pusefrøken Skrevet 30. juli 2013 #1 Skrevet 30. juli 2013 Jeg har alltid vært forsiktig med å legge ut bilder av barnet mitt på f.eks facebook. Jeg har jo noen skrytebilder selv, men det er jammen ikke mange. Min eks-svigermor legger derimot ut mye bilder av barnet mitt, når hun er på samvær med faren. Hun har gjort det, og hun har gjort det.. Jeg liker ikke at det ligger så mange bilder ute på nett!! Når jeg var ilag med faren, så sa jeg tydelig til henne at jeg ikke likte at hun la ut slike bilder, og når hun la ut bilder, så ville jeg tagges i de, slik at jeg hadde en viss oversikt over hvilke bilder som lå ute av mitt barn.. Det gjor hun ikke da, og nå har vi et veldig dårlig forhold til hverandre sånn sett. Hun legger ut badebilder av jenta uten badedrakt f.eks.. ikke sånn supernært bilde, men nært nok til at man ser private deler. Jeg har henne jo på facebook, så jeg ser hva hun legger ut, og etter de badebildene så sendte jeg henne en melding og sa at jeg ikke ville at hun skulle legge ut slike bilder. Men hun blir sur på meg fordi jeg da "nekter" henne å vise frem barnebarnet sitt? Er det virkelig for mye forlangt å be om å bli tagget i bilder med mitt barn i?
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2013 #2 Skrevet 30. juli 2013 Jeg hadde ikke under noen omstendighet gått med på det - og SPESIELT ikke nakenbilder. Du kan ta enda en samtale med henne, og forklare henne litt om facebook og manglende sikkerhet først - og om hun setter seg på bakbena, så ville jeg fortalt henne at neste steg ble å rapportere det. Det er veldig forskjell på forståelse for sosiale medier mellom generasjonene, og foreldregenerasjonen skjønner ikke alltid dette uansett hvor mye man forklarer - så det krever litt samtale om det og klare grenser. Anonymous poster hash: 03725...03c 4
Gjest Coolaid Skrevet 30. juli 2013 #3 Skrevet 30. juli 2013 Denne er litt tricky.... Hovedsaklig syns jeg det er opp til oss foreldre om våre egne barn skal havne på fb eller andre sosiale medier. Bilder som blir lagt ut på¨nett er der for evig og alltid. Syns du og pappaen kan bli enig i hvor mye som postes på fb av deres barn. Så tar han seg av sin famile, og du tar deg av din side av familien. Jeg vet ikke, men tror faktisk det ikke er lov å legge ut bilder av andre sånn helt juridisk.. noen som vet ?
Grønt blad Skrevet 30. juli 2013 #4 Skrevet 30. juli 2013 Jeg synes du godt kan be henne om å fjerne bildene. Si at hun heller kan sende bilde som mms til dem hun ønsker å vise bildene til. Hun utviser ikke nettvett og forsiktighet, men det gjør du. Hun får bare bli sur når hun ikke vet bedre. 2
ekkoet Skrevet 30. juli 2013 #5 Skrevet 30. juli 2013 Kort svar: Nei, det er ikke for mye forlangt. Jeg er vant til å bli spurt før noen legger ut bilder med mine barn. Det beste hadde vært om faren kunne være enig med deg. Uansett trodde jeg bilder med antydning til nakenhet ble sensurert på facebook? 1
Skjoldmøy Skrevet 30. juli 2013 #6 Skrevet 30. juli 2013 Rapporter bildene da vel? Klikk alternativer i bildevisning 4
Gjest Rori Skrevet 30. juli 2013 #7 Skrevet 30. juli 2013 Nei vet du hva. Det er et grovt overtramp hun gjør der, og det må du bare ta tak i og kreve en stopper for. Hun kan ta bilder på fotopapir og vise de til venner og familie, det er ingen grunn til å legge ut på facebook eller andre nettsider. Jeg er så utrolig glad for at internett ikke fantes når jeg var barn.. Tenk så pinlig for barnet å finne slike bilder av seg selv på internett i ungdomsår/voksen alder. Krev at hun sletter de og aldri legger ut igjen. 7
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2013 #9 Skrevet 30. juli 2013 Jeg vet ikke, men tror faktisk det ikke er lov å legge ut bilder av andre sånn helt juridisk.. noen som vet ? Nei, det er ikke det. Hovedregelen er at man må ha tillatelse fra den/de det gjelder dersom bildet er en avbildning av en enkeltperson eller en gruppe enkeltpersoner (og ikke et generelt bilde fra f. eks en strand) som kan identifiseres. Siden dette gjelder et umyndig barn vil jeg tippe at tillatelse da må innhentes fra foreldre/foresatte. Anonymous poster hash: ab2c7...eee 3
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2013 #10 Skrevet 30. juli 2013 Og ja, det er veldig mange fra generasjonen over de som nå er småbarnsforeldre som ikke forstår teknologien bak sosiale medier og nettet generelt, hvordan den kan misbrukes og hva slags konsekvenser det kan ha å legge ut for mye informasjon. Ofte er det godt ment at de vil vise frem barnebarna, men da må man ha en samtale om det for å øke deres forståelse. Ta gjerne vare på en artikkel om det eller tre fra dagsaktuelle aviser man kan vise dem, det er et medium som mange godt voksne forstår og forholder seg godt til. Artikler om risikoen ved overdreven eksponering på nett er jo stadig aktuelt og kommer med jevne mellomrom, så det bør ikke være så vanskelig å komme over Anonymous poster hash: ab2c7...eee
fruBeist Skrevet 30. juli 2013 #11 Skrevet 30. juli 2013 Jeg hadde rapportert nakenbilder i alle fall. Spesielt fordi nakenbilder av barn absolutt ikke har noe på nett å gjøre, samt at slike bilder faktisk ikke er lovlig på Facebook. 6
pusefrøken Skrevet 30. juli 2013 Forfatter #12 Skrevet 30. juli 2013 Faren ser ikke problemet med det, det har han aldri gjort.. faren mener farmoren har full rett til å legge ut hva hun vil, for hun er jo tross alt farmoren, og skulle ikke hun få legge ut bilder liksom?? jeg og faren klarer heller ikke å samarbeide om noe som helst dessverre..
Skjoldmøy Skrevet 30. juli 2013 #13 Skrevet 30. juli 2013 Nyttig lesning: http://www.datatilsynet.no/global/04_veiledere/i_beste_mening_bokmaal_nettversjon.pdf 1
Skjoldmøy Skrevet 30. juli 2013 #14 Skrevet 30. juli 2013 (endret) og en til: http://www.slettmeg.no/8931-Bilete-av-barn-paa-nett Kven kan gi samtykke for barnet? Dersom foreldreansvaret er felles, er det tilstrekkeleg at den eine av foreldra gjev samtykke til biletpublisering av barnet. Dersom foreldreansvaret er eksklusivt for den eine, er det han/ho som har foreldreansvaret som kan gje samtykke til at bilete av barnet vert lagt ut på Internett. Edit: Lagt til sitat fra slettmeg.no Endret 30. juli 2013 av Skjoldmøy 1
Grønt blad Skrevet 30. juli 2013 #15 Skrevet 30. juli 2013 Faren ser ikke problemet med det, det har han aldri gjort.. faren mener farmoren har full rett til å legge ut hva hun vil, for hun er jo tross alt farmoren, og skulle ikke hun få legge ut bilder liksom?? jeg og faren klarer heller ikke å samarbeide om noe som helst dessverre.. Hadde jeg vært deg hadde jeg rapportert alle bildene av jenta slik at de (forhåpentligvis) blir fjernet.
pusefrøken Skrevet 30. juli 2013 Forfatter #16 Skrevet 30. juli 2013 og en til: http://www.slettmeg.no/8931-Bilete-av-barn-paa-nett Edit: Lagt til sitat fra slettmeg.no er nok felles foreldreansvar vi har... så om han sier det er greit, så har jeg ingenting jeg skulle sagt om disse bildene? men jeg liker ikke at det ligger fullt av bilder av henne ute på nett!
Skjoldmøy Skrevet 30. juli 2013 #17 Skrevet 30. juli 2013 Jeg tror jeg ville tatt kontakt med Slettmeg.no og bedt om råd Dessuten hadde jeg rapportert alle facebook-bilder jeg ikke ville hatt liggende på nett, uavhengig av hva far har tillatt.
Prille Skrevet 30. juli 2013 #18 Skrevet 30. juli 2013 Skriv ut brosjyren fra datatilsynet som Skjoldmøy linket til og send henne! Eller ring henne og les høyt.
Gjest Stjerner og planeter Skrevet 30. juli 2013 #19 Skrevet 30. juli 2013 eg hadde på ingen måte akseptert at nokon låg ut biletet av min son. det er så respektlaust. eg har nytta slettmeg.no i min kamp med eks-svigermor
Neket Skrevet 30. juli 2013 #20 Skrevet 30. juli 2013 Hvorfor er det så grusomt? Barna kan ikke Google seg selv og finne bildene når de blir gamle nok så lenge de ikke er tagget i bildene? Jeg nekter å tro at pedofile finner barn på den måten heller?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå