Gå til innhold

Tannpuss

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har ei jente på 18 måneder som nekter å pusse tennene! Jeg har prøvd å holde hun i alle mulige stillinger, men uansett hvordan vi gjør det så hyler hun og sniker seg unna. Dette begynte for ett par uker siden. Noen tips som får tannpussen til å gå litt enklere?

Anonymous poster hash: 7cde7...295

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mulig 2 årsjekslene er på vei igjennom, det kan gjøre veldig vondt!! De dagene Liten nekter å pusse (hun sier hun har au i munnen..) så pusser vi superforsiktig og gir flux etterpå! Lykke til!!

• Liker 1
Gjest Magdalene
Skrevet

Elektrisk tannbørste?

Det funket for datteren vår.

Skrevet

Altså, hun har vært enkel å pusse tennene på før, men har nå blitt vanskelig?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Altså, hun har vært enkel å pusse tennene på før, men har nå blitt vanskelig?

ja, det har ikke vært noe problem tidligere

Skrevet

Har ei jente på 18 måneder som nekter å pusse tennene! Jeg har prøvd å holde hun i alle mulige stillinger, men uansett hvordan vi gjør det så hyler hun og sniker seg unna. Dette begynte for ett par uker siden. Noen tips som får tannpussen til å gå litt enklere?

Legg henne i senga og lås armene hennes/ evt legg dyna over armene og legg din arm over. Tvang men heller det enn at tennene råtner, gi fluor som belønning. De fleste barn liker smaken.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Legg henne i senga og lås armene hennes/ evt legg dyna over armene og legg din arm over. Tvang men heller det enn at tennene råtner, gi fluor som belønning. De fleste barn liker smaken.

Hvis det er slik at pussingen faktisk gjør vondt på grunn av jeksler, så høres dette helt forferdelig ut! Er det vanlig å gjøre slikt med barn?

Anonymous poster hash: 7f554...36f

• Liker 1
Skrevet (endret)

Hvis det er slik at pussingen faktisk gjør vondt på grunn av jeksler, så høres dette helt forferdelig ut! Er det vanlig å gjøre slikt med barn?

Anonymous poster hash: 7f554...36f

Jeg pusset ikke hardt selv om jeg måtte holde armene på ungen. Ja kjenner mange som bruker tvang på barna sine. Bla. ved påkledning.

Tvanngspusser også en psykisk utviklingshemmet gutt på jobb.

Endret av *Cat*
Skrevet

Ikke sikkert mitt råd funker enda når hun er så liten, men du kan prøve det senere ihvertfall :) vi synger navnene på barnehagevennene mens vi pusser, "når Andrea pusser tennene sine sier det puss puss puss" osv :) det har snudd et tannpusshelvete til en lek :)

Gjest Mrs. Random Nick
Skrevet (endret)

Ha en tannkrem som er hvit, og en som er blå (ev. rosa dersom disse finnes, det vil jeg tro at det gjør). La henne velge hvem av disse dere skal bruke. Dere kan også la henne prøve å holde tannkosten sin selv en rundtur i munnen med tannkrem på før dere selv gjør det ordentlig. Bruk fluortabletter etter tannpuss, og bruk det som lokkemiddel. Hun får ikke fluortabletter om man ikke får pusset tennene hennes ordentlig. Dere kan også ha to ulike typer fluortabletter tilgjengelig slik at hun der og da kan velge om hun vil ha en med bringebærsmak, eller en med banansmak. Et annet tips kan være å ha et timeglass som bruker to minutt på å la sanden sin renne ned. Da ser man tydelig hvor lang tid det er igjen før mamma/pappa er ferdig med å pusse tennene hennes (dersom hun samarbeider i mens vel å merke). Kanskje det også kan være gøy for henne å prøve å pusse mamma/pappa sine tenner før dere pusser henne? I verste trassalder har jeg måttet la barnet se på TV (slik at det ble oppslukt av noe og kunne sitte rolig) for at tannpussen kunne bli gjennomført. MEN det er selvsagt siste utvei, OG det er bedre enn at det ikke blir noe tannpuss. (Altså, da har jeg tatt med en kopp med vann og ferdig påsmurt tannkost bort til sofaen ved TV'en.)

Endret av Mrs. Random Nick
Gjest Mrs. Random Nick
Skrevet

Ikke sikkert mitt råd funker enda når hun er så liten, men du kan prøve det senere ihvertfall :) vi synger navnene på barnehagevennene mens vi pusser, "når Andrea pusser tennene sine sier det puss puss puss" osv :) det har snudd et tannpusshelvete til en lek :)

Hvilken melodi bruker du?

Skrevet (endret)

Hvis det er slik at pussingen faktisk gjør vondt på grunn av jeksler, så høres dette helt forferdelig ut! Er det vanlig å gjøre slikt med barn? Anonymous poster hash: 7f554...36f

Himmel, nei!! Det går jo an å snakke med de, roe situasjonen og evt. avlede de istedet...det skulle vært rimelig ille om jeg skulle finne på å gjøre noe sånn!!! ...Og i senga?! Sånn at barnet forbinder senga med noe negativt?

Vet du, vi er voksne mennesker, og overlegne barna både språklig og mentalt - det finnes andre muligheter enn tvang!!

Endret av Diddles
  • Liker 1
Skrevet

Tror de fleste barn har en periode med blånekting og vræling når det kommer til tannpuss... Er det noe jeg ikke firer på så er det nettopp tannpuss. Når mine har vært sånn så har jeg tatt de i fanget, satt meg på dolokket, og holdt de fast og pusset. Når de vræler så er det fort gjort å pusse over tennene. Fluor får de alltid etter tannpuss.

Litt tvang er bedre enn alternativet som er tannråte, og tannlege med borring i ung alder.

Når de blir eldre og forstår mere så er det lettere å snakke, avlede osv. F.eks så leste vi boken Karius og Baktus, og vi så filmen. Barna ville iallefall ikke ha Karius og Baktus i tennene som bygde hus;) Og etter at vi pusset og de spyttet ut, så innbilte de seg at de såg Karius og Baktus i tannkremspyttet, og de spylte de ned i sluket. Men dette funker ikke på en på 18mnd...

Skrevet

Jo, men legge de ned i senga, holde armene å pusse? Jeg har også pusset selv om hun har nektet, men ikke på den måten!!

Skrevet

Ville ikke lagt de ned i senga selv for å tvinge de til å pusse, senga skal ikke brukes sånn at barnet opplever det som en negativ plass å være.

Men å holde fast armene og pusse tennene i en periode med blånekt tror jeg ikke barna får noe traume av..

Skrevet

Jeg ville aldri ha låst fast barnet i sengen med dynen som beskrevet. Det høres forferdelig ut. Greit nok at man pusser selv om barnet nekter, det gjør jeg også, men da sitter hun i det minste hos meg på fanget.

• Liker 2
Skrevet

Tannpuss og bilbelte firer jeg ikke på, altså. Har også brukt tvang innimellom. Men det er naturligvis siste utvei, og vi prøver sang og tull og tøys først. Å pusse mammas tenner er veldig gøy, men noen ganger virker ingenting.

Bruker ikke senga, men legger barnet ned på rygg på gulvet. Hvis jeg ikke klarer å holdet barnet i ro med en hånd mens jeg pusser med den andre, så setter jeg meg på gulvet, med barnets hode mellom mine lår, og legger barets armer under knærne mine. Da er han helt låst. De dagene pussingen går greit, pusser vi grundig, og de dagene det ikke går så greit, pusser vi litt kjappere. Når barna er så små, er det i all hovedsak vanen og rutinen som skal innprentes, og det gjør ikke så mye at det blir litt rask tannpuss innimellom.

Nå er mine barn så store at vi ikke trenger noe tvang mer. Fireåringen sitter som et lys på fanget mitt. gaper høyt og jeg får pusse så mye som trengs.

Skrevet

Hvilken melodi bruker du?

Hjulene på bussen :)

Gjest Mrs. Random Nick
Skrevet

Hjulene på bussen :)

Åja. Ok. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...