Yesterday Skrevet 30. juli 2013 #1 Skrevet 30. juli 2013 Jeg ble akutt innlagt på sykehuset i dag, orker ikke fortelle hele historien men det er ikke pga graviditeten og jeg er hjemme på perm nå, får heldigvis sove hjemme i natt Men de snakket om at jeg kanskje må ta en ryggmargsprøve i morgen, noen her som har tatt det som gravid? Det må jo være trygt siden de snakket om det. Men jeg syns at det høres litt skummelt ut pga bedøvelsen, men har den noe å si for barnet? Joda jeg får svar på dette i morgen men jeg sitter å tenker veldig på det nå, finner fint lite om ryggmargsprøve og graviditete når jeg googler. Så noen andre her som har tatt den prøven som gravid? Det vet at jeg er gravid ja, er 28 uker og har stor mage, og det stod uansett i papirer fra fastlegen. Leste nettopp at man bør bøye seg og krumme ryggen når prøven taes, men det er jo fysisk umulig pga babymagen min Satser på at jeg slipper denne prøven Er ikke livredd men litt nervøs.
SmallTalk Skrevet 30. juli 2013 #2 Skrevet 30. juli 2013 Du må bøye og krumme ryggen ved epidural eller spinal ved fødsel også, så dette er ikke noe du skal bekymre deg for. Når høygravide får til dette, så går det for seg som "kun" er 28 uker på vei også. De hadde ikke vurdert å ta prøven dersom de ikke anser det som helt nødvendig og det ikke hadde vært trygt.
Yesterday Skrevet 30. juli 2013 Forfatter #3 Skrevet 30. juli 2013 Jo vet det. Ang å krumme ryggen stod det at man ligger med beina opp til brystkassen, hvor mange høygravide får det til? Jeg får det iallefall ikke til nå i uke 28. Men får sikkert tatt prøven uansett. Men ingen som har tatt en slik prøve her?
Piri Formis Skrevet 31. juli 2013 #4 Skrevet 31. juli 2013 Jeg stoler ikke på noen når det kommer til om folk faktisk bruker hodet. Hadde spurt i morgen: er dette trygt når jeg er gravid? 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2013 #5 Skrevet 31. juli 2013 Man trenger ikke ta bedøvelse. Tok denne prøven for ikke så lenge siden, og de sa at bedøvelse ikke var så vanlig. Gjorde ikke serlig vondt, for jeg satt helt stille. Litt ekkelt selvsagt, og fikk noen "støt" nedover i beina, fordi noen nerver kom borti nålen. Det som var verst var hodepinen i etterkant. Jeg kunne bare ligge i noen dager. De anbefaler kaffe og cola. (Koffein) Mens andre jeg har hørt om, har ikke fått denne hodepinen. Er vell litt inviduelt. Anbefaler å ligge i ro en stund etterpå, jeg ble iallefall ganske svimmel. Anonymous poster hash: eaa9e...e24
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2013 #6 Skrevet 31. juli 2013 Har ikke tatt prøven som gravid, men vil bare si at det ikke er noe å grue seg til. Jeg hadde hørt mange skrekkhistorier før jeg tok prøven, men for min del stemte ingenting. Ingen smerter når jeg tok prøven og ingen smerter etterpå. Lykke til! Håper du er frisk!Anonymous poster hash: c4172...9e4
Yesterday Skrevet 31. juli 2013 Forfatter #7 Skrevet 31. juli 2013 Jeg trudde at det er kjempe vondt uten bedøvelse, er jo det i filmer og serier Bare tanken på en nål i ryggen gjør litt vondt Takk for svarene!
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2013 #9 Skrevet 31. juli 2013 Jeg trudde at det er kjempe vondt uten bedøvelse, er jo det i filmer og serier Bare tanken på en nål i ryggen gjør litt vondt Takk for svarene! Se på det som at du slipper mange stikk hvis du ikke tar bedøvelse. De sa iallefall til meg ad bedøvelse eventuelt blir gitt med en del små stikk rundt der prøven skal tas. Anonymous poster hash: eaa9e...e24
Yesterday Skrevet 31. juli 2013 Forfatter #10 Skrevet 31. juli 2013 Det gikk veldig bra, bare svei litt men de sa at noen hyler og skriker. Og jeg har veldig lav smerteterskel. De bruker ikke bedøvelse. Jeg syns at å få veneflon i hånda er mye vondere. Også var det veldig vondt før legen stakk, fordi hun klemte hardt i korsryggen og på høyre side av bekkenet for å finne de rette ryggvirvlene, og det er de to plassene jeg har mest vondt pga bekkenløsning. Selve nåla i ryggen var ingenting sammenlignet med det Men hun bommet først to ganger! Så jeg ble stukket 3 ganger i ryggen. Jaja nå er det over, takk for alle svar
Silfen Skrevet 31. juli 2013 #11 Skrevet 31. juli 2013 Aldri prøvd det selv, men Mini tok en da hun var fem mnd. Hun fikk ikke bedøvelse såvidt jeg kan huske og sov seg gjennom hele prosedyren. Jeg holdte henne i en foroverbøyd sittestilling, var ikke snakk om noe bein opp på brystkassen der. Jeg har også hørt at det skal være helt forjævlig vondt, så jeg var veldig overrasket da hun sov gjennom alt.
Yesterday Skrevet 31. juli 2013 Forfatter #12 Skrevet 31. juli 2013 Jeg kunne ikke sitte fordi de måtte måle trykket inni der og da måtte jeg strekke ut beina uten å bevege på ryggen (altså først måle med beina oppe og så måle med beina helt utstrekt), så jeg måtte ligge, og de sleit nok med selve stikket fordi jeg ikke klarte å ha beina langt nok opp. Sov jeg på forhånd og de ikke klemte sånn på det vonde bekkenet så hadde jeg sikkert sovet meg igjennom det jeg og Men da noe hyler så må det jo være veldig vondt for noen.
Silfen Skrevet 31. juli 2013 #13 Skrevet 31. juli 2013 Ja, ikke vet jeg hva som er forskjellen på vondt og ikke vondt, men noe må det jo være.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå