AnonymBruker Skrevet 7. august 2013 #61 Del Skrevet 7. august 2013 Her kunne jeg skrevet langt svar til TS, men ser at tråden er "gammel" og at det meste er svart på ? orket ikke lese hele tråden). Det er MYE uvitenhet rundt gastric bypass. Som ansatt på Aleris Oslo kan jeg bare si at det teamet av gastrokirurger er i verdensklasse, suksessraten svært stor og det er utrolig gøy å se alle de fornøyde, lykkelige og normalvektige menneskene som kommer på etterkontroller. Videre tar Aleris enhver komplikasjon (de få gangene det oppstår) i aller høyeste alvor - alle pasienter blir tatt 100 % seriøst. Disse kirurgene KAN jobben sin, og driver kontinuerlig forskning for å bli enda dyktigere. Det kommer kirurger fra nær sagt hele europa for å studere disse kirurgene og deres arbeid/resultat. Aleris følger svært godt opp i etterkant, og teamet er tilgjengelig 24/7 for alle pasientene. Klart GB ikke er en quickfix, derimot er den et fantastisk verktøy mot sykelig overvekt hvor pasientene får tilbake livskvalitetet, helsen og gleden over sin egen kropp. Klart det er en kamp underveis, men det ser ut til at de fleste takler dette overraskende bra. De som er operert på Aleris har egne fb-grupper, og ofte har de som blir operert samme uke en egen kontakt for å motivere/støtte hverandre. Kirurger, sykepleiere og ernæringsfysiologer hjelper og er tilgjengelig i tiden etter ifht tips, råd, støtte og veiledning. Jeg håper du tar operasjonen TS, om du har noen spørsmål kan du gjerne sende PM, men regner med du har den informasjonen du trenger hvis du har vært på Aleris. Hva du enn velger; ikke ta imot råd fra mennesker som ikke har førstehåndskunnskap om inngrepet og tiden etterpå.... Må bare kommentere dette, for som ansatt i det offentlige helsevesenet ser jeg det helt motsatte, nemlig at folk blir operert privat men komplikasjonene i etterkant må det offentlige ta seg. Når pasientene får sepsis, ileus, sårinfeksjoner o.l. får de aldri tak i stedet de er operert, de kan ikke hjelpe, de vet ikke hva de skal gjøre osv, og pas henvises offentlig helsevesen. Ofte er det også helt umulig å få tak i journal fra klinikken slik at man vet hva som er gjort, noe som igjen gjør det vanskelig å stille rett diagnose. Det gjelder både Aleris og andre private aktører. Mange reiser også langt for å operere seg og har ingen mulighet for å oppsøke Aleris når de blir dårlig i etterkant, ofte har de ikke engang informert operasjonsstedet når de ankommer offentlig sykehus. Så det du skriver her blir i beste fall en ansatts høyst personlige sannhet med store modifikasjoner. Anonymous poster hash: f4375...35b 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cessa74 Skrevet 7. august 2013 #62 Del Skrevet 7. august 2013 Må bare kommentere dette, for som ansatt i det offentlige helsevesenet ser jeg det helt motsatte, nemlig at folk blir operert privat men komplikasjonene i etterkant må det offentlige ta seg. Når pasientene får sepsis, ileus, sårinfeksjoner o.l. får de aldri tak i stedet de er operert, de kan ikke hjelpe, de vet ikke hva de skal gjøre osv, og pas henvises offentlig helsevesen. Ofte er det også helt umulig å få tak i journal fra klinikken slik at man vet hva som er gjort, noe som igjen gjør det vanskelig å stille rett diagnose. Det gjelder både Aleris og andre private aktører. Mange reiser også langt for å operere seg og har ingen mulighet for å oppsøke Aleris når de blir dårlig i etterkant, ofte har de ikke engang informert operasjonsstedet når de ankommer offentlig sykehus. Så det du skriver her blir i beste fall en ansatts høyst personlige sannhet med store modifikasjoner. Anonymous poster hash: f4375...35b Du har helt rett i at alvorlige komplikasjoner som sepsis må behandles på off sykehus da dette krever intensivovervåking. Ileus og sårinfeksjoner tar Aleris seg av selv... At folk bor langt unna klinikken kan ikke akkurat Aleris klandres for... Har jobbet der i over 3 år, og vet om 2 tilfeller hvor det offentlige måtte ta over.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. august 2013 #63 Del Skrevet 7. august 2013 Du har helt rett i at alvorlige komplikasjoner som sepsis må behandles på off sykehus da dette krever intensivovervåking. Ileus og sårinfeksjoner tar Aleris seg av selv... At folk bor langt unna klinikken kan ikke akkurat Aleris klandres for... Har jobbet der i over 3 år, og vet om 2 tilfeller hvor det offentlige måtte ta over.... Jeg har faktisk personlig erfaring med at alt Cessa74 skriver her er korrekt. Følte meg veldig ivaretatt etter operasjonen og så at et par venner med små komplikasjoner fikk god hjelp. Så selv om noen føler at dette er reklame for egen arbeidsplass så er det viktig å få frem at Aleris faktisk har den høyeste suksessraten i Norge, og at den ledende kirurgen der faktisk har lært opp så godt som ALLE vektkirurgene i Nord-Europa. Anonymous poster hash: 17cce...1b6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
InLoveWithLife Skrevet 7. august 2013 Forfatter #64 Del Skrevet 7. august 2013 Jeg kjøper faktisk ikke at du har gjort alt du kan. Et eller annet sted ligger jo problemet, du kan ikke være et enestående medisinsk tilfelle. Hvis du har ligget på 1300kcal over tid og ikke gått ned, har du enten regnet feil (eller jugd for deg selv), eller så er stoffskiftet ditt alvorlig på bærtur. Dessuten; en operasjon endrer ikke det at du potensielt har et trøblete forhold til mat. (Før noen sier noe, har selv slanket meg 25kg til tross for lavt stoffskifte og insulinresistens. Det er vanskelig, men ikke umulig. Det krever bare at man tar skikkelig tak vanene sine og trangen til småspising)Anonymous poster hash: a1aaa...f30 Så flott at du har klart å slanke deg 25 kg! Det har tydeligvis gjort noe med selvtilliten din.. For du mener jo med dette innlegget at de som ikke klarer det er bare late og feite og ikke prøver å gjøre noe? Er du lege? Hvis ikke så bør du kanskje ikke si så mye av det du sier her.. Selvsagt er ikke vedkommende et medisinsk under, men om INGEN hadde problemer med å slanke seg så hadde vel ikke kirurger og leger utviklet muligheter for slike operasjoner? 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cessa74 Skrevet 7. august 2013 #65 Del Skrevet 7. august 2013 Kan forøvrig føye til at jeg ikke er endel av teamet rundt de pasientene, jobber innen administrasjon, og at jeg ikke skrev for å reklamere for Aleris.. Vet med sikkerhet at Aleris greier seg fint uten innlegg på et forum for å si det sånn.. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
InLoveWithLife Skrevet 7. august 2013 Forfatter #66 Del Skrevet 7. august 2013 Kan forøvrig føye til at jeg ikke er endel av teamet rundt de pasientene, jobber innen administrasjon, og at jeg ikke skrev for å reklamere for Aleris.. Vet med sikkerhet at Aleris greier seg fint uten innlegg på et forum for å si det sånn.. Takk for et fint innlegg (det første) Jeg ser ikke på det som reklame i det hele tatt, jeg har jo tross alt vært hos Aleris og fått info fra de direkte, så det var absolutt ikke reklame Jeg har bestemt meg for å operere, er usikker på metode og hvor.. Tror ikke det blir Aleris dessverre. Kirurgen hadde god peiling, men jeg fikk absolutt ingen god kjemi med sykepleieren.. Og da blir jeg ikke så trygg som jeg ønsker.. Men hun jeg har mailkorrespondanse med er helt super!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
InLoveWithLife Skrevet 7. august 2013 Forfatter #67 Del Skrevet 7. august 2013 Må bare kommentere dette, for som ansatt i det offentlige helsevesenet ser jeg det helt motsatte, nemlig at folk blir operert privat men komplikasjonene i etterkant må det offentlige ta seg. Når pasientene får sepsis, ileus, sårinfeksjoner o.l. får de aldri tak i stedet de er operert, de kan ikke hjelpe, de vet ikke hva de skal gjøre osv, og pas henvises offentlig helsevesen. Ofte er det også helt umulig å få tak i journal fra klinikken slik at man vet hva som er gjort, noe som igjen gjør det vanskelig å stille rett diagnose. Det gjelder både Aleris og andre private aktører. Mange reiser også langt for å operere seg og har ingen mulighet for å oppsøke Aleris når de blir dårlig i etterkant, ofte har de ikke engang informert operasjonsstedet når de ankommer offentlig sykehus. Så det du skriver her blir i beste fall en ansatts høyst personlige sannhet med store modifikasjoner. Anonymous poster hash: f4375...35b At det finnes mange mørketall er jeg helt enig i! Jobber du i helsevesenet? Vet du om det ofte er slike komplikasjoner? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
InLoveWithLife Skrevet 7. august 2013 Forfatter #68 Del Skrevet 7. august 2013 Hei alle sammen, og takk for svar. Jeg setter pris på at dere tar dere tid til å svare på dette tråden, da ingen avgjørelse er tatt egentlig. Bortsett fra.. Jeg har bestemt meg for at jeg skal operere! Hvor det blir, eller om jeg tar sleeve eller bypass er jeg ikke sikker på. Men jeg har bestemt meg! Jeg er glad for at dere får frem både det positive og det negative med slike operasjoner, absolutt. Det er like viktig å få frem det negative som det positive. Det er et alvorlig inngrep som man må tenke nøye gjennom før man tar en avgjørelse. Men dere som er nedlatende mot meg, og kritiserer meg, syns jeg kan holde munn. Kjempe flott for deg og deg og deg at dere har klart å gå ned i vekt, men det er ikke likt for alle. Man skulle jo tro at dere var misunnelige.. En operasjon er ingen QuickFix, og vi gjør det for å bli friske!!!! 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. august 2013 #69 Del Skrevet 7. august 2013 Så flott at du har klart å slanke deg 25 kg! Det har tydeligvis gjort noe med selvtilliten din.. For du mener jo med dette innlegget at de som ikke klarer det er bare late og feite og ikke prøver å gjøre noe? Er du lege? Hvis ikke så bør du kanskje ikke si så mye av det du sier her.. Selvsagt er ikke vedkommende et medisinsk under, men om INGEN hadde problemer med å slanke seg så hadde vel ikke kirurger og leger utviklet muligheter for slike operasjoner? Du tillegger meg meninger jeg ikke har. Det jeg faktisk mener er at det gjelder å finne ut hvorfor man ikke går ned i vekt og så gjøre noe med det. Og at jeg, som har en kronisk sykdom som gjør at kroppen essensielt har "bremsene på" konstant når det kommer til vektnedgang, hvis JEG klarte det, så er det mulig for andre også. Hvis medisinske diagnoser er utelukket, må man jo se nærmere på spisevaner og hvilke psykologiske prosesser som foregår rundt det. Bruker man mat som erstatning for noe annet? Spiser man for mye foran tven sånn at man ikke kjenner at man blir mett? Spiser man helt feil type mat? Dette bør absolutt være utprøvd før man tyr til operasjoner. En anekdote: broren min hadde en BMI på over 40 og henvendte seg til fastlegen for å få henvisning om GBP. Han fikk streng beskjed om at det var SISTE utvei og fikk heller oppfølging på annet vis. Han er i dag normalvektig, etter en enorm livsstilsomlegging. Kusina vår, som var tilsvarende overvektig, valgte heller GBP. Hun er i dag, fem år etter, tilbake der hun var. Anonymous poster hash: a1aaa...f30 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
InLoveWithLife Skrevet 7. august 2013 Forfatter #70 Del Skrevet 7. august 2013 Problemet vårt er jo ikke å gå ned i vekt!! Problemet vårt er å BLI DER!! 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
InLoveWithLife Skrevet 7. august 2013 Forfatter #71 Del Skrevet 7. august 2013 Beklager om jeg er krass eller oppgitt.. Men jeg blir rett og slett lei meg når folk tror at jeg tar lett på dette, eller ikke tror at jeg har gjort mitt beste. Skulle ønske dere kunne være meg et år, så hadde dere kanskje skjønt hvordan det er.. Det er kjempe flott at dere har gått ned i vekt på egen hånd!! Det skal dere være stolte av 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. august 2013 #72 Del Skrevet 7. august 2013 Problemet vårt er jo ikke å gå ned i vekt!! Problemet vårt er å BLI DER!! Ja, hvis man tror at man kan slanke seg og så returnere til gamle vaner fungerer det jo dårlig. Jeg skjønner jo virkelig behovet for en "endelig løsning", men GBP er ikke nødvendigvis det. GBP fungerer dersom man endrer vanene samtidig, men da har du megajobben med det PLUSS et stort inngrep. Jobben må du gjøre uansett, men du kan slippe unna med mye ubehag og potensielle bivirkninger om du står over inngrepet. Anonymous poster hash: a1aaa...f30 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
InLoveWithLife Skrevet 7. august 2013 Forfatter #73 Del Skrevet 7. august 2013 Vet du at forskning viser at kun 3-5% av "vanlige" slankere klarer å holde seg nede og få en stabil vekt på sikt? Og på sikt vil si 5-10 år. Så jeg tror ikke du skal si at jeg ikke har prøvd, eller at jeg gikk tilbake til mine gamle vaner. Jeg har aldri vært en latsabb som sitter i sofaen og spiser godterier og drikker cola og ser på tv! Du må slutte å dømme folk bare fordi du har fått det til selv.. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. august 2013 #74 Del Skrevet 7. august 2013 Beklager om jeg er krass eller oppgitt.. Men jeg blir rett og slett lei meg når folk tror at jeg tar lett på dette, eller ikke tror at jeg har gjort mitt beste. Skulle ønske dere kunne være meg et år, så hadde dere kanskje skjønt hvordan det er.. Det er kjempe flott at dere har gått ned i vekt på egen hånd!! Det skal dere være stolte av Og jeg svarer, nettopp fordi jeg skjønner det så veldig godt! Jeg prøvde i TI år før jeg klarte å gå ned i vekt. Jeg måtte først gå i mange år før legene satte problemene mine i sammenheng med stoffskiftet og så har det tatt lang tid å regulere dette. Sånn kjapt, å slanke seg med lavt stoffskifte er som å kjøre med brekket på. Jeg hadde vel en grunnforbrenning på rundt 1500 på det verste (la på meg nesten uansett hvor lite jeg spiste). I tillegg eide jeg ikke energi. Jeg ville sjekket stoffskiftet ditt nok en gang, for hvis det er som du sier at du lå på 1300kcal uten å gå ned, høres det ikke ut som det er på stell. Men det er en kronglete diagnose å få fordi det er uenighet om grenseverdier og mange blir avfeid med psykiske problemer eller latskap. Jeg kjenner fortvilelsen så innmari godt, tro meg. Men jeg har måttet tatt et enormt oppgjør med meg selv og vanene mine. Jeg har fremdeles 20 kg igjen, så jeg har vært ganske ekstremt overvektig. Anonymous poster hash: a1aaa...f30 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
InLoveWithLife Skrevet 7. august 2013 Forfatter #75 Del Skrevet 7. august 2013 Når du har gått ned det du skal (som hos meg den gang var 10-12kg) skal du gradvis spise mer og mer til du kommer på et normalt kcalinntak, kommer an på hvor høy og tung osv du er. Det er DA jobben begynner, og det var der kroppen min stritta i mot. Det ligger i alle kroppens natur, være seg mennesker og dyr, at man ikke skal gå ned i vekt. Man skal være rustet til å takle sult, nedgangstider og sykdom. Dette "instiktet" er sterkere hos noen enn andre, og det jobber på for at kroppen skal opp igjen på kroppens trivselsvekt. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
amadine Skrevet 8. august 2013 #76 Del Skrevet 8. august 2013 Til ts. Du kan sende meg en pm hvis det er noe du lurer på. Er selv gbp operert hos aleris. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
InLoveWithLife Skrevet 8. august 2013 Forfatter #77 Del Skrevet 8. august 2013 Til ts. Du kan sende meg en pm hvis det er noe du lurer på. Er selv gbp operert hos aleris. Pm sendt! Tusen takk Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
catwar Skrevet 3. desember 2013 #78 Del Skrevet 3. desember 2013 Eg er litt i samme situasjon som deg... 26år, 158 cm og 89kg. Klarte i fjor å gå ned 12kg, så vart eg gravid. 2 veker etter fødsel var eg tilbake til det eg var når eg vart gravid. Men i etterkant har eg lagt på meg 8 kg ila 12 veker. Vert hos lege og lufta at eg vurderer operasjon, og ho var ikkje negativ. Men ville gjerne at eg skulle prøve igjen, men som sagt... Det er det å BLI der! Er nå ferdig med å få barn. Vurderer sterkt gpb.. Så lurte på korleis det gikk med deg? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
InLoveWithLife Skrevet 6. desember 2013 Forfatter #79 Del Skrevet 6. desember 2013 (endret) Hei! Jeg tok gastric sleeve operasjon for 10 uker siden, og angrer ikke et eneste sekund!!! :) jeg har gått ned 15kg så langt, 2-3 størrelser både i bukser og gensere, og føler meg mye bedre har slitt en del med smerter og kvalme, men det er absolutt verdt det Endret 6. desember 2013 av InLoveWithLife Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
miramis Skrevet 6. desember 2013 #80 Del Skrevet 6. desember 2013 Hei! Jeg tok gastric sleeve operasjon for 10 uker siden, og angrer ikke et eneste sekund!!! :) jeg har gått ned 15kg så langt, 2-3 størrelser både i bukser og gensere, og føler meg mye bedre har slitt en del med smerter og kvalme, men det er absolutt verdt det Og det er helt greit for deg å leve kortere? Svært usunt for kroppen å utføre slankeoperasjoner da man ødelegger opptaket av næringsstoffer. Uheldigvis er det en pris mange vil betale istedenfor å gidde å slanke seg. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå