Gå til innhold

Ulike Thuja vekster..


Minette

Anbefalte innlegg

Vi skal plante en Thuja hekk på tomten vår. Det er 'Brabant' og 'Holmstrup' som er de vanligste og mest brukte. Det jeg har skjønt er at 'Brabant' vokser hurtigere, er mer herdet for sykdommer, men er grovere i veksten, og er derfor etter mange gartnere ikke fullt så pene som 'Holmstrup'. Dessuten hender det at de kommer fra sørligere land, derfor ikke så egnet i Norge,ala "kjempe"tilbuder fra hagesenterene nå om våren.

'Holmstrup' vokser senere, er dyrere og mange syns at 'Brabant' er bedre..

Er det noen av dere som har plantet en av disse som hekk se siste årene og kan fortelle meg om det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har begge typer på min tomt og vil nok si at brabanten blir veldig fin til hekk hvis man er nøye med å trimme den.

Man bør trimme både topp og sidene, da blir den like fin som Holmstrup eller Smaragd som jeg kaller den. Ellers er det viktig å dekke den til mot sollys tidlig på våren, så ikke man "brenner" den før rotklumpen er tint.

Lykke til med hekken :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar:) Tror vi går for Brabant jeg..må kjøpe så mange og, til og med med prisene på Brabant må vi ut med ca 5000.- I tillegg til at vi vil at den skal vokse FORT :wink: Men det å dekke til hele den lange L-formede hekken om våren virker litt vanskelig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pulverheksa_
Tusen takk for svar:) Tror vi går for Brabant jeg..må kjøpe så mange og' date=' til og med med prisene på Brabant må vi ut med ca 5000.- I tillegg til at vi vil at den skal vokse FORT :wink: Men det å dekke til hele den lange L-formede hekken om våren virker litt vanskelig..[/quote']

Husk at tuja brabant blir opptil 8 meter høy, og på hekk som står på grensen til naboen ikke bør overstie 2 meter iflg naboloven.

I tillegg blir den ganske raskt en veldig tett vegg og trenger mye stell for å holdes nede på akseptabelt nivå. Kjenner flere som har byttet ut tuja brabant hekken med buskbom som også er helårsgrønn minuset er at den vokser seinere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...