Gjest Klara Skrevet 31. juli 2013 #1 Skrevet 31. juli 2013 Min sambo og jeg har ulike syn på hva ferie skal brukes til, og jeg er veldig lei meg nå.. Og det har vært samme konflikt hver sommer... Han har i sommer brukt 4 feriedager med meg, og vi har begge totalt 6 uker ferie i året. Nå hadde vi riktignok en uke ferie sammen i vår, men det blir jo lite ferietid sammen totalt. Min familie har et nydelig feriested ved vannet der jeg har vært 14 dager nå. Hadde gjerne vært tre uker der totalt i dette været dersom han hadde vært med litt mer... Han sier han liker feriestedet veldig godt, men at det er så fint å ha rolige arbeidsdager på jobb på sommern. Han vil gjerne da heller reise to uker til høsten og ta noen gutteturer etc. Han vet veldig godt at jeg skulle ønske at han kunne ta seg litt mer fri om sommern. Jeg trenger noen uker sammenhengende fri for å koble av skikkelig fra jobb. Hvordan løse dette? Jeg ser for meg at dette kan bli vanskelig dersom vi får barn feks.. Noen råd?
Gjest Gjest Skrevet 31. juli 2013 #2 Skrevet 31. juli 2013 vel, du valgte jo selv å dra på feriestedet i 14 dager. du kan ikke forvente at han skal være med deg. kanskjhe han hadde tatt noen dager fri om du hadde løsrevet deg fra feriestedet. tror ikke jeg heller hadde giddi å sitte på ei hytte hele ferien omtrent. da kunne jeg heller jobba noen dager og heller hatt litt av ferien til gode senere
Gjest Klara Skrevet 31. juli 2013 #3 Skrevet 31. juli 2013 Takk for svar. Vi kunne mer enn gjerne gjort noe annet på sommern også. Så feks en uke på feriestedet og en uke med noe annet sammen hadde vært nok. Men han vil bare jobbe. Og jeg ville ikke sitte hjemme alene og ha ferie heller.. Så da tilbringer jeg i en alder av 30 sommerferiene med mamma og pappa- litt stusselig! Hadde uansett med feks to uker sammen på sommern, hatt fire uker til resten av året..
Gjest Gjest Skrevet 31. juli 2013 #4 Skrevet 31. juli 2013 har du fellesferie? eller kan du forskyve ferien slik at dere får ferie samtidig?
Gjest Klara Skrevet 31. juli 2013 #6 Skrevet 31. juli 2013 Vi kan begge ta ferie mer eller mindre når vi vil. Jeg tar også ut ferie på vinteren sammen med han. Har feks bare tatt to og en halv uke tilsammen i sommer for å kunne reise til høsten / vinteren. Problemet med å ta så mye ferie utenfor normal ferietid er at det blir så veldig hektisk på jobb både før og etter. Vi har begge krevende jobber og ingen som "erstatter" oss når vi er borte fra jobb. Er derfor rolig og deilig med litt fri når det er stille jobb. Da er det også mulig å være litt sammen m familie og venner i ferien. Det blir det jo ikke når vi alltid reiser langtvekk og midt på vintern. Syns det er spennende også, men skulle så gjerne delt ferien litt jevnere mellom sommer og vinter, og hatt litt normal sommerferie med sambo.
Gjest Bond Skrevet 31. juli 2013 #7 Skrevet 31. juli 2013 Ser ut som om du vil helst at han skal innrette seg etter deg? Fordi du synes det er koselig å være på hytte betyr ikke at han må synes at det er like hyggelig å gjøre akkurat det, og det er helt reelt at for mange kan det være veldig nyttig å få gjort mye i juli når det er rolig ellers på jobben. Jeg synes ikke du kan sammenligne deres ferieplaner med det å ha ferier når dere har barn, da dette da er mye mer avhengig av skole og barnehager - og familieferie er ikke helt det samme. Den eneste måten å løse dette på en konstruktiv måte er å finne en kompromiss. Du kan ikke forvente at han skal sitte med deg på hytta for 14 dager, men han kan kanskje få noen flere (lang)helger i sommermånedene på hytta så dere får litt tid sammen. Og da kan dere kanskje også bruke de 2 ferieukene til høsten sammen. Da har dere i grunn ganske mye ferie sammen - det blir jo tre hele uker pluss (lang)helgene på sommermånedene.
Gjest Gjest Skrevet 31. juli 2013 #8 Skrevet 31. juli 2013 Ja, han liker å være på mitt feriested- er ikke noe annet sted han heller vil feriere på sommeren. Så det er ikke problemet. Det er også i teorien jeg som skal overta stedet etterhvert, og det er han veldig med på. Så kan vi såklart mer enn gjerne gjøre andre ting også. Men det blir det jo aldri tid til når han kun setter av 2-4 dager til ferie på sommeren.
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2013 #9 Skrevet 31. juli 2013 Jeg hadde gjerne tatt hovedferien på vinteren om jeg hadde hatt mulighet til det. Så skjønner han veldig godt. Anonymous poster hash: 4bd21...cf7
Gjest Murica Skrevet 31. juli 2013 #10 Skrevet 31. juli 2013 Kanskje han også tenker at det er greit at dere ferierer litt hver for dere, så han får gutteturer før det blir barn inni bildet? Når barn kommer så blir feriene som regel veldig låst.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå