AnonymBruker Skrevet 30. juli 2013 #1 Skrevet 30. juli 2013 Minste datteren min er 2 år og 9 mnd. For noen måneder siden var hun helt totalt bleiefri hjemme. Dette gjaldt både dag og natt, og også hos faren (vi er ikke sammen), besteforeldre på begge sider, osv. Eneste unntaket var barnehagen, der ville hun ikke sitte på do, så der gikk hun i bleie halve dagen (nå har hun hatt ferie siden slutten av juni). Hun ble vel bleifri på dagtid i mars tror jeg, og på natten i april. Vi synes egentlig at dotreningen gikk over all forventning. Det var lystbetont fra hennes side og vi stresset ikke med det eller pushet på henne, men ga henne ros når hun gikk på do. Hun var bleiefri i noen måneder, men så skjærte det seg plutselig helt. Det var ikke noe spesielt som skjedde akkurat da heller, det var i juni en gang. Da begynte hun å tisse på seg, og ikke bare litt heller. Det var ofte og mye, og vi skjønte (og skjønner fortsatt ikke bæret). Hun har jo vist at hun har kontroll. Vi begynte å lure på om det kunne være noe fysisk, men hun har ikke vondt så det er nok ikke urinveisinfeksjon, og nå har hun begynt å bæsje på seg også.. Det er bare så ufattelig frustrerende. Jeg eide jo så og si ikke bleier for noen mnd tilbake, og nå må jeg begynne å kjøpe inn igjen. Hun går i truse innendørs og ute i hagen og sånn, men hun har masse uhell. Ofte vil hun ikke gå på do, og kan tisse på seg når hun står to cm fra doen.. Noen ganger vil hun og tisser/bæsjer i do.. Jeg klarer ofte ikke unngå å bli frustrert og sint. Hun vet godt at hun skal tisse/bæsje i do.. Ofte så tar jeg henne og har henne i badekaret og spyler henne med dusjen og vasker henne, og det liker hun ikke så det blir jo ikke noen positiv opplevelse når hun gjør det heller. Jeg skryter når hun går på do. I tillegg blir hun lett sår av å bruke bleie, så det er jo ikke bra. Jeg er klar over at hun er lita enda, og at hun helt sikkert blir bleiefri en gang, men det er bare så frustrerende når hun faktisk har vært bleiefri.. Det føles som et enormt tilbakesteg, og jeg har ikke tall på alle tisseklærne, gulvene, sofatrekkene, osv som jeg har vasket siste par månedene.. Jeg vil jo ikke ta på henne bleie hjemme igjen, da er det jo litt som å gi opp. Noen som har forslag til hva jeg kan gjøre, eller som har erfaringer? Anonymous poster hash: bb7aa...7cd
absinthia Skrevet 30. juli 2013 #2 Skrevet 30. juli 2013 Mange har tilbakefall når de er så små. Ikke gjør noen sak av det, men du kan ta henne en tur på toalettet innimellom, før hun nødvendigvis må. Noen har hell med å innføre belønning med klistremerke på et ark på veggen for dobesøk over en periode.
smilo Skrevet 31. juli 2013 #3 Skrevet 31. juli 2013 Hun har ikke nettopp gjennomgått store endringer hjemme/ hos far, som f.eks småsøsken, nye steforeldre eller andre ting? Ellers må du nok bare smøre deg med tålmodighet.
tingeling Skrevet 31. juli 2013 #4 Skrevet 31. juli 2013 Hei Skjønner at det er frustrerende, har vært der selv. Vi innførte klinkekule belønning. Velg en klinkekule fra det store glasset med alle de fine klinkekulene hver dag uten uhell.
SummerJoy Skrevet 31. juli 2013 #5 Skrevet 31. juli 2013 Hei Skjønner at det er frustrerende, har vært der selv. Vi innførte klinkekule belønning. Velg en klinkekule fra det store glasset med alle de fine klinkekulene hver dag uten uhell. Vi innførte klistremerkebelønning. Hadde hun så og så mange "uhellfrie" dager fikk hun en liten leke. Det funket over natten! Jeg er ikke for slik belønning til barn, men jeg var drittlei av å vaske klær hver eneste dag. Hun tisset igjennom regnbukser og parkdresser, og gikk rundt iskald i bhg for hun sa ikke i fra om at hun hadde tisset seg ut. Her handlet det rett og slett om motivasjon. Hun "gadd" ikke gå på do, gadd ikke avbryte leken for å tisse, det var jo "bare" å skifte klær etterpå.... Hun begynte å tisse seg ut etter å ha vært tørr lenge. Hun var over 3 da dette pågikk. Vi holdt vel på med klistremerkebelønningen i 1 mnds tid. Aldri hatt uhell etter .
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2013 #6 Skrevet 31. juli 2013 Ts her. Takk for råd. Hun har ikke gått gjennom noen store endringer i tilværelsen verken hos meg eller faren, så ingen nye småsøsken, steforeldre, osv. Å bruke klinkekuler som belønning kommer jeg ikke til å gjøre. Er redd hun skal få de i halsen for hun kan fortsatt finne på å stappe ting i munnen, og da er vel ikke klinkekuler det beste akkurat. Da har jeg mer sansen for klistremerker, selv om jeg i prinsippet mener at å gå på do er noe som skal være en selvfølge og som ikke skal gis belønning for. Jeg har hørt noe om at fokuset kan bli for stort, men det er kanskje når barnet ikke mestrer dogåinga fysisk og at det dermed blir stresset istedenfor motivert. Når hun mestrer det fysisk så blir det kanskje noe annet. Det får bli en siste utvei, når jeg blir lei nok.. Jeg skal prøve å sette henne på do med jevne mellomrom selv når hun ikke gir uttrykk for at hun må, så får vi se om det hjelper på. Da er bare utfordringa trassen som kan melde seg, men får prøve å være litt listig så går det nok. Anonymous poster hash: bb7aa...7cd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå