Gå til innhold

Er dere fornøyd med hjemmet deres?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er hjemmet deres slik dere alltid har drømt om eller forestilt deg?

Jeg har lenge leid en stygg liten leilighet som jeg har flyttet fra, bor i kollektiv med andre nå og er veldig lei av å ikke ha mitt eget hjem. Alle i min omgangskrets har kjøpt seg hus eller leilighet mens jeg fortsatt leier.

Jeg har lenge drømt om mitt eget hjem, jeg vet akkuratt hvordan jeg vil ha mitt hjem, med lesehjørne, spisestue, hvilken kjøkken jeg vil ha, vaskerommet etc, jeg vet alt hvordan jeg vil ha det, og jeg har planlagt det innen rimelige grenser, ikke noe dyre fancy greier men hjemmekoselig.

Har dere vært slik før dere kjøpte deres hjem? har hjemmet deres blitt slik du forestilte deg? er du fornøyd med hvordan hjemmet ditt er idag?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde mange drømmer om hvordan det skulle være når jeg endelig fikk egen bolig. Ikke fancy i det hele tatt, men ikke fancy er også veldig dyrt! De samme drømmene har ødelagt ganske mye siden det absolutt ikke ble slik jeg ønsket. Det har tatt lang tid å akseptere at det hjemmet vi har nå er bra nok i massevis og at det eneste som er dumt er hvordan jeg takler skuffelsene. Jeg har begynt å fokusere mer på fordelene med boligen og det hjelper på hjemmefølelsen. Men tror nok ikke vi kommer til å bli her veldig mange år til. Inntil tiden er moden for flytting har jeg planer om å slette alle drømmer, fokusere mer på de grunnleggende behovene vi har og stille med pip åpne tanker i forhold til resten.

Anonymous poster hash: 9f74d...730
  • Liker 1
Skrevet

Jeg hadde mange drømmer om hvordan det skulle være når jeg endelig fikk egen bolig. Ikke fancy i det hele tatt, men ikke fancy er også veldig dyrt! De samme drømmene har ødelagt ganske mye siden det absolutt ikke ble slik jeg ønsket. Det har tatt lang tid å akseptere at det hjemmet vi har nå er bra nok i massevis og at det eneste som er dumt er hvordan jeg takler skuffelsene. Jeg har begynt å fokusere mer på fordelene med boligen og det hjelper på hjemmefølelsen. Men tror nok ikke vi kommer til å bli her veldig mange år til. Inntil tiden er moden for flytting har jeg planer om å slette alle drømmer, fokusere mer på de grunnleggende behovene vi har og stille med pip åpne tanker i forhold til resten.

Anonymous poster hash: 9f74d...730

Å hjelp, kanskje jeg bare skal sette mine drømmer på hylla, er gjerne bedre å bli positivit overrasket enn skuffet. Mens andre jenter drømmer om brylluppet sitt så drømmer jeg om hjemmet mitt. Jeg er vokst opp med ett stort og OK hjem. Det var ikke veldig fint, men det var veldig koselig og min mor gjorde alt for at hjemmet skulle være så trivelig som mulig, slik vil jeg også gjøre deg for min familie og meg selv.

Man googler gjerne "hus ideer" og ser på alle de flotte fine hjem ideene og ser de flotte fremsidene på interiørblader og ønsker så gjerne det samme til sitt eget hjem, men gjennomsnittshjemmet i norge er ikke som i ikeabladene eller home&garden bladene. Jeg har sett i disse interiørbladene siden før jeg kunne lese og har nok fått hjernen bombadert med ideer som er vanskelige å få til selv om man kan finne billigere løsninger til det.

• Liker 1
Skrevet

jeg bor også i kollektiv, men drømmer om å få (evt. kjøpe) min egen leilighet! jeg har ikke bestemt meg for akkurat hvordan jeg vil ha det - det kommer an på hvordan leiligheten ser ut. men jeg kommer til å være opptatt av hvordan jeg har det og at jeg skal være fornøyd med det! jeg er veldig interessert i interiør og estetikk, så kommer nok å bruke mye tid og energi på å gjøre det fint og personlig.

Gjest Tirkes
Skrevet

Huset vårt ser ikke ut som boligfantasien. Layout var ikke perfekt, men den har blitt poerfekt. Litt oppussing, maling og etterhvert ser jeg kun mulighetene og lite begrensinger. Det er jo mitt eget, så jeg gjør det beste ut av det. Jeg er svært fornøyd, til tross for at "pikedrømmen" tilsa større kjøkken, loftstue, og to fullt utstyrte baderom... Hagen overgår fantasien og det skal jo passe mannens ønsker også. :)

Gjest Keikolina
Skrevet

Uff nei, møblene vi har er alt for store for leiligheten. Bodde i et stort hus på landet der de paaset inn. Har ikke byttet de ut for planen er ikke å bo her så lenge. Så får bare holde ut.

Skrevet

Burde hatt nytt kjøkken, ny maling/tapet på mange av veggene, nye lister og kanskje til og med ekstra isolering i noen av veggene. Og det burde definitivt blitt ryddet og vasket litt oftere.

Skrevet

Ja, jeg er fornøyd med huset vårt. Dvs. jeg er ikke fornøyd med møblering osv. akkurat nå, men det er fordi stua er overmøblert fordi vi pusser opp andre steder. Om ikke lenge blir det bra.

Huset er ikke slik jeg alltid har sett for meg egentlig. Jeg hadde drømt om flat tomt og stort kjøkken, og huset har ingen av delene. Hagen var enormt bratt da vi tok over, men nå har vi fylt ut og laget ulike plan, så da er jeg fornøyd. Og huset har kun ett hus innpå seg, ellers grenser vi foreløpig mot en ubebygd tomt, og vi ligger nesten øverst i en bratt skråning, så det føles veldig fritt her. Det kan jo endre seg noe da, men siden tomta vår er ganske lang nedover, kan vi aldri få et hus foran oss, midt i utsikten.

Kjøkkenet er ikke så stort, men funksjonelt. Og det er en slags åpen løsning mot spisestua, så det tilfredsstiller forsåvidt ønsket om stort bord på kjøkkenet.

Ellers har det mange løsninger jeg liker. Jeg er vokst opp i et hus med flere halvplan, og har alltid likt det, siden det knytter etasjene fint sammen. Det er det her også. Så det føles som et sosialt hus, samtidig som det er muligheter for å trekke seg tilbake i peisestua hvis man vil ha litt fred og ro.

Nå er nok jeg en person som er innstilt på å være fornøyd, så når jeg først har tatt et viktig valg, skal det litt til at jeg angrer eller irriterer meg. Så de tingene jeg kunne ønske annerledes, er ikke noe jeg tenker på til vanlig. Siden området også passer oss godt både mtp. jobb, nærhet til familie, barnevennlighet og nærhet til natur, ser jeg ikke for meg at vi flytter herfra med mindre vi må.

Skrevet

Hjemmet mitt er drømmehjemmet jeg har forestilt meg på den måten at vi for et og et halvt år siden flyttet til et småbruk rett ved hav og fjell, med rikelig med plass for både planter og dyr.

På den andre siden er det en del som skal gjøres, selv om alt er i god stand når det gjelder huset, er det furupanel over alt, stua har vegger som er gule øverst og furupanel nederst, kjøkkenet har for lite skap og benkeplass. Det hadde passet godt med en retro kjøkkeninnredning med skrå skap som rekker helt opp til taket. Nå står det en kjøkkeninnredning fra en oppussing fra nittitallet, der det er en 20 cm glippe mellom skap og tak, så det forsvinner masse lagringsplass. Det er plass til kjøkkenbord på kjøkkenet og det synes jeg er deilig.

Badet trenger å få seg en skikkelig oppshining, men det gidder vi ikke før vi er ferdig med bleiebarn.

Stua er litt liten, men det funker helt greit. Vi har tenkt å bygge ut huset med en helårs vinterhage i tilknytning til stua, så da blir den på en måte større, selv om det i teorien blir to stuer. Blir fint å sitte å se utover havet og få inn litt ekstra lys på vinteren!

Da vi flyttet hit var jeg gravid i niende måned, så vi fant ut at vi heller skulle tenke godt over hvordan vi ville ha det, foran å drive noen slags form for " panikkopppussing" - vi har kommet så langt at vi har sett litt på farger til veggene.

Ute har vi derimot gjort en bra innsats, vi har funnet masse steinheller som noen har lagt for 200-300 år siden og som ikke har vært oppe i dagens lys på lenge og da vi fikk gravd dem frem, ble uteområdet straks mye mer interessant.

Så nei, kanskje ikke drømmehjemmet enda, men det blir det i løpet av de neste 10-15 årene. :)

Skrevet

Ja,3roms leiligheten min er drømmehuset mitt.Her er det meste pusset opp i løpet av årene,så nå er det kjempefint her.60kvm er faktisk mer enn nok for oss 2.

Skrevet

Ja, selv om leiligheten er liten!
Er mindre fornøyd med nabolaget.......

AnonymBruker
Skrevet

Veldig fornøyd med beliggenheten, er bare 2 minutters gange unna sentrum, og har stor tomt som ligger så skjermet til at vi nesten hadde kunnet gå nakne ute i hagen :-)

Og så er jeg fornøyd med at vi har kjellerstue :-) det som er et drawback, er at det meste av huset trenger oppussing, og at selv om vi har 150 kvm, så føler jeg at jeg gjerne skulle hatt mer plass.. får lanskje endret på romløsningen etterhvert ;-)

Anonymous poster hash: a4c44...384

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, selv om leiligheten er liten!

Er mindre fornøyd med nabolaget.......

Michael Krohns Gate? :P

Anonymous poster hash: 484a3...397

Skrevet

Akkurat nå nei.. Men håper at jeg kan si at jeg er fornøyd med hjemmet vårt når vi har flyttet, pakket ut, kjøpt nye møbler og fått alt på plass.

AnonymBruker
Skrevet

Nei. Vi har en liten og kjekk leilighet, men det er mye jeg ville ha gjort. Alt ser ok ut, men vi har blant annet en sånn kaminovn i stua som jeg skulle ønske vi kunne bytte ut, og selv om vi har malt tapetet på soverommet og sånn så er det gammel tapet. Kjøkkenet er heilt greit, men skulle ønske jeg kunne bytte ut det også. Misunnelig på alle venninnene mine som alle har nye eller nyoppussede hus/leiligheter.

Anonymous poster hash: 92310...f80
Skrevet

Michael Krohns Gate? :P

Anonymous poster hash: 484a3...397

Laksevåg :P

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er relativt fornøyd med innsiden av hjemmet. Det jeg ikke er fornøyd med er møblene. Du er heldig om du finner to møbler eller rammer i vårt hjem som har samme farge. Kjøkkenbordet er også så slitt da min mann har brukt det til å skjære brød oppå uten å ha skjærefjøl under. Tenker å kjøpe en slik plastduk i nærmeste fremtid for å ordne akkurat det problemet. Vi leier en leilighet, og skulle jo helst ha eid den. Men det er jo ikke vårt hus. Det er bare det at beliggenheten er så god, og vi får ikke huslån. Vi har heller ingen gressplen ute, og det er synd siden da får vi ikke plass til en stor trampoline som barnet vårt hadde elsket. Jeg liker heller ikke at det kun er mindre enn ti skritt å gå ute før vi er på døra hos naboen. Burde hatt persienner, men føler det er så tiltak å kjøpe det når vi aldri har gjort det før.

Anonymous poster hash: 2a615...f14
Skrevet

Hehe, både ja og nei.

Selve drømmeboligen ville vært en stor leilighet med digre terrasser, men i mangel av slike i nabolaget måtte vi gå for enebolig. Og til ikke å være drømmeboligen er huset veldig fint. Romslig, svær stue, både balkong og terrasse, og mange små rom.

Problemet er at det mer eller mindre aldri er helt ryddig nok for meg :ler: Stor, travel familie med lite tid hjemme gjør at det alltid er litt for rotete, og hagen er litt for overgrodd. Så vi har liksom skallet på plass for å ha det perfekte hjem, men får det ikke helt til allikevel. Men for all del, det er levelig her og det fungerer. Men det er ikke akkurat slik jeg hadde sett for meg i drømmene mine ;)

AnonymBruker
Skrevet

Tror aldri jeg kan bli helt fornøyd. Men det er pga at jeg synes så mange forskjellige stiler er fine! Bodde i en gammel bygårdsleilighet som hadde høyt under taket og dype vinduskarmer, det var drømmeboligen inntil vi fikk barn. Da ble det plutselig upraktisk å dra vogna opp mange trapper og ikke ha hage. Nå bor vi i barnevennlig tomannsbolig fra femtitallet, men beliggenheten er perfekt, veldig sentralt og i barnevennlig område, der jeg alltid har villet bo. Likevel sniker det seg inn håpløse drømmer om et hus ved sjøen, langt unna byen, men hallo, hva skulle vi jobbet med på et slikt sted? Hehe... Ikke lett å bli helt fornøyd, når det finnes så mange fine hus og bosteder!

Anonymous poster hash: c58cc...fc8
Skrevet

Har aldri hatt noko visjon om akkurat korleis heimen min skal sjå ut. Det viktige er at eg føler meg heime og slapper av der. Slik sett er eg fornøyd der eg bur no. Er ein god del ting som kjem til å bli endra på, både av møbler og farger på veggene etc. Men ingenting å stresse med :)

Har litt andre tanker om hus og heim dan dagen det ev er barn inne i bildet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...