AnonymBruker Skrevet 31. juli 2013 #1 Skrevet 31. juli 2013 Jeg skal snart få meg kattunge, en siameser da de er veldig knyttet til eierne sine. Jeg veksler mellom å bo hjemme og hos kjæresten. Kjæresten har 2 huskatter fra før, og skal få seg en siameser han også (søsken til den kommende katten min). Katten min vil etter planen bo der jeg bor, feks 1 uke hos kjæresten, 1 uke hjemme. Jeg har tenkt å få katten tidlig vant med bil, tur osv. da jeg ikke er så veldig begeistret for katter som kun er inne. Da jeg var liten hadde vi siameser som oppførte seg nesten som en hund. (elsket å gå tur i bånd, bilturer, og hente pinner). "hente pinne" greia gjaldt bare den ene katten, men alle 4 siameserne vi hadde (på ulike tidspunkt) elsket tur. Men det er den "pendlergreia" jeg bekymrer meg for. Leser at katter hater forandringer osv... Anonymous poster hash: b45cd...bdf
Gjest Arch Skrevet 31. juli 2013 #2 Skrevet 31. juli 2013 Mine siamesere ville ikke likt det. De er veldig knyttet til hjemmet sitt og plassene sine. Ikke liker de andre katter heller. Jeg tror di vil få en stresset katt. 4
Aurora M. Skrevet 31. juli 2013 #3 Skrevet 31. juli 2013 Jeg lurer litt på hva du mener med tur? Har du tenkt at katten kun skal gå i bånd eller også at den skal få gå løs ute? Det er mange katter som liker å gå tur med eieren sin. Min gjør også det, hun følger etter meg når jeg går ute. Men hun er også ute alene på "fri pote" store deler av døgnet. Å "gå tur" i bånd nærmest som en hund, hente pinner o.l ligger langt utenfor kattens natur. Katter (uansett rase) er territoriale jegere. At de av og til viser annen adferd, tar ikke bort det faktum at det er dette de først og fremst er. En kan fint venne katten til å bli med på tur en gang i blant. Jeg har selv med Pusina mi f.eks på hytta noen ganger i året. Der er hun kjent og vet hva som venter. Likevel kan jeg godt se at det stresser henne noe, både de første dagene der, og likedan når hun kommer hjem og skal "ta igjen det tapte" på territoriet sitt. Å dra en katt fram og tilbake på den måten du skisserer vil skape en stresset og utrygg katt. Det kan godt være den "venner seg" til den grad at det ikke blir noen belastning for dere (at dere unngår uønsket adferd), men en lykkelig katt tror jeg neppe det blir, til det er dette livet for unaturlig for den. Jeg beklager at jeg ikke kan være mer positiv, men jeg skjønner at du vil kattens beste, og slik jeg ser det er ikke dette det. Og dette er godt ment: Har du tenkt på om en liten hund ikke kunne passe bedre for deg? 5
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2013 #4 Skrevet 31. juli 2013 En hund har jeg ikke mulighet til å ha... Med katt så har jeg flere som kunne passet den viss det skulle være noe. Men vil jo ikke at katten skal mistrives :-( får revurdere hele opplegget.. Takk for svar :-) -TsAnonymous poster hash: 03c77...123
AnonymBruker Skrevet 2. august 2013 #5 Skrevet 2. august 2013 Katter er veldig stedsbundne, de vi har hatt tror jeg ikke ville brydd seg så mye om eierne deres ble byttet ut, men brydd seg veldig hvis territoriet ble byttet ut det var utekatter da. Men tror nok innekatter også er veldig opptatt av territoriet.Anonymous poster hash: 112ea...3c6 2
Tomaten Skrevet 2. august 2013 #6 Skrevet 2. august 2013 Vent med å anskaff deg katt og husdyr generelt til du har en mer stabil bosituasjon. 6
Pinkee Skrevet 2. august 2013 #7 Skrevet 2. august 2013 Jeg drev med dette en liten periode med gamlekatten min, å må si at både jeg og katten var meget glad da det tok slutt! Etterhvert lærte hun å kjenne tegnene på at vi skulle reise, å siste gangen måtte jeg dra henne fram fra innerste hjørnet under sengen min. Å hvis det attpåtil skal bo en annen katt på ene plassen, så tror jeg ikke det gjør situasjonen lettere. Da må katten slåss mot territorieieren der, hver gang dere kommer dit. Klart det kan hjelpe på at det er søsken da. 1
jita Skrevet 2. august 2013 #8 Skrevet 2. august 2013 Jeg lot katten min være igjen hos foreldrene mine av samme grunn. Jeg savner den jo mye ,men jeg tror ikke den ville likt å flytte til en helt ny plass. Jeg skulle i tillegg flytte fra et landlig sted til byen.
AnonymBruker Skrevet 4. august 2013 #9 Skrevet 4. august 2013 Jeg hadde "pendlerkatt" (perser) som ble med meg fram og tilbake når jeg vekslet mellom å være hos foreldrene mine (skilsmissebarn). Vi opplevde ikke problemer med det. Det var verre i begynnelsen når jeg ikke hadde med katten for da ble den rar og stresset når jeg var borte så for oss fungerte det best at katten fulgte meg. Det er jo uansett ikke ideelt så jeg ville nok vurdert å flytte sammen eller at kun den ene får katt og at det er den som ikke har katt som veksler på å bo hos den som har katt. Anonymous poster hash: 25d5b...f05
Lemming Skrevet 4. august 2013 #10 Skrevet 4. august 2013 Dette hadde faktisk vært enklere å svare på om det gjaldt en katt du hadde fra før av! Katter har jo så veldig ulikt gemytt... Gjennom barndommen hadde vi 3 katter (ingen av de rasekatter), ingen av dem hadde "tolerert" en slik livsstil. Katten jeg har nå er helt annerledes enn noen (ikke-rase)katt jeg har vært borti. Slår seg til ro overalt, og hvor som helst. For eksempel flytter han inn hos foreldrene mine når vi er bortreist, det synes han er helt ok! Men det er jo noe vi har oppdaget underveis, at han er så fleksibel. Jeg hadde ikke turt å legge opp til en pendler livsstil med katt... Tror også det hadde vært enklere om ikke kjæresten din hadde katter. Da hadde den i det minste sluppet å "konkurrere" med noen, det kunne kanskje gjort det lettere...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå