AnonymBruker Skrevet 31. juli 2013 #1 Skrevet 31. juli 2013 Jeg har fått gave fra foreldrene mine på ca. 80 000 ,-. Det er maksbeløpet man kan gi pr. år, ellers må det gå som forskudd på arv. (og det vil vi helst slippe). Er det da mulig at foreldrene mine overfører samboeren min 80 000 kr ekstra, for å så få samboeren min til å overføre de til meg igjen da? Merker de slike "omveier"? Stine Anonymous poster hash: 878ef...110
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2013 #2 Skrevet 31. juli 2013 De vil jo merke at samboeren din får 80.000,- inn på kto da, å han må skatte av det... Anonymous poster hash: d1fd9...071 3
Testosteron Skrevet 31. juli 2013 #3 Skrevet 31. juli 2013 Jeg har fått gave fra foreldrene mine på ca. 80 000 ,-. Det er maksbeløpet man kan gi pr. år, ellers må det gå som forskudd på arv. (og det vil vi helst slippe). Du blander sammen reglene om forskudd på arv med reglene om arveavgift, men det er to forskjellige ting. Foreldre kan gi barna sine kr 41 061 (halvt grunnbeløp) hvert år uten at det skal innrapporteres til skatteetaten for beregning av arveavgift. Siden du har to foreldre kan hver av de gi deg dette beløpet, som til sammen blir kr 82 122. http://www.skatteetaten.no/no/Person/Arv-og-gaver/Arveavgift-satser-og-fribelop/Det-arlige-fribelopet--ingen-melding-og-ingen-avgift/ Hvorvidt gaven skal være forskudd på arv har ikke noe med arveavgiften å gjøre. Det har med det senere arveoppgjøret å gjøre. Hvis de bestemmer at at gavene skal regnes som forskudd på arven din etter dem, så vil gavene bli avkortet i den arven du får når de en gang dør. Dermed får søsknene dine like mye som deg. http://www.lovdata.no/all/hl-19720303-005.html#map008 2
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2013 #4 Skrevet 31. juli 2013 Merker de slike "omveier"? Mistenkelige (feks unormalt store) innskudd vil bli rapportert til økokrim fra banken hans. Anonymous poster hash: 58786...e94 2
Lista Skrevet 31. juli 2013 #5 Skrevet 31. juli 2013 (endret) Du blander sammen reglene om forskudd på arv med reglene om arveavgift, men det er to forskjellige ting. Foreldre kan gi barna sine kr 41 061 (halvt grunnbeløp) hvert år uten at det skal innrapporteres til skatteetaten for beregning av arveavgift. Siden du har to foreldre kan hver av de gi deg dette beløpet, som til sammen blir kr 82 122. http://www.skatteetaten.no/no/Person/Arv-og-gaver/Arveavgift-satser-og-fribelop/Det-arlige-fribelopet--ingen-melding-og-ingen-avgift/ Hvorvidt gaven skal være forskudd på arv har ikke noe med arveavgiften å gjøre. Det har med det senere arveoppgjøret å gjøre. Hvis de bestemmer at at gavene skal regnes som forskudd på arven din etter dem, så vil gavene bli avkortet i den arven du får når de en gang dør. Dermed får søsknene dine like mye som deg. http://www.lovdata.no/all/hl-19720303-005.html#map008 Jeg synes du skrev dette utrolig kronglete, men det er mulig vi er enige uansett. Hvis TS får inntil 1G av sine foreldre i året vil ikke det ha noe å si for beløpet hun kan arve av foreldrene arveavgiftsfritt når de/den ene dør, eller om hun får en større sum i forskudd på arv. edit: la til noe Endret 31. juli 2013 av Lista
Testosteron Skrevet 31. juli 2013 #6 Skrevet 31. juli 2013 (endret) Hvis TS får inntil 1G av sine foreldre i året vil ikke det ha noe å si for beløpet hun kan arve av foreldrene arveavgiftsfritt når de/den ene dør, eller om hun får en større sum i forskudd på arv. Ja til den første. Jeg skjønner ikke hva du mener med "eller om hun får en større sum i forskudd på arv". Ikke bland inn forskudd på arv. Poenget er at man ikke skal betale arveavgift for beløp på inntil 1G per år som man får fra foreldrene sine (enten det skal regnes som forskudd på arv eller ikke). Endret 31. juli 2013 av Testosteron
Lista Skrevet 1. august 2013 #7 Skrevet 1. august 2013 Ja til den første. Jeg skjønner ikke hva du mener med "eller om hun får en større sum i forskudd på arv". Ikke bland inn forskudd på arv. Poenget er at man ikke skal betale arveavgift for beløp på inntil 1G per år som man får fra foreldrene sine (enten det skal regnes som forskudd på arv eller ikke). Ja, jeg vet det. Men hadde hun fått en krone over grunnbeløpet hadde det gått på fribeløpet.
Wonders Skrevet 1. august 2013 #8 Skrevet 1. august 2013 Skatteetaten kan sjekke og endre alt 10 år tilbake i tid om de finner noe som ikke stemmer. 1
Gjest Gjest Skrevet 1. august 2013 #9 Skrevet 1. august 2013 Banken rapporterer ikke innskudd under 100000kr.
ekkoet Skrevet 1. august 2013 #10 Skrevet 1. august 2013 (endret) Jeg har tidligere fått et lån til bolig av mine foreldre på 200 000. Dette førte vi opp i selvangivelsen. Hvert år nedskrev vi lånet med en passelig sum, ca 1/2G. Det skulle ideelt vært betalt renter på dette lånet også, men det gjorde vi ikke. Vi fikk ingen kommentarer på dette. Dette er en måte å omgå problemstillingen du gir. Jeg mener å ha lest en gang at dette ikke er lovlig dersom det blir gjort for å gi forskudd på arv, dvs hvis dette hele tiden var hensikten. Men det er lov å ta et lån fra foreldre og deretter motta 1/2G fra hver forelder som man igjen bruker på å nedbetale lånet. Endret 1. august 2013 av ekkoet 1
AnonymBruker Skrevet 1. august 2013 #11 Skrevet 1. august 2013 Banken rapporterer ikke innskudd under 100000kr. Vet om flere banker som rapportere fra 20k og oppover Anonymous poster hash: 13ff4...453
Gjest Gjest Skrevet 1. august 2013 #12 Skrevet 1. august 2013 Vet om flere banker som rapportere fra 20k og oppover Anonymous poster hash: 13ff4...453 Unødvendig mye jobb på dem da.
AnonymBruker Skrevet 1. august 2013 #13 Skrevet 1. august 2013 Unødvendig mye jobb på dem da. Hvor ofte kommer folk med 20k cash å skal sette inn på konto da? Anonymous poster hash: 13ff4...453
Gjest Gjest Skrevet 1. august 2013 #14 Skrevet 1. august 2013 Hvor ofte kommer folk med 20k cash å skal sette inn på konto da? Anonymous poster hash: 13ff4...453 Det kan nok skje flere ganger i uken.
AnonymBruker Skrevet 1. august 2013 #15 Skrevet 1. august 2013 Banken rapporterer ikke innskudd under 100000kr. De har ikke en fast beløpsgrense, det de ser etter er atypiske bevegelser på konto, eller regelmessige innskudd av medium store beløp. Anonymous poster hash: 58786...e94 1
AnonymBruker Skrevet 1. august 2013 #16 Skrevet 1. august 2013 Jeg fikk 100 000 fra min far etter at mamma døde for noen år siden. Ante ikke at det burde innrapporteres, har aldri hørt noe om det. Anonymous poster hash: 635dd...72e
LukaFrost Skrevet 1. august 2013 #17 Skrevet 1. august 2013 Unnskyld meg, men er det ikke åpenbart at store summer skal innrapporteres? 1
Gjest Avocado Skrevet 2. august 2013 #18 Skrevet 2. august 2013 Det er jo egentlig ikke så veldig naturlig hvis man aldri har hørt om det før..
AnonymBruker Skrevet 2. august 2013 #19 Skrevet 2. august 2013 Det er jo egentlig ikke så veldig naturlig hvis man aldri har hørt om det før.. Du får da selvangivelsen i posten hvert år, og det står det jo at all inntekt og formue skal føres opp. Anonymous poster hash: 58786...e94 2
AnonymBruker Skrevet 2. august 2013 #20 Skrevet 2. august 2013 Du får da selvangivelsen i posten hvert år, og det står det jo at all inntekt og formue skal føres opp. Anonymous poster hash: 58786...e94 Du har sikkert rett. Fikk beløpet tidlig på året, og kjøpte bil nokså umiddelbart. Ergo var det verken formue eller inntekt på slutten av året. Tenkte rett og slett ikke på det. Dette er 5-6 år siden nå. Anonymous poster hash: 635dd...72e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå