PecanPie Skrevet 31. juli 2013 #1 Skrevet 31. juli 2013 Vi vurderer å kjøpe loftseng fra Ikea som gjesteseng. Vi har en takhøyde på 252 cm. Opprinnelig hadde vi bestemt oss for Tromsö loftseng, 140 cm bred. Dersom vi velger en madrass som er 22 cm høy, vil avstanden mellom tak og seng være 68 cm. Er dette tilstrekkelig plass å sove på for en natt eller to? En annen ting er at jeg har lest at noen syns denne sengen knirker og svaier under bruk. Er det noen her som har erfaringer med Tromsö som dobbeltseng?
Minya Skrevet 1. august 2013 #2 Skrevet 1. august 2013 (endret) Jeg hadde akkurat den loftsenga da jeg bodde i bygård i Oslo. Der hadde jeg 3,5 meter under taket, madrassen jeg kjøpte var 25cm høy og jeg hadde en 5 cm overmadrass i tillegg. Det var ikke høyere fra madrassen til taket enn det måtte være. Hadde taket vært ti cm lavere, hadde jeg slått hodet i taket om jeg satte meg litt fort opp. 68 cm er for lite for et voksent menneske å sette seg opp uten å slå hodet i taket, jeg ville heller valgt en vanlig køyeseng enn en loftseng til 2,5m takhøyde. Noen vil sannsynligvis føle at taket ramler ned på dem om de ligger så høyt opp mot taket. Det kan også føles ubekvemt varmt med så liten avstand mellom seng og tak. Edit; Den svaier noe jævlig om du ikke skrur den fast i veggen, vet ikke om de selger den med festebraketter nå, jeg måtte lage mine egne. Etter at jeg fikk skrudd den fast i veggen, var den relativt knirkefri, og bevegde seg bare noe akkurat når jeg var på vei opp eller ned i den. Endret 1. august 2013 av Minya
PecanPie Skrevet 2. august 2013 Forfatter #3 Skrevet 2. august 2013 Jeg hadde akkurat den loftsenga da jeg bodde i bygård i Oslo. Der hadde jeg 3,5 meter under taket, madrassen jeg kjøpte var 25cm høy og jeg hadde en 5 cm overmadrass i tillegg. Det var ikke høyere fra madrassen til taket enn det måtte være. Hadde taket vært ti cm lavere, hadde jeg slått hodet i taket om jeg satte meg litt fort opp. 68 cm er for lite for et voksent menneske å sette seg opp uten å slå hodet i taket, jeg ville heller valgt en vanlig køyeseng enn en loftseng til 2,5m takhøyde. Noen vil sannsynligvis føle at taket ramler ned på dem om de ligger så høyt opp mot taket. Det kan også føles ubekvemt varmt med så liten avstand mellom seng og tak. Edit; Den svaier noe jævlig om du ikke skrur den fast i veggen, vet ikke om de selger den med festebraketter nå, jeg måtte lage mine egne. Etter at jeg fikk skrudd den fast i veggen, var den relativt knirkefri, og bevegde seg bare noe akkurat når jeg var på vei opp eller ned i den. Takk for svar. Køyeseng blir ikke aktuelt for oss, da vi er ute etter gulvplassen under senga. Nå snakker vi om å bygge egen. Men hvor høy er du egentlig, siden du hadde slått hodet dersom du hadde hatt 140 cm mellom madrass og tak (og jeg ikke har regna feil)?
Minya Skrevet 2. august 2013 #4 Skrevet 2. august 2013 Nå er det mulig at den senga jeg hadde var hakket høyere, den var tross alt kjøpt i 2000 eller noe slikt, men den så helt lik ut ihvertfall. Jeg er 160 høy, kunne stå oppreist under senga uten å treffe sprinkelverket under madrassen og traff taket om jeg satt oppi senga helt rett på rompa og strakk meg litt. Jeg er relativt lang i overkroppen. Sengeakrobatikk var svært vanskelig , men det gikk hvis man var litt oppfinnsom og forsiktig. Det finnes lavere loftsenger som er omtrent like høye som vanlige køyesenger, uten underkøy, men med ganske god plass fra overkøya og opp til vanlig standard innetak. Søk etter STOMPA-serien på møbelringen. Det var svært populære senger på starten av nittitallet fordi de gav mulighet for at barn kunne ha en overkøy å sove i og kontorpult under til skolearbeid.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå