) at foreldre ikke vet hvor 4åringen sin er. Har ei på litt over 3 år selv, og kan ikke se for meg at jeg lar hu leke ute uten tilsyn om ett år, selv om vi bor "på landet" og i en blindvei..

Endret av Britt Banditt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Ts;

Jeg og syntes det var litt rart med den 4-åringen! Aner ikke hvem foreldrene hennes er heller, og ikke hvilket hus hun bor i....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts;

Jeg og syntes det var litt rart med den 4-åringen! Aner ikke hvem foreldrene hennes er heller, og ikke hvilket hus hun bor i....

Det kan hende hvem som helst.................slapp av.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ts;

Jeg bruker såklart å sende alle barna hjem hvis vi skal ut selv:)

De er og ganske flinke til å følge regler som vi har i heimen, f.eks er jeg ganske streng når det gjelder trampolina, så vi har trampolineregler.

Skal bli veldig greit med skolestart snart kjenner jeg!

For all del, det er jo kjempekjekt for våre barn med så mange lekevenner, så sånn sett er de heldige:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Magdalene

Skjønner deg godt.

Syns det er merkelig (og litt forstyrrende) at foreldre ikke vet hvor 4åringen sin er. Har ei på litt over 3 år selv, og kan ikke se for meg at jeg lar hu leke ute uten tilsyn om ett år, selv om vi bor "på landet" og i en blindvei..

Unger (og foreldre) er forskjellig. Min 4åring har lekt ute alene siden hun var rundt 2,5år.

Vi bor ikke "ut på landet", eller i en blindvei.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Unger (og foreldre) er forskjellig. Min 4åring har lekt ute alene siden hun var rundt 2,5år.

Vi bor ikke "ut på landet", eller i en blindvei.

Da skulle du vært fratatt barnet på grunn av ansvarsløshet. Sende ut en så liten uten tilsyn.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig så hadde jeg aldri sendt ut toåring uten tilsyn!

Her er det også en haug med nabounger nå i skoleferien, men kjekt for minstejenta siden alle venninnene hennes er på ferie. Noen nabounger er litt yngre, og noen er litt eldre, men de leker godt sammen. Og av og til så er gjengen til noen andre i nabolaget og leker:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

SFO er enda stengt og skolen åpner om 2 uker. Hold ut, er snart høst her med regn, vind og kulde. Syntes vi nettopp hadde en iskald vinter jeg da og er sur på været i år igjen. Så mye kjekkere det kunne vært om vi fikk masse sol og varme. Nå får vi en dag her og en dag her, med masse regn i mellom. Nei, vi får kose oss så lenge skolene er stengt. Snart begynner maset, lekser, tidlig opp og alle pliktene igjen.

Anonymous poster hash: f38f5...517
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...