Pringle Skrevet 2. januar 2014 #121 Skrevet 2. januar 2014 Beklager hvis dette har vært besvart tidligere... men jeg lurer altså på mye ang gastric bypass. I andre tilfeller blir man avvist for operasjon hvis man er for tung, eller stemmer ikke dette? Er ikke også gb en ganske stor og omfattende operasjon? Ellers når man slanker seg anbefales man ikke å gå under 1000 kcal pr dag, men etter en gb kan man ikke ta inn mer enn 800 kcal om dagen. Selv med kosttilskudd, hvordan beholder man helsa? Og når man har nådd målvekt, hvordan unngår man å sulte ihjel, hvis ikke magesekken utvider seg igjen? Og hvis magesekken kan utvide seg til samme størrelse som før, hva er da vitsen med å la seg operere? Har virkelig alt blitt forsøkt av de som får innvilget operasjon, også å virkelig holde seg til en balansert og kaloriredusert diett over flere måneder?
InLoveWithLife Skrevet 3. januar 2014 Forfatter #122 Skrevet 3. januar 2014 På diskusjonsforumet www.vektoperasjon.no kan man bl.a. er mange medlemmer som deler sine operasjonshistorier, både fra GBP og Sleeve, og andre operasjoner. Jepp, det stemmer
InLoveWithLife Skrevet 3. januar 2014 Forfatter #123 Skrevet 3. januar 2014 Jeg har et spørsmål til dere som har erfaring med GBP: En god venn av meg ble operert for 6-7-8 år siden, og gikk ned nærmere 100 kg, til en tilnærmet normalvekt. Hun har nå de siste ca. 2 årene gått opp en del igjen (kanskje 20-30 kg), og hun sier at appetitten er tilbake der den var før hun ble operert. Dette er selvfølgelig veldig problematisk. Hun sier også at hun kan klare å spise enorme mengder mat, slik hun gjorde før operasjonen. Hun sliter med dette, men har i hvert fall klart å unngå å gå opp enda mer. Hva har skjedd? Har magen utvidet seg igjen? Kan hun reopereres? Noen som vet eller har erfaring?Anonymous poster hash: 00257...da0 Hei! Jeg er ikke GBP operert, pg er relativt nyoperert så jeg har ikke egne erfaringer. Men det stemmer at magesekken kan utvide seg igjen, dersom man ikke legger om vanene sine og kostholdet sitt. Det er nettopp derfor dette ikke er en enkel utvei som mange tror. Jeg vil anbefale henne og ta kontakt med klinikken/sykehuset hvor hun ble operert eller fastlegen, og få kontakt med en ernæringsfysiolog som har kunnskap om slike operasjoner. De kan veilede vedkommende og hjelpe
InLoveWithLife Skrevet 3. januar 2014 Forfatter #124 Skrevet 3. januar 2014 Beklager hvis dette har vært besvart tidligere... men jeg lurer altså på mye ang gastric bypass. I andre tilfeller blir man avvist for operasjon hvis man er for tung, eller stemmer ikke dette? Er ikke også gb en ganske stor og omfattende operasjon? Ellers når man slanker seg anbefales man ikke å gå under 1000 kcal pr dag, men etter en gb kan man ikke ta inn mer enn 800 kcal om dagen. Selv med kosttilskudd, hvordan beholder man helsa? Og når man har nådd målvekt, hvordan unngår man å sulte ihjel, hvis ikke magesekken utvider seg igjen? Og hvis magesekken kan utvide seg til samme størrelse som før, hva er da vitsen med å la seg operere? Har virkelig alt blitt forsøkt av de som får innvilget operasjon, også å virkelig holde seg til en balansert og kaloriredusert diett over flere måneder? Hei Pringle. Jeg skal prøve å svare så godt jeg kan, selv om jeg ikke kan alt om GBP.. 1. Man kan nok bli avvist om man er for tung, men da kan man må muligheten til å ta en banding først for å gå ned litt, så bypass etterpå. Vet ikke hvor vanlig det er i Norge, men blant annet i England gjør de det. 2. Selve operasjonen er gjort på ca 1 time, men operasjonen har risiko for komplikasjoner. Men det har alle operasjoner da.. De viktigste risikoene er tarmslyng da man kobler om tarmene. Dette har de fått bedre rutiner på om funnet en bedre måte og gjøre det på som gjør risikoen mye mindre enn den var før. 3. Det er kun i begynnelsen man holder seg til 800kcal for dagen. På sikt skal man komme seg opp i 1000-1200kcal som operert. 4. Samme svar som 3 egentlig. 5. Magesekken vil tilpasse seg matinntaket på sikt, men vil aldri komme tilbake til sin tidligere størrelse. 6. Man må ha prøvd mye, over lenger tid, eller ha medisinske grunner til å få operasjonen, både offentlig og privat, man kan ikke ta en slik operasjon av kosmetiske grunner. Håper det var greie svar 1
Gjest Tekola Skrevet 5. januar 2014 #125 Skrevet 5. januar 2014 Ryddet for datainnsamling. Tekola, mod.
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2014 #126 Skrevet 5. januar 2014 Jeg har et spørsmål til dere som har erfaring med GBP: En god venn av meg ble operert for 6-7-8 år siden, og gikk ned nærmere 100 kg, til en tilnærmet normalvekt. Hun har nå de siste ca. 2 årene gått opp en del igjen (kanskje 20-30 kg), og hun sier at appetitten er tilbake der den var før hun ble operert. Dette er selvfølgelig veldig problematisk. Hun sier også at hun kan klare å spise enorme mengder mat, slik hun gjorde før operasjonen. Hun sliter med dette, men har i hvert fall klart å unngå å gå opp enda mer. Hva har skjedd? Har magen utvidet seg igjen? Kan hun reopereres? Noen som vet eller har erfaring? Anonymous poster hash: 00257...da0 Jeg har erfaring på dette ja... Ble GBP operert for snart 9 år siden. Gikk ned 70 kg, og folk mente jeg begynnte å bli for tynn, selv om jeg fortsatt hadde en BMI på 25.. Uansett, etter noen år, ble jeg gravid, og fikk beskjed om å spse 2 hver time, og mest mulig kalorier for at babyen skulle få nok næring.... Dumt! Etter å ha ligget 7 mnd på sofan og spist, var det utrolig hvor mye jeg kunne få i meg, og en forferdelig dårlig vane med å spise hele tiden var godt innøvd! Etter fødselen hadde jeg 10 kg formye, og de var umulig å slank vekk! Vanlig slanking virker ikke etter en GBP, pga en del hormoner som forsvinner ved operasjoen:( Så etter 2 slike svangerskap har jeg nå gått opp 18 kg, som jeg ikke får av igjen, og kirurgen som opererte meg fortalte også at det er ganske vanlig etter ca 5 år... det er da jobben virkelig begynner!! Men altså: Det er svært lite hun han få gjort med dette selv desverre. Eneste utveien er er re-operasjon til ca 138 000 og som kun gjøres privat, da de offentlige ikke har kapasitet. I mange tilfeller kunne denne vektopgangen vært hindret, hvis sykehusene hadde fått økonomi til lenger og bedre oppfølging og også psykoligisk hjelp underveis, da de aller fleste har en underliggende spiseforstyrrelse som gjorde dem så overvektlig i utgangspunktet... Anonymous poster hash: 199b3...2fc 3
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2014 #127 Skrevet 5. januar 2014 Så hvis man begynner å legge på seg igjen så er løpet kjørt? Må man da leve med de ekstra kiloene? Er det virkelig ikke mulig å få de av igjen? Jeg har erfaring på dette ja... Ble GBP operert for snart 9 år siden. Gikk ned 70 kg, og folk mente jeg begynnte å bli for tynn, selv om jeg fortsatt hadde en BMI på 25.. Uansett, etter noen år, ble jeg gravid, og fikk beskjed om å spse 2 hver time, og mest mulig kalorier for at babyen skulle få nok næring.... Dumt! Etter å ha ligget 7 mnd på sofan og spist, var det utrolig hvor mye jeg kunne få i meg, og en forferdelig dårlig vane med å spise hele tiden var godt innøvd! Etter fødselen hadde jeg 10 kg formye, og de var umulig å slank vekk! Vanlig slanking virker ikke etter en GBP, pga en del hormoner som forsvinner ved operasjoen:( Så etter 2 slike svangerskap har jeg nå gått opp 18 kg, som jeg ikke får av igjen, og kirurgen som opererte meg fortalte også at det er ganske vanlig etter ca 5 år... det er da jobben virkelig begynner!! Men altså: Det er svært lite hun han få gjort med dette selv desverre. Eneste utveien er er re-operasjon til ca 138 000 og som kun gjøres privat, da de offentlige ikke har kapasitet. I mange tilfeller kunne denne vektopgangen vært hindret, hvis sykehusene hadde fått økonomi til lenger og bedre oppfølging og også psykoligisk hjelp underveis, da de aller fleste har en underliggende spiseforstyrrelse som gjorde dem så overvektlig i utgangspunktet...Anonymous poster hash: 199b3...2fc Anonymous poster hash: 0535c...68e
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2014 #128 Skrevet 5. januar 2014 Jeg har erfaring på dette ja... Ble GBP operert for snart 9 år siden. Gikk ned 70 kg, og folk mente jeg begynnte å bli for tynn, selv om jeg fortsatt hadde en BMI på 25.. Uansett, etter noen år, ble jeg gravid, og fikk beskjed om å spse 2 hver time, og mest mulig kalorier for at babyen skulle få nok næring.... Dumt! Etter å ha ligget 7 mnd på sofan og spist, var det utrolig hvor mye jeg kunne få i meg, og en forferdelig dårlig vane med å spise hele tiden var godt innøvd! Etter fødselen hadde jeg 10 kg formye, og de var umulig å slank vekk! Vanlig slanking virker ikke etter en GBP, pga en del hormoner som forsvinner ved operasjoen:( Så etter 2 slike svangerskap har jeg nå gått opp 18 kg, som jeg ikke får av igjen, og kirurgen som opererte meg fortalte også at det er ganske vanlig etter ca 5 år... det er da jobben virkelig begynner!! Men altså: Det er svært lite hun han få gjort med dette selv desverre. Eneste utveien er er re-operasjon til ca 138 000 og som kun gjøres privat, da de offentlige ikke har kapasitet. I mange tilfeller kunne denne vektopgangen vært hindret, hvis sykehusene hadde fått økonomi til lenger og bedre oppfølging og også psykoligisk hjelp underveis, da de aller fleste har en underliggende spiseforstyrrelse som gjorde dem så overvektlig i utgangspunktet...Anonymous poster hash: 199b3...2fc Så hvis man begynner å legge på seg igjen så er løpet kjørt? Må man da leve med de ekstra kiloene? Er det virkelig ikke mulig å få de av igjen? Anonymous poster hash: 0535c...68e
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2014 #129 Skrevet 5. januar 2014 Så hvis man begynner å legge på seg igjen så er løpet kjørt? Må man da leve med de ekstra kiloene? Er det virkelig ikke mulig å få de av igjen?Anonymous poster hash: 0535c...68e Det stemmer på mange måter ja! Det er klart man kan få av noen kg ved å sulte seg/utvikle anorexi e.l Har man først begynnt å legge på seg, bør man "ta seg sammen" øyeblikkelig, for å prøve å minske vektopgangen igjen. Klarer man ikke det, er det kun privat re-operasjon som fungerer. Det som sykehusene begynner å se konturene av nå, er netopp dette med at man bare bli operert i magen og ikke i hodet. Det følger alt for lite oppfølging med disse operasjonene og de første årene er det stort sett fryd og gammen. Vekta går ned, selvtilitte opp, og livet er herlig. Men etter noen år, tåler den nye magen mye mer, man får skjeldnerer dumping og man "glemmer" at man er operert. hadde man problemer med f.eks. følelsesspising før operasjonen, vil denne sansynligivs komme til overflaten igjen, og der mangler oppfølgingen totalt! Jeg har som sagt slitt veldig med dette, dels pga feilaktige råd under svangerskap, men kirurgene der jeg ble operert kan ikke gjøre noe, selv om jeg i dag har ett "perfekt" kosthold i forholdt til at det er 9 år siden operasjonen min. Anonymous poster hash: 199b3...2fc
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2014 #130 Skrevet 5. januar 2014 Så hvis man begynner å legge på seg igjen så er løpet kjørt? Må man da leve med de ekstra kiloene? Er det virkelig ikke mulig å få de av igjen?Anonymous poster hash: 0535c...68e Ikke nødvendigvis. En venninne av meg gikk opp igjen alle kiloene etter en slankeoperasjon. Nå har hun imidlertid tatt seg sammen og gått ned masse ved å spise mindre og trene. Så det stemmer nok ikke helt at løpet er kjørt om man går opp i vekt igjen. Når det er sagt, så er jeg motstander av slankeoperasjoner. Det er et alvorlig inngrep i kroppen, og man går opp igjen dersom man ikke passer på. Oppfølgingen er dessuten elendig. Hva er poenget da? Anonymous poster hash: 1c773...2b6 1
Isabella82 Skrevet 5. januar 2014 #131 Skrevet 5. januar 2014 Du må også huske alle psykiske belastningene en slik operasjon fører med seg.Mange får tilbud om hjelp etterpå, nemlig pga de sliter psykisk.To jeg kjenner har tatt slik operasjon, begge forandret drastisk personlighet fordi de fikk ett annet forhold til mat.De sier de er kjempeglad for å endelig kunne være mer aktive og ikke minst leve bedre,men samtidig så har ting begrenset seg for dem.
Tigerliljen Skrevet 3. februar 2014 #132 Skrevet 3. februar 2014 Vet dette er en gammel tråd med en kommentar til TS som skriver: "Har du lest undersøkelser og forskning som er gjort ang fedme og overvekt? Kun 3-5% av vanlige slankere klarer å holde vekten stabil etter 5-10 år. Men etter en operasjon klarer 95% å holde vekten stabil." Hvor er det du har lest dette? For vi var på et kurs som varte 3 måneder for å i det hele tatt fikk valget om operasjon eller ikke (dette var på Arendal sykehus som er et av sykehusene som har BEST resultat) og der hadde de statistikker som viser at etter 5 år har 85% av de som har tatt operasjon gått opp alle kiloene og gjerne noen til. Det vil altså si at de færreste klarer å holde kiloene nede, men nå har de i Arendal startet obligatorisk livsstilsendringskurs før man kan komne på venteliste. Dette er noe som har hjulpet veldig på statistikkene, men ihvertfall 75% av dem vil også gå opp kiloene etter 5 år.
catwar Skrevet 19. februar 2014 #133 Skrevet 19. februar 2014 Vet dette er en gammel tråd med en kommentar til TS som skriver: "Har du lest undersøkelser og forskning som er gjort ang fedme og overvekt? Kun 3-5% av vanlige slankere klarer å holde vekten stabil etter 5-10 år. Men etter en operasjon klarer 95% å holde vekten stabil." Hvor er det du har lest dette? For vi var på et kurs som varte 3 måneder for å i det hele tatt fikk valget om operasjon eller ikke (dette var på Arendal sykehus som er et av sykehusene som har BEST resultat) og der hadde de statistikker som viser at etter 5 år har 85% av de som har tatt operasjon gått opp alle kiloene og gjerne noen til. Det vil altså si at de færreste klarer å holde kiloene nede, men nå har de i Arendal startet obligatorisk livsstilsendringskurs før man kan komne på venteliste. Dette er noe som har hjulpet veldig på statistikkene, men ihvertfall 75% av dem vil også gå opp kiloene etter 5 år. 85%?! Fikk høre da eg var på konsultasjon at 8% går opp igjen over 10kg ila 3år. Har ikkje operert meg, enda.. men er veldig gira på å få det gjort over sommaren.
Tigerliljen Skrevet 24. februar 2014 #134 Skrevet 24. februar 2014 85 % ja, de viste oss statistikken fra sykehusene. Hvor tenker du operere? De som velger å opereres privat blir presentert statistikker som viser veldig liten oppgang selv om dette ikke stemmer. Hadde de vist at mesteparten går opp i vekt igjen ville jo ingen valgt å opereres
InLoveWithLife Skrevet 2. mars 2014 Forfatter #135 Skrevet 2. mars 2014 85 % ja, de viste oss statistikken fra sykehusene. Hvor tenker du operere? De som velger å opereres privat blir presentert statistikker som viser veldig liten oppgang selv om dette ikke stemmer. Hadde de vist at mesteparten går opp i vekt igjen ville jo ingen valgt å opereres Beklager, siden tråden er gammel, er jeg ikke innom så ofte. Jeg har lest mange statistikker, både fra Norge, Sverige, England og USA. Jeg har ikke kommet over noen av de tallene du nevner, og jeg kan ikke tenke meg at helsevesenet i Norge hadde utført så mange slike operasjoner om de tallene du nevner stemmer. Det ville vært penger rett ut vinduet for staten. Husk også at det er forskjellige resultater etter forskjellige inngrep man har gjort.
InLoveWithLife Skrevet 6. mars 2014 Forfatter #137 Skrevet 6. mars 2014 Dette er resultater etter GBP operasjon. Ja dessverre ser det ut som resultatene etter GBP er dårligere enn ved sleeve.. Men det vet man jo ikke sikkert ennå da sleeve er ennå "nytt"..
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå