Gjest Eloise28, Oslo Skrevet 19. april 2004 #1 Skrevet 19. april 2004 Er det flere enn meg her som står registrert som lærer-vikar i kommunen og blir ringt opp tidlig om morgenen? Jeg har vært på en slik liste i ett år nå og må si det er stressende for et B-menneske å komme seg opp om morgenen når det ikke er til en stabil/fast jobb. Kontoret ved skolene ringer gjerne kl. 07.00. og behøver vikar til en lærer som har blitt syk etc. Eller så ringer de så sent at man trodde ikke de skulle ringe...og da må man kaste seg i dusjen og springe til skolen- av og til uten frokost. Jeg har hovedfag, men er ikke utdannet lærer. Jeg søker andre jobber, men har ikke fått noe ennå. Det er flott og morsomt å jobbe med barn som lærer. Men situasjonen med å bli ringt opp (man vet jo aldri om det blir noe denne morgenen eller ikke, så man sover litt på "vakt" i tilfellet de ringer.) Dessuten er det dumt å ikke ha en fast klasse å forholde seg til, men bare forskjellige klasser og elever hver gang en blir ringt opp. Det blr mye navn-pugging, det! Man skulle jo gjerne ha blitt bedre kjent med enkelte klasser og enkelt-elever, men det lar seg dårlig gjøre som ringe-opp-vikar. Er de flere her som har jobbet slik?
Gjest care Skrevet 20. april 2004 #2 Skrevet 20. april 2004 Jeg stod på en slik liste da jeg var student. Det gikk for en liten stund. For meg ble det en helt uholdbar situasjon. Den siste skolen jeg hadde kontakt med ble jeg forbanna på. Første gang jeg ringte virket de uinteressert, så en morgen ringte de og mente jeg skulle stille på timen. "Men herregud, jeg har jo ikke vært oppe å hilst på dere?" sa jeg. "Jeg vet knapt hvor inngangen er"? :-? På meg virker dette rart, hvem som helst kan spaserer inn å undervise barna...ingen krav stilles, jeg ble indignert og lei...gadd ikke mer...
Gjest Gjesta Skrevet 20. april 2004 #3 Skrevet 20. april 2004 Ja, jeg har vært vikar på den måten, både på fabrikk og i skolen. Jeg syns det er fryktelig slitsomt, og jeg ble utrolig lei etterhvert. Ikke no' for meg. K
Gjest Anonymous Skrevet 20. april 2004 #4 Skrevet 20. april 2004 Har jobbet slik til og fra i flere år. Det er ikke alltid man kan få beskjed flere dager i forveien om at du må stille som vikar. Ofte får ikke skolene beskjed før samme morgen om at en lærer er syk, og da må de bare hive seg på telefonen og skaffe vikarer.
Gjest gjest1 Skrevet 20. april 2004 #5 Skrevet 20. april 2004 Uff, det der er fryktelig slitsomt. Jeg stod også på slik liste, og når de ringte så sov jeg jo alltid. Det tok litt tid før hjernen koblet inn, så det ble mange snodige samtaler, for å si det slik. :-? Men ihvertfall, jeg ble oppringt i hytt og pine en periode. Etterhvert ringte de hver dag, og da kunne jeg planlegge hverdagen min bedre. Og til slutt fikk jeg et fast vikariat, hvor jeg overtok klassen til en klasseforstander som ble langtidssykemeldt. Den klassen hadde jeg i et halvt år, da jeg selv valgte å slutte. (Galskapen i dette er jo at jeg kun var 19 år og hadde null utdannelse.) Etterhvert som du har hatt en del klasser blir du jo blant de mest erfarne vikarene, og kan regne med å få timer hver dag. Da blir det jo straks mye enklere for deg. Lykke til!
Ugla Skrevet 20. april 2004 #6 Skrevet 20. april 2004 Hvordan det er å bli oppringt som lærervikar vet jeg ikke, men jeg vet veldig godt hvordan det er å bli oppringt som vikar i andre jobber! Ikke alltid det er snakk om å bli oppringt kl 07.00, da skal man jo allerede være på jobb! Er man heldig blir man oppringt 05.45 (da har man tross alt en time å ordne seg på). Jeg jobbet som vikar i mange år, så fikk jeg deltidsjobb, men var vikar i tillegg (tok ekstravakter ved behov). Det er (dessverre) ofte den veien man må gå, for å få en fast jobb. Slik var det i vertfall for meg. Og nå er det jeg som bestemmer hvem, og når, noen skal vekkes opp av sin søte søvn, for å stille opp som vikar. Så sånn kan det gå... :oops: Men du og du så godt det er å ha noen som vil stille opp når det trengs! (Og er det ingen andre som kan, ja da må ugla stille opp. Sånn er det bare...) :blomst_opp: til alle greie og samarbeidsvillige vikarer!!! :blomst_opp:
Gjest LoisLane Skrevet 20. april 2004 #7 Skrevet 20. april 2004 jeg har vært "på andre sida" - jeg har ofte ringt etter vikarer på min skole. Heligvis er det mange sporty og flinke vikarer som stiller opp, de fleste av dem genuint intereserte. Lærerne blir selvfølgelig oppfordret til å ringe om kvelden, men dere vet hvordan det er - unger blir syke i løpet av natten, eller man våkner og er helt ødelagt. til alle vikarer (som tar telefonen...)!
Gjest Seleena Skrevet 20. april 2004 #8 Skrevet 20. april 2004 Har vore i same situasjon sjølv, men ikkje så mange gonger. Veldig slitsomt til tider, sidan ein må leggje seg tidleg fordi det kunne hende at ein blir ringt klokka 7. Men sånn er det jo berre.... Ein vel jo det sjølv og det er ikkje alltid like enkelt å vite for rektor kven som kjem på jobb eller ikkje kvar dag
Andrine22 Skrevet 20. april 2004 #9 Skrevet 20. april 2004 Jeg er også tilkallingsvikar, men i barnehage. Kjedelig å bli oppringt om morgen ja, det er faktisk heeelt grusomt! Men stort sett får jeg spørsmål om å komme et par dager i forveien, så det er jo fint, da kan jeg liksom forberede meg litt!
Ugla Skrevet 20. april 2004 #10 Skrevet 20. april 2004 Kjedelig å bli oppringt om morgen ja' date=' det er faktisk heeelt grusomt! [/quote'] Får meg til å huske den gangen jeg kom hjem fra fest en lørdag-natt/søndag morgen... :oops: Knapt tre timer etter at jeg hadde krøpet til køys ble jeg oppringt og spurt om jeg kunne ta søndag formiddags-vakt... :oops: Tror det var eneste gangen jeg "takket nei" - eller kanskje det var den som ringte som "takket nei" til meg. Var jo på langt nær blitt edru igjen, så jeg hadde ikke engang lov til å kjøre bil og komme meg til jobben... :oops:
Gjest Mrs. Potter Skrevet 20. april 2004 #11 Skrevet 20. april 2004 Jeg har en venninne som jobber som lærervikar på barneskole. Hun blir ofte oppringt rett før timen begynner(8.20,når timen begynner 8.30) Trodde man måtte ha litt tid til å forberede seg også jeg men.. Synes det er rart at nesten hvem som helst kan jobbe som lærervikar(vet om flere som aldri skulle satt sine føtter på en skole som lærer,som underviser barn på barneskolen) Det er ofte at venninna mi tar over en klasse i noen uker hvis klasseforstaderen er sykemeldt eller noe sånt. Når jeg får barn og de skal begynne på skolen,så vil jeg vite at det er utdannede lærere som vet hva de holder på med som har ansvaret for ungen min! Jeg jobber i hjemmesykepleien,og av og til ringer tlf klokka 07.00 på en fridag. Da gidder jeg ikke ta tlf engang,og sover godt videre :-) Mrs.Potter
Lillebi Skrevet 21. april 2004 #12 Skrevet 21. april 2004 Har jobbet slik selv, og det var kjedelig, men samtidig må man være forberdt på det når man melder seg som vikar! Ofte vet man ikke om man virkelig er syk før om morgenen - en god natts søvn hjelper gjerne når en føler seg uggen. Så må vikarinnkalleren prøve å sammen puslespillet og ringe til vikarer - samtidig som andre lærere eller vikarer melder seg syke.. Skolen vil helt sikkert helst ha beskjed på forhånd - også slik at vikarene kan forberede seg også, men det er vanskelig... Vil du ikke bli ringt om morgenen, så gi dem mobilnummeret og still inn slik at du avviser alle samtaler. Eller så må du bare venne deg til den dagsrytmen og alltid stå opp tidlig...
Gjest LoisLane Skrevet 21. april 2004 #13 Skrevet 21. april 2004 Når jeg får barn og de skal begynne på skolen,så vil jeg vite at det er utdannede lærere som vet hva de holder på med som har ansvaret for ungen min! Mrs.Potter Det står dessverre ikke køer av utdannede lærere som gjerne blir oppringt klokka grytidlig. Siden dette er så usikkert, er det neppe noen drømmejobb for noen.
Gjest Anonymous Skrevet 22. april 2004 #14 Skrevet 22. april 2004 Min erfaring fra 4 Oslo-skoler og 2 utenfor Oslo, er at skolens administrasjon/inspektører er svært kresne med hvem de har på krise-listen sin hvis de utdannende lærerne blir syke og ingen av de andre utdannede lærerne kan ta over pga. de har sine egne klasser. Det finnes jo ufaglærte i helsevesenet også. Kanske flere sier som sykepleieren her: "jeg vil jammen ikke at min gamle foreldre skal bli stelt av en ufaglært pleier, men en en utdannet hjelpepleier eller sykepleier". Tilbake til skolene: Mange av de som blir oppringt er studenter eller nyutdannede innen andre yrker (jus, økonomi, samfunnsvitenskap, medisin, annet). De har gjerne en interesse for undervisning og barn siden de har meldt sin interesse. De er vant til å raskt sette seg inn i nye situasjoner og er ganske fleksible. Flere av dem ganske så flinke. Ved skolene utarbeides det gjerne interne lister. Dvs. de vikarene som ikke er flinke nok, blir skviset ut og ikke oppringt annet enn hvis det er total krise og ingen kan stille opp. Det er de flinkeste vikarene som får jobbe hos skolene. Vikarene blr også evaluert fortløpende av de "ordentlige" lærerne, gjennom at de rapporterer og skriver/forteller hvordan timene har gått. Elevene selv blir også gjerne spurt av den faste læreren sin. Det finnes sikkert skrekk-eksempler på vikarer (og utdannede lærere) som er for unge og mangler erfaring, innsikt og interesse. Dem håper jeg det er få av!
Gjest LoisLane Skrevet 22. april 2004 #15 Skrevet 22. april 2004 Jeg tror nok tettheten av velutdannede er større i Oslo enn på svarteste landsbygda (ja, det er der jeg bor...). Etter å ha ringt de fem - seks man foretrekker og fått nei eller ikke noe svar, blir man dessverre rimelig desperat.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå