AnonymBruker Skrevet 31. juli 2013 #1 Skrevet 31. juli 2013 Vi har en stor og fin hage, med uteplass og grill og det som er - men her vil han aldri være fordi han hater innsekter og småkryp. Det er ikke bare veps, edderkopper og humler han er "redd" for! Om det kommer en flue blir han helt vill og veiver med armene og går inn, samme med mygg og sommerfugler. Ikke kan vi gå turer i skogen heller, for der er det insekter må vite Han synes hage er koselig, vi har mange bed og busker og trær - men de må jeg ta meg av, fordi han klarer ikke mer om han ser en meitemark eller det kommer en liten maur eller noe. Har en pavilijong som jeg har dratt myggnett rundt, tenkte dette blir bra så vi kan sitte ute og spise på sommeren.. men neida, for det kom nemlig 2 møll/nattsvermere inn der en gang så nå er det også uaktuelt. Blir så oppgitt, skal selvfølgelig ikke tvinge han til å sitte ute så nå planlegger vi vinterhage med store vinduer som kan åpnes helt.. men om noen har tips til meg blir jeg veldig glad! Anonymous poster hash: 507b6...75a 4
Gjest NerdMedSverd Skrevet 31. juli 2013 #2 Skrevet 31. juli 2013 Minner meg litt om videoen jeg så på youtube her om dagen, voksen dame som begynte å grine av å smake på rosenkål. Vet ikke helt hvilke tips det er å gi, si han må skjerpe seg. Kan ikke holde på sånn. 8
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2013 #3 Skrevet 31. juli 2013 Jeg var som typen din. Det eneste som hjelper er å være i hagen, ta seg sammen litt.Anonymous poster hash: ff096...dec 5
Gjest Gjest Skrevet 31. juli 2013 #6 Skrevet 31. juli 2013 Feil å kalle han pingle. For meg høres det ut som mild fobi. Og fobier er faktisk ikke noe å undervurdere. Jeg har seøv sterk fobi mot en spesiell ting og det er ekstremt ubehagelig. Jeg kan godt holde slanger,hoppe i fallskjerm og det som er, men akkurat denne lille ufarlige tingen gjør meg fysisk uvel og livredd. Om jeg bare ser det i et blad eller på tv kan flere timer av dagen min ødelagt. Jeg vil gjerne ha hjelp mot det men tanken på eksponering gjør meg kvalm. Bare å skrive dette gjør meg litt uvel.
Zzyzx Skrevet 31. juli 2013 #7 Skrevet 31. juli 2013 Haha, jeg fikk svigerfar til å gå rundt og drepe edderkopper på uteplassen deres, så jeg har litt sympati med pingla di. Det er dog lov å ta seg sammen litt. Synd om en sånn fobi skal gå ut over det å leve et normalt liv.
DGAS Skrevet 31. juli 2013 #8 Skrevet 31. juli 2013 Haha! Dette var morsomt å lese. Kjæresten min er også myye mer redd for kryp enn det jeg selv er, men er ikke på lagt nær så ille som det du beskriver! Du må vel nesten bare få han til å hoppe i det, han og dere sammen går jo tydeligvis glipp av veldig mye på grunn av dette
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2013 #9 Skrevet 31. juli 2013 Feil å kalle han pingle. For meg høres det ut som mild fobi. Og fobier er faktisk ikke noe å undervurdere. Kan man egentlig ha en fobi mot å "være ute i naturen"? Hadde skjønt det om det var kun edderkopper, eller humler/veps (insekter som KAN stikke/brenne), men når det er små fluer, marihøner, sommerfugler og slikt? Jeg synes også det er ekkelt å plukke snegler av planter, eller finne en diger meitemark, men ikke sånn at jeg ikke kan være ute eller slutter å luke i bed Beklager om du synes det er støtende eller feil å kalle han pingle, men jeg er vokst opp med å være mye ute og synes vel egentlig at alt dette her ER veldig pinglete. Han er jo en voksen mann! Jeg har seøv sterk fobi mot en spesiell ting og det er ekstremt ubehagelig. Hva har du en fobi mot? Han nekter forsåvidt selv for at han er "redd for dem", så tror ikke han har noe fobi. Anonymous poster hash: 507b6...75a
QueenOfTheSidewalk Skrevet 31. juli 2013 #10 Skrevet 31. juli 2013 (endret) Så søtt Han må få hjelp til fobien. Endret 31. juli 2013 av Evilposelos 4
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2013 #11 Skrevet 31. juli 2013 Jeg hadde en venn en gang som var gigantisk, bola fyr. Sånn som skrøt av musklene sine, når han var full skulle han bryte med kjente og ukjente i håndbak. Full eller ei, han skrøt alltid av hvor sterk han var. Han var sammen med ei lita nett dame. En morgen jeg var hjemme hos han, han hadde nylig stått opp, var det et sånt innsekt som satt i taket, et sånt et som ser ut som en forvokst mygg. Jeg pekte og syntes det var komisk, måten insektet hang på. Fyren peip som ei mus og ropte på dama, "få den ut, få den ut!", ropte han fortvilte mens han krøp sammen på gulvet. Seriøst, fyren fikk angst av et lite insekt. Aldri opplevd maken. Men du har visst funnet maken, TS. Anonymous poster hash: f2f9d...97b 4
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2013 #12 Skrevet 31. juli 2013 Hvis dette er noe han er oppriktig redd for, så synes jeg ikke det å be han ta seg sammen er noen god idé. Frykt er ikke rasjonelt og det er ikke noe man alltid bare kan kontrollere selv. Å gå i en form for terapi, tror jeg er lurere. Jeg har selv fobi mot et insekt, og det er ikke bare å skjerpe seg og "get over it". Kroppen min reagerer automatisk når dette insektet er i nærheten. Hele kroppen min går i en slags forsvarsposisjon og jeg får angst. Kaldsvetter, gråter, hjertebank, pusteproblemer, høy puls, kvalme og må bare komme meg bort. Når jeg er utendørs merker jeg at jeg ofte er nervøs, da jeg er redd for at insektet kan være i nærheten. Dette er ikke noe han har valgt selv, og det er sikkert noe han skulle ønske han var foruten. Hvis det er så plagsomt, så får han prøve med psykologisk hjelp for å få bukt med frykten. Jeg har selv tenkt på det samme. Kjenner jeg blir forbannet når folk sier at "det er bare å at seg sammen". Det er ikke bare å gjøre det nemlig. Anonymous poster hash: facf9...90e 9
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2013 #13 Skrevet 31. juli 2013 TS her =) Jeg har ikke bedt ham om noe som helst, synes bare det er synd at det er slik da jeg synes det er koselig å sitte ute i sola, grille, drikke vin ute på kvelden med venner etc. Dersom det er en fobi, hvordan kan jeg hjelpe han? Han nekter generelt å gå til legen, så tviler veldig på at det hadde ført til noe om jeg hadde hintet til at han skal se en psykolog eller snakke med fastlegen.. han sier han "er ikke redd dem, jeg bare LIKER dem ikke" Virker kanskje som et stort problem da, det er det ikke altså, men synes nå det er kjipt å gå glipp av koselige "sommerting" uansett. Anonymous poster hash: 507b6...75a 2
Gjest Skrevet 31. juli 2013 #14 Skrevet 31. juli 2013 Min psykolog-venninne påstår at tvangstanker som dette kan behandles med hell. Du får gi mannen et dytt i rett rettning. 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2013 #15 Skrevet 31. juli 2013 Steng han inne i en kjeller full med insekter. Det er en sjokk-kur som skal fungere mot fobier. Anonymous poster hash: f2f9d...97b
Gjest Skrevet 31. juli 2013 #16 Skrevet 31. juli 2013 Steng han inne i en kjeller full med insekter. Det er en sjokk-kur som skal fungere mot fobier. Anonymous poster hash: f2f9d...97b Og når du åpner så hopper han rablende gal ut og tror han er Edderkoppen 2, eller no sånt? Hjernen for alltid forvandlet til havregrøt, og må holdes unna skarpe gjenstander, barn og sarte sjeler? 3
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2013 #17 Skrevet 31. juli 2013 Og når du åpner så hopper han rablende gal ut og tror han er Edderkoppen 2, eller no sånt? Hjernen for alltid forvandlet til havregrøt, og må holdes unna skarpe gjenstander, barn og sarte sjeler? http://www.psychologistworld.com/behavior/flooding.php Anonymous poster hash: f2f9d...97b
Gjest Ghostwhisperer Skrevet 31. juli 2013 #18 Skrevet 31. juli 2013 Den der er kjip, føler med deg! Samtidig er det en lettelse å se at det finnes noen som er verre en meg Jeg får kav av insekter, spesielt de som flyr. Edderkopper er de verste, så jeg går ikke i kjelleren lenger (stoooore svarte edderkopper, hadde ikke brydd meg om de var små). Men selv om jeg hater veps, mygg osv, så kan jeg jo ikke la det ødelegge for sommerkosen ute. Joda, så er det jævlig kjipt med de ekle tingene som absolutt skal flakse der du sitter, men det nytter jo ikke å bli hysterisk. De kan jo komme inn også, hva gjør han da? Setter seg i bilen? Det burde jo være godt nok at du har skaffa myggnetting, at to ekle flaksere tilfeldigvis var innom burde jo ikke ha noe å si. Da kan han jo heller la deg sjekke før dere går inn da om det er noe, så kan du jage det vekk å han er "trygg" Dersom han ikke lider av fobi er han jo pingle, selv om det er mindre pent å si. Men tror nok bare han er redd for å INNRØMME at han faktisk har fobi...menn skal jo liksom være så tøffe. Vinterhage er jo slett ikke dumt det, men skal dere ha vinduene åpne kan det jo komme ting der også Har du prøvd å forelså at du kan sjekke paviljongen før dere setter dere der? Kan jo være han går med på det, jager du ut de store ekle tingene å lukker nettinga bør det jo være "trygt" der. Hadde en sånn selv, samboeren min fjerna ekle kryp og så lukka vi igjen og kunne kose oss i fred Evt. kan jo han bare sitte inne alene å sture mens du koser deg ute og nyter sommeren
Gjest Ghostwhisperer Skrevet 31. juli 2013 #19 Skrevet 31. juli 2013 Steng han inne i en kjeller full med insekter. Det er en sjokk-kur som skal fungere mot fobier. Anonymous poster hash: f2f9d...97b Jeg har vært innesperret i en potetkjeller med x antall svære jævler av noen edderkopper, jeg ble langt fra kurert for fobien... Tror heller det virker mot sin hensikt, selv om jeg skulle ønske det hadde kurert meg
Cata Skrevet 31. juli 2013 #20 Skrevet 31. juli 2013 Kan man egentlig ha en fobi mot å "være ute i naturen"? Ja, det kan man. Jeg har det, av samme grunner som "Pinglen" . Det er faktisk fryktelig upraktisk, men hvis jeg blir omringet av insekter, noe som lett kan skje om sommeren, så blir jeg rett og slett hysterisk. Tro meg, det er ikke morsomt for verken meg eller dem som måtte være sammen med meg under utbruddet. Derfor holder jeg meg unna alt som minner om skog og natur om sommeren. Er for øvrig vokst opp med en fullstendig normal familie som ikke skjønner bæret av fobien min, så det er ikke det at jeg ikke er blitt eksponert for insekter. Min barndoms somre ble tidvis tilbragt under beleiring av klegg og knott, for ikke å snakke om fluer. Fobien lever i beste velgående enda, den. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå