Gå til innhold

Sykt barn-dager når man er sykemeldt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er sykemeldt med vond bekkenløsning for tiden. Kom til å tenke på noe, dersom barnet mitt som går i barnehage skulle bli syk nå, hva skjer med sykt barn-dagene? Kan min mann ta alle (altså mine også?). Jeg sliter med å løfte osv, så tror det vil være vanskelig å være alene hele dager med en syk og klengete jente som vil bæres overalt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, han kan ikke uten videre overta dine dager.

AnonymBruker
Skrevet

Man kan søke om overføring hos NAV, men er usikker på hvordan dette fungerer og hvor strenge de er. Vet om en som fikk noen av konas dager da hun var gjennom en stor operasjon og ikke hadde mulighet til å ta seg av barnet alene. Da var det nødvendig med grundig dokumentasjon fra lege, som at tunge løft kunne være direkte farlig for henne i en periode. Tror dessverre ikke at "bare" bekkenløsning er godt nok, men dette kan nok NAV svare på.

Anonymous poster hash: 9ef39...89d
AnonymBruker
Skrevet

Klart han kan det :) du kan overføre dager til far, man kan tilogmed overføre til f.eks besteforeldre :)

Anonymous poster hash: ff93a...b7a

AnonymBruker
Skrevet

Klart han kan det :) du kan overføre dager til far, man kan tilogmed overføre til f.eks besteforeldre :)

Anonymous poster hash: ff93a...b7a

Hvor finner du noe om dette? Eneste jeg finner er i arbeidsmiljøloven, og det gjelder kun der foreldre ikke bor sammen:

(5) Arbeidstaker som er alene om omsorgen for barn har rett til dobbelt så mange permisjonsdager som etter andre og tredje ledd. Det samme gjelder hvis det er to om omsorgen, men en av dem er langvarig avskåret fra tilsynet med barnet på grunn av nedsatt funksjonsevne, innleggelse i helseinstitusjon som langtidspasient eller tilsvarende forhold. Retten til permisjon kan overføres med inntil halvparten av dagene hvert kalenderår til mor eller far med samværsrett eller til den som arbeidstaker bor sammen med og som ikke har omsorg for egne barn.

Og fra nav sine sider, der eneste grunn for overføring er der en av foreldrene er aleneforsørger er eneste grunn for overføring:

En person regnes også som alene om omsorgen dersom det er to om omsorgen, men en av dem langvarig er avskåret fra å ha tilsyn med barnet. Perioder på 6 måneder eller mer regnes som lang tid i denne sammenheng. Årsaken til at man ikke kan ha tilsyn med barnet kan være egen funksjonshemning, innleggelse i helseinstitusjon, fengselsopphold, verneplikt eller andre tilsvarende forhold. Dersom den ene av foreldrene har en jobb eller skole/studier som gjør at man i perioder av året er borte fra hjemmet, anses den andre ikke for å være alene om omsorgen for barnet.

Så det ser jo ut til at man kan søke, men mest sannsynlig ikke får det godkjent. Og man kan i hvertfall ikke overføre til "hvem som helst" uten videre.

Skrevet

Han kan muligens søke om velferdspermisjon.

AnonymBruker
Skrevet

Utrolig ekstremt utnyttelse av systemet, dette. Skjønner ikke at folk kommer på tanken en gang.

Anonymous poster hash: caf1b...5bd
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Utrolig ekstremt utnyttelse av systemet, dette. Skjønner ikke at folk kommer på tanken en gang.

Hvordan er det utnytting? Man har som foreldre 20 egenmeldingsdager i året man kan bruke på sykt barn, fordelt med 10 på hver forelder. Dersom den ene forelderen har vanskelig for å bruke sine dager så skjønner jeg at det er ønskelig å overføre de til den andre, så man slipper å bruke feriedager/fri uten lønn.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Han kan vel bruke opp sine egne dager før han kan få dine?

Anonymous poster hash: 59765...357

Skrevet

Takk for svar :) Selvsagt skal han bruke sine egne dager først, og heldigvis er jenta vår lite syk, så er ikke engang sikkert det blir en sak. Bare lurte sånn i tilfelle. Velferdspermisjon skal sjekkes opp i dersom det trengs.

Til AB som mener det er utnyttelse av systemet, hvorfor det? Vi har 20 dager til sammen, hvem av oss som tar dem er vel egentlig irrelevant? Skal sikkert klare å være hjemme alene med henne hvis hun blir syk og det ikke finnes andre muligheter, men tror både hun og jeg har bedre av at en som kan løfte og bære, og generelt ordne ting lettere er der for henne hvis hun ikke er i form. Jeg er jo ikke akkurat hjemme, har fri og suller rundt for moro skyld.

Skrevet

Dette må vel gå under "syk barnepasser"? Dvs, hvis den som skulle ha passet barnet (TS) er for syk til å gjøre det, kan far ta over "sykt barn"-dagen de aktuelle dagene. Men tipper NAV og ev. arbeidsgiver vil be om legeerklæring.

AnonymBruker
Skrevet

Dette må vel gå under "syk barnepasser"? Dvs, hvis den som skulle ha passet barnet (TS) er for syk til å gjøre det, kan far ta over "sykt barn"-dagen de aktuelle dagene. Men tipper NAV og ev. arbeidsgiver vil be om legeerklæring.

Sykt barn/barnepasser er det samme, dvs det er de 10 dagene man har per forelder som brukes uansett. Og det er vel i tilfelle det blir flere enn 10 dager TS tenker på, om far bruker opp sin del og det er vanskelig for mor å være alene.

Skrevet

Sykt barn/barnepasser er det samme, dvs det er de 10 dagene man har per forelder som brukes uansett. Og det er vel i tilfelle det blir flere enn 10 dager TS tenker på, om far bruker opp sin del og det er vanskelig for mor å være alene.

Jeg mener at hvis mor har flere dager igjen, mens far ikke har det, og mor er sykemeldt, da kan far ta mors dager fordi hun er "syk barnepasser". Men det må sikkert søkes om og dokumenteres. TS, har du snakket med NAV om det?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg mener at hvis mor har flere dager igjen, mens far ikke har det, og mor er sykemeldt, da kan far ta mors dager fordi hun er "syk barnepasser". Men det må sikkert søkes om og dokumenteres. TS, har du snakket med NAV om det?

Ja, det var det jeg skrev om i et tidligere innlegg, det som står på nav sine sider:

En person regnes også som alene om omsorgen dersom det er to om omsorgen, men en av dem langvarig er avskåret fra å ha tilsyn med barnet. Perioder på 6 måneder eller mer regnes som lang tid i denne sammenheng. Årsaken til at man ikke kan ha tilsyn med barnet kan være egen funksjonshemning, innleggelse i helseinstitusjon, fengselsopphold, verneplikt eller andre tilsvarende forhold. Dersom den ene av foreldrene har en jobb eller skole/studier som gjør at man i perioder av året er borte fra hjemmet, anses den andre ikke for å være alene om omsorgen for barnet.

I slike tilfeller kan man søke om overføring. Men det spørs om TS har "god nok" grunn, i hvertfall slik jeg leser det på nav sine sider. Man får jo ikke en gang overført dager der far er på sjøen eller i Nordsjøen, selv om det i praksis er umulig at far kan komme hjem for en dag eller to for å ta hånd om sykt barn/passe barn om mor er syk.

Skrevet

Ja, det var det jeg skrev om i et tidligere innlegg, det som står på nav sine sider:

I slike tilfeller kan man søke om overføring. Men det spørs om TS har "god nok" grunn, i hvertfall slik jeg leser det på nav sine sider. Man får jo ikke en gang overført dager der far er på sjøen eller i Nordsjøen, selv om det i praksis er umulig at far kan komme hjem for en dag eller to for å ta hånd om sykt barn/passe barn om mor er syk.

Tja. Jeg fikk ikke helt med meg hvor lenge TS er sykemeldt (ut svangerskapet?), men det er neppe sannsynlig at bekkenløsningen blir bedre. Jeg hadde nå i hvert fall søkt, man får ingenting hvis man ikke søker.

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan er det utnytting? Man har som foreldre 20 egenmeldingsdager i året man kan bruke på sykt barn, fordelt med 10 på hver forelder. Dersom den ene forelderen har vanskelig for å bruke sine dager så skjønner jeg at det er ønskelig å overføre de til den andre, så man slipper å bruke feriedager/fri uten lønn.

Det er nettopp denne holdningen du åpenbart forfekter som jeg reagerer på.

Svært mange snakker om "hvor mange egenmeldingsdager har du igjen? Vi må jo bruke opp kvota hvert år" osv.

Eller så kan man gjøre som meg, være på jobb når man kan og ikke sluntre unna så mye. 2 ganger har jeg vært syk de siste 5 år, begge ganger oppkast/diare, så da fantes det ikke andre muligheter enn å holde seg hjemme.

Det verste er de som snakker om "jammen jeg har ikke brukt opp alle egenmeldingsdagene i år, kan jeg overføre den til neste år?"

Sykelønnsordningen er altfor god, når man får 100 % lønn for å ikke jobbe. 0 lønn første dag, deretter 80 % lønn videre burde være en grei start. Sykefraværet hadde stupt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har 20 dager til sammen, hvem av oss som tar dem

Så du tenker at siden dere har 20 dager, så må dere jo bruke dem? Det er ting som dette som viser at velferden har feilet.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er nettopp denne holdningen du åpenbart forfekter som jeg reagerer på.

Svært mange snakker om "hvor mange egenmeldingsdager har du igjen? Vi må jo bruke opp kvota hvert år" osv.

Eller så kan man gjøre som meg, være på jobb når man kan og ikke sluntre unna så mye. 2 ganger har jeg vært syk de siste 5 år, begge ganger oppkast/diare, så da fantes det ikke andre muligheter enn å holde seg hjemme.

Det verste er de som snakker om "jammen jeg har ikke brukt opp alle egenmeldingsdagene i år, kan jeg overføre den til neste år?"

Sykelønnsordningen er altfor god, når man får 100 % lønn for å ikke jobbe. 0 lønn første dag, deretter 80 % lønn videre burde være en grei start. Sykefraværet hadde stupt.

Da leser vi innlegget veldig forskjellig. Jeg leser det til at "Dersom barnet vårt skulle bli sykt mer enn ti dager, som faren kan ta ut, kan han da ta over mine dager for å være hjemme med vårt syke barn siden jeg selv er for sykt til å ta meg av et sykt barn?".

Dette er jo snakk om dersom det blir nødvendig. Når man har rett på 20 dager til sammen som foreldre er det jo dumt at far må bruke sine 10 og deretter feriedager/fri uten lønn fordi mor ikke er frisk nok til å benytte seg av sine 10 dager.

Dette handler jo ikke om å utnytte noe som helst, eller beuke dagene på å være hjemme når barnet ikke er syke, men rett og slett hvordan systemet fungerer når den ene forelderen egentlig er for syk til å kunne ivareta sine "sykt barn dager". Det er jo ikke snakk om å overføre på morro, men å overføre fordi mor er for sykt til å ta seg av barnet når det er sykt.

Anonymous poster hash: 723cd...f62

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Så du tenker at siden dere har 20 dager, så må dere jo bruke dem? Det er ting som dette som viser at velferden har feilet.

Det sies jo aldri at de MÅ brukes, det er jo snakk om dersom de må brukes fordi barnet er sykt. Det står en lang høst igjen med mye syke barn i barnehagen. Det handler jo om at far evnt må ta ulønnet fri for å være hjemme med det syke barnet, om han ikke kan bruke mors dager også.

Anonymous poster hash: 723cd...f62

• Liker 1
Skrevet

Herlighet. Som de fleste her har fått med seg er dette rent hypotetisk, hvis det skulle bli sånn at min mann bruker opp sine 10 dager i løpet av høsten. Hjelper det å høre at hverken jeg eller min mann noen gang har "brukt opp kvota", som du sier, på hverken egenmeldinger eller sykt barn-dager?

Til dere andre, takk igjen for tilbakemeldinger :) Harlekin, skal høre med Nav ja, vet ikke hvor lenge jeg er sykemeldt, en mnd om gangen, men som du sier, bekkenløsning blir sannsynligvis ikke bedre, og jeg har en aktiv jobb, så det er nok mest nærliggende å anta det blir ut svangerskapet, til januar.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...