Gå til innhold

Gastric bypass

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er ei jente på 26 år, 162 cm høy og veier nå 91 kg. Har aldri veid så mye før, og kroppen jobber hele tiden i mot meg. Har alltid vært stor, men la på meg 10kg på to måneder etter jeg opererte bort galleblæra mi pga gallestein. Gallesteinene kom pga kyssesyke nr 2, som gjorde at milten og leveren min hadde problemer i over ett år, og jeg fikk ikke trene eller noenting pga faren for at milten skulle sprekke.

Jeg slutta på lavkarbo da jeg ikke gikk med noe, samt at blodprøvene ble dobbelt så ille, og nå er jeg kvitt insulinresistensen ved å spise et normalt variert kosthold.

Jeg har også en hund som krever en del, og jeg vet at jeg er i aktivitet minst en time daglig.

Så du er kvitt insulinresistensen? Og du får trene nå? Hva er problemet da?

Hva slags aktivitet er du i en time om dagen? Spaserer du en tur med hunden, er det høyt tempo eller stopp hele tida fordi hunden skal snuse? Jogger dere tur sammen? Hvis du jogger en times tur med hunden fire ganger i uka og trener styrke to ganger i uka i tillegg til at du spiser 1500 kcal er det da ikke mulig å ikke gå ned...

Jeg har lavt stoffskifte som er på tur hele tida, og har likevel klart å gå ned til under 60 kg ved å trene og spise lite nok. Jeg har også hund, og etter å ha gått tur med ham, tar jeg en joggetur selv. En gåtur med hunden er ikke trening...

Anonymous poster hash: a06e7...bbe

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, og jeg er ikke så interessert enda :) men skal se på den videoen når jeg har tid :)

Men jeg skjønner ikke hvorfor du uttaler deg hvis du verken har lest om det eller er interessert i det?

Det er kjempe flott for de som klarer å gå ned med vanlig diett, det er imponerende. Særlig om man klarer å holde vekten stabil over lengre tid!

Men jeg orket ikke bruke resten av livet mitt på slanking.. Jeg har allerede brukt 15 år på slanking, og det er nok for meg!

Som nevnt tidligere her av en annen: JO, en operasjon gjør mer enn kun å redusere størrelsen på magesekken. Og hvis du ikke tror på legene eller forskerne, hvem tror du på da? Deg selv som ikke vet noe om dette og heller ikke er interessert?

Helt ok, men da blir det feil av deg å kommentere det og "se ned" på oss som har valgt den løsningen.

Jeg ønsker deg lykke til med diett og slankekur, jeg håper du får det til :)

Det viktigste i bunn og grunn er at folk blir friske, på en måte som funker for hver enkelt individ :)

• Liker 2
Skrevet

Kroppen er ganske komplisert, tukler man med ett område, vil det fort påvirke noe annet. Hvis du ønsker å lære litt mer, anbefaler jeg igjen videoen som jeg snakket om tidligere, veldig bra dokumentar. The truth about fat. Enkel innføring om man er interessert, men synes det blir for tungt å lese forskningslitteratur.

Jeg skal iallefall se den videoen :)

Skrevet (endret)

Så du er kvitt insulinresistensen? Og du får trene nå? Hva er problemet da?

Hva slags aktivitet er du i en time om dagen? Spaserer du en tur med hunden, er det høyt tempo eller stopp hele tida fordi hunden skal snuse? Jogger dere tur sammen? Hvis du jogger en times tur med hunden fire ganger i uka og trener styrke to ganger i uka i tillegg til at du spiser 1500 kcal er det da ikke mulig å ikke gå ned...

Jeg har lavt stoffskifte som er på tur hele tida, og har likevel klart å gå ned til under 60 kg ved å trene og spise lite nok. Jeg har også hund, og etter å ha gått tur med ham, tar jeg en joggetur selv. En gåtur med hunden er ikke trening...

Anonymous poster hash: a06e7...bbe

Nå har ikke jeg tenkt å bruke mer tid på å forsvare meg selv og mitt valg. Jeg har ingen grunn til å måtte det. Jeg har tatt et valg som jeg står 100% ved, og jeg er stolt over at jeg tok det valget.

Det er en stor jobb i etterkant av en slik operasjon også, så det er absolutt ingen lett utvei som mange tror.

Hvis du leser hele tråden, har jeg garantert svart på spørsmålene dine opptil flere ganger da dere spør om det samme om og om igjen dere som er skeptiske osv.

Jeg vet at dette var det rette valget mitt, og jeg har støtte fra familie, venner og min lege, som har fulgt meg og vet hvor mye jeg har slitt i 15 år.

Gratulerer med 60kg ned!! Det er imponerende! Men vi kan jo vente 5 år og se om du fortsatt veier 60kg mindre ;)

Endret av InLoveWithLife
  • Liker 4
Skrevet

Men jeg skjønner ikke hvorfor du uttaler deg hvis du verken har lest om det eller er interessert i det?

Det er kjempe flott for de som klarer å gå ned med vanlig diett, det er imponerende. Særlig om man klarer å holde vekten stabil over lengre tid!

Men jeg orket ikke bruke resten av livet mitt på slanking.. Jeg har allerede brukt 15 år på slanking, og det er nok for meg!

Som nevnt tidligere her av en annen: JO, en operasjon gjør mer enn kun å redusere størrelsen på magesekken. Og hvis du ikke tror på legene eller forskerne, hvem tror du på da? Deg selv som ikke vet noe om dette og heller ikke er interessert?

Helt ok, men da blir det feil av deg å kommentere det og "se ned" på oss som har valgt den løsningen.

Jeg ønsker deg lykke til med diett og slankekur, jeg håper du får det til :)

Det viktigste i bunn og grunn er at folk blir friske, på en måte som funker for hver enkelt individ :)

Fordi jeg vet at det ikke er heldig å bli operert. Det er flere ting som kan gå galt der og da, så øker du f.eks risiko for tarmslyng ved å bli operert i magen. Dette i seg selv er nok for meg til å "anbefale" andre til å ikke legge seg under kniven. Nå kommenterte jeg før jeg innså at du alledere har gjennomført operasjonen, så da er det lite vits å kommentere, men dette er jo et diskusjonsforum.

Det jeg mente med at jeg ikke er så interessert er at jeg ikke vurdere dette selv akkurat nå, og derfor gidder jeg ikke å bruke masse tid på å sette meg inn i temaet. Akkurat som at du kanskje ikke gidder å bruke timesvis på å lese om diverste pc-utstyr eller nye spill som kommer.

Jeg svarer på bare det dere sier ut ifra hva jeg vet og har hørt. jeg synes at operasjoner for å gå ned i vekt er litt "juks", selv om jeg forstår at det er nødvendig for mange tror jeg at mange burde klare det uten operasjonen de er bare ikke villige til å slite for å oppnå det de vil.

Skrevet

Fordi jeg vet at det ikke er heldig å bli operert. Det er flere ting som kan gå galt der og da, så øker du f.eks risiko for tarmslyng ved å bli operert i magen. Dette i seg selv er nok for meg til å "anbefale" andre til å ikke legge seg under kniven. Nå kommenterte jeg før jeg innså at du alledere har gjennomført operasjonen, så da er det lite vits å kommentere, men dette er jo et diskusjonsforum.

Det jeg mente med at jeg ikke er så interessert er at jeg ikke vurdere dette selv akkurat nå, og derfor gidder jeg ikke å bruke masse tid på å sette meg inn i temaet. Akkurat som at du kanskje ikke gidder å bruke timesvis på å lese om diverste pc-utstyr eller nye spill som kommer.

Jeg svarer på bare det dere sier ut ifra hva jeg vet og har hørt. jeg synes at operasjoner for å gå ned i vekt er litt "juks", selv om jeg forstår at det er nødvendig for mange tror jeg at mange burde klare det uten operasjonen de er bare ikke villige til å slite for å oppnå det de vil.

Helt klart at dette er et diskusjonsforum, men man burde vel ikke delta i en diskusjon hvor man ikke vet noe om tema? ;)

Jeg er ikke i fare for å få tarmslyng noe mer enn en uoperert person da det ikke er gjort noenting med tarmene mine. Jeg valgte å ikke ta GBP, blant annet pga komplikasjoner den kan gi. Jeg har valgt sleeve, som er en "snillere" og mindre risikofylt operasjon :)

Som sagt, det kreves mye av en person å gå ned, og å faktisk klare å bli nede over tid. Og de som klarer det står det stor respekt av, og jeg blir virkelig imponert. Men nå er det sånn at kroppene våre er forskjellige.

Som sagt, det viktigste er at man finner en metode som er riktig for seg selv :)

• Liker 3
Skrevet

Helt klart at dette er et diskusjonsforum, men man burde vel ikke delta i en diskusjon hvor man ikke vet noe om tema? ;)

Jeg er ikke i fare for å få tarmslyng noe mer enn en uoperert person da det ikke er gjort noenting med tarmene mine. Jeg valgte å ikke ta GBP, blant annet pga komplikasjoner den kan gi. Jeg har valgt sleeve, som er en "snillere" og mindre risikofylt operasjon :)

Som sagt, det kreves mye av en person å gå ned, og å faktisk klare å bli nede over tid. Og de som klarer det står det stor respekt av, og jeg blir virkelig imponert. Men nå er det sånn at kroppene våre er forskjellige.

Som sagt, det viktigste er at man finner en metode som er riktig for seg selv :)

Du trenger ikke å operere tarmene for å øke risiko for tarmslyng sist jeg hørte med en kirurg. Bare du åpner magen øker du risikoen. Nå var det vel sikkert kikkehull operasjon som ble utført på deg, det er ikke like gale som gammeldags operasjon, men det øker visstnok risikoen alikevel.

Jeg vet jo "ganske" mye, bare ikke om hva som gjøres nøyaktig under operasjonen. Jeg vet at det er bedre å gjøre det selv, jeg vet at jeg ser på det som "juks", jeg vet at det er risikofylt å bli operert, jeg vet at det minsker volumet på magesekken.

Det eneste jeg ikke visste, som jeg har fått vite (og husker nå) er at det kødder med hormon/stoff balansen i kroppen og at du allerede har gjennomført operasjonen (og at det har funket kjempebra for deg :) )

Skrevet

Ei jeg kjenner tok en slik operasjon. Men noe gikk galt. Stingene på innsiden revnet, slik at magesyre kom inn i buken. Hun klagde på smertene, men de sa det bare var luft... De oppdaget det til slutt da, men det var ganske nære på.

Anonymous poster hash: b3f43...6d1
Skrevet

Nå orker jeg ikke lese hele tråden, og har heller langt i fra gjort det. Men ser at et av de første svarene du får er at du aldri kan spise normalt igjen, ikke spise godteri osv. Dette e bullshit. Både min mor og en venninne av moren min har tatt denne operasjonen, og de lever et helt normalt liv begge to. Jada, i begynnelsen var det veldig lite mat de fikk ned, men nå spiser de mer eller mindre normalt. Litt svetteanfall om de får i seg for mye fett, men det er helt normalt.

Ting normaliserer seg jo igjen, og magesekken utvider seg, og vil klare å romme like mye mat som tidligere, om man fortsetter på samme måte som før operasjonen! Onkelen min har også tatt operasjonen (ja, jeg vet, fantastiske gener...) og han er minst like stor igjen som det han var før han opererte!

Derfor er det SÅ viktig at man ikke ser på dette som en lett utvei. For det er det overhodet ikke! Men du får ha masse masse lykke til! :)

Skrevet

Nå orker jeg ikke lese hele tråden, og har heller langt i fra gjort det. Men ser at et av de første svarene du får er at du aldri kan spise normalt igjen, ikke spise godteri osv. Dette e bullshit. Både min mor og en venninne av moren min har tatt denne operasjonen, og de lever et helt normalt liv begge to. Jada, i begynnelsen var det veldig lite mat de fikk ned, men nå spiser de mer eller mindre normalt. Litt svetteanfall om de får i seg for mye fett, men det er helt normalt.

Ting normaliserer seg jo igjen, og magesekken utvider seg, og vil klare å romme like mye mat som tidligere, om man fortsetter på samme måte som før operasjonen! Onkelen min har også tatt operasjonen (ja, jeg vet, fantastiske gener...) og han er minst like stor igjen som det han var før han opererte!

Derfor er det SÅ viktig at man ikke ser på dette som en lett utvei. For det er det overhodet ikke! Men du får ha masse masse lykke til! :)

Det er helt sant at mulighetene er der for at magesekken kan utvide seg igjen, men det skjer svært sjeldent.

Dette er absolutt ingen lett utvei, det har jeg skrevet sikkert tusen ganger nå :P

Det er hardt arbeid i etterkant av en slik operasjon, men jeg angrer ikke er sekund :)

Skrevet

Ei jeg kjenner tok en slik operasjon. Men noe gikk galt. Stingene på innsiden revnet, slik at magesyre kom inn i buken. Hun klagde på smertene, men de sa det bare var luft... De oppdaget det til slutt da, men det var ganske nære på.

Anonymous poster hash: b3f43...6d1

Noe galt kan jo skje uansett operasjon..

Det er jo alltid en risiko ved enhver operasjon! Bra det gikk bra!

Skrevet

Du trenger ikke å operere tarmene for å øke risiko for tarmslyng sist jeg hørte med en kirurg. Bare du åpner magen øker du risikoen. Nå var det vel sikkert kikkehull operasjon som ble utført på deg, det er ikke like gale som gammeldags operasjon, men det øker visstnok risikoen alikevel.

Jeg vet jo "ganske" mye, bare ikke om hva som gjøres nøyaktig under operasjonen. Jeg vet at det er bedre å gjøre det selv, jeg vet at jeg ser på det som "juks", jeg vet at det er risikofylt å bli operert, jeg vet at det minsker volumet på magesekken.

Det eneste jeg ikke visste, som jeg har fått vite (og husker nå) er at det kødder med hormon/stoff balansen i kroppen og at du allerede har gjennomført operasjonen (og at det har funket kjempebra for deg :) )

Du vet jo egentlig ikke så mye når du ikke visste noe av det verken jeg eller den andre personen her skrev ;)

Operasjon er absolutt ikke for alle, men det var det riktige valget for meg.

Jeg vil ikke si at en slik operasjon kødder med hormonene, den ordner vel heller opp i de problemene som har vært der :)

Jeg har fått resultatene av de første blodprøvene etter operasjonen i dag og alle verdier er helt fine :D

• Liker 1
Skrevet

Det er helt sant at mulighetene er der for at magesekken kan utvide seg igjen, men det skjer svært sjeldent.

Dette er absolutt ingen lett utvei, det har jeg skrevet sikkert tusen ganger nå :P

Det er hardt arbeid i etterkant av en slik operasjon, men jeg angrer ikke er sekund :)

Gud, beklager, som sagt så orket jeg ikke lese igjennom hele tråden! :)

Gratulerer med en vel gjennomført operasjon i alle fall! Håper alt føles bra, og at resultatene blir som du håper/håpet! :)

• Liker 1
Skrevet

Gud, beklager, som sagt så orket jeg ikke lese igjennom hele tråden! :)

Gratulerer med en vel gjennomført operasjon i alle fall! Håper alt føles bra, og at resultatene blir som du håper/håpet! :)

Hehe, det går helt fint :)

Tusen takk for det! Alt er fint nå, og jeg er strålende fornøyd. På mandag er det 3 mnd siden operasjonen og jeg er kommet halvveis. Har gått ned 17,8kg :)

God jul alle sammen!

• Liker 2
Skrevet

Hehe, det går helt fint :)

Tusen takk for det! Alt er fint nå, og jeg er strålende fornøyd. På mandag er det 3 mnd siden operasjonen og jeg er kommet halvveis. Har gått ned 17,8kg :)

God jul alle sammen!

Så bra!!!!!!! :danse:

Skrevet

Vurderer sterkt en slik operasjon selv... Men selvfølgelig er man redd når det er en så stor operasjon.

Noen her eller noen som kjenner noen som har fått komplikasjoner i ettertid?

Skrevet

Vurderer sterkt en slik operasjon selv... Men selvfølgelig er man redd når det er en så stor operasjon.

Det er dessverre relativt vanlig med komplikasjoner etter slike operasjoner, noe som er grunnen til at man burde tenke seg nøye om. Kjenner til to tilfeller i omgangskretsen min, en person døde noen dager etter inngrep, en annen måtte inn for ny operasjon noen dager etter.

Operasjonen er assosiert med en 30-dagers dødelighet på under 0,5 %, mens alvorlige komplikasjoner forekommer hos omtrent 5 % av pasientene.

http://tidsskriftet.no/article/2147432

Altå 5% får alvorlige komplikasjoner (må som regel tilbake på sykehuset for ny operasjon), enda flere får komplikasjoner som ikke er like alvorlige. Nå finnes det flere typer operasjoner man kan få utført, og gastric bypass er den "verste" når det kommer til komplikasjoner. Andre typer, som f.eks. sleeve som TS har fått gjennomført, har mindre komplikasjoner. Men alle typer kirurgiske inngrep kan gi alvorlige følger, og det er nok mange som har endt opp med svært redusert livskvalitet i forhold til det de hadde håpet på etter en slik operasjon. Det burde være aller siste utvei.

• Liker 2
Skrevet

Hei :)

Alle operasjoner har en viss risiko for komplikasjoner, men sleeve er en mer skånsom operasjon enn GBP.

Ingen av de jeg ble operert med (vi var 9stk den uken) har opplevd komplikasjoner, annet enn slapphet og sliten, og noe kvalme. Kroppen trenger tid til å bli vant til endret matinntak (mengden altså), og tiden det tar er veldig individuell. Ellers har det gått fint med oss alle :)

Send meg gjerne pm om du lurer på noe :)

Gjest Gjest_Erica
Skrevet

På diskusjonsforumet www.vektoperasjon.no kan man bl.a. er mange medlemmer som deler sine operasjonshistorier, både fra GBP og Sleeve, og andre operasjoner.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har et spørsmål til dere som har erfaring med GBP:

En god venn av meg ble operert for 6-7-8 år siden, og gikk ned nærmere 100 kg, til en tilnærmet normalvekt. Hun har nå de siste ca. 2 årene gått opp en del igjen (kanskje 20-30 kg), og hun sier at appetitten er tilbake der den var før hun ble operert. Dette er selvfølgelig veldig problematisk. Hun sier også at hun kan klare å spise enorme mengder mat, slik hun gjorde før operasjonen. Hun sliter med dette, men har i hvert fall klart å unngå å gå opp enda mer.

Hva har skjedd? Har magen utvidet seg igjen? Kan hun reopereres? Noen som vet eller har erfaring?

Anonymous poster hash: 00257...da0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...