Gå til innhold

Gidder ikke amme eller engasjere seg fordi perm.er så kort for MOR?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hører stadig flere på helsestasjonen klage over kort permisjon og at far får hele 3 mnd.på bekostning av mors perm.

Noen sier da at de verken orker å amme eller engasjere seg så mye som om de selv fikk hele permisjonen.

Har også hørt at enkelte sier de er overslitne av husarbeid og at de skulle ønske de var tilbake i jobb snarest mulig.

Er dette typisk storbyklager eller er dette vanlig i distriktene også?

Anonymous poster hash: 76f4b...8d1

Videoannonse
Annonse
Gjest BettyBoop
Skrevet

Hører stadig flere på helsestasjonen klage over kort permisjon og at far får hele 3 mnd.på bekostning av mors perm.

Noen sier da at de verken orker å amme eller engasjere seg så mye som om de selv fikk hele permisjonen.

Har også hørt at enkelte sier de er overslitne av husarbeid og at de skulle ønske de var tilbake i jobb snarest mulig.

Er dette typisk storbyklager eller er dette vanlig i distriktene også?

Anonymous poster hash: 76f4b...8d1

KORT permisjon???? Herregud for noen bortskjemte drittmødre!!! Norge er det landet hvor kvinner har lengst permisjon. I andre land får mødre kun 3 mnd perm og fedre får kanskje 2 uker eller ingen perm overhode. Fy faen så bortskjemte vi er i norge altså!!!

• Liker 19
AnonymBruker
Skrevet

Morsomt, her jeg bor har mor valget mellom 10 eller 12 uker permisjon etter fødsel. Far har 1 dag.

Alt man kan klage på...Mye vil ha mer!

Anonymous poster hash: c3444...4bb
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Slik klaging har jeg aldri hørt bland mine ca 15 venner og bekjennte med små barn. Amma gjorde 14 av d 15 og. Bor like utenfor en større by. Alle jeg kjenner vet også godt at fars permisjon alltid har kommet i tilleg til og ikke i stedet for mors perm. Permisjonen har jo bare blitt lenger og lenger. Nekter å tro at det finnes folk som ikke vil amme pga pappapermen.

Anonymous poster hash: 162e5...59a

• Liker 1
Gjest BettyBoop
Skrevet

Slik klaging har jeg aldri hørt bland mine ca 15 venner og bekjennte med små barn. Amma gjorde 14 av d 15 og. Bor like utenfor en større by. Alle jeg kjenner vet også godt at fars permisjon alltid har kommet i tilleg til og ikke i stedet for mors perm. Permisjonen har jo bare blitt lenger og lenger. Nekter å tro at det finnes folk som ikke vil amme pga pappapermen.

Anonymous poster hash: 162e5...59a

jeg syns det er frekt at mødre blir sure for at fedrene har fått lengre perm. Fedre må da og få lov å ha tid med ungene sine da.

• Liker 3
Gjest RockOn
Skrevet

Jeg synes det er kjempefint at fedrene har fått mer permisjon. Ser bare på far/sønn her, de virkelig stor koser seg!

Vi har fine permisjonsregler her i Norge. Vi er veldig heldige. Men da jeg skulle ut i jobb da min sønn var 7-8 måneder og han omtrent ikke ville ha fast føde eller flaske, så må jeg innrømme at jeg virkelig skulle ønske den var lenger.

Neste gang så kommer jeg til å planlegge en evt graviditet (1mann var en overraskelse etter svikt i prevensjon) så jeg har mulighet til å være hjemme i ulønnet permisjon i et par-tre måneder.

Skrevet

Jeg bor på bygda og her klager alle over den KORTE permisjonen. Da ser jeg bare dumt på de og spør om de er seriøse...

• Liker 2
Skrevet

Jeg bor på bygda, og har ikke inntrykk av at folk klager så veldig. Noen av mine venninner synes det er vemodig å begynne å jobbe igjen, men de fleste tror jeg synes det er godt.

Å være sliten av unge og husarbeid hører jeg av og til, har kjent mye på det selv også. Jeg blir litt sprø av å bare være hjemme med småen, og er glad for at jeg og mannen deler det slik at vi har noen dager hjemme hver. Har hatt det slik siden gutten var 3mnd, og har planlagt det slik med nestemann også, tror det er positivt for alle her i huset.

• Liker 1
Skrevet

Jeg bor på bygda og her klager alle over den KORTE permisjonen. Da ser jeg bare dumt på de og spør om de er seriøse...

Jeg bor også på bygda,og har ikke hørt noen klage på kort permisjon. Eneste stedet jeg har hørt om det er på KG!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

tja, jeg kan godt skjønne at noen ikke "gidder" å amme, når de vet de må avslutte etter 5-6 mnd alikevel fordi de må ut i jobb igjen... Da er det enklere og mindre smertefullt å ty til flaska med en gang!

Man vil gjerne at mødre fullammer til 6 mnd, og fortsetter til ca 1 år, men permisjon nok til at dette er mulig kan vi ikke gi...

Selvfølgelig skal far få permisjon, men den bør komme i tilegg til 9/12 mnd til mor!

Anonymous poster hash: 98d4c...d4b
  • Liker 3
Skrevet

Å ikke amme fordi man må slutte etter 5-6 måneder er en dårlig grunn for å slippe ammingen!

Men uansett, jeg bor også på bygda og har ikke inntrykk av at folk klager på kort perm. Og som mange her sier så skal vi være glade for at vi har så mange uker som vi har og ikke klage og ønske mer. Vi er av de heldigste mødrene i verden, faktisk. Ikke mange land som har så god ordning som her.

• Liker 2
Skrevet

tja, jeg kan godt skjønne at noen ikke "gidder" å amme, når de vet de må avslutte etter 5-6 mnd alikevel fordi de må ut i jobb igjen... Da er det enklere og mindre smertefullt å ty til flaska med en gang!

Man vil gjerne at mødre fullammer til 6 mnd, og fortsetter til ca 1 år, men permisjon nok til at dette er mulig kan vi ikke gi...

Selvfølgelig skal far få permisjon, men den bør komme i tilegg til 9/12 mnd til mor!

Hvorfor kan man ikke amme selv om man skal ut i jobb? Man har rett på ammefri, og for mange kan det jo funke å pumpe mens man er på jobb.

Og velger du 80% kan jo mor være hjemme i 9mnd hvis det er viktig for familiesituasjonen man har.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bor i byen og har ikke hørt noen klage på kort permisjon, verken i vennekrets eller på helsestasjon..

Anonymous poster hash: c3318...e69

Skrevet

jeg har hørt om flere som kommer til å droppe ammingen med nr.2 fordi at når de skulle ut i jobb ble de et styr uten like. Et barn som nektet å ta flaske, konstant nattamming for å ta igjen kosen osv osv.

selv har jeg bare gitt flaske å aldri giddet å amme. Rett å slett for jeg syns det er guffent å misliker det sterkt. hva andre gjør bryr jeg meg lite om så lenge ikke de slenger ut vorta på kafeen når jeg sitter å spiser lunsj.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Den kjøper jeg ikke. Det er fullt mulig og helt vanlig å fullamme i 6mnd, for så å fortsette å amme utenom arbeidstid etter det. Det er jo ikke vanlig å fullamme lengre uansett, og man har jo til og med redusert arbeidstid for å amme.

Endret av Stinelin
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bor i Oslo, og de fleste av vennene mine her deler permisjonen 50/50.

Anonymous poster hash: f1646...c0c
Skrevet

jeg har hørt om flere som kommer til å droppe ammingen med nr.2 fordi at når de skulle ut i jobb ble de et styr uten like. Et barn som nektet å ta flaske, konstant nattamming for å ta igjen kosen osv osv.

selv har jeg bare gitt flaske å aldri giddet å amme. Rett å slett for jeg syns det er guffent å misliker det sterkt. hva andre gjør bryr jeg meg lite om så lenge ikke de slenger ut vorta på kafeen når jeg sitter å spiser lunsj.

Jeg slenger ut "vorta" der jeg er når ungen er sulten, selv om det måtte være rett foran deg på café. Hva er det folk har så imot? Å amme er jo noe av det mest naturlige som finnes...
  • Liker 4
Skrevet

Au, nå setter ammediskusjonen i gang igjen... :P

(Er man på kafè og er sulten så spiser man. Det gjelder om man er 1 mnd, 20, 40 eller 100år. Om man ikke takler at folk på 1mnd spiser der må man nesten holde seg hjemme eller se en annen vei. De fleste som ammer er veldig hensynsfulle, det synes jeg forøvrig er en forutsetning for at det er greit.)

Må bare si at jeg synes det er litt egoistisk å ta fra barnet den viktige morsmelka i starten fordi man skal ut i jobb etterhvert. Om man velger å ikke amme er opp til hver enkelt, men å skylde på permisjonsreglene i Norge holder ikke. Da får man heller stå for valget man tar.

• Liker 9
Gjest BettyBoop
Skrevet

Men mødre har da lenger enn 6 mnd perm.

Skrevet

KORT permisjon???? Herregud for noen bortskjemte drittmødre!!! Norge er det landet hvor kvinner har lengst permisjon. I andre land får mødre kun 3 mnd perm og fedre får kanskje 2 uker eller ingen perm overhode. Fy faen så bortskjemte vi er i norge altså!!!

I Sverige har de lengre perm.. ;)

For øvrig har jeg ikke hørt noen klage i min omkrets. Bor i byen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...