Tordensky Skrevet 31. juli 2013 #1 Skrevet 31. juli 2013 Ja, da var det min tur til å lure... Småen er nå 9mnd og legger seg kl.19. Da sover han vanligvis til kl.23 uforstyrret, men noen ganger våkner han kl.21 og (men det må jo være greit av og til). Kl.23 får han pupp og sovner kjapt igjen. Så våkner han igjen kl.01, 03 og 05. Morgen er det ca.kl.07. Og det eneste som duger når han våkner er pupp... Ja, jeg har sikkert skjemt ham bort og alt det der, men vi koser oss med ammingen begge to i grunn. Bare at jeg nå etterhvert, og særlig når hverdagen nærmer seg for fullt, skulle ønske han ville sove litt lenger enn to timer av gangen. Han har enda ingen tenner, og jeg vet at han plages av dem, men han har jo "hatt tenner på gang" i over fem måneder nå! Hvis pappan kommer til når han våkner blir han blodig fornærmet (mammadalt!). Så...er det puppenekt, pappavakt og hardt mot hardt som er det eneste som duger? Hva har du prøvd med hell for å få baby til å sove bedre om natten? PS! Han spiser litt labert om dagen. Veldig glad i grøten til frokost og kvelds, men mindre interessert i middagen midt på dagen. Får fruktmos til mellommåltider og vi øver på brødskive. Pupp to-tre ganger på dagtid ved ønske.
Gjest Magdalene Skrevet 31. juli 2013 #2 Skrevet 31. juli 2013 PS! Han spiser litt labert om dagen. Veldig glad i grøten til frokost og kvelds, men mindre interessert i middagen midt på dagen. Får fruktmos til mellommåltider og vi øver på brødskive. Pupp to-tre ganger på dagtid ved ønske. Om han spiser så mye pupp i løpet av natten, og tre ganger i løpet av dagen, så er det jo kanskje ikke så rart han ikke vil ha så mye annen mat? Sånn ellers... Syns det høres ut som han våkner av dårlig vane.. Men om du ikke tåler at han blir sint (for det vil han jo bli når du nekter han det han vil ha), så er det jo bare å amme videre, men om du vil at han skal sove mer samme hengende (som jo er viktig for han også) så må du jo bare kutte ut ammingen på natten. Han vil jo ikke fordøstå hvorfor han får lov til å få pupp kl 23, men ikke kl 01 F.eks. Hva som funker for deres barn, er ikke sikkert funker for vårt. Noen mødre kan fint ta avveningen selv. Trøste når baby våkner, men ikke gir pupp, mens hos andre må mor holde seg helt unna, og far ta ansvar for avveningen.
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2013 #3 Skrevet 31. juli 2013 Jeg forsøkte meg forsiktig på delvis nattavvenning når min var 7 mnd, spiste da godt på dagen (bedre enn din). Min plan var å kutte ut første nattmating kl 24, og så evnt kutte ut mer etter hvert. Det ble noe suttring i to dager, men etter det var det slutt på nattmating, for han lærte seg å sove gjennom den første oppvåkningen uten mat så da gikk det også greit på de neste. Jeg valgte å forsøke avvenninga alene, for å ikke fjerne både meg og puppen. Vi samsov, og jeg kledde meg godt inn og gjorde puppen utilgjengelig. Etter at nattmatinga var slutt var det lett å få slutt på samsovinga også, for det ble jo kjappt slutt på oppvåkningene om natta. Jeg ville prøvd å kutte ned på nattmatinga i alle fall, for å øke maten på dagen. Ville kanskje kutta litt ned på amminga på dagen også for en periode (evnt pumpa om du vil oppredtholde produksjonen) for å se om du får til mer fast føde, som kan gi mer nattesøvn. Anonymous poster hash: 8a2cd...6ac
Tordensky Skrevet 31. juli 2013 Forfatter #4 Skrevet 31. juli 2013 Takk for svar! Puppen på dagtid er bare hvis han ikke klarer å sovne, så det er ikke snakk om mye melk. Hvis vi er ute og triller sovner han fint, men hvis han skal sove hjemme må puppen ut. Kle seg godt inn er kanskje ikke så dumt. Vi samsover halve natten og da finner han jo nærmest puppen selv nå... Tror dere det kan hjelpe å være litt mer "på" i forhold til mat på dagen. Hvis vi får i ham mer mat på dagen vil han kanskje ikke trenge så mye på natten? Selv om mye av den "sulten" på natten er nok bare kosesyke :-P Han spiser som regel mindre enn et halvt middagsglass (6 eller 8 mnd glass) og jeg syns jo dette er lite... Han er superaktiv om dagen (har knekt krabbekoden og reiseseg-koden og går langs alle møbler) så han "burde" ha matlyst og være utslitt om natten :-P
Gjest Magdalene Skrevet 31. juli 2013 #5 Skrevet 31. juli 2013 Anbefaller en stram treningsbh på natten om dere samsover. Da er ikke puppene så tilgjengelig. Om det er mye pupping pga kos, så vil nok det ikke hjelpe med mer mat på dagen.
Stinelin Skrevet 31. juli 2013 #6 Skrevet 31. juli 2013 Vår gutt var slik som din Tordensky, bortsett fra at han lå i sprinkelseng ved siden av meg, og fikk mme når han våknet annenhver time. Vi holdt ut til han var 11mnd, da følte jeg at han bare våknet av uvane. Prøvde først å trappe ned på måltidene, men skjønte fort at han bare ble forvirret. Da vi kuttet alle måltider om natta gikk det ikke mange nettene før han begynte å sove hele natta. Våknet når han mista smokken en stund, men det ble slutt på det også. Det var noen få netter med skriking, og jeg tok avvenninga selv, siden jeg er mer standhaftig enn mannen midt på natta. Vi var litt mer "på" med mat på dagtid, som du skriver, men det er vanskelig å ta det i den rekkefølgen. Her merket vi at når det ble slutt på mme om natta økte han matinntaket om dagen etterhvert. Han var veldig sulten på morgenen, og vi hadde grense på kl.6 før vi sto opp og spiste frokost. Men da var det bare å servere kjapt også!. Nå sover han hele natta og lengre på morgenen. Slike overganger tar tid, men er verdt det! Bare vær konsekvent, og tenk at for hver gang du evt. gir etter vil det ta lengre tid å komme i mål. Og barnet blir bare enda mer frustrert. Vi tilbød forresten vann på flaske for å være sikre på at han ikke var tørst underveis. Lykke til!
Tordensky Skrevet 31. juli 2013 Forfatter #7 Skrevet 31. juli 2013 Takk for svar, Stinelin! Han sover i sprinkelseng ved siden av meg til han våkner i 3-tiden. Kl.23 og 01 ammer jeg og legger ham tilbake, mens kl.03 og 05 ammer jeg liggende i sengen vår og han blir liggende der (da er jeg så trøtt :-P ). Det høres logisk ut det du skriver. Da tror jeg vi må bare bestemme oss for avvenning i såfall, for jeg er ikke særlig standhaftig om natten og pappan også sliter med å stå i mot den fornærmede gråtingen fra en tårevåt liten...sukk... Har vann ved sengen men han blir kjempefornærmet om jeg tilbyr det. Han tar dessverre ikke smokk... Burde vi ta det før bhg-start (han begynner 20.august) eller holde ut og vente til han er blitt tryggere der. For at ikke alt han "kjenner" skal rakne samtidig, mener jeg? Setter pris på flere erfaringer og :-)
Susa Skrevet 31. juli 2013 #8 Skrevet 31. juli 2013 Sånn har vi det også! Legger seg 19.30, våkner 12, 2, 4 og 6 for pupp, og står opp 8! Utrolig slitsomt i lengden... Men dere som har avvent, hvordan gjorde dere det med skrikingen? Hvis vi ikke får gutten til på sovne igjen på natta har, ender han opp på armen til pappaen. Funker det mtp avvenning? (i natt våkna han ikke før 3, og ville ikke sovne igjen, så resten av natta ble tilbragt på armen til pappan) Sorry at jeg kupper tråden Tordensky!
Stinelin Skrevet 31. juli 2013 #9 Skrevet 31. juli 2013 Takk for svar, Stinelin! Han sover i sprinkelseng ved siden av meg til han våkner i 3-tiden. Kl.23 og 01 ammer jeg og legger ham tilbake, mens kl.03 og 05 ammer jeg liggende i sengen vår og han blir liggende der (da er jeg så trøtt :-P ). Det høres logisk ut det du skriver. Da tror jeg vi må bare bestemme oss for avvenning i såfall, for jeg er ikke særlig standhaftig om natten og pappan også sliter med å stå i mot den fornærmede gråtingen fra en tårevåt liten...sukk... Har vann ved sengen men han blir kjempefornærmet om jeg tilbyr det. Han tar dessverre ikke smokk... Burde vi ta det før bhg-start (han begynner 20.august) eller holde ut og vente til han er blitt tryggere der. For at ikke alt han "kjenner" skal rakne samtidig, mener jeg? Setter pris på flere erfaringer og :-) Det er bare å bite tenna sammen og motivere seg med at det vil ta kortest tid om dere er 100% konsekvente. Vår slo også bort vannflaska, men da var vi ihvertfall sikre på at han ikke var tørst. Jeg var nøye med å holde en hånd på han gjennom sprinklene slik at han ikke skulle ligge å skrike alene, og da kunne jeg ligge å halvsove selv også. Angående barnehagestart hadde det helt sikkert vært flott for alle om han hadde sovet mer sammenhengende når han begnner, men så er det jo ikke godt å si hvor lang tid avvenningen vil ta for dere, og hvordan han vil reagere. Jeg tror faktisk jeg ville ha hoppet i det så fort som mulig og håpet at det hadde ordnet seg før starten. Hos oss tok det 3 netter med illsint gutt, så roet han seg ned og etter ei uke sov han godt gjennom natta. Men jeg hører jo andre som sliter lenge.
Stinelin Skrevet 31. juli 2013 #10 Skrevet 31. juli 2013 Her er regel nr.1 at han aldri tas opp av senga, uansett. Det har skjedd, men kun ved ekstremoppkast og falsk krupp, altså i krisesituasjoner. Vi ligger inntil sprinkelsenga med hånda på han, og "holder fast" om nødvendig (altså forsiktig men bestemt). Etter at han begynte å reise seg legger vi han ned tusen ganger om nødvendig, men han blir ikke tatt opp.
Tordensky Skrevet 31. juli 2013 Forfatter #11 Skrevet 31. juli 2013 Vi har nok slurvet litt med disiplinen her ja... Når han skal legge seg tar vi ham ikke opp når han kjefter (gråter ikke da). Han reiser seg og vi legger ham ned og forklarer at nå er det natta. Hvis han ikke vil roe seg sitter en av oss og stryker og nynner nattasanger, men tar ham ikke opp. Det går altså greit å legge ham. Men når han våkner om natten har jo jeg tatt ham opp og gitt ham pupp med en gang han trapper opp "jeg har nettopp våknet og er trøtt og forvirret"-sutringen til "plukk meg opp og gi meg pupp"-gråting... Vi reiser på ferie i to uker nå, så det er vel ikke så greit å gjøre det da, men vi har en uke hjemme etterpå før bhg. Kanskje vi bare skal bestemme oss for at da! skal det gjøres. For da har vi voksne også fortsatt en uke før studiestart.
Stinelin Skrevet 31. juli 2013 #12 Skrevet 31. juli 2013 Vi ga han også flaske med det samme han våknet om natta, fordi vi visste at det ville eskalere til vill skriking om vi ikke gjorde det. Og det var altså helt greit, helt til vi bestemte at nok var nok. Hvilke regler man har er jo ikke så nøye, så lenge man er konsekvent. Vi kjørte faktisk nattavvenning delvis på påskeferie! Hadde de tre verste nettene hjemme, og resten på ferie. Det gikk greiere borte enn hjemme, følte at han aksepterte det nye lettere siden vi var på nytt sted likevel. Men det kommer jo litt an på hva man skal gjøre om dagene da. Vi sov litt på skift på dagene på ferie, gikk veldig greit. Tror nok heller jeg hadde satsa på det enn å legge avvenninga helt oppi barnehagestart.
Tordensky Skrevet 31. juli 2013 Forfatter #13 Skrevet 31. juli 2013 Jo, det er jo forsåvidt et poeng. Vi skal til min familie som liker å avlaste så det er jo greit for oss sånn sett. Men for ham er det jo mye inntrykk og erfaringen er at han er enda mer "needy" da. Men samtidig igjen så ammes han mindre på dagtid når vi er der så kanskje det er en grei ting og? Men er jo litt kjipt å være til bry med en hylende unge når vi er på besøk så skjeldent da.. sukk, det skal ikke være lett dette :-P Men takker og bukker for at du deler erfaringene dine! :-)
Stinelin Skrevet 31. juli 2013 #14 Skrevet 31. juli 2013 Vi var også hos min mor på ferie. Hun sov heldigvis igjennom hylingen, og ellers syntes hun det var på sin plass at jeg "endelig sluttet å skjemme han bort med mat om natta", så det gikk helt fint. Det var veldig greit med avlastning om dagen, og dagene går gjerne lettere når man er borte og det skjer noe annet enn vanlig, selv om man sover dårlig, synes jeg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå