Gå til innhold

Går det an å finne ut hvor gamle dekk er ?

Pludre

Anbefalte innlegg

Hei

Mener jeg har lest en plass at det går an å finne ut hvor gamle dekkene er ved å lese på siden av dem ?

Noen som vet noe om det ? Vi har tenkt å kjøpe oss ny bil, og vil gjerne vite hvor gamle dekka er.

Håper noen kan svare meg

Hilsen Pludre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Trulselinemor

På siden av dekket så skal det stå et fire siffer nr (dot nr). De fire siffrene står uken og året det er produsert.

F.eks: 1003 (uke 10 år 2003)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du skal sjekke hvor tid dekke er produsert, tror jeg du må se på den siden som er inn mot bilen. Det ble nå gjort da jeg skiftet dekk i dag.

En ting til som er greit å vite er at vinterdekk ikke bør være mer enn 3 år gamle eller kjørt 50-60 000km. Hvorfor man bør bytte etter tre år er at gummien på vinterdekk blir hardere. Jo hardere gummien, blir jo dårliger blir egenskapen til dekkene

Man skal heller ikke bruke vinterdekk om sommeren for de er ikke egnet for sommertemperatur.

Når det gjelder sommerdekkene gjelder mønsterdybde, og gummien er hard og dermed ikke egnet til vintertemperatur.

Fikk foresten hør at det var snakk om at forsikringsselskapene vurderte om man skulle få en reaksjon hvis ulykken var ute og man kjørt på for gamle vinterdekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trulselinemor
Når du skal sjekke hvor tid dekke er produsert' date=' tror jeg du må se på den siden som er inn mot bilen. Det ble nå gjort da jeg skiftet dekk i dag. [/quote']

Nei, den står på siden ut. Hvordan skal du ellers få sjekke dot nr på dekkene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei' date=' den står på siden ut. Hvordan skal du ellers få sjekke dot nr på dekkene?[/quote']

Ved å sjekke når man skifter dekk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trulselinemor

Det er jo greit. Men av og til så kommer man i den situasjonen at en trenger å vite nettopp dette, og det er ikke sikkert det er tid for dekk skift akkurat da.

Det står iallefall på utsiden av dekket, for det sjekket jeg på vår bil i går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Denne tråden fikk meg til løfte rompa opp fra sofaen for å gå i garasjen å ta ut dekkene fra bilen. Begynte jo nesten å lure om det var et under at jeg hadde fått dekkene rett på de gangene jeg har skiftet selv :wink:

Et under var det nok ikke. Trulselinemor og jeg hadde rett begge to. Samme hvilken side man ser på, for det står det samme på begge sidene av dekket.

Er det forresten noen som har en tråd som inspirerer meg til å vaske bilen?

Rompa vil likksom ikke opp fra sofaen for å sette seg i bilen og kjøre den(ja, ikke rompa da, men bilen) til en vaskeautomat :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...