Gå til innhold

Generell klesvask - tips?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det har sikkert blitt laget mange slike tråder, men jeg må nesten bare spørre likevel for å være sikker.

Blir det riktig å vaske klær slik som dette:

Undertøy, håndduker, sengetrekk, kluter osv på 60*

Sokker, skjorter / T-skjorter, gensere, bukser, jakker osv på 40*

Hvor mange grader bør man egentlig vaske utejakker og sko på?

Jeg skiller skittentøyet mellom lyse og mørke farger, men that's it.

Går det bra å vaske sokker, bukser, gensere osv sammen, eller er det noe som bør vaskes for seg selv?

Hvor mange grader skal ulltøy vaskes i?

Hvis noen gidder å se over dette og komme med noen tilbakemeldinger, så hadde det vært fint.

Anonymous poster hash: a0e04...9ba

Anonymous poster hash: 6ffba...a49

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det beste er å lære seg å lese på vaskelappen. Der får du svar på alt.

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville ha vasket bukser for seg selv. Spesielt jeans, ville ikke ha blandet dem med gensere i et helt annet stoff. Og jeans må ikke ha tøymykner i!!

Jeg pleier å vaske sokkene mine sammen med undertøyet og håndklærne osv.

Skrevet

Det eneste vaskelappen ikke svarer på er sortering, og det er det mange forskjellige svar på.

Jeg har stort sett sorte sokker og vasker dem sammen med mørke klær på 40 grader. Treningssokkene er lyse og vaskes sammen med undertøy, håndklær og kluter. Ulltøy vaskes på ullprogrammet på vaskemaskinen, vanligvis på 30 grader. Sko er litt risikosport å vaske i maskin, men de gangene jeg har gjort det har jeg tatt dem på ullprogrammet på 30 grader.

Skrevet

Sortering, jeg regner med at de fleste skjønner/har fått med seg at man vasker hvitt for seg, svart for seg og farget tøy og jeans separat fra dette igjen. Det er jo fryktelig logisk, er det ikke?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det beste er å lære seg å lese på vaskelappen. Der får du svar på alt.

Jeg vasker alt av bomull på 60 grader selv om det står 40 på lappen. Det er lov å bruke hodet også.

Anonymous poster hash: 0d651...b0f

Skrevet

Jeg vasker alt av bomull på 60 grader selv om det står 40 på lappen. Det er lov å bruke hodet også.

Og poenget ditt var?

Skrevet

Men det er ikke nødvendig å bruke strøm på å vaske på høyere varme enn 40 grader. Tøyet tåler mer, men det blir rent på 40 hvis det ikke er skikkelig skittent.

• Liker 1
Skrevet

Her gjør jeg det enkelt og greit med at jeg vanligvis følger vaskeanvisning for tøyet vanligvis er det 40 og 60 grader det går i og selvsagt skiller jeg mellom kolørt og hvitt.

Ull på ull program, tror det vanligvis er 30 grader, der tar jeg også fleece jakkene mine også.

Sko har jeg aldri vasket i maskinvask. Jeg setter joggeskoene mine i en bøtte vann med litt såpe i men aldri noe mer enn det.

Ytterjakker følger jeg anvisningen på, for helt vanlige er det vanligvis 40 grader, ullkåper leverer jeg til rens, allværsjakker og rein tøy og slikt impregneres med jevne mellomrom. Jeg kunne sikkert ha sortert enda mer og tatt jeansene for seg selv og hatt spesial vask for bomull og sokker og man kan sikkert vaske et og et plagg også men det gidder jeg ikke og ser ikke vitsen med.

Skrevet

Håndduker, vaskekluter og oppvasktover vasker jeg på 90 for å være sikker på at alt blir rent.

Sengeklær vasker jeg på 60, av og til 2 ganger dersom det er tykt stoff.

Alle klær sorteres etter farge. Ikke bare lyst og mørkt. Eller vasker jeg bukser, t-skjorter, gensere, undertøy osv oftest sammen på 60 grader. Vasker jeg jeans dropper jeg tøymykner.

Vasker kun fint tøy på finvask (30-40C).

Sko og ytterjakker bør vaskes på 60C. Skoene kan du også vaske for hånd med varmt vann og kost og litt såpe.

Ull, mener jeg å huske at jeg vasker på 40, med milo.

AnonymBruker
Skrevet

TS her - takk for alle svar :)

Jeg har aldri vasket jeans for seg selv før, men det kan kanskje være greit å begynne med.

Jeg pleier alltid å kaste jeans sammen med treningsbukser / slackbukser, skjorter osv.

Skal man egentlig alltid bruke tøymykner når man driver med maskinvask (bortsett fra på jeans)?

Det har jeg heller aldri gjort før.

Anonymous poster hash: 6ffba...a49

Skrevet

Du kan bruke tøymykner, men det er ikke noe du må. Tøymykner skal bidra til å gjøre tøyet mykt og deilig, velduftende samt at det skal fjerne statisk elektrisitet. Men det er alltid bedre med for lite enn for mye. Dersom du bruker for mye blir tøyet bare rart og formløst, dessuten føles det som det er vaskemiddel igjen i det.

• Liker 1
Skrevet

sokker går på 60grader her.De hvite går på 95 .(ikke mange av heldigvis)

Håndker,sengetøy = 60

Kjøkkenting,som oftest har jeg det i hvitt, de går på 60 og av og til 95grader

treningstøy går alltid på 60,uansett hva lapper måtte mene..

Lite skitten bukse osv 40grader

Penklær der leser jeg på lappen,som oftest 40 eller 30grader. Kommer ann på hvor møkkete det er

skyllemiddel blir opp til deg selv.Noen liker det ,andre hater det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...