Gå til innhold

Skrive/ikke skrive bok.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere som skriver bok, eller har skrevet bok/bøker, hvilke bøker fikk dere inspirasjon fra?

Skrevet

jeg har også lyst å skrive bok, har hentet inspirasjon fra mitt eget kompliserte liv og kamp med forskjellige etater.

men hvordan går man frem? hvem kan man sende utkast til? må man ha en avtale med noen på forhånd?

Skrevet

jeg har også lyst å skrive bok, har hentet inspirasjon fra mitt eget kompliserte liv og kamp med forskjellige etater.

men hvordan går man frem? hvem kan man sende utkast til? må man ha en avtale med noen på forhånd?

Kan sjekke hva det koster bl.a. på de forskjellige forlagene.

Og noen ganger så er det konkurranser hvor man kan sende inn.

Jeg føler det er lett å finne sted å sende inn, men vil gjerne lese en del øker først så jeg får godt språk og lærer å fange leseren.

Skrevet

Etter det jeg har hørt må ukjente forfatterspirer levere en hel roman, for å bevise at de kan.

Mer etablerte trenger ikke å skrive så mye for å selge inn en ide.

Så bare skriv ivei.

Men husk at det ikke er sikkert at alle synes at din kamp mot overmakten er like interessant som deg selv.

• Liker 5
Skrevet

Nei, er ikke bare kamp med overmakten jeg skal ha med.

*graviditet, gleder, komplikasjoner under og etter

*morskjærlighet

*når man lever i ikke-fungerende forhold, med en som skiftet personlighet etter man ble gravid, hvor nedpsyket man faktisk kan bli av psykisk mishandling

*få motet til seg og flytte ut og starte å bygge opp et nytt hjem

*den gleden og støtten man får fra dyr

*sorgen når dyret blir alvorlig sykt og må avlives

*kamp med overmakter for å få den medisinske hjelpen etter å ha utviklet kronisk sykdom etter år med mishandling

*nytt kjæresteforhold, giftemål ++

tror det kunne blitt en bok mange kan se seg igjen i. hva tror dere?

Gjest Ghostwhisperer
Skrevet

Jeg syns du skal sette deg ned å skrive uten å tenke for mye, men bare få det ut og ned på "papiret" i første omgang.
så lese gjennom det noen ganger og gjerne få noen rundt deg til å lese gjennom det og la dem komme med ærlig konstruktiv kritikk.

Skjønner du har mye du gjerne vil skrive om, men kan fort bli litt rotete om du tar med for mange temaer i en bok. Hva med å fokusere på et tema om gangen? Trenger jo ikke skrive en bok på størrelse med bibelen :)

Men skriv gjerne ned alt du vil skrive i "en bok" først, så ser du hvordan det blir. Kanskje det blir bra om du tar med alt eller kanskje du ser at du kan skrive en slags bok serie i stedet.
Er nok mange som kan kjenne seg igjen i det du vil skrive om, det er jo viktige temaer. Stå på og prøv deg frem, gjør det som føles mest riktig for deg :)

AnonymBruker
Skrevet

Pusefrøken, du skriver ikke om annet enn det man ganske så gratis kan lese i dagbøkene her på KG og i utallige blogger.

Hvorfor skulle noen ønske å kjøpe boka di, hva er det som får den til å skille seg ut?

Anonymous poster hash: d4b9b...53e
  • Liker 3
Skrevet

tror det kunne blitt en bok mange kan se seg igjen i. hva tror dere?

Neh, har ikke trua på dette prosjektet. Men når det gjelder det å skrive er det mengdetrening som skal til, skriv skriv skriv. Det er ytterst få forfattere som bare kan skrive en bok uten å ha øvd først.

• Liker 2
Skrevet

Mine tips er:

Ha et bestemt klokkeslett hvor du skal sitte foran pcén og skrive. Ikke sitt og vent på inspirasjonen, setningene vil komme når du begynner og skrive og finn en teksteditor med få valg. Sitter du på en mac så vil jeg anbefale Writeroom, er du på windows så er Draft tingen.

Skrevet

Neh, har ikke trua på dette prosjektet. Men når det gjelder det å skrive er det mengdetrening som skal til, skriv skriv skriv. Det er ytterst få forfattere som bare kan skrive en bok uten å ha øvd først.

Jeg får se etter hvert :) er jo ikke sikkert jeg kommer lengre enn med tanken.. Må nok skrive myyye før det i det hele tatt blir noe av :)

Skrevet

Skal du skrive en selvbiografi eller skal du omforme det til en roman? Jeg ville i alle fall mye heller lest det som en roman enn som en biografi om et menneske jeg ikke kjenner....

Forøvrig er mitt tips å lage en disposisjon først. Rekkefølge og planlegging. Hva skal hvor osv. Så kan man heller endre underveis, når man er i gang og har god flyt i skrivingen :) Men jeg vet at dette er veldig individuelt og at dette med disposisjon ikke passer for alle.

AnonymBruker
Skrevet

Nei, er ikke bare kamp med overmakten jeg skal ha med.

*graviditet, gleder, komplikasjoner under og etter

*morskjærlighet

*når man lever i ikke-fungerende forhold, med en som skiftet personlighet etter man ble gravid, hvor nedpsyket man faktisk kan bli av psykisk mishandling

*få motet til seg og flytte ut og starte å bygge opp et nytt hjem

*den gleden og støtten man får fra dyr

*sorgen når dyret blir alvorlig sykt og må avlives

*kamp med overmakter for å få den medisinske hjelpen etter å ha utviklet kronisk sykdom etter år med mishandling

*nytt kjæresteforhold, giftemål ++

tror det kunne blitt en bok mange kan se seg igjen i. hva tror dere

Med mindre du er Karl Ove Knausgård har jeg absolutt ingen tro på dette, dessverre. Det er jo ingen handling, ikke noe plott, og ikke minst; selv om det har skjedd deg, betyr ikke det at andre finner et interessant. Man leser for å få nye perspektiver og ny innsikt, ikke for å kjenne seg igjen. Dette høres mer ut som dagbok enn litteratur.

Anonymous poster hash: 05d34...78a

• Liker 3
Skrevet

Veldig mange ønsker å skrive og gi ut bok. Problemet er at de færreste egentlig har noe å skrive om. Tenk gjennom om du vil skrive en roman, serieroman eller en mer biografisk bok.

Lag gjerne en disposisjon (oversikt over hva som skal med og i hvilken rekkefølge).

Tenk gjennom hva du vil med boka. Hvilken historie ønsker du å fortelle? Hva vil du få fram? Man kan ha med flere småhistorier, men det bør være et hovedplott ("konsept") som går gjennom hele boka. Er det veldig mye forskjellig med, framstår boka som rotete. Har du mye mer å skrive om, får du gjemme det til seinere.

Det kan allerede fra starten av være lurt å tenke på hvordan du vil avslutte boka. Hva er høydepunktet i fortellingen? Husk at alt skal lede fram mot høydepunktet.

Når du har skrevet ferdig boka, kan du sende manuset inn til ulike forlag for å få det vurdert. De aller fleste får avslag, men noen blir antatt. Blir man antatt, gjenstår mye arbeid med både språk og innhold og mange runder med innspill/diskusjoner med redaktør/konsulent før boka blir gitt ut.

Cappelen Damm: http://www.cappelendamm.no/main/katalog.aspx?f=873

Gyldendals: http://www.gyldendal.no/Om-Gyldendal/Skrivelysten

Aschehoug: http://www.aschehoug.no/Forfattere/Vil-du-bli-forfatter/Har-du-lyst-til-aa-bli-forfatter-hos-Aschehoug

Forlaget Oktober: http://www.oktober.no/Innsending-av-manus

Det er stadig vekk skrivekonkurranser, og som regel har de et tema.

Man kan også skrive en kort historie på noen sider, og deretter bygge den ut til en roman.

Vil du skrive en bok, er det lurt å trene på å skrive mye. Få ned alt du har å fortelle, og press ut mer.

Du kan trene f.eks. ved å skrive en bok på 90 eller 100 dager. Bestem deg for at du skal skrive minst 700 ord hver dag i 100 dager på rad. (Et vanlig tekstdokument i Word har ca 500 ord pr. side.) Det er god trening. Det finnes også grupper på Internett der alle gjør dette samtidig, og man kan motivere hverandre.

Hvordan skrive en bok på 90 dager: http://www.dobing.info/15/2013/07/hvordan-a-skrive-en-bok-om-90-dager.html

Hvordan skrive en bok på 100 dager: http://www.dobing.info/17/2013/05/hvordan-du-skriver-en-bok-pa-100-dager.html

Lykke til!

• Liker 1
Annonse
Skrevet

Med mindre du er Karl Ove Knausgård har jeg absolutt ingen tro på dette, dessverre. Det er jo ingen handling, ikke noe plott, og ikke minst; selv om det har skjedd deg, betyr ikke det at andre finner et interessant. Man leser for å få nye perspektiver og ny innsikt, ikke for å kjenne seg igjen. Dette høres mer ut som dagbok enn litteratur.

Anonymous poster hash: 05d34...78a

Tja, jeg synes Karl Ove tok oss litt vel langt inn....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...