Gå til innhold

Går alle barn igjennom en "slemme-periode"?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg har den siste tiden observert flere småbarn i familien på rundt 15-24 måneder som er regelrett slemme mot hverandre... Særlig niesa mi. Hun er snart 2 år og hun lugger, klorer og slår helt uten grunn...dette gjør hun både mot kjente og ukjente barn.

Noen i barselguppa er også ekstremt hardhendte og "slemme". De er 1 år..

E dette en fase som de fleste småbarn går igjennom eller finnes det de som bare er søte og snille hele tiden også? :)

Bare nysgjerrig, så gøy å høre hva andre har erfart.

Endret av ara
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min var bare søt og snill helt inntil nylig. Etter en uke med søskenbarnet som er 7 måneder eldre og mildt sagt et utfordrende barn, så ble han veldig påvirket etter å selv ha blitt dyttet, slått og bitt hver dag. I barnehagen merket de en klar endring i atferd, men ser ut til at det begynner å roe seg igjen nå heldigvis. :)

Noen barn er selvsagt mye værre enn andre, men vil tro de aller fleste har perioder hvor de slår og dytter for å for eksempel få en leke de vil ha.

Skrevet

Jeg har to barn som nå er 16 og 12 år, og ingen av dem har hatt noen som helst form for 'slemme-periode'. Så det finnes de som er søte og snille hele tiden også.

:)

AnonymBruker
Skrevet

Slemme periode? En ettåring har som jobb å utforske verden, dette innebærer å slå, klemme, kaste, dytte på gjenstander for å utforske hva som skjer. Slå i bordplaten og gulvet, kaste gjenstander, trykke på alt de finner er det små barn gjør, de er små forskere som utforsker verden konstant.

Et aktivt og veldig utforskende barn vil da også gjøre dette på andre barn, uten at det på noen måte har med å være slem å gjøre. Jeg forstår at du skriver i anførselstegn, men likevel blir jeg litt satt ut av at noen kan se på slik atferd som slem. Et lite barn vet ikke forskjell på at de ikke skal klemme på en sofapute og kaste denne eller om de skal klemme hardt og dytte et annet lite barn. De har ingen formening om at dette er galt, de skal bare utforske fysikkens lover om "lager denne lyd når jeg klemmer/kaster på den?", "er denne myk eller hard?", "er denne tung eller lett?".

Jenta mi driver og piller, klemmer og klyper meg i ansiktet og har ingen formening om at dette er noe annerledes enn å pelle på en annen leke. Jeg må selvsagt være der og gi beskjed om at dette ikke er ok, og konsekvensen er ikke at det kommer en kjekk og morsom lyd, men at jeg får vondt og blir lei meg. Barn har ikke en slik intuitiv forståelse av at andre får vondt, og det er lenge til de klarer å ta andres perspektiv på den måten.

Så nei, ingen slem periode, men en veldig utforskende periode ja.

Anonymous poster hash: a977c...a83
  • Liker 3
Skrevet

Trenger ikke ta alt bokstavelig ab over her. Dessuten, det to år gamle søskenbarnet til sønnen min vet utmerket godt at det gjør vondt å bli slått og dyttet, denne atferden hans har definitivt ikke med utforsking å gjøre, selv om du selvsagt har rett i det du sier.

AnonymBruker
Skrevet

Min datter på 16 har enda ikke hatt noen "slemmeperioder"

Men barn har jo like ulik personlighet som eldre/ større barn har, å noen barn er faktisk slemme.

Anonymous poster hash: 2450d...1b6
AnonymBruker
Skrevet

Trenger ikke ta alt bokstavelig ab over her. Dessuten, det to år gamle søskenbarnet til sønnen min vet utmerket godt at det gjør vondt å bli slått og dyttet, denne atferden hans har definitivt ikke med utforsking å gjøre, selv om du selvsagt har rett i det du sier.

Jeg sier jo at jeg forstår at det står i anførselstegn, men for meg blir det likevel rart å bruke akkurat dette ordet, selv i anførselstegn. Barn i den alderen har ikke begrep om rett og galt (men begynnende begrep om lov/ikke-lov), i alle fall ikke ut over at "det har mamma sakt jeg ikke får lov til". De har ikke evnene til å sette seg inn i at det gjør vondt for den andre. Når de blir to kan de vite at de ikke skal dytte og slå, men de har en veldig primitiv forståelse for hvorfor de ikke skal gjøre dette, og liten innsikt i hva den andre personen da faktisk opplever. Evnen til å ta andres perspektiv på den måten får man ikke som toåring.

Barn i to års alderen som slår, vil jeg heller se på som et for utprøvende barn som ikke helt har lært grensene enda, og ikke et "slemt". Jeg ser fremdeles på dette som utforsking, ikke på det nivået som når en ettåring gjør det (fysisk utforsking, hva er hardt hva er mykt etc) men mer som "hva skjer når jeg gjør dette? Får jeg kjeft, får jeg viljen min, får jeg leken jeg helst vil ha, vil mamma kjefte hver gang, får jeg utløp for følelsene mine?" etc. En toåring kan ha skjønnt at det er galt å slå, men den moralske forståelsen har de likevel ikke.

Anonymous poster hash: a977c...a83

• Liker 1
Skrevet

Nei, men dette blir jo bare flisespikkeri. Poenget med tråden er om alle barn har slike perioder eller om noen aldri har slike faser.

Skrevet

Jeg ville tro at de aller fleste barn går igjennom en "slemmeperiode" i løpet av oppveksten, som oftest veldig tidlig. Et barn må lære absolutt alt, og det gjelder jo også kommunikasjon.

Datteren min har hatt en periode med slåing, men etter at hun forsto at det ikke var greit, så prøver hun å uttrykke følelsene sine på andre måter. Jeg får også lyst til å kline ned noen når de ikke forstår hva jeg mener uansett hvor mye jeg prøver å forklare det ;)

I tillegg har hun ikke begynt i barnehage enda, og jeg ser at hun fungerer dårligere med barn på hennes egen alder (19 måneder) enn voksne, da kommunikasjonsbiten butter på begge sider, og ikke kun den ene. Tror nok at mye sosialt blir lært i barnehagen.

Men bare fordi datteren min kunne slå meg når hun ble sint fordi hun ikke ble forstått, eller kan være hardhendt mot andre barn fordi de ikke gjør som hun vil i lek og sånn, så er hun MYE snill. Gir kjærtegn, klem og kos, hun prøver å være morsom for å få oss til å le, hun mater bamsene sine, og viser faktisk mye omsorg for de få barna hun kjenner på egen alder.

Skrevet

Min eldste gjorde. Hun var en biter. Yngste har derimot aldri vært slemt mot et annet barn, noe som stadig ble kommentert i barnehagen. Eldste begynte forøvrig tidligere i barnehage enn yngste.

Skrevet

Jeg beklager at formuleringen ble feil for deg AB oppi her! Jeg er vel ikke like god til å ordlegge meg som mange er... Men takk for svar! Det var bare av ren nysgjerrighet at jeg lagde denne tråden.

Jeg vet jo at disse små må lære at å slå, bite, klype, lugge, osv ikke er greit men at de må teste for å finne ut... :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...