AnonymBruker Skrevet 31. juli 2013 #1 Skrevet 31. juli 2013 Hva står det i ditt fødebrev? Anonymous poster hash: 5dd1f...aa6
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2013 #2 Skrevet 31. juli 2013 Ønsker ikke epidural Vil holdes godt informert hele tiden (skummel opplevelse forrige fødsel) Sen avnavling Godt med bedøvelse ved eventuell sying Badekar Anonymous poster hash: aed23...e75
Yesterday Skrevet 31. juli 2013 #3 Skrevet 31. juli 2013 Ingenting. Jeg har ikke peiling da jeg aldri har født før så jeg tok det opp med jordmora og vi fant begge ut at det ikke var nødvendig for min del å skrive et fødebrev. Jeg har ikke peiling på om jeg ønsker epidural eller noe annet, det vurderer jeg der og da, syns ikke at det kan planlegges da mange ombestemmer seg der og da. Og sånt må man jo ikke si i fra om på forhånd, de nekter ikke folk epidural om man ikke ba om det på forhånd og de tvangssetter heller ikke epidural på folk som ikke vil ha. Lystgass vil jeg gjerne prøve men hvorfor skrive et brev om det når jeg kan spørre om det der og da? Og alt annet vurderer jeg der og da, fordi jeg har aldri født og vet ikke hva jeg kan forvente. Veldig mange jeg kjenner sier at de planla det og det og det men fødselen ble overhodet ikke sånn fordi det ofte er vanskelig å planlegge en fødsel. Sen avnavling hørte jeg om for første gang for ikke så lenge siden, så det viste jeg ikke om når jeg sendte inn papirene mine til sykehuset. Men jeg har notert det ned så det ligger sammen med helsekortet mitt. Jeg mener ikke at det er feil å planlegge og sende fødebrev men for meg ble det bare unødvendig denne gangen Jeg har full respekt for at noen vil planlegge og ha ting skriftlig hos føden. Jeg ser bare ikke for meg at jeg vil planlegge noe, vil ta fødselen sånn som den kommer, det eneste kravet jeg har er at samboer skal være med men det kan jo ikke føden gjøre noe med. Jeg kommer sikkert til å skrive et fødebrev hvis jeg skal føde for andre gang, for da vet jeg jo mer om å føde. Men kanskje jeg denne gang ombestemmer meg når jeg har vært på fødselsforberedende kurs i september, hvem vet 2
TrickyCicci Skrevet 31. juli 2013 #4 Skrevet 31. juli 2013 Det er jo ikke alle sykehus som nødvendigvis leser gjennom fødebrev heller, så jeg ville sjekket hva holdningen på det sykehuset du skal føde er til det. Hjelper lite å skrive et brev hvis ingen leser det, da er det bedre å være forberedt på å gi beskjed om det du lnsker underveis i fødselen (kanksje ved hjelp av den som er med til fødselen). Jeg har ikke noe fødebrev, og kommer ikke til å lage det heller. Jeg har en formening om hva jeg tror jeg vil, men må jo ta det som det kommer, da det er umulig å vite hvordan fødselen faktisk kommer til å utarte seg, og dermed vanskelig å vite hva jeg faktisk kommer til å ønske f.eks. av smertelindring. 1
siebaeo Skrevet 31. juli 2013 #5 Skrevet 31. juli 2013 Ønsker ikke epidural Vil holdes godt informert hele tiden (skummel opplevelse forrige fødsel) Sen avnavling Godt med bedøvelse ved eventuell sying BadekarAnonymous poster hash: aed23...e75 Omtrent det samme her. Bare litt mer utfyllende Pluss hva jeg tenker om amming. I tillegg bekymring i forhold til arret fra forrige fødsel og revning. Og andre detaljer jeg opplevde som viktig å informere om fra forrige fødsel. Omtrent en A4 side håndskrevet. Jeg fødte på ABC og de er opptatte av at man skal skrive brev. Da får man fem spørsmål man kan besvare. Men jeg sendte ikke inn eller noe, bare hadde det sammen med papirene mine. Jm rakk vel akkurat å skumlese det. Heldigvis var det jordmoren som har fulgt meg hele veien så hun kjente meg godt. Hvis ikke hadde det vært enda litt viktigere.
kisskissbangbang Skrevet 31. juli 2013 #6 Skrevet 31. juli 2013 I mitt skal det stå at jeg ikke ønsker smertestillende og heller ikke tilbud om dette. Jeg ønsker å være godt informert hele veien fordi jeg kan ha en tendens til å bli redd dersom jeg ikke vet hva som foregår. Jeg ønsker å bevege meg fritt rundt og ikke være låst til sengen. Jeg vil absolutt ikke settes i gang, eller få noe slags riestimulerende midler. Jeg vil ha babyen rett opp til meg med en gang og der skal hn bli værende til jeg sier annet. Måling og veiing kan gjøres senere. Dette er selvsagt forbeholdt at fødselen går som normalt og både jeg og baby er friske og fine gjennom hele prosessen.
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2013 #7 Skrevet 31. juli 2013 Sen avnavling?? Anonymous poster hash: dc8b3...037
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2013 #8 Skrevet 31. juli 2013 Hvorfor er det så mange andregangs fødene som ikke ønsker epidural/smertelindring? Anonymous poster hash: dc8b3...037 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2013 #9 Skrevet 31. juli 2013 Sen avnavling er noe av det viktigste i mitt fødebrev! Samt at jeg ønsker badekar, høy grad av informasjon, bli minnet på avspenning mellom takene. På mitt fødesykehus blir vi oppfordret til å skrive et slikt brev og synes det er fint å se hva andre skriver i sitt. Kanskje diskusjoner "for/mot" fødebrev kan være i en annen tråd? Anonymous poster hash: 5dd1f...aa6
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2013 #10 Skrevet 31. juli 2013 Vil du dele de fem spørsmålene med oss? Omtrent det samme her. Bare litt mer utfyllende Pluss hva jeg tenker om amming. I tillegg bekymring i forhold til arret fra forrige fødsel og revning. Og andre detaljer jeg opplevde som viktig å informere om fra forrige fødsel. Omtrent en A4 side håndskrevet. Jeg fødte på ABC og de er opptatte av at man skal skrive brev. Da får man fem spørsmål man kan besvare. Men jeg sendte ikke inn eller noe, bare hadde det sammen med papirene mine. Jm rakk vel akkurat å skumlese det. Heldigvis var det jordmoren som har fulgt meg hele veien så hun kjente meg godt. Hvis ikke hadde det vært enda litt viktigere. Anonymous poster hash: 5dd1f...aa6
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2013 #11 Skrevet 31. juli 2013 Jeg kommer heller ikke til å låse meg til smertelindring eller ikke smertelindring på forhånd. Men det er mye annet som kan være nyttig å ha med tenker jeg. Og mannen min vil nok få dem til å lese det om de ikke gjør det av seg selv! Det er jo ikke alle sykehus som nødvendigvis leser gjennom fødebrev heller, så jeg ville sjekket hva holdningen på det sykehuset du skal føde er til det. Hjelper lite å skrive et brev hvis ingen leser det, da er det bedre å være forberedt på å gi beskjed om det du lnsker underveis i fødselen (kanksje ved hjelp av den som er med til fødselen). Jeg har ikke noe fødebrev, og kommer ikke til å lage det heller. Jeg har en formening om hva jeg tror jeg vil, men må jo ta det som det kommer, da det er umulig å vite hvordan fødselen faktisk kommer til å utarte seg, og dermed vanskelig å vite hva jeg faktisk kommer til å ønske f.eks. av smertelindring. Anonymous poster hash: 5dd1f...aa6 2
Yesterday Skrevet 31. juli 2013 #12 Skrevet 31. juli 2013 Sen avnavling?? Anonymous poster hash: dc8b3...037 http://www.jordmorforeningen.no/tj/Tidsskrift-for-jordmoedre/Tema/2010/Hvem-eier-navleblodet/Sen-avnavling-er-det-beste-for-barnet
kisskissbangbang Skrevet 31. juli 2013 #13 Skrevet 31. juli 2013 Oi, glemte sen avnavling. Det er selvsagt også med, og veldig viktig.
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2013 #14 Skrevet 31. juli 2013 Jeg hadde ikke noe fødebrev, da jeg uansett ikke ønsket noe utenom det vanlige. Jordmor snakket heller aldri om noe fødebrev på kontrollene rundt termin. Jeg tenker at man ikke skal ha så klar plan før fødselen, for plutselig må ting skje annerledes enn man hadde forestilt seg. Det er kanskje mindre vits for en førstegangsfødende med et slikt brev, da man ikke vet hva man går til. Jeg ble igangsatt, og måtte derfor være på høy dose drypp for å holde riene i gang hele veien. Samtidig måtte jeg ha CTG koblet til hele tiden, og en egen måling festet til barnets hode. Dette gjorde at jeg ikke fikk gå rundt eller tatt meg dusj/bad. Epidural ble jeg faktisk anbefalt litt tidligere enn hva som er vanlig, siden barnet var veldig stresset og jeg ikke hadde noen pause mellom riene. Greit nok at jeg da ikke hadde noen motforstilling mot epidural, siden den var det beste for barnet i mitt tilfelle. Sen avnavling er vanlig ved en del sykehus faktisk. Jeg hadde mini liggende lenge på brystet før far fikk klippe. Anonymous poster hash: 40bf2...2a8 1
siebaeo Skrevet 31. juli 2013 #15 Skrevet 31. juli 2013 Vil du dele de fem spørsmålene med oss? Anonymous poster hash: 5dd1f...aa6 Det kan jeg - Hva er viktig for meg at jordmor vet om meg for å hjelpe meg på best mulig måte - hvordan reagerer jeg når jeg blir engstelig, redd eller usikker. - hva trenger jeg for å føle meg trygg sammen med jordmoren - hvordan vil jeg at fødselen skal være - hva tenker jeg om ammingen og det å bli mor/far. I tillegg ba jeg om sen avnavling. Og vet ikke om det er standard der men vi ventet til den var helt sluttet å pulsere. Og det tok noen minutter.
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2013 #16 Skrevet 31. juli 2013 Tusen takk! Det hjalp meg veldig for å komme videre med brevet! Det kan jeg - Hva er viktig for meg at jordmor vet om meg for å hjelpe meg på best mulig måte - hvordan reagerer jeg når jeg blir engstelig, redd eller usikker. - hva trenger jeg for å føle meg trygg sammen med jordmoren - hvordan vil jeg at fødselen skal være - hva tenker jeg om ammingen og det å bli mor/far. I tillegg ba jeg om sen avnavling. Og vet ikke om det er standard der men vi ventet til den var helt sluttet å pulsere. Og det tok noen minutter. Anonymous poster hash: 5dd1f...aa6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå