Gjest Gjest Skrevet 31. juli 2013 #1 Skrevet 31. juli 2013 Synes du det er provoserende at en barnehageansatt alltid går med caps eller lue, selv inne og på sommeren, at hun går med en lang åpen svart frakk, en piercing i nesa og har rosa striper i håret? For det er hvordan min venninne går kledd og hun jobber i barnehage og flere foreldre der har klaget til styre og vil at hun skal kle seg normalt eller slutte i barnehagen. De har sagt det er provoserende og kan kan skade barna. Men på hvilken måte? Hva er så provoserende med at noen går med caps eller lue inne, eller har rosa striper i håret? På hvilken måte kan det gå ut over barna? En forelder har til og med tatt ungen sin ut av barnehagen kun pga min venninnes klesstil.
Gjest Gjest Skrevet 31. juli 2013 #2 Skrevet 31. juli 2013 Barna skal lære at de ikke går med lue/caps, og yttertøy, inne, så det tror jeg hadde provosert meg dersom en voksen ikke følger samme regler for påkledning. Rosa hår, ikke noe problem. Piercing, idiotisk, men ikke provoserende. Men jeg lurer på på hvilken måte hun skader barna. Gir hun uttrykk for spesielle holdninger?
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2013 #3 Skrevet 31. juli 2013 Jeg var svartkledd med rosa hår når jeg jobbet i barnehage (hadde til og med synlige tatoveringer! Skrekk og gru). Om andre foreldre brydde seg, driter jeg i, var ingenting i kontrakten min om hvordan jeg måtte kle meg. Det er helt og holdent deres problem, ikke mitt. Anonymous poster hash: ed305...3f5
Gjest Ravgull Skrevet 31. juli 2013 #4 Skrevet 31. juli 2013 (endret) Gothstil eller rosa striper og piercinger er helt OK, men jeg hadde sikkert klaget på luebruk dersom jeg forsøkte å lære en eventuell sønn at man tar av lua innendørs. Det går litt i samme kategori som dersom en av de ansatte foretrakk og spise maten sin sittende på gulvet der barna leker, mens hun skrev tekstmeldinger eller surfet på telefonen. Jeg hadde irritert meg over signalene det sendte til barna. Men hva farge klær og hår og evenetuelle smykker? Gothstil eller bibliotekarstil. Alt går i min verden Endret 31. juli 2013 av Ravgull 7
Gjest Maria_Marihøne Skrevet 31. juli 2013 #5 Skrevet 31. juli 2013 Noen mener at caps/lue inne viser mangel på respekt. Jeg skjønner det ikke og syns det vitner om gammeldagse holdninger. Ellers så syns jeg det bør være rom for alle slags folk også i barnehagen. Barna har da bare godt av å vite at folk er forskjellige. Hvis de blir eksponert for ulike mennesketyper helt fra begynnelsen av blir de kanskje mer tolerante for ulikheter når de vokser opp. 9
Gjest Summers Skrevet 31. juli 2013 #6 Skrevet 31. juli 2013 Så la barna gå med lue inne, hijabfolket får lov. 8
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2013 #7 Skrevet 31. juli 2013 Det er vel fortsatt å regne som normal folkeskikk å ta av lua inne, så det skjønner jeg at foreldrene reagerer på. Får ungene beskjed om at den må av i barnehagen, så må de voksne følge samme regler. Samme med yttertøy, det er ikke vanlig å ha på dette inne. Når det er sagt synes jeg at det bør være plass til alle stiler i barnehagen, og at barn bare har godt av å se at ikke alle er like. Anonymous poster hash: 4705f...ddf 1
Kjempeliten Skrevet 31. juli 2013 #8 Skrevet 31. juli 2013 Det er vel mer ledelsen i barnehagen sin feil om de har regler for yttertøy og hodeplagg innendørs og de ikke har gitt klar nok beskjed om dette. Da jeg hadde praksis i skole fikk jeg nesten kjeft av læreren fordi jeg hadde glemt å ta av meg luen en dag. Men det er jo fint å bli påminnet sånt da det er jo litt uvant for meg med sånne regler nå. Om venninnen din nekter å følge regler er det jo en annen sak, men virker ikke som at det er hennes feil? At man har en spesiell klesstil er absolutt ikke negativt synes jeg da. Ungene syns nok bare det er gøy. Jeg hadde selv masse piercinger i ansiktet da jeg hadde sommerjobb i barnehage for noen år siden og det var ingen av ungene som tok skade av det. De var nysgjerrige, noen syns ikke det var så fint, noen syns det var fint og sa de også ville ha. Jeg var ærlig og fortalte de hva det var, men at det kun var voksne som fikk ha slikt. At barn får se det mangfoldet av mennesker som fins syns jeg bare er positivt. Man kan ikke skjerme ungene for alt. En gang i livet vil de uansett møte på slike mennesker og da er det bare fint om de tidligere har hatt et godt forhold til et slikt menneske. Men foreldrene har ingenting å si sålenge barnehagen ikke har noen regler mot slikt. 1
Gjest Gjest Skrevet 31. juli 2013 #9 Skrevet 31. juli 2013 Så la barna gå med lue inne, hijabfolket får lov. Nemlig.
Gjest Coolaid Skrevet 31. juli 2013 #11 Skrevet 31. juli 2013 Latterlig. Har jobbet i barnehage i mange år. Har også jobbet i uniformerte yrker. I noen yrker må man følge kleskoder. I barnehage kan man gå kledd som man vil så lenge det er innenfor visse grenser med tanke på hvor mye kropp man viser - sånn er det forresten overalt i arbeidslivet. Og barnehagen er et sted hvor man virkelig kan vise sin fargerike personlighet. Noen yrker åpner mere for dette enn andre. Det finnes alltid mennesker som har et så lite tilfredstillende privatliv at de må blande seg i hva andre holder på med. Helt greit å se ut som beskrevet i hovedinnlegget.
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2013 #12 Skrevet 31. juli 2013 Jeg er glad for at vi bor i et land hvor vi har så lite problemer at de største problemene til enkelte er hva barnehageansatte har på seg for klær. Anonymous poster hash: 996b8...db7 4
Vera Vinge Skrevet 31. juli 2013 #13 Skrevet 31. juli 2013 Jeg ville jo syns det var helt topp om det jobbet folk med ulik bakgrunn, personlighet og interesser i barnehagen (noe klesstilen kan gjenspeile). Flott for barn å se at folk kommer i ulike varianter, framfor bare den strigla typen. 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2013 #14 Skrevet 31. juli 2013 Synes du det er provoserende at en barnehageansatt alltid går med caps eller lue, selv inne og på sommeren, at hun går med en lang åpen svart frakk, en piercing i nesa og har rosa striper i håret? For det er hvordan min venninne går kledd og hun jobber i barnehage og flere foreldre der har klaget til styre og vil at hun skal kle seg normalt eller slutte i barnehagen. De har sagt det er provoserende og kan kan skade barna. Men på hvilken måte? Hva er så provoserende med at noen går med caps eller lue inne, eller har rosa striper i håret? På hvilken måte kan det gå ut over barna? En forelder har til og med tatt ungen sin ut av barnehagen kun pga min venninnes klesstil. Det er stor forskjell på om hele håret er farget rosa, eller om det kun er noen striper som har den fargen. Likevel har hårfargen til de ansatte ingenting å si for meg som mor. Caps eller lue inne hadde jeg nok reagert på. Om jeg hadde gått videre med det er jeg usikker på. Piercing i nesa ser jeg for meg at ikke kan være behagelig for en selv å ha når en er med små barn. Jeg synes også at det er stygt. Kan hende jeg hadde snakket med de andre foreldrene om det. Det som derimot har provosert meg blant unge vikarer i barnehagen er de jentene som viser rørleggersprekken sin bak. Det er ikke lekkert. Heldigvis var ikke hun der lenge. Anonymous poster hash: 84839...6fd
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2013 #15 Skrevet 31. juli 2013 Det som derimot har provosert meg blant unge vikarer i barnehagen er de jentene som viser rørleggersprekken sin bak. Det er ikke lekkert. Heldigvis var ikke hun der lenge. Anonymous poster hash: 84839...6fd Jeg visste ikke at barnehageansatte var på jobb for å være lekre for foreldrene å se på. Da lærte jeg meg noe nytt i dag. Anonymous poster hash: 996b8...db7 4
Calypso Skrevet 31. juli 2013 #16 Skrevet 31. juli 2013 Eneste jeg reagerer på er det med lue men det er mest fordi det kan jo ikke være bra for håret/hodebunnen til venninnen din om hun går med det konstant... Jobbet en gang i et lokale hvor det var en barneskole rett ved siden av og elevene var ofte innom der jeg jobbet... jeg hadde tatoveringer, svart langt hår og "rar" klesstil (det har jeg vel igrunn enda) og jeg overhørte en gang at barna omtalte meg som "den kule dama", så min erfaring er at det er kun foreldre og slikt som har problemer med dette men det er ikke mitt problem at de er så pripne. Tror egentlig det bare er bra for unger å se at folk kan være forskjellige, jeg husker jeg likte sånt når jeg var liten. 1
Gjest Maria_Marihøne Skrevet 31. juli 2013 #17 Skrevet 31. juli 2013 Det er stor forskjell på om hele håret er farget rosa, eller om det kun er noen striper som har den fargen. Likevel har hårfargen til de ansatte ingenting å si for meg som mor. Caps eller lue inne hadde jeg nok reagert på. Om jeg hadde gått videre med det er jeg usikker på. Piercing i nesa ser jeg for meg at ikke kan være behagelig for en selv å ha når en er med små barn. Jeg synes også at det er stygt. Kan hende jeg hadde snakket med de andre foreldrene om det. Det som derimot har provosert meg blant unge vikarer i barnehagen er de jentene som viser rørleggersprekken sin bak. Det er ikke lekkert. Heldigvis var ikke hun der lenge. Anonymous poster hash: 84839...6fd Snakket med de om hva? At du syns piercing er stygt? 5
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2013 #18 Skrevet 31. juli 2013 Yttertøy skal av inne, det lærer de barna i barnehagen vår, og derfor skal også de voksnes yttertøy av inne (så luen og frakken hadde nok blitt igjen i gangen her). Utover det så må folk ha ansiktet fullt av tatoveringer eller både grønt og rosa hår for min del. Oppførsel og hvordan de er med barna er viktigst. Det er flott at barn får møte mennesker i alle former, farger og varianter. Anonymous poster hash: 1f945...ede
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2013 #19 Skrevet 31. juli 2013 Jeg visste ikke at barnehageansatte var på jobb for å være lekre for foreldrene å se på. Da lærte jeg meg noe nytt i dag. Anonymous poster hash: 996b8...db7 Man er ikke lekker når man ikke viser baken sin når man bøyer seg ned. Man er normal da. Anonymous poster hash: 84839...6fd
skreppamedleppa Skrevet 31. juli 2013 #20 Skrevet 31. juli 2013 Nei vet du hva, her synes jeg foreldrene i barnehagen er noe ute av kontroll. En ting er lue/caps inne, selv bryr jeg meg ikke og mener det ikke har noe å si. Men foreldre bør også lære barna sine at folk har ulik stil og at ikke alle er like. En kan ikke leve i en verden der alle kler seg preppy eller har sosse stil og dess før barna lærer det dess bedre. Har lest om Gucci barna der foreldre bruker barna på å fremheve egen status, og at Cubus klær ikke duger, dette blir like sløkket for min del. Skjønner ikke poenget med å indoktrinere barna sine med slike skrullete fordommer. Så lenge vennina di gjør en god jobb med barna er det det som er viktig. . Piercing i nesa ser jeg for meg at ikke kan være behagelig for en selv å ha når en er med små barn. Jeg synes også at det er stygt. Kan hende jeg hadde snakket med de andre foreldrene om det. Anonymous poster hash: 84839...6fd Jeg sitter her og flirer, men dessverre ser det ikke ut som du tuller. Hva du mener er estetisk fint eller grusomt stygt trengs ikke tas opp i plenum, din personlige smak har vel ikke noe med andre foreldre å gjøre.. 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå