Gå til innhold

Rapportere skjult reklame ( bloggere)

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
Er det noen måte å rapportere inn blogginnlegg til forbrukerombudet?
Det er ikke noe nytt at bloggere utnytter leserene sine og driver skjult reklame. Jeg syntes også at vi lesere burde begynne og gi beskjed om at dette ikke er OK og at vi forventer at de skal forholde seg til markedsføringsloven.
I seg selv ser jeg ingenting i veien med å bruke blogg til å reklamere for produkter. Disse aktørene må sees på som profesjonelle og mange av dem lever av å markedsføre seg selv og sin livsstil. Men å ikke oppgi hva som er sponset er direkte skittent. Det blir som om en ansatt utnytter seg av insideinformasjon, eller at en håndverker jobber svart. De fleste av oss avstår fra slike handlinger da vi har respekt for lover og regler.

Siste eksempel jeg så er fra http://livingdoll.no/?p=19874 . Er det noen tvil om at dette er en ren annonse?

Vi som lesere er en del av problemet hvis vi ikke gir beskjed om at vi ønsker å vite hvilke meninger som er kjøpt og betalt. Jeg har et par ganger kommentert på innlegg jeg mistenker at burde merkes, men kommentaren blir alltid slettet. Derfor ønsker jeg nå å begynne og rapportere innlegg som er på kanten direkte da det ser ut som om bloggerene ikke tar dette seriøst.

Anonymous poster hash: 6474c...e69
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vel bare å sende en mail til de? Det der så ut som en ren annonse ja.. Jeg synes de bloggerne får sjanse på sjanse hele tiden, det blir liksom aldri tatt seriøst, til tross for at de får advarsler hele tiden. Men advarsler mot hva egentlig??

Skrevet

Mange bloggere fortjener en real smekk på fingrene ang. sponsing. Det er en helt utrolig "grabbe til seg" holdning blant mange av de. Jeg synes de fleste blogger blir dårligere og dårligere jo mer kjent de blir. De mister det pesonlige og ekte. Til slutt er penger og ting det viktigste for alle sammen virker det som. Og rundt sposning og reklame er det mye penger, og å ikke rapportere/merke dette er svindel.

Har aldri latt meg lure av disse reklamene de kommer med. Vet jo det ikke er deres virkelige oppfatning av produktet, men at det er kjøpt og betalt. Jeg blir stikk motsatt jeg, og kjøper IKKE de produktene, eller handler fra de nettbutikkene.

• Liker 6
  • 3 måneder senere...
Skrevet

Sjekk ut nyeste innlegget til Lene Orvik f. eks, som er ren reklame for Simple. Hun er tragisk når det gjelder dette. Helt klart et reklameinnlegg, i det minste er prduktene sponset, men uten merking. Hun reklamerte også for Cultura-melk litt lenger nede, og merket ikke innlegget før flere påpekte det. Utrolig uprofesjonelt, dette burde bli tatt tak i.

Anonymous poster hash: fa57e...9c1
  • Liker 3
Skrevet

Jeg vet ikke helt hvem man bør kontakte, men kanskje forbrukerombudet?

Det virker jo nesten som de burde oppretten en egen rapporteringsmulighet for slike "kamuflerte annonser".

Skrevet

Denne tråden er vel teknisk sett skjult reklame, nå har jeg plutselig klikket meg inn til bloggere jeg ikke visste fantes. Kanskje det skulle opplyses om det i startinnlegget? :danse:

Anonymous poster hash: 203b2...add
  • Liker 1
Skrevet

Denne tråden er vel teknisk sett skjult reklame, nå har jeg plutselig klikket meg inn til bloggere jeg ikke visste fantes. Kanskje det skulle opplyses om det i startinnlegget? :danse:

Anonymous poster hash: 203b2...add

Hehe, sant. Bør melde KG til forbrukerombudet - ettersom det er så mange linker til blogger her ;)

Skrevet

http://www.camillapihl.no er vel også på listen over bloggere som driver med skjult reklame. Tror jeg aldri har sett henne merke et eneste blogginnlegg, når hun reklamerer for produkt.

Anonymous poster hash: a74ce...62e
Skrevet

Fru Mæla er ille på sånt! Har rapportert henne gjentatte ganger, hun bryter konsekvent loven. Sendt og mail til forbruker. om hvordan de stiller seg til at bloggerne flytter over masse "skjult" reklame til instagrammen sin (som er en del av bloggen). Dette gjær hun nesten daglig. Men hun har blitt bedre nå så håper hun har fått en advarsel :)

Anonymous poster hash: 542ec...4a7
Skrevet

Oii, Camilla var ekstrem på skjult reklame! Leser ikke bloggen, så har ikke fått det med meg. Ikke akkurat flink til å pakke det inn i innleggene heller, som andre er alt for dyktige på!

Skrevet

Syns også hun paradisekristin, Styleconnection er fæl med det der. Hun har reklame i så å si alle blogginnlegg, men jeg har aldri sett noe merking.

• 6 måneder senere...
Gjest Zeitgeist
Skrevet

FF - atter en gang! Et helt innlegg med massevis av annonselenker - og manglende TYDELIG reklamemerking. At det skal være mulig?

AnonymBruker
Skrevet

Du må være ganske blakk når du tyr til å selge TØYMYKNER?!

Anonymous poster hash: 07fc1...caa
  • Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Er det noen måte å rapportere inn blogginnlegg til forbrukerombudet?
Det er ikke noe nytt at bloggere utnytter leserene sine og driver skjult reklame. Jeg syntes også at vi lesere burde begynne og gi beskjed om at dette ikke er OK og at vi forventer at de skal forholde seg til markedsføringsloven.
I seg selv ser jeg ingenting i veien med å bruke blogg til å reklamere for produkter. Disse aktørene må sees på som profesjonelle og mange av dem lever av å markedsføre seg selv og sin livsstil. Men å ikke oppgi hva som er sponset er direkte skittent. Det blir som om en ansatt utnytter seg av insideinformasjon, eller at en håndverker jobber svart. De fleste av oss avstår fra slike handlinger da vi har respekt for lover og regler.

Siste eksempel jeg så er fra http://livingdoll.no/?p=19874 . Er det noen tvil om at dette er en ren annonse?

Vi som lesere er en del av problemet hvis vi ikke gir beskjed om at vi ønsker å vite hvilke meninger som er kjøpt og betalt. Jeg har et par ganger kommentert på innlegg jeg mistenker at burde merkes, men kommentaren blir alltid slettet. Derfor ønsker jeg nå å begynne og rapportere innlegg som er på kanten direkte da det ser ut som om bloggerene ikke tar dette seriøst.

Anonymous poster hash: 6474c...e69

Du høres utrolig bitter ut. Kan du ikke la være å lese bloggene som du mener har reklame for produkter. Det finnes tusenvis av norske blogger og en stor del av disse reklamerer ikke for noen produkter.

Anonymous poster hash: 11a11...b41

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Lene orvik er den verste av alle. Det dummeste var da hun kjørte konkurranse på bloggen for å vinne ferie med lapoint surfetur. Merket ikke som reklame. Spurte i kommentarfeltet og hun sa det ikke var reklame, for det var ferien hun fikk sponset. Ærlig talt. Hun merket forsåvidt ikke ferieinnleggene sine heller fra den turen. Slutta å lese bloggen nå.

Anonymous poster hash: c9086...699

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Fashioncherry jukser i stor stil. Negative kommentarer (om at hun ikke følger norsk lov) modereres bort, ofte i etterkant. Hun får masse gratis klær fra div agenturer og venner, både til eie og til låns. Alt dette reklamerer hun for som sitt eget, og agenturene tjener seff mer penger på det.

Anonymous poster hash: 350ab...71c
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...