Gå til innhold

Leier ut til en person, han har latt 3 stk flytte inn med han uten å gi meg beskjed

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg leier ut en leilighet til en gutt, det er en halvstor leilighet som er ny oppusset og veldig fin. Han har tydeligvis latt 3 andre bo der sammen med han, jeg pratet med han om dette og han sier de bare er på besøk, men jeg ser jo at de er der hele tiden. I kontrakten så står det leien inkluderer strøm og varmtvann, så det betaler jeg, men da er det jo ikke riktig at hans "gjester" skal dysje om en annen hver dag og bruke mye strøm på mat og tv etc mens han som opprinnelig leier er på jobb.

Jeg har bedt han få dem ut at det er KUN han jeg leier til, men han står på sitt at de er kun gjester og sier jeg ikke kan nekte han å ha gjester. Han gjør seg vanskelig for meg. Før disse 3 vennene flyttet inn så hadde han fest, noe jeg ikke likte men lot det være, da var det 15 stk der inne som kom rett fra jobben og alle skulle dysje og lage mat til seg selv. Jeg syns det er frekt at han utnytter dette og jeg sitter med en helsikkes stor strømregning!

Hva skal jeg gjøre?

Anonymous poster hash: e8d14...173
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skaff en strømmåler som er individuell for leiligheten. Så får han betale strømmen selv.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Du burde ikke ha inkludert strøm i leia, skaff egen strømmåler til leiligheten så du slipper dette i framtida.

Dersom du tror de har flyttet inn så kan du jo sjekke opp på gulsider e.l hvem som har adresse der.

Du kan ikke nekte han å ha gjester, heller ikke sammenkomster hvor andre bruker strøm og vann.

Anonymous poster hash: 91a11...f7b
  • Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Du burde ikke ha inkludert strøm i leia, skaff egen strømmåler til leiligheten så du slipper dette i framtida.

Dersom du tror de har flyttet inn så kan du jo sjekke opp på gulsider e.l hvem som har adresse der.

Du kan ikke nekte han å ha gjester, heller ikke sammenkomster hvor andre bruker strøm og vann.

De som har flyttet inn har ikke samme adresse her men hos sine foreldre tror jeg, de er relativt unge folk. Jeg ser at bilene deres er her natt og dag og jeg er helt sikker på at de sover der og drar dit etter jobb for dette ser jeg selv at de gjør og de drar på jobb neste morgen og kommer så tilbake igjen.

Jeg ville jo aldri ha inkludert strøm i leia hvis jeg visste at det var en slik fyr jeg leide ut til, trodde folk hadde litt sosiale antenner og vet hva respekt er. Jeg ville jo aldri gjort det samme om jeg leide leilighet.

Hva kan jeg gjøre i forhold til kontrakten? Glemte å nevne at vi deler varmtvannstank så når han og alle vennene hans dysjer hvert femte minutt så sitter jeg der uten noe forbanna varmtvann til meg og min familie.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville ha sagt han opp (regner med du har 3 mnd) fordi du skal pusse opp/bruke leiligheten selv/familie skal bruke den (dette er gyldige grunner for oppsigelse).

Da kan du innstalere varmtvannstank og strømmåler, og finne deg nye leieboere.

Det er lite du kan gjøre nå, da de ikke har adresse der og kun er på besøk (klart det er "kulere" for dem å være hos kompisen enn å sitte hjemme til mamma og pappa), du kan heller ikke kreve at han skal betale strøm da de ikke har egen strømmåler, og leia kan ikke settes opp før etter en lang periode - og ikke kan settes opp pga økt strømforbruk/slitasje.

Han har egentlig ikke gjort noe galt, det er problemet du har.

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Du kan ikke lage så strenge restriksjoner på hvor mye strøm og vann han kan bruke. For han er dette inkludert i leien. Da kan ikke du komme å sjekke hvem og hvor mye det dusjes. Da får du ordne med egen måler slik at han får betale strømforbruket sitt selv. Og du kan ikke nekte han gjester. Men høylydt festing er ikke greit.

Anonymous poster hash: 540a9...37c
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ah, kjenner meg godt igjen i denne situasjonen.. Heldigvis betalte vår leieboer ikke noe husleie på slutten så vi fikk kastet dem ut helt smertefritt.

Kanskje du bør vurdere å sende oppsigelse med grunnlag av at du skal bruke boligen selv. For med de strømutgiftene slike folk produserer klarer du deg vel like greit uten en liten stund, eller?

Anonymous poster hash: ca78a...f02
AnonymBruker
Skrevet

Glemte å si at dersom han tar betalt fra dem, så telles dette som framleie - det må han ha din godkjenning for å gjøre - så da har du enda en gyldig oppsigelsesgrunn.

AnonymBruker
Skrevet

Glemte å si at dersom han tar betalt fra dem, så telles dette som framleie - det må han ha din godkjenning for å gjøre - så da har du enda en gyldig oppsigelsesgrunn.

Jeg vet ikke om han tar leie fra dem

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet ikke hvordan det defineres om en person bor en plass, men har jo hørt historier fra NAV om enslige mødre som ikke var enslige allikevel, da NAV fant tannkost, sko i gangen, og underbukser i en skuff på soverom/bad.

Om du finner ut at det faktisk bor mer enn 1 person i leiligheten din, har du rett til å kreve full husleie pr.person. Du får si at om han har besøk så ofte/mye at det tilsvarer som om en bor der, så må du sette opp kontrakt og kreve husleie

Hva sier kontrakten når det gjelder å øke husleia? Varsle 1 eller 3 mnd i forkant? Gi skriftlig beskjed at du øker husleia 1000? fra hvilke dato.

Kontrakten sier leie inkl. strøm - er du medlem i Huseierenes Landsforbund? Der har du gratis juridisk hjelp, begrenset til fremlegging av saken og svar på det, men mer enn det, så må en betale. Hør om du har mulighet til å endre kontrakten til ex. strøm

Men makan til frekkhet alså - leieboeren din!

Anonymous poster hash: b817e...884
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har tydeligvis dårlig erfaring med å leie ut til snille normale folk. De som leide der sist var ett ungt par, når de flyttet så la de bare nøkkelen i postkassa og dro, jeg hadde bedt dem komme med nøkkelen personlig så jeg kunne sjekke leiligheten var rydda og vaska før de dro av sted. Men da jeg kom inn i leiligheten var det spye på gulvet, gamle matvarer i skapene og kjøleskapet, møbler var knekt og det var masse dritt og rot i alle rom i leiligheten og skitne truser på gulvene og skittentøy de hadde lagt igjen og ikke gadd kaste i søpla..

Det tok meg to dager å rydde, og er en del av hvorfor jeg pussa opp. Tok jo det fra depositumet men syns det var utrolig kjedelig å se, at folk mangler en god del i topplokket og jenta var 23 år og manglet tydeligvis husmorknappen.

AnonymBruker
Skrevet

Huseier har ikke krav å vite hvor mange som bor i leiligheten, så lenge leien blir betalt.

Det er veldig flott av deg at du leide ut med strøm inkludert, det er det få som gjør, men dette kom tilbake å beit deg i ræva. Si opp kontrakten ved å si at du skal bruke plassen selv.

Installer strømteller, også venter du en stund før du leier ut.. Siden du ikke kan leie ut med engang, da dette anses som ugyldig brudd på kontrakt om han finner ut av det.

Anonymous poster hash: d97ae...987
AnonymBruker
Skrevet

Tviler for at du har lov å installere en strømmåler og kreve at utleier betaler strøm når det står i kontrakten at husleia er inkludert strøm. Om du kan kreve husleie per person tviler jeg og på, da husleie er for leiligheten og ikke for personen. Har aldri hørt om noen som har måttet betale husleie per person, det er noe man gjør på hotell ol.

Men hør med Huseiernes Landsforbund som nevnt over av en annen person. Vi meldte oss nettopp inn der og betalte litt over 200 kr i kontingent. Hvis ikke si opp leieforholdet pga oppussing og sett inn strømmåler og varmtvannstank, som noen andre nevnte over.

Anonymous poster hash: 0c4aa...0ee
AnonymBruker
Skrevet

Hva med å innstallere en liten varmtvannstank i utleieleiligheten?

Det vil nok føre til mindre dusjing på "gjestene" og er absolutt innenfor lover og regler. Kanskje "gjestene" og leieboer til og med flytter ut.

Anonymous poster hash: 30252...de8

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Fra Husleieloven:

§ 7-1. Opptak i husstand

Leieren har rett til å ta opp i sin husstand sin ektefelle eller samboer, sine egne eller ektefellens eller samboerens slektninger i rett opp- eller nedstigende linje og fosterbarn. Opptak av andre personer i husstanden krever godkjenning fra utleieren. Godkjenning kan bare nektes dersom vedkommende persons forhold gir saklig grunn til det eller husrommet klart blir overbefolket.

Anonymous poster hash: b1e0a...bc2
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Husleieloven om fremleie:

§ 7-3. Framleie av del av bolig

Leier av bolig som selv skal bo i boligen, kan framleie en del av boligen med godkjenning fra utleieren. Godkjenning kan bare nektes dersom framleierens forhold gir saklig grunn til det eller husrommet klart blir overbefolket.

Kommentar til lovbestemmelsen fra Advokatfirmaet Malm sine nettsider:

Med framleie menes at leietakeren for en tid, helt eller delvis, overfører bruksrettigheten til
husrommet til en annen person. Det har ingen betydning om framleieren betaler for bruken
eller ikke. Det avgjørende er om vedkommende faktisk har overtatt bruken ved at leietakeren
selv har forlatt husrommet og overlatt det til framleieren.
Lovlig framleie forutsetter at utleieren gir sitt samtykke. Og i motsetning til hva som gjelder
ved opptak i husstanden trenger utleier som en hovedregel ikke å gi en saklig begrunnelse for
å nekte framleie. Fra sistnevnte regel gjør loven imidlertid to unntak:

Anonymous poster hash: b1e0a...bc2
Skrevet

Sjekk alt du kan om framleie og kanskje også posten hans om de får posten dit?

Skrevet

Jeg leier ut en leilighet til en gutt, det er en halvstor leilighet som er ny oppusset og veldig fin. Han har tydeligvis latt 3 andre bo der sammen med han, jeg pratet med han om dette og han sier de bare er på besøk, men jeg ser jo at de er der hele tiden. I kontrakten så står det leien inkluderer strøm og varmtvann, så det betaler jeg, men da er det jo ikke riktig at hans "gjester" skal dysje om en annen hver dag og bruke mye strøm på mat og tv etc mens han som opprinnelig leier er på jobb.

Jeg har bedt han få dem ut at det er KUN han jeg leier til, men han står på sitt at de er kun gjester og sier jeg ikke kan nekte han å ha gjester. Han gjør seg vanskelig for meg. Før disse 3 vennene flyttet inn så hadde han fest, noe jeg ikke likte men lot det være, da var det 15 stk der inne som kom rett fra jobben og alle skulle dysje og lage mat til seg selv. Jeg syns det er frekt at han utnytter dette og jeg sitter med en helsikkes stor strømregning!

Hva skal jeg gjøre?

Si ham opp og skaff egen strømmåler før du leier ut neste gang.

Skrevet (endret)

Seriøst, du skal slutte å blande deg opp i hvem og hvor lenge han har besøk, bare det at du ikke liker at han holder fest sier meg hvor urimelig du er. Du skal drite i det du. Slike huseiere som deg som legger seg opp i alt burde skytes. Så lenge du får husleia du har krav på, så skal du være fornøyd.

Endret av Gjest
  • Liker 2
Skrevet

Det er endel forslag i tråden som ikke funker, slik som å øke leien eller plutselig å begynne å ta betalt for strømmen.

Slik jeg ser det har du 2 muligheter:

-Si ham opp med begrunnelse om oppussing, eller at noen i husstanden din skal bruke boligen. Dette er strengt tatt ikke lov dersom du ikke har planer om det, men det er vanskelig å motbevise eller å få gjort noe med i ettertid for leieboer.

-Send advarsel om brudd på kontrakt og at dette vil føre til oppsigelse dersom det ikke bedrer seg (husleieloven §9-9c).

Samtidig dokumenterer du så godt du kan hvem som er i leiligheten til enhver tid, feks ved observasjon av parkerte biler eller hvem som kommer og går og når de kommer og går og hvor ofte noen dusjer. Etter 14 dager sender du oppsigelse dersom det ikke har bedret seg.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...