Gå til innhold

tilluft til bad

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Ved kjøp av min leilighet fikk jeg beskjed at tillufting til badet måtte utbedres (lufting av bad) da det er ingen spalt i døren. Jeg har vært inne på tanken på å bytte dør, men det ser ut til at jeg også må skifte dørkarm, noe økonomien ikke helt tillater ennå. Har også tenkt å "bare" sage spalte nederst på døren. Har også sett noen som har "borret" hull nederst på døren (2 - 3 stk). Har noen erfaring med dette???

Jeg er svært lite "handy", bør jeg kanskje få en snekker til å gjøre dette?

Håper på svar =)

På forhånd takk.

Anonymous poster hash: cffad...41e
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei. Ved kjøp av min leilighet fikk jeg beskjed at tillufting til badet måtte utbedres (lufting av bad) da det er ingen spalt i døren. Jeg har vært inne på tanken på å bytte dør, men det ser ut til at jeg også må skifte dørkarm, noe økonomien ikke helt tillater ennå. Har også tenkt å "bare" sage spalte nederst på døren. Har også sett noen som har "borret" hull nederst på døren (2 - 3 stk). Har noen erfaring med dette???

Jeg er svært lite "handy", bør jeg kanskje få en snekker til å gjøre dette?

Håper på svar =)

På forhånd takk.

Du kan både sage spalte i eksisterende dørblad, eller sette inn en ventilasjonsrist nederst i døren.

Det siste er antageligvis det beste, da du trenger en bordsag med godt blad for å klare å lage en fin spalte. I tillegg er det begrenset hvor mye spalte du kan lage uten å legge inn nytt ramtre, hvis det er en lettdør til badet ditt.

Skrevet

Du kan både sage spalte i eksisterende dørblad, eller sette inn en ventilasjonsrist nederst i døren.

Det siste er antageligvis det beste, da du trenger en bordsag med godt blad for å klare å lage en fin spalte. I tillegg er det begrenset hvor mye spalte du kan lage uten å legge inn nytt ramtre, hvis det er en lettdør til badet ditt.

Tusen takk for svar. Hvor stor bør ventilasjonsrist nederst i døren være???? Bor i borettslag, må dette godkjennes av borettslaget før jeg gjør dette??

AnonymBruker
Skrevet

Vi (vel.. min far) boret tre hull nederst i badedøren vår. Enkelt og greit, og ikke stygt eller noe. Hullene var kanskje ca 4 cm i diameter hver.

Anonymous poster hash: 70bf5...bfa
  • Liker 1
Skrevet

Bore hull er nok enklere dersom du er lite handy og ikke har noen til å hjelpe deg. Så lenge de er symmetriske, for eksempel tre stykker på rekke, og langt nede på døren, bør det ikke være noe problem utseendemessig.

Skrevet

Tusen takk for svar. Hvor stor bør ventilasjonsrist nederst i døren være???? Bor i borettslag, må dette godkjennes av borettslaget før jeg gjør dette??

Anbefalt spalte er på 10mm i hele dørbladets bredde, altså 80-90 cm². Så det er nå bare å finne en rist som ligger på det samme arealet.

Kan ikke se for meg noe grunn til at borettslaget skulle ha noe innvendinger mtp dette, men er du usikker så er det jo bare å ta en telefon til styrer/vaktmester eller lignende.

AnonymBruker
Skrevet

Anbefalt spalte er på 10mm i hele dørbladets bredde, altså 80-90 cm². Så det er nå bare å finne en rist som ligger på det samme arealet.

Kan ikke se for meg noe grunn til at borettslaget skulle ha noe innvendinger mtp dette, men er du usikker så er det jo bare å ta en telefon til styrer/vaktmester eller lignende.

Tusen takk for svar! Nå har jeg kjøpt borr og sånne "ventilasjonsrist" og er klar for å forsøke dette... Lurte bare om det er riktig at det skal være 80-90cm2 eller mente du mm2? Tenkte 3 hull (ca 32 mm i diamenter pr. hull).

Skrevet

Hvis terskelen på døra er mellomliggende så er det bare å løfte den opp å legge inn en flat lufteterskel da :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...