Gå til innhold

Hyttetur uten kjøleskap

Anbefalte innlegg

Gjest Cevita
Skrevet

Skal på hyttetur uten kjøleskap, og siden det er så varmt ute som det er så, så hadde det vært praktisk om en av de siste middagene kunne være spagetti med bogskinke og hvit saus fra pose e.l. Men ser på den hvite sausen til toro at den trenger melk... og melk er jo ikke akkurat det mest ideelle å oppbevare uten kjøleskap... Kan jeg bruke vann istedet? Eller blir det vassent?

Andre mat og middagstips er også velkomne :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med å ta med litt tørrmelk eller en boks med vikingmelk?

:heks:

Gjest Eurodice
Skrevet (endret)

Skal på hyttetur uten kjøleskap, og siden det er så varmt ute som det er så, så hadde det vært praktisk om en av de siste middagene kunne være spagetti med bogskinke og hvit saus fra pose e.l. Men ser på den hvite sausen til toro at den trenger melk... og melk er jo ikke akkurat det mest ideelle å oppbevare uten kjøleskap... Kan jeg bruke vann istedet? Eller blir det vassent?

Andre mat og middagstips er også velkomne :)

Du skriver ikke noe om hvor lenge denne hytteturen skal vare, men hvis det er en helgetur, vil jeg forslå å kjøpe et par termobager med kjøleelementer. Unødvendig å påpeke sikkert, men elementene legger du i fryseren i god tid før du skal reise. De holder termobagen kald i mange timer.

Endret av Arabella
Gjest Cevita
Skrevet

Hva med å ta med litt tørrmelk eller en boks med vikingmelk?

Veldig lurt, men jeg bor på et ganske lite sted.. Pleier de å selge sånt på "vanlige" matbutikker? (Må bli kiwi eller rema, for det er nærmest)

Du skriver ikke noe om hvor lenge denne hytteturen skal vare, men hvis det er en helgetur, vil jeg forslå å kjøpe et par termobager med kjøleelementer. Unødvendig å påpeke sikkert, men elementene legger du i fryseren i god tid før du skal reise. De holder termobagen kald i mange timer.

Vi drar i morgen og kommer hjem seint på søndag. Vi har god kjølebag, og jeg fryser også ned det vi skal bruke de første dagene slik at det kan være med på holde andre ting kjølige, men erfaringen viser at på slutten er det ikke mye kjøling igjen... så da er det lurt å planlegge litt andre type middager.

AnonymBruker
Skrevet

Steke fiskebollene i stekepanne i stedet for å lage saus?

Ellers kan det være en fordel å tenke litt annerledes, feks gå for vegetarisk pasta med ting som tomat, chili, hvitløk og squash, eller couscoussalat med grillede rotgrønnsaker, feks. Da er det ikke like viktig med kjøleskap.

Anonymous poster hash: 34758...b1d
  • Liker 3
Skrevet

Jeg vet sannelig ikke hvor de selger det, er så lenge siden jeg har kjøpt, beklager!

Skrevet

Frysetørket mat er mitt tips, eller tørrmelkpulver, tror også barnemelk-pulver kan fungere men har ikke erfaring med barnemelkpulver i mat. Det kan være noe å prøve?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet sannelig ikke hvor de selger det, er så lenge siden jeg har kjøpt, beklager!

Jeg tror vanlige butikker har vikingmelk hvis de ikke er veldig små butikker med redusert utvalg. Men god idé, for det kan erstatte både fløte og melk hvis det vannes ut.

Anonymous poster hash: 802b7...70a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mange daglivarebutikker har fryseelementer, men ofte ligger de ikke fremme i butikken. Spør så henter de helt sikkert frem noen fra lageret.

Anonymous poster hash: 94797...ab6

Skrevet

Det finnes jo mange sauser på glass :) De holder seg utenfor kjøleskap.

Du kan jo lage en del retter uten å være avhengig av kjøleskap. Grønnsaker klarer seg utenfor kjøleskap, samme med poteter. Det eneste er vel kanskje kjøtt, som må være i kjøleskap. Med mindre dere kan bruke kjøtt den første dagen dere er der. Men slik som du nevnte, bogskinke funker jo! Og pastaretter er ok. Supper også, hvis de kan blandes med vann og ikke melk.

Skrevet

Har du en rennende bekk eller elv i nærheten kan du sette maren i en balje nedi vannet, da vil det holde seg kaldt. Forutsatt tett emballasje.

AnonymBruker
Skrevet

Har du en rennende bekk eller elv i nærheten kan du sette maren i en balje nedi vannet, da vil det holde seg kaldt. Forutsatt tett emballasje.

Så lenge der ikke er bjørn.

Anonymous poster hash: 816b7...84f

Skrevet

Om du har et vann eller et tjern i nærheten, trenger du ikke kjøleskap. Ha matvarene i en vanntett pose (du får kjøpt det på sportsbutikker), ha stein oppi, fest til tau og kast uti.

Skrevet

Et annet tips er å se seg rundt i terrenget, finn et myraktig sted, og du har straks et kjøleskap når du løfter på en tue med mose og temperaturen der er alltid cirka høyst par tre grader samme hvilket vær det er ute. Verre er det ikke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...