AnonymBruker Skrevet 30. juli 2013 #1 Skrevet 30. juli 2013 Jeg har ikke barn men jeg har lurt mye på det med permisjon ogsånt. Hvis jeg har skjønt det riktig får man enten 47 uker med full lønn eller 54 uker med 80% lønn. Men er det virkelig vanlig å sette bort barnet til dagmamma eller barnehage så tidelig? Syns det er helt forferdelig å tenke på at så små barn ikke skal være sammen med moren eller faren sin allerede når den er så liten. Det er vel ikke alle barn som kan gå en gang rundt den tiden der. Hvordan gjorde dere det her i forhold til barnet? Er det virkelig meningen at barn skal i barnehage eller dagmamma så tidelig?! Er det noe man kan gjøre for å få være lenger hjemme med barnet? Noen annen støtte, eller må man rett og slett ha en sykt stor inntekt og ha spart opp masse penger for å være med barnet mer enn ett år? Som sagt, jeg kan svært lite om det her men når jeg begynte å sjekke ut det her fikk jeg helt sjokk! Anonymous poster hash: 209b4...df0
Tomaten Skrevet 30. juli 2013 #2 Skrevet 30. juli 2013 Du kan ta ulønnet permisjon og være lenger hjemme Sjelden folk har råd til det.
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2013 #3 Skrevet 30. juli 2013 Vi har det jo luksus i forhold til mange andre land. Ingen som tvinger oss til å få barn. Anonymous poster hash: 8e504...d26 6
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2013 #4 Skrevet 30. juli 2013 TS: Ja det må jo være svært få. Men hva med kontantstøtte? Kan man søke om det om man vil være hjemme? Eller er det kun for de som ikke får barnehageplass? Anonymous poster hash: 209b4...df0
Tomaten Skrevet 30. juli 2013 #5 Skrevet 30. juli 2013 TS: Ja det må jo være svært få. Men hva med kontantstøtte? Kan man søke om det om man vil være hjemme? Eller er det kun for de som ikke får barnehageplass? Anonymous poster hash: 209b4...df0 Om du velger å ikke ha barnet i barnehage, får du kontantstøtte fra barnet er 1 år. Men et er kun snakk om 5000 kroner. Klarer du å leve på det, er du flink
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2013 #6 Skrevet 30. juli 2013 TS: Ja det må jo være svært få. Men hva med kontantstøtte? Kan man søke om det om man vil være hjemme? Eller er det kun for de som ikke får barnehageplass? Anonymous poster hash: 209b4...df0 Har du ikke barnet i barnehage får du 5000 kr i kontantstøtte frem til barnet er ca 2 år mener jeg. (kan ikke reglene helt eksakt) Vi skal ha barnet i barnehage når det er 12 mnd, men pappaen har en dag pappaperm i uken og er hjemme med barnet. Vi skal goså forsøke å ha korte dager med at en leverer seint og en henter tidlig. Syntes dette er helt ok, mitt barn er robust og utadvennt og vil klare seg fint tenker nå jeg. Anonymous poster hash: 7c294...e2b
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2013 #7 Skrevet 30. juli 2013 Men er det virkelig vanlig å sette bort barnet til dagmamma eller barnehage så tidelig? Menner du tidlig? Kan tenke meg at det er vanlig, ja. Noen velger å vente til barnet er mer en et år før de sender barnet i barnehagen. Kjenner flere som har født sent på vinteren eller våren som ventet til august neste år til barnehagestart. Da er barnet rund 1,5 år eller noe. Hvordan gjorde dere det her i forhold til barnet? Barnet mitt begynner i barnehagen om en uke og hun er akkurat blit et år. Jeg har merket tidlig at hur er ganke selvstendig når hun skal leke og trenger ikke meg eller pappa men det er selvfølgelig mer moro med andre å krabbe rund etter eller kaste ball til. Er det virkelig meningen at barn skal i barnehage eller dagmamma så tidelig? Ingen er presset til å sende barnet til barnehagen i denalderen. Det er et tilbud. Barnehagestart kan planlegges på samme måte som barnet ankomst i familien. Er det noe man kan gjøre for å få være lenger hjemme med barnet? Det man kan gjøre er å spare til etter permisjon er avsluttet. Det er ikke snakk om store penger. Det er best å ha en partner som er ute i arbeid. Det er nok. Noen annen støtte, eller må man rett og slett ha en sykt stor inntekt og ha spart opp masse penger for å være med barnet mer enn ett år? Det finnes støtte for barn som er fylt 1 år og ikke går i barnehagen, ja. Det er ikke så viktig å ha stor intekt som å ha rimelig forbruk! Vi kan godt leve på en lærerlønn med tre medlemer i familien, boliglån på 2 mil. Vi har ikke bil (mye å spare), sykler til jobben, går til lekeplassen og på tur til skogen eller stranda i stedet for svømmehall eller andre steder som koster noe. Jeg kan ikke si at vi mister gleden av livet som andre, med større forbruk har. Vi bare nytter nærhet til natur og mennesker mer en tv, data og utesteder med god mat. Anonymous poster hash: 9268a...224 3
pusefrøken Skrevet 30. juli 2013 #8 Skrevet 30. juli 2013 jeg tok litt nattevakter, slik at jeg kunne være hjemme på dagtid. men det var slitsomt i lengden. barnet mitt begynte i barnehage når hun var to år - det var en veldig fin alder for henne å begynne Hadde igrunn tenkt å være hjemme frem til hun var tre, men så at hun begynte å få behov for å være sammen med andre barn. Begynte med korte dager og fri en dag eller to i uken. Jeg håper på å få flere barn, og da skal jeg være hjemme i hvert fall til de er to år, kanskje mer. Kommer an på barna Når det blir permisjonsslutt neste gang, så har jeg bestemt meg for å være dagmamma et år.
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2013 #9 Skrevet 30. juli 2013 Men er det virkelig vanlig å sette bort barnet til dagmamma eller barnehage så tidelig? Menner du tidlig? Kan tenke meg at det er vanlig, ja. Noen velger å vente til barnet er mer en et år før de sender barnet i barnehagen. Kjenner flere som har født sent på vinteren eller våren som ventet til august neste år til barnehagestart. Da er barnet rund 1,5 år eller noe. Hvordan gjorde dere det her i forhold til barnet? Barnet mitt begynner i barnehagen om en uke og hun er akkurat blit et år. Jeg har merket tidlig at hur er ganke selvstendig når hun skal leke og trenger ikke meg eller pappa men det er selvfølgelig mer moro med andre å krabbe rund etter eller kaste ball til. Er det virkelig meningen at barn skal i barnehage eller dagmamma så tidelig? Ingen er presset til å sende barnet til barnehagen i denalderen. Det er et tilbud. Barnehagestart kan planlegges på samme måte som barnet ankomst i familien. Er det noe man kan gjøre for å få være lenger hjemme med barnet? Det man kan gjøre er å spare til etter permisjon er avsluttet. Det er ikke snakk om store penger. Det er best å ha en partner som er ute i arbeid. Det er nok. Noen annen støtte, eller må man rett og slett ha en sykt stor inntekt og ha spart opp masse penger for å være med barnet mer enn ett år? Det finnes støtte for barn som er fylt 1 år og ikke går i barnehagen, ja. Det er ikke så viktig å ha stor intekt som å ha rimelig forbruk! Vi kan godt leve på en lærerlønn med tre medlemer i familien, boliglån på 2 mil. Vi har ikke bil (mye å spare), sykler til jobben, går til lekeplassen og på tur til skogen eller stranda i stedet for svømmehall eller andre steder som koster noe. Jeg kan ikke si at vi mister gleden av livet som andre, med større forbruk har. Vi bare nytter nærhet til natur og mennesker mer en tv, data og utesteder med god mat. Anonymous poster hash: 9268a...224 Hvis du skal pirke på andres skrivefeil bør du rette dine egne først. Anonymous poster hash: 8aa69...09d 7
Gjest Newbitch Skrevet 30. juli 2013 #10 Skrevet 30. juli 2013 Jeg har ikke annet valg enn å sette mini i barnehage eller lignende når h*n er ett år, rett og slett fordi jeg bare har permisjon fra studiene i ett år.. Det jeg kommer til å gjøre, er å la h*n få korte dager i barnehagen. I tillegg så er besteforeldrene på farssiden pensjonerte, og h*n kommer nok til å tilbringe tid hos de også
Gjest Elseby13 Skrevet 30. juli 2013 #11 Skrevet 30. juli 2013 Det er svært tidlig, ja.. Husker den vonde følelsen av å forlate ettåringen i barnehagen. De fleste gjør det, men det er faktisk mulig å være hjemme med barnet du vil. Hvis mannen din er i arbeid, vel å merke. I motsetning til hva mange tror, er det mulig å klare seg på en lønn. Man må ikke ha hus, bil hytte eller dyre ferier. Det går an å leve i liten leilighet og ta buss. Det handler om prioritering.
Gjest Riskjeks Skrevet 30. juli 2013 #12 Skrevet 30. juli 2013 Jøss, trodde dette var rimelig kjent, og ikke noe man burde bli sjokkert over? Permisjonstiden har for øvrig bare blitt lenger og lenger, flere av mine venner begynte hos dagmamma da de var 3-6 mnd, fordi moren skulle tilbake på jobb. Så et helt år er ganske luksus. 2
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2013 #13 Skrevet 30. juli 2013 Jøss, trodde dette var rimelig kjent, og ikke noe man burde bli sjokkert over? Permisjonstiden har for øvrig bare blitt lenger og lenger, flere av mine venner begynte hos dagmamma da de var 3-6 mnd, fordi moren skulle tilbake på jobb. Så et helt år er ganske luksus. Vi satt akkurat og diskuterte dette i lunchen på jobb. Mange var ganske tidlgi hos dagmamma når de var små av oss i 30-årsalderen. Det har godt oss godt alle sammen, gode utdanninger og jobber har vi alle. Om det virkelig var et så stort problem at barn var i abrnehagen når de var 1 år, så hadde vi hatt langt flere barn med tilknytningsvansker her i landet. For å ikke snakke om andre land, hvor lønningene er laevre og foreldrene er nødt i jobb når barnet bare er et par måneder gammelt. Ja, det finnes studier som sier at barn opplever stress av å være i barnehagen, men det finnes ikke langtidsstudier som fllger de samme barna, mot barn som var hjemme for å se hvem som klarer seg best. Det er nemlig ikke slik at om barnet går i barnehage eller ikke er et mål for barnets videre helse. Det derimot utendlandske studier viser er at barn fra lavere utdannede foreldre, får en bedre utvikling om de går i barnehage, men det er ikke sikkert dette er direkte overførbart til Norge da. Anonymous poster hash: 7c294...e2b 4
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2013 #14 Skrevet 30. juli 2013 Det er svært tidlig, ja.. Husker den vonde følelsen av å forlate ettåringen i barnehagen. De fleste gjør det, men det er faktisk mulig å være hjemme med barnet du vil. Hvis mannen din er i arbeid, vel å merke. I motsetning til hva mange tror, er det mulig å klare seg på en lønn. Man må ikke ha hus, bil hytte eller dyre ferier. Det går an å leve i liten leilighet og ta buss. Det handler om prioritering. Det kommer vel helt an på lønna vel?? Mannen min tjener 270 000 i året, mener du at vi 2 voksne og 2 barn skal klare oss fint på det?? Alt det du skriver over her, er luksusting vi aldri hadde hatt råd til, selv med 2 inntekter!! Men ja det forkastelig at vi må sende ungene i bhg/dagmamma så alt for tidlig. Desverre har noen funnet ut at det er bedre at mor jobber enn å ta vare på barnas mentale helse:( Anonymous poster hash: 5052f...85a
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2013 #15 Skrevet 30. juli 2013 Bor i USA. Her får man stort sett mellom 6 og 12 uker ulønnet, og det blir faktisk folk av barna her også. Anonymous poster hash: 9b659...281 4
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2013 #16 Skrevet 30. juli 2013 Bor i USA. Her får man stort sett mellom 6 og 12 uker ulønnet, og det blir faktisk folk av barna her også.Anonymous poster hash: 9b659...281 Hvem tar seg av babyen da?? Hvis det finnes ett tilbud for pass er det jo greit, men neppe veldig bra for barna... Anonymous poster hash: 5052f...85a
Harlekin Skrevet 30. juli 2013 #17 Skrevet 30. juli 2013 Ett år er jo veldig mye, det, sett i forhold til resten av verden. Synes ikke det er verken sjokkerende eller forkastelig å sende en ettåring i barnehage. En barnehage er ikke djevelens verk. 7
Lou Salome Skrevet 30. juli 2013 #18 Skrevet 30. juli 2013 Jeg har ikke barn men jeg har lurt mye på det med permisjon ogsånt. Hvis jeg har skjønt det riktig får man enten 47 uker med full lønn eller 54 uker med 80% lønn. Men er det virkelig vanlig å sette bort barnet til dagmamma eller barnehage så tidelig? Syns det er helt forferdelig å tenke på at så små barn ikke skal være sammen med moren eller faren sin allerede når den er så liten. Det er vel ikke alle barn som kan gå en gang rundt den tiden der. Hvordan gjorde dere det her i forhold til barnet? Er det virkelig meningen at barn skal i barnehage eller dagmamma så tidelig?! Er det noe man kan gjøre for å få være lenger hjemme med barnet? Noen annen støtte, eller må man rett og slett ha en sykt stor inntekt og ha spart opp masse penger for å være med barnet mer enn ett år? Som sagt, jeg kan svært lite om det her men når jeg begynte å sjekke ut det her fikk jeg helt sjokk! Anonymous poster hash: 209b4...df0 Sjokk? Hvem skulle ha betalt for at man skal være hjemme med barna da? Man får full lønn i ti måneder, etter det kontantstøtte til de er to. Så får man barnetrygd til de er 18, og du kan ha ulønnet permisjon fra jobben i opp til tre år. Hvis man ikke ønsker å jobbe ut over det, må man spare ja. Men det er svært mye støtte, og slett ingen selvfølge. Man er jo gjerne to om å få barn, og man kan fint leve på en inntekt hvis det er det man ønsker. Klart det er en fordel økonomisk om den inntekten er høy, men jeg skjønner ikke helt hva det er du ikke har skjønt. Alle som bor i utlandet får sjokk når jeg forteller om hvor mye støtte vi får i Norge. Så kan man jo jobbe litt og få flere barn, med permisjon og kontantstøtte. Barna er jo forøvrig sammen med foreldrene sine selv om de går i barnehage, og det er veldig vanlig at småbarnsforeldre jobber deltid. 1
Gjest åffårno Skrevet 30. juli 2013 #19 Skrevet 30. juli 2013 Sjokk? Er du klar over hvor gunstig permisjonstid og ordninger vi har - vi er vel i topp i verden på saken. Det er ikke fellesskapets ansvar å forsørge tid med barnet ditt utover den allerede svært lange permisjonstiden(i form av at den er betalt av fellesskapet) og du står fritt til å ta ut permisjon uten lønn, og spare penger på forhånd. Det er mange andre ting det er behov for å bruke penger på fremfor å sponse folk som vil bli lenge hjemme med barna sine - godt utover hva resten av verdens befolkning har anledning til. 5
Perlå Skrevet 30. juli 2013 #20 Skrevet 30. juli 2013 Sjokk? Er du klar over hvor gunstig permisjonstid og ordninger vi har - vi er vel i topp i verden på saken. Det er ikke fellesskapets ansvar å forsørge tid med barnet ditt utover den allerede svært lange permisjonstiden(i form av at den er betalt av fellesskapet) og du står fritt til å ta ut permisjon uten lønn, og spare penger på forhånd. Det er mange andre ting det er behov for å bruke penger på fremfor å sponse folk som vil bli lenge hjemme med barna sine - godt utover hva resten av verdens befolkning har anledning til. Signerer på det aller sterkeste!!! 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå