Gå til innhold

Gastric bypass

InLoveWithLife

Anbefalte innlegg

Og det er helt greit for deg å leve kortere? Svært usunt for kroppen å utføre slankeoperasjoner da man ødelegger opptaket av næringsstoffer. Uheldigvis er det en pris mange vil betale istedenfor å gidde å slanke seg.

Det er tydelig at du ikke aner hva du snakker om.

Jeg kommer ikke til å være avhengig av noe annet tilskudd resten av livet enn B-vitaminer, noe jeg har hatt mangel på lenge.

Det er pga slike som deg at dette er så skamfullt, og det er trist. Jeg har investert i helsa i rett og slett! Og det er synd at folk ikke kan respektere og se det.. Det handler ikke om å ikke gidde å slanke seg! Dette er absolutt ingen enkel utvei..

Jeg er stolt over valget mitt!

Endret av InLoveWithLife
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er tydelig at du ikke aner hva du snakker om.

Jeg kommer ikke til å være avhengig av noe annet tilskudd resten av livet enn B-vitaminer, noe jeg har hatt mangel på lenge.

Det er pga slike som deg at dette er så skamfullt, og det er trist. Jeg har investert i helsa i rett og slett! Og det er synd at folk ikke kan respektere og se det.. Det handler ikke om å ikke gidde å slanke seg! Dette er absolutt ingen enkel utvei..

Jeg er stolt over valget mitt!

Stolt over at du fysisk har måtte bli stoppet fra å hive i deg overflod av mat? Gratulerer.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stolt over at du fysisk har måtte bli stoppet fra å hive i deg overflod av mat? Gratulerer.

Jeg skjønner ikke hvorfor du bruker tid på å skrive slike kommentarer? Gjør det deg noe at jeg har tatt et slikt valg?

Hvis du er så voldsomt i mot det, så hold deg unna slike temaer da vel..

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hvorfor du bruker tid på å skrive slike kommentarer? Gjør det deg noe at jeg har tatt et slikt valg?

Hvis du er så voldsomt i mot det, så hold deg unna slike temaer da vel..

Så lenge staten støtter operasjoner til slike latsabber så bryr jeg meg. :)

Hvorfor kunne ikke du bare spise sunt og være mer aktiv. Var det for tungt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har tydeligvis mye peiling på GBP eller?

Jeg er i utgangspunktet skeptisk til GBP, spesielt når ikke alt annet er utprøvd. Det er ikke en quick fix, og det kan bli alvorlige komplikasjoner. Men for mange virker det, og det er ikke kun fordi man ikke klarer å spise like mye. De har foretatt MR scan av hjernene til pasienter før og etter GBP, og det er faktisk tydelige forskjeller i områdene som kontrollerer blant annet sult. For en populærvitenskapelig fremstilling av dette, anbefales BBC Horizon: The truth about fat, dokumentar om en skeptisk lege som undersøker fedme og deriblant GBP.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville iallefall sørget for å leve etter det anbefalte post-gbp-regimet i mange måneder før operasjonen også. Dvs spise lite og ofte, drikke mye vann, mosjonere hver dag.

Anonymous poster hash: 861a0...08d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

Jeg tok gastric sleeve operasjon for 10 uker siden, og angrer ikke et eneste sekund!!! :) :) jeg har gått ned 15kg så langt, 2-3 størrelser både i bukser og gensere, og føler meg mye bedre :) har slitt en del med smerter og kvalme, men det er absolutt verdt det :)

Har du ikke fått litt overflødig hud av å gå ned så mye så raskt? Kjenner ei som tok GB og hun måtte ha operasjon for å fjerne overflødig hud på mage i ettertid. Nå vurderer hun å fjerne på overarmene også.

Det viktigste er jo selvfølgelig at man har blitt friskere, men litt forfengelig er vel de fleste?

Anonymous poster hash: 7e52f...fe1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge staten støtter operasjoner til slike latsabber så bryr jeg meg. :)

Hvorfor kunne ikke du bare spise sunt og være mer aktiv. Var det for tungt?

Staten har ikke betalt ei krone for min operasjon, jeg er velstående og klarer å betale for meg selv. Så ikke vær bekymra for skattepengene dine lille venn..

Jeg er stolt over valget mitt og ser ingen grunn til å forsvare valget mitt overfor deg :)

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har tydeligvis mye peiling på GBP eller?

Jeg er i utgangspunktet skeptisk til GBP, spesielt når ikke alt annet er utprøvd. Det er ikke en quick fix, og det kan bli alvorlige komplikasjoner. Men for mange virker det, og det er ikke kun fordi man ikke klarer å spise like mye. De har foretatt MR scan av hjernene til pasienter før og etter GBP, og det er faktisk tydelige forskjeller i områdene som kontrollerer blant annet sult. For en populærvitenskapelig fremstilling av dette, anbefales BBC Horizon: The truth about fat, dokumentar om en skeptisk lege som undersøker fedme og deriblant GBP.

Takk for støtten! :)

Nå har ikke jeg tatt GBP. Valget falt på sleeve da det er en "snillere" operasjon med mindre komplikasjoner i etterkant.

Og som sagt, jeg er stolt over valget mitt. Angrer ikke et sekund!

Det var absolutt ikke et lett valg, og det har heller ikke vært noen lett løsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville iallefall sørget for å leve etter det anbefalte post-gbp-regimet i mange måneder før operasjonen også. Dvs spise lite og ofte, drikke mye vann, mosjonere hver dag.

Anonymous poster hash: 861a0...08d

Hei!

Mitt liv har alltid bestått av sunn og variert kost, og mosjon :) så sånn sett har det i etterkant selvsagt vært enklere for meg.

Men det skal sies at man ikke kan leve som en GBP operert, eller sleeveoperert for den saks skyld, i forkant av operasjonen når det kommer til mengden mat. En normal person spiser ca 2000kcal pr dag, og jeg ligger på ca 800kcal om dagen nå, 3 mnd postop. Det klarer man ikke over lenger tid som "normal", og anbefales heller ikke. Men sunt kosthold, absolutt! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du ikke fått litt overflødig hud av å gå ned så mye så raskt? Kjenner ei som tok GB og hun måtte ha operasjon for å fjerne overflødig hud på mage i ettertid. Nå vurderer hun å fjerne på overarmene også.

Det viktigste er jo selvfølgelig at man har blitt friskere, men litt forfengelig er vel de fleste?

Anonymous poster hash: 7e52f...fe1

Hei.

Jeg har alltid mosjonert så huden min henger fremdeles med. Mine kiloer har vært godt fordelt, og foreløpig har jeg derfor unngått løs hud. Men jeg vet selvfølgelig ikke hva resultatet blir når jeg har nådd målet mitt.

Jeg har valgt dette pga helseproblemer og risikioer med helsen. Jeg ville stoppe utviklingen før det gikk for langt, og er faktisk stolt over meg selv. Jeg er en ung dame som ikke ville leve lenger med risiko for diverse, og skulle evt bli hemmet pga det. Dette er ikke et problem som dukket opp over natten, det er noe jeg har slitt med hele livet.

Men selvfølgelig er man litt forfengelig. Det går jo også på det psykiske! Hvor mange skikkelig svære folk ser man på gata? Svært få, fordi de føler seg uvel og stygge, og vil helst gjemme seg bak en låst dør. I tillegg har mange av de depresjoner og diverse, som tærer veldig på psyken. Så det er klart at man er litt forfengelig. Men i Norge får man ikke lov til å ta en slik operasjon av kosmetiske grunner. Man MÅ ha en medisinsk grunn, og man MÅ ha forsøkt andre metoder. Dette skal være siste utvei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare si at jeg tok sleeve-operasjon i midten av september, og har gått ned 20 kg. Jeg angrer ikke et sekund, selv om det til tider kan gjøre vondt pga. feil mat osv Bra du også er fornøyd og stolt av valget ditt!.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At jeg er ung er jo bare positivt!! Kroppen vil tåle en slik operasjon mye bedre, jeg vil få et sunt og godt liv resten av livet :)

Jeg har en bmi på 35, og det er da ille nok. Jeg har prøvd alt, jeg har virkelig gitt alt, og jeg har snakka med min lege..

Men du klarer å gå ned i vekt uten denne, og hvis du klarer å gå ned klarer du også å holde vekten.

Jeg forstår at du har hatt mange leie grunner til at du har gått opp i vekt, men hvis en operasjon hjelper deg så kan du klare det uten også. Det gjør bare at du ikke KAN spise så mye, og som du selv sa "spiste sunt og trente, men gikk opp i vekt" så enten "lyger" du, eller så hjelper ikke operasjonen deg alikevel.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vil bare si at jeg tok sleeve-operasjon i midten av september, og har gått ned 20 kg. Jeg angrer ikke et sekund, selv om det til tider kan gjøre vondt pga. feil mat osv Bra du også er fornøyd og stolt av valget ditt!.

Hei Oda.

Gratulerer så mye med -20kg!!! :)

Jeg tok operasjonen i slutten av september og har i dag gått ned 17,5kg :)

Er strålende fornøyd!! :)

Endret av InLoveWithLife
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du klarer å gå ned i vekt uten denne, og hvis du klarer å gå ned klarer du også å holde vekten.

Jeg forstår at du har hatt mange leie grunner til at du har gått opp i vekt, men hvis en operasjon hjelper deg så kan du klare det uten også. Det gjør bare at du ikke KAN spise så mye, og som du selv sa "spiste sunt og trente, men gikk opp i vekt" så enten "lyger" du, eller så hjelper ikke operasjonen deg alikevel.

Har du lest undersøkelser og forskning som er gjort ang fedme og overvekt?

Kun 3-5% av vanlige slankere klarer å holde vekten stabil etter 5-10 år. Men etter en operasjon klarer 95% å holde vekten stabil.

Jeg skjønner at folk er skeptiske, men man kan ikke dømme noen uten å ha vært i samme situasjon selv. Å si at det er bare å spise sunne og mosjonere mer, er så utrolig lett for de som ikke har vært i en slik situasjon. Det er ikke barebare for alle det nei.. Og jeg vet med meg selv, og forsåvidt med familie, venner og lege, at jeg har virkelig prøvd uten operasjon.

Operasjonen endrer ikke bare størrelsen på magesekken, men den fjerner den delen av magesekken som sier fra at man er sulten, som også er den delen av magesekken hvor "minnet" om tidligere vekt ligger. Det "minnet" vil kjempe mot vektnedgang hele livet, men når man fjerner det blir kroppen nullstilt og den godtar en mindre vekt. Derfor fungerer operasjon.

Så nå er jeg sleeveoperert og stolt :) det er en tung vei å gå dette også, så jeg er stolt over meg selv både for å ha tatt valget, men også for all jobben jeg har gjort/gjør i etterkant :)

Endret av InLoveWithLife
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du lest undersøkelser og forskning som er gjort ang fedme og overvekt?

Kun 3-5% av vanlige slankere klarer å holde vekten stabil etter 5-10 år. Men etter en operasjon klarer 95% å holde vekten stabil.

Jeg skjønner at folk er skeptiske, men man kan ikke dømme noen uten å ha vært i samme situasjon selv. Å si at det er bare å spise sunne og mosjonere mer, er så utrolig lett for de som ikke har vært i en slik situasjon. Det er ikke barebare for alle det nei.. Og jeg vet med meg selv, og forsåvidt med familie, venner og lege, at jeg har virkelig prøvd uten operasjon.

Operasjonen endrer ikke bare størrelsen på magesekken, men den fjerner den delen av magesekken som sier fra at man er sulten, som også er den delen av magesekken hvor "minnet" om tidligere vekt ligger. Det "minnet" vil kjempe mot vektnedgang hele livet, men når man fjerner det blir kroppen nullstilt og den godtar en mindre vekt. Derfor fungerer operasjon.

Så nå er jeg sleeveoperert og stolt :) det er en tung vei å gå dette også, så jeg er stolt over meg selv både for å ha tatt valget, men også for all jobben jeg har gjort/gjør i etterkant :)

Nå er jeg faktisk i samme situasjon med 30 kg for mye på kroppen, på vei ned, for 4 gang eller noe slikt.

"minnet" som du prater om tror jeg ingenting på(har heller ikke drevet research på det). Det skyldes nok heller at fettceller aldri forsvinner(fact), de blir bare mindre, så kroppen trenger ikke å lage nye, bare fylle dem opp igjen.(min ide)

Det at de fjerner sultfølelsen er igjen bare at de spiser mindre, så hvis det er alt som skal til er det mulig å gjøre det uten operasjon. Nå er jeg glad på dine vegne at det har fungert, jeg sjekket ikke hvor lenge det var siden du startet posten, men ville bare være en liten motivasjon for slanking og prøve å få deg vekk fra operasjonen for jeg synes det er bedre å la være :) (men for all del: VELDIG KJEKT FOR DEG)

Jeg er også veldig glad i mat, og kunne ikke tenke meg å miste den følelsen jeg får av å spise :)

Jeg skal iallefall gi denne diettet og livsstilsendring(som det heter så fint) en sjanse til, så får vi se hvor det ender.

RED: jeg har ikke lest så mye om dette, jeg har kun min egen oppfattning å stille med her.

Endret av Corvo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

RED: jeg har ikke lest så mye om dette, jeg har kun min egen oppfattning å stille med her.

Oppfatningen din er feil. Fedmeoperasjoner fører til større endringer enn bare det at man fysisk ikke kan putte så mye mat i magen. Det er masse forskningslitteratur om nettopp dette.

F.eks. denne, som viser hvordan hormonnivåer i kroppen endres etter en slik operasjon. GLP-1 og PYY øker, ghrelin senkes. GLP-1 og PYY er begge hormoner som senker apetitt, og gir metthetsfølelse. Ghrelin derimot, virker apetittøkende. Det gis også endringer i hjernen, jeg nevnte dette i min tidligere kommentar. De vet ikke alle mekanismene bak hvorfor dette skjer, men at det skjer endringer er tydelig.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppfatningen din er feil. Fedmeoperasjoner fører til større endringer enn bare det at man fysisk ikke kan putte så mye mat i magen. Det er masse forskningslitteratur om nettopp dette.

F.eks. denne, som viser hvordan hormonnivåer i kroppen endres etter en slik operasjon. GLP-1 og PYY øker, ghrelin senkes. GLP-1 og PYY er begge hormoner som senker apetitt, og gir metthetsfølelse. Ghrelin derimot, virker apetittøkende. Det gis også endringer i hjernen, jeg nevnte dette i min tidligere kommentar. De vet ikke alle mekanismene bak hvorfor dette skjer, men at det skjer endringer er tydelig.

Så da "kødder" du med hormombalasen i kroppen altså? uten at legen vet hvordan? :P Jeg sier ikke at det ikke funker, jeg sier bare at jeg er skeptisk, og foretrekker å slite på gamle måten. Foreløpig i allefall.

Takk for litt info, alltid kjekt å lære noe nytt, selv om man fortsetter å være trangsynt ;)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så da "kødder" du med hormombalasen i kroppen altså? uten at legen vet hvordan? :P Jeg sier ikke at det ikke funker, jeg sier bare at jeg er skeptisk, og foretrekker å slite på gamle måten. Foreløpig i allefall.

Takk for litt info, alltid kjekt å lære noe nytt, selv om man fortsetter å være trangsynt ;)

Kroppen er ganske komplisert, tukler man med ett område, vil det fort påvirke noe annet. Hvis du ønsker å lære litt mer, anbefaler jeg igjen videoen som jeg snakket om tidligere, veldig bra dokumentar. The truth about fat. Enkel innføring om man er interessert, men synes det blir for tungt å lese forskningslitteratur.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kroppen er ganske komplisert, tukler man med ett område, vil det fort påvirke noe annet. Hvis du ønsker å lære litt mer, anbefaler jeg igjen videoen som jeg snakket om tidligere, veldig bra dokumentar. The truth about fat. Enkel innføring om man er interessert, men synes det blir for tungt å lese forskningslitteratur.

Ja, og jeg er ikke så interessert enda :) men skal se på den videoen når jeg har tid :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...