Gå til innhold

Fedrekvote, utbetaling og ferie

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg er pappa til en pike på 3mnd. Jeg planlegger tre uker ferie i oktober. Dette er avtalt med arbeidsgiver. Samtidig ønsker jeg å bruke tre uker av min fedrekvote, med utbetaling av foreldrepenger i samme periode. Er dette mulig? Altså, kan jeg motta foreldrepenger fra nav, samtidig som jeg avvikler ferie? Jeg mottok feriepenger i juli og har etterskuddsbasert timelønn, men dette er vel ikke relevant for saken? Mor har permisjon nå, og søker derfor utsettelse i de ukene jeg mottar utbetaling.

Videoannonse
Annonse
Gjest Lite nytt
Skrevet

Nei, du kan ikke ha ferie og permisjon samtidig...

AnonymBruker
Skrevet

Jo, dette mener jeg at jeg har lest om i Dine Penger eller noe lignende. Pappaer som har vanskelig for å ta ut fedrekvoten fikk tips om å legge det i ferien for å ikke "tape" ukene. Du får jo dobbelt utbetalt, men det er vel bare et pluss? ;)

Anonymous poster hash: 57c05...173

AnonymBruker
Skrevet

www.na24.no/m/?articleId=2972034

Her står det litt om dette :)

AnonymBruker
Skrevet

Jo, dette mener jeg at jeg har lest om i Dine Penger eller noe lignende. Pappaer som har vanskelig for å ta ut fedrekvoten fikk tips om å legge det i ferien for å ikke "tape" ukene. Du får jo dobbelt utbetalt, men det er vel bare et pluss? ;)

Kan ikke se det at å tape tid med barnet bare er et pluss...

Anonymous poster hash: 186b8...0ba

• Liker 1
Skrevet

Snakket nettopp med Nav. De brekreftet at jeg kan avvikle lovbestemt ferie, samtidig som jeg mottar foreldrepenger/ tar ut fedrekvota. Altså kan jeg ha ferie med feriepenger og foreldrepenger :)

Pappa

Skrevet

Kan ikke helt forstå hvorfor noen ønsker å gjøre det slik. Barnet taper tid med sin far, du taper tid med barnet og du taper fritid for din egen del også. De fleste bruker jo ferien sin til å FORLENGE permisjonen for å få mer tid med barnet og utsette barnehagestart.

• Liker 1
Skrevet

Da er nok jeg unntaket. Det at vi bor i nord-norge er i seg selv grunn nok til å gjøre det på denne måten. Alt er dyrere og mer krevende enn å være småbarnsfamilie sørpå. Der kollektivtrafikken går døgnet rundt, ikke behøver dere to biler, knapt 'en er nok. Jeg er helt avhengig av feripenger de tre ukene jeg tar ferie. Med to barn, hus og to biler sier jeg selvsagt ikke nei til ekstra betaling i tre uker. Noe annet ville vært helt feil i mitt tilfelle. Om jeg ikke får maks "kosetid" sammen med barnet mitt, så får det være slik! Det gjør meg ikke til en mindre bra far, og det gjør meg likeledes ikke til en mye bedre far om jeg var tre uker ekstra sammen med barnet! Dette er friheten med at staten ikke skal bestemme over alt vi samfunnsborgere lyster og gjør! Jeg ser på dette som en ekstra god måned med bra betaling. Derfor kan jeg kose meg ekstra sammen med mor og begge barna! Hurra for frihet!

Skrevet

Sørpå er det kun i byene det er anstendig kolleltivtilbud. Jeg vokste opp litt utpå landet i Østlandsområdet og der hadde alle familier to eller flere biler.

• Liker 1
Skrevet

Jeg "tok litt i" når jeg skrev det. Skal innrømme det:) men når det er sagt, så er det ikke å legge under en stol at jeg tenker økonomi fremfor ferie, selv om det er snakk om familietid. Vi har så mye ekstra utgifter som mange andre ikke har, nettopp på grunn av geografiske avstander, dette har stor betydning for privatøkonomien :)

AnonymBruker
Skrevet

Det er mulig jeg er dum, men jeg klarer ikke helt se hvordan du taper penger på å ikke ha permisjon samtidig som ferie.. Feriepenger skal jo dekke opp for inntekt under ferie. Du fikk feriepenger i juli og dersom du ikke tar ferie da, må du jo selvsagt legge av de til du faktisk tar ferie..

Anonymous poster hash: f800a...036
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...