Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har dere gjort noe for å prøve å øke produksjonen?

Delammer dere og gir NAN?

Har selv ikke nok melk. Ammer først og gir NAN etterpå, har gjort det i 7 uker og synes det er slitsomt.

Noen tips til en sliten mamma?

Anonymous poster hash: 4d94a...f82

Videoannonse
Annonse
Gjest Tekola
Skrevet

Allerede andre dag hjemme ble det tydelig at jeg sleit med melka. Var nedom sykehuset og fikk låne pumpe og fikk resept på den nesesprayen for utdriving. Jeg prøvde så ammete, vørterøl, munkholm, amming+pumping, masse hvile, kuttet ned på peppermynte og ga Hipp da hun fortsatt var sulten etter amming. Tok kontakt med ammepoliklinikken, men de ba meg bare amme oftere. Men etter fem uker orket jeg ikke mer. Satt og gråt hver gang hun ble sulten, og fødselsdepresjonen min bunner nok noe i det slitet. Var hos fastlegen for henvisning til psykolog, og det var hun som sa til meg at i mitt tilfelle var mamming viktigere enn amming. Da hadde hun fått det jeg kunne gi henne i fem uker.

Men jeg er veldig klar for å prøve neste gang også, og da skal jeg prøve akupunktur i tillegg.

Håper du finner en løsning som passer for deg! Om du ikke har gjort det enda kan du jo høre med Ammehjelpen om de har noen hjelpere i nærheten av deg.

Lykke til! Du er kjempeflink som har holdt ut i syv uker, og uansett hva du gjør videre så vil babyen din ha det bra så lenge du har det bra! :klemmer:

Skrevet

Kanskje dumt spørsmål, men har du prøvd å pumpe rett etter amminger..? På "tomt" bryst. Og helst om natta. Antar du har prøvd men jeg spør alikevel ;)

Skrevet

Jeg hadde nada melk de første to dagene og måtte bruke skjold pga. små brystvorter, men gav ikke opp! Pumpet hver andre-tredje time, la til baby til både før og etter pumping. Det hard jobbing, men gav raskr resultater. Etter 3-4 uker hadde jeg nok melk til å fullamme. Frøkna er 7 mnd. og jeg ammer enda :)

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje dumt spørsmål, men har du prøvd å pumpe rett etter amminger..? På "tomt" bryst. Og helst om natta. Antar du har prøvd men jeg spør alikevel ;)

Nei, har ikke prøvd det, det kan jeg forsøke :)

Ts

Gjest Maria_Marihøne
Skrevet

Jeg delammet til hun var 6 mnd, så har jeg gitt mme og fast føde etter det. Jeg var aldri helt komfortabel med amminga så jeg jobbet ikke så veldig hardt for å få opp produksjonen, og var egentlig lettet da det virket som hun ikke ville ha pupp i det hele tatt.

• Liker 1
Skrevet

Nei, har ikke prøvd det, det kan jeg forsøke :)

Ts

Ja, da anbefaler jeg virkelig det! :Nikke: Hovedpoenget er at du da simulerer du at babyen har et større behov (antar babyen blir frustrert og avslutter når det er tomt?) og øker forhåpentligvis.

Hvis du har en elektrisk pumpe gjør det det hele mye enklere. Og drikk masse. På ammehjelpen.no står det helt sikkert mange tips du kan lese. :)

AnonymBruker
Skrevet

Ja, da anbefaler jeg virkelig det! :Nikke: Hovedpoenget er at du da simulerer du at babyen har et større behov (antar babyen blir frustrert og avslutter når det er tomt?) og øker forhåpentligvis.

Hvis du har en elektrisk pumpe gjør det det hele mye enklere. Og drikk masse. På ammehjelpen.no står det helt sikkert mange tips du kan lese. :)

Ja, hun blir kjempesint! Takk for tips :)

Skrevet

Jeg delammet i ca 6 uker. Baby spiste omtrent annenhver time, først pupp, så flaske hvis det var behov. Noen ganger var puppen helt tom, da fikk han flaske og så pumpet jeg litt etter ca en halvtime. Fikk vel flaske fire ganger i døgnet, og jeg pumpet ca to ganger i døgnet. Det var slitsomt, men fikk opp produksjonen og etter hvert var det ikke behov for flaske lenger. Det kom ca 50 ml til sammen når jeg pumpet.

Skrevet

Jeg pumpet etter amming en stund, men fikk ikke ut melk og ble bare sliten og produserte enda mindre. Endte opp med å delamme, og fikk det mye greiere da jeg aksepterte at jeg ikke hadde nok melk. Var faktisk utrolig deilig å slappe av med at "neste måltid er flaske, og kanskje til og med pappan sitt måltid slik at jeg kan sove eller ta meg en tur ut". :)

Ammet til 6mnd, han mistet interessen da han begynte å spise fast føde.

Skrevet (endret)

Poenget med å pumpe etter amming er ikke å få melk på flaske, men å simulere et behov. Jeg antar man vil pumpe på "tørr pupp" inntil det er nok melk til å tilfredstille babyen siden den vil drikke mer og mer pr puppmåltid ettersom mengden øker, og behovet for mme synker. og forhåpentligvis opphører. først da vil man trolig pumpe overskudd (vil jeg tro.. ;) )

Så om det ikke virker på noen dager (uker..?) er det jo ikke noe poeng. Målet er vel å pumpe seg opp på et høyere nivå (som man ikke gjør ved å gi mme i tillegg), for så å få et tilpasset "tilbud etter etterspørsel".

Så om man ikke oppnår det er jo delamming veldig bra :) (jeg oppfattet det som at TS ble sliten av delamminga og ønsket å slutte med det)

Endret av siebaeo
Skrevet

Tror for øvrig det er VELDIG viktig for mor å drikke rikelig veske selv for å få mye melk.

Skrevet

Jeg mente at jeg prøvde å pumpe for å simulere et behov, men puppen lot seg ikke lure til å tro at det var babyen, og det kom minimalt med melk.

Så det flaskemåltidet jeg skrev om ble altså mme. Jeg syntes delamming var greit da jeg skjønte at jeg ikke trengte å gi først pupp og så mme i samme måltid, men begynte å gi pupp og mme annenhver gang. Å gi begge deler i samme måltid er slitsomt ja.

Skrevet

Ja, det må jo være mye greiere :)

Dette blir vel ikke helt sammenlignbart. Men nå fødte jeg på fredag og fikk en minimini baby og bruker lang tid på å få melk. Derfor skulle jeg pumpe etter måltidene og gi det jeg fikk ut i tillegg på neste måltid. Resultat: veldig lite melk ut (vi snakker dekket ikke bunnen på flaska en gang) og pumpet i 5 minutter kanskje mer uten at det kom noen ting. Bare stimulerte brystet. Men så våknet kroppen og oppfattet det som et veldig stort behov og nå sliter jeg med overproduksjon i stede.. ;)

Jeg ville prøvd noen dager i alle fall.

AnonymBruker
Skrevet

Mange gode løsninger her :) Håper virkelig jeg kan få opp produksjonen slik jeg slipper tillegg! Hvis ikke var det en god løsning med annen hver gang pupp og MME :) takk igjen for tips!

Skrevet

På ammehjelpens sider får du gode råd. Ta gjerne også kontakt med en ammehjelper. Selv hadde jeg FANTASTISK god hjelp fra en av dem, og kunne fullamme i en lang periode etterpå.

I korte trekk: pump rett etter amming, drikk massevog gjør MINST MULIG noen dager. Allier deg med mannen, slik at du kan amme og slappe av.

Ta turen innom en invandrerbutikk eller helsekost og få tak i bukkehornsfrø (obs: rene bukkehornsfrø, det blandingspreparatet fra helsekost inneholder en urt som hemmer melkeproduksjonen).

Dette er (så langt jeg klarte å lese meg til) det eneste "kjerringrådet" de faktisk har bevist at øker melkeproduksjonen.

Frøene kan du strø over yoghurt eller bløte i kokt vann og svelge. Tre teskjeer daglig.

Ikke tenk på mme som nederlag, det er tross alt helt fantastisk at vi har gode alternativer når puppene ikke samarbeider.

Men de aller fleste kan få nok melk til babyen, det handler bare om å få gitt tilstrekkelig stimulans.

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje bare et kjerringråd, men jeg har hørt at havresuppe skal hjelpe på melkeproduksjonen.

Anonymous poster hash: e7496...b7b

Gjest Little princess
Skrevet

Endte opp med å delamme, og fikk det mye greiere da jeg aksepterte at jeg ikke hadde nok melk. Var faktisk utrolig deilig å slappe av med at "neste måltid er flaske, og kanskje til og med pappan sitt måltid slik at jeg kan sove eller ta meg en tur ut". :)

Signerer denne.

Jeg ammet hver 1,5 time i over 2 måneder og det hjalp ikke på produksjonen min i det hele tatt. Jeg begynte etterhvert å bli passe frynsete i kantene av all ammingen og innså at hvis jeg attpåtil skulle begynne å pumpe for å øke produksjonen så kom jeg til å gå rett i kjelleren. Så jeg gikk på Rema 1000, kjøpte en haug Avent flasker og en boks Collett mme og gikk rett hjem å laget 150 ml til mini, og hun spiste alt! Og hun ble ikke sulten igjen før etter 3 timer :)

Så jeg sier som Stinelin, når jeg innså at jeg ikke hadde nok melk og begynte å gi ett par flasker til babyen om dagen så syntes jeg det var en lettelse! Pappaen kan trø til litt og jeg fikk et lite pusterom. Syntes ikke det er et nederlag i det hele tatt :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...