InLoveWithLife Skrevet 31. juli 2013 Forfatter #21 Skrevet 31. juli 2013 Jeg tror hun snakker om kroppens "trivselsvekt" og ikke hennes trivselsvekt. Kroppen jobber i mot henne på en måte og bestemmer selv hva den vil veie. Men ja jeg synes ts veier for lite til å ta en såpass stor operasjon i så ung alder. Ikke glem at det ikke er noen garanti for å ikke gå opp i vekt igjen. Det finnes folk som har gått ned i vekt etter operasjonen for så å begynne så smått å spise normalt igjen og gå opp nesten alle kiloene igjen. Anonymous poster hash: 6ba02...c61 Stemmer, jeg mener kroppens trivselstiltak, ikke min. Hadde da aldri vurdert noe slikt om jeg bare slet med noen få kg!! Dette er en drastisk operasjon, som jeg kun tar om det er siste utvei.
Mrs.Smith Skrevet 31. juli 2013 #22 Skrevet 31. juli 2013 Jeg vet veldig godt om risikoene.. Det er 30kg nå, men hva om et år? To? Jeg fulgte vektklubben og lærte kjempe mye da jeg gikk ned ti kg sist, som forøvrig er tre år siden nå. Jeg fikk inn gode treningsrutiner hvor jeg både trente styrke, kondisjon og hadde PT-timer, samt at jeg fulgte vektklubben med 1300kcal for dagen. Jeg gikk ned fra Jan til okt, og så kom kiloene på igjen, uten noen grunn. Jeg endret hverken kosthold eller trening, men kiloene kom på igjen. Og etter det har jeg ikke klart å gå ned noe. Vekten beveger seg max tre kilo ned, men kommer på igjen med en gang. Men hvis du spiste det samme og likevel gikk opp; hvorfor tror du det endrer seg ved en operasjon? Og en til deg, jeg mener ikke å være så negativ. Jeg vet veldig godt hvordan det er å være fortvilet.
InLoveWithLife Skrevet 31. juli 2013 Forfatter #23 Skrevet 31. juli 2013 Kjære deg. Jeg skjønner fortvilelsen din kjempegodt! Jeg er 165 cm høy og veide for 1 år siden 88 kg. Jeg følte meg forferdelig! Men så tok jeg tak, sluttet å lage unnskyldninger. I løpet av 10 mnd med trening (rett trening!) og nytt kosthold gikk jeg ned 20 kg. Det var ikke bare lett, men jeg måtte legge om livsstilen og har jammen fått betalt for det. Har du vurdert å få hjelp hos en ernæringfysiolog? Grete Roede? En slik operasjon er ikke småtterier, og om legen din mener at kroppen din jobber mot deg og vekta bare vil stige, så er ikke det logisk at en slankeoperasjon vil virke! Den er jo akkurat som en slankekur med lavkalori (magesekken er så liten at du spiser så lite = du går ned i vekt). Kalori inn og kalori ut. Sånn er det bare. Klart alle kropper er litt forskjellige, men om du legger på deg av å trene og spise sunt, så vil jeg tørre å påstå at du bør utredes. En slik operasjon "nullstiller" kroppens hukommelsen til vekt oss, og vil derfor ikke ha en trivselstiltak å kjempe mot lenger. Legen har sjekket både stoffskiftet og diabetes.. Har ingen av delene. Ingen hormonsykdommer heller. Ernæringsfysiolog og Grete roede er prøvd. Og når jeg gikk ned de ti kg for tre år siden, så gjorde jeg det helt av meg selv!!! Har aldri vært så stolt før jeg
InLoveWithLife Skrevet 31. juli 2013 Forfatter #24 Skrevet 31. juli 2013 Men hvis du spiste det samme og likevel gikk opp; hvorfor tror du det endrer seg ved en operasjon? Og en til deg, jeg mener ikke å være så negativ. Jeg vet veldig godt hvordan det er å være fortvilet. Se det andre svaret til deg, og takk for klemmer
gullhjerte Skrevet 1. august 2013 #25 Skrevet 1. august 2013 Det mange ikke vet om GBP er at effekten avtar etter noen år, og man kan fint legge på seg igjen etter noen år. Det er altså ikke en mirakelkur, men et verktøy for å komme inn i gode vaner og en sunn livsstil. Det er ikke fysisk mulig å legge på seg fett ved å være i kaloriunderskudd eller gå i null. En GBP kan være veien for deg, og om det er set så er Aleris det aller beste stedet å utføre inngrepet på. Mitt råd er å følge deres råd slavisk, de vet hva de snakker om. Hvordan gikk konsultasjonen i dag?
InLoveWithLife Skrevet 1. august 2013 Forfatter #26 Skrevet 1. august 2013 Det mange ikke vet om GBP er at effekten avtar etter noen år, og man kan fint legge på seg igjen etter noen år. Det er altså ikke en mirakelkur, men et verktøy for å komme inn i gode vaner og en sunn livsstil. Det er ikke fysisk mulig å legge på seg fett ved å være i kaloriunderskudd eller gå i null. En GBP kan være veien for deg, og om det er set så er Aleris det aller beste stedet å utføre inngrepet på. Mitt råd er å følge deres råd slavisk, de vet hva de snakker om. Hvordan gikk konsultasjonen i dag? Takk for et godt svar, og ikke dømmende har du tatt en slik operasjon selv? Dagen i dag gikk kjempe fint. Jeg til blodprøver, snakket med anestesilege, sykepleier, kirurg og ernæringsfysiolog. I tillegg til felles infomøte. Slik jeg ser det, er det tre hovedregel etter en slik operasjon: 1. Spis hver tredje time 2. Drikk mye vann, men ikke senere enn 10-20 min før et måltid, under måltid eller inntil 40 min etter måltid. 3. Vær i fysisk aktivitet Jeg kan velge mellom sleeve og bypass, kirurgen ville ikke anbefale det ene som bedre enn det andre. Men jeg fortalte mine tanker om disse to inngrepene, og jeg føler meg tryggere med en bypass pga at den er mer dokumentert i forhold til langtidsvirkningen.
AnonymBruker Skrevet 1. august 2013 #27 Skrevet 1. august 2013 Så fint at det gikk bra i dag:) Jeg er nå 28 år, og tok en GBP på 21 års dagen min, og har ALDRI angret!! Har truffet maaange som er opererte og også jobbet med slankeoperasjoner. Det er virkelig ikke så ille som enkelte i tråden her vil ha det til. Etter en stund kan du spise normale posjoner, og også litt søtt. Ikke kast bort livet ditt på å være overvektig å trist, du får ett myye bedre liv som normalvektig! Når det er sagt, stemmer det at det er fullt mulig å legge på seg igjen ettepå. Jeg har gått opp nesten 15 kg igjen de sisste 3 årene, pga 2 svangerskap og sykdom. Problemet nå, er at å slanke seg lenge etter en slankeoperasjon er UMULIG! Kroppen fungerer ikke på samme måte lenger, så slankekurer viker ikke... ikke normalt gbp kosthold heller. Men jeg synes du skal gå for det, de er suuuper dyktlige på Aleris:) Lykke til:) Anonymous poster hash: 199b3...2fc
AnonymBruker Skrevet 1. august 2013 #28 Skrevet 1. august 2013 Jeg kjenner 2 som har tatt GBP, og den ene er svigermoren min. Hun gikk ned ca 50 kg etter operasjonen, og så helt fantastisk ut - ble et nytt menneske. Dessverre greide hun ikke å følge opp. Poenget er jo at man skal spise lite og ofte, og mosjonere. Det gjorde ikke hun, derfor gikk hun kraftig opp i vekt igjen. De jeg har hørt om, og disse 2 jeg kjenner, har hatt en vellykket operasjon uten bivirkninger. Om det har gått galt, så har det vært fordi vedkommende ikke har fulgt instruksjonene. Det nytter ikke å sitte i sofaen og vente på at kiloene skal forsvinne bare fordi man har tatt en slik operasjon (myntet på svigermor, ikke deg). Håper det ordner seg, jeg heier på deg! Anonymous poster hash: 7f9a3...de8
InLoveWithLife Skrevet 1. august 2013 Forfatter #29 Skrevet 1. august 2013 Man kan absolutt ikke sitte i sofaen, men det kan man jo ikke uansett slankemetode. Så DET er ikke noe problem for meg. Jeg har også en hund som krever mye aktivitet så jeg er aktiv minst en time daglig, dog med varierende "innsats". Takk for to gode innlegg (de to siste). De var veldig gode å lese. Jeg vet det er en totalomvendig av livet, men til slutt blir vel de nye vanene normale? For meg er det ikke noe alternativt med oppfølging kun ett år. Jeg skal ha 5 år eller ingen operasjon.
AnonymBruker Skrevet 1. august 2013 #30 Skrevet 1. august 2013 Hva gjør du om du legger på deg 15kg og operasjonen allerede er tatt da? Er vel ingen flere muligheter da? Jeg har bare trua på at det som hjelper deg vil være riktig kosthold, tung styrke trening og tolmodighet... Anonymous poster hash: c8407...8e6 2
InLoveWithLife Skrevet 1. august 2013 Forfatter #31 Skrevet 1. august 2013 Det vet jeg ikke.. Men det er en sjanse jeg er villig å ta! Jeg skal ikke ha barn og slipper derfor å tenke på evt vektoppgang ved svangerskap.. Iallefall..
Helen Skrevet 1. august 2013 #32 Skrevet 1. august 2013 Jeg håper du er klar over at selv om du får operasjon så er det fullt mulig å legge på seg igjen etter en slik operasjon. Du må huske på at du ikke blir operert i hodet, så hvis du fortsetter å spise på samme måte som du gjør nå så kan kiloene komme sakte men sikkert på igjen. Jeg synes ikke det høres ut som om du har tenkt godt nok igjennom hva det vil si å ta en slik operasjon, det er ingen lettvin løsning for å gå ned i vekt. Du får en veldig bra start og kan gå ned masse helt av deg selv, men etter 1,5 - 2 år har ikke operasjonen noen virkning lenger så da må du selv jobbe for å ikke gå opp igjen. Du må også være klar over at du kommer til å miste masse hår, at neglene blir sprø og mange får hull i tennene. Du må ta b12 vit sprøyte hver 3 mnd resten av livet, du må også regne med å ta vitamin, jern og kalsiumtabletter resten av livet. Siden du "bare" har bmi på 35 synes jeg du bør tenke på andre alternativer før operasjon, som for eksempel et opphold på Nemi, Tonsåsen eller et annet sted der de behandler overvekt. 4
InLoveWithLife Skrevet 1. august 2013 Forfatter #33 Skrevet 1. august 2013 (endret) Jeg håper du er klar over at selv om du får operasjon så er det fullt mulig å legge på seg igjen etter en slik operasjon. Du må huske på at du ikke blir operert i hodet, så hvis du fortsetter å spise på samme måte som du gjør nå så kan kiloene komme sakte men sikkert på igjen. Jeg synes ikke det høres ut som om du har tenkt godt nok igjennom hva det vil si å ta en slik operasjon, det er ingen lettvin løsning for å gå ned i vekt. Du får en veldig bra start og kan gå ned masse helt av deg selv, men etter 1,5 - 2 år har ikke operasjonen noen virkning lenger så da må du selv jobbe for å ikke gå opp igjen. Du må også være klar over at du kommer til å miste masse hår, at neglene blir sprø og mange får hull i tennene. Du må ta b12 vit sprøyte hver 3 mnd resten av livet, du må også regne med å ta vitamin, jern og kalsiumtabletter resten av livet. Siden du "bare" har bmi på 35 synes jeg du bør tenke på andre alternativer før operasjon, som for eksempel et opphold på Nemi, Tonsåsen eller et annet sted der de behandler overvekt. Kan jeg spørre hva som gir deg inntrykk av at jeg ikke har tenkt godt nok gjennom dette? Og for å få det helt klart.. Jeg har jo faktisk ikke bestemt meg ennå!! Endret 1. august 2013 av InLoveWithLife 2
InLoveWithLife Skrevet 1. august 2013 Forfatter #34 Skrevet 1. august 2013 Er det noen av dere som er negative eller kritiske til denne operasjonen som faktisk har tatt en slik operasjon? 1
Helen Skrevet 1. august 2013 #35 Skrevet 1. august 2013 Er det noen av dere som er negative eller kritiske til denne operasjonen som faktisk har tatt en slik operasjon? Jeg er ikke negativ til en slik operasjon, men jeg er kritisk. Dette er ingen lettvin løsning og det går ikke an å gjøre det omigjen hvis du skulle angre. Å ja, jeg har selv tatt denne operasjonen for snart 5 år siden, så jeg burde vite hva jeg snakker om! 2
InLoveWithLife Skrevet 1. august 2013 Forfatter #36 Skrevet 1. august 2013 Med andre ord så angrer du? Jeg har lest alt jeg kommer over på nettet, jeg har vært på den hele dagen til aleris nå i dag, og jeg spurte om alt jeg kom på. Jeg kommer ikke til å ta denne operasjonen før jeg er hundre prosent sikker i mitt valg. Men hva gir deg inntrykk av at jeg ikke har satt meg godt nok inn i dette? Og den siste var ikke myntet mot deg egentlig, den var generell
Helen Skrevet 1. august 2013 #37 Skrevet 1. august 2013 Nei, jeg angrer ikke! Hadde jeg visst det jeg vet i dag, hadde jeg fortsatt valgt operasjon. Jeg var igjennom et kurs i forkant pluss at det gikk 14 mnd fra det ble søkt til jeg ble operert, så jeg var veldig godt forberedt. Jeg kjente flere som hadde tatt operasjon så jeg visste veldig godt hva jeg gikk til. Det som skremmer meg er at mange, spesielt unge, ser på operasjon som en lettvind løsning. De ringer Aleris, betaler 130.000,- og vips 14 dager etter så er de operert. Det er veldig mange som har sagt i ettertid at de ikke tenkte seg så veldig godt om før operasjonen, at det var mer eller mindre en impulshandling som de vil merke resten av livet. Derfor mener jeg at du må være skikkelig forberedt så du er helt, helt sikker på at du ikke gjør noe du kommer til på angre på.
InLoveWithLife Skrevet 1. august 2013 Forfatter #38 Skrevet 1. august 2013 Jeg er IKKE en av de som gjør dette fordi jeg tror dette er en lettvint måte. Er nettopp derfor jeg laget denne tråden, for å høre fra dere som har gjort det så jeg blir forberedt og får mye informasjon om hvordan livet er etterpå. Dette er en alvorlig beslutning å ta. For å si det sånn, hadde du vært på aleris i dag hadde du skjønt at jeg er en av de som veier dette tungt.. Det kan ikke en av de andre si!
Helen Skrevet 1. august 2013 #39 Skrevet 1. august 2013 Veldig fint at du har tenkt igjennom det, det synes jeg er utrolig bra. Jeg synes du bør gå for operasjon hvis du er helt sikker. Så lenge du er klar over hva du går til, så skal ikke jeg si noe mer om det
InLoveWithLife Skrevet 1. august 2013 Forfatter #40 Skrevet 1. august 2013 Veldig fint at du har tenkt igjennom det, det synes jeg er utrolig bra. Jeg synes du bør gå for operasjon hvis du er helt sikker. Så lenge du er klar over hva du går til, så skal ikke jeg si noe mer om det Jeg er ikke helt sikker ennå, så jeg trenger tenketid. Jeg er ca 90% sikker, og gjør det ikke før jeg er 100% sikker Men jeg er LIVREDD for å gå opp igjen etter en slik operasjon.. Det er siste utvei, og den må funke!! Men siden de andre metodene ikke har funket, er jeg som sagt livredd for at dette ikke skal funke heller.. Det er ene og alene hvorfor jeg mangler de 10 siste % for å bli helt sikker..
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå