Gå til innhold

Vaskemaskin som ikke krymper klær = umulig?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei.

I forbindelse med kjøp av ny vaskemaskin så ser jeg etter
en vaskemaskin som ikke krymper klærne når man vasker de på 40 grader.
Den forrige vaskemaskina krympa klærne noe innmari ved vanlig vask.
Hva burde man se etter hvis man er ute etter en vaskemaskin som ikke krymper klærne?

Noen som har erfaring med en vaskemaskin som ikke krymper klærne? Jeg skal kjøpe meg en ny en på enten Expert eller Elkjøp i løpet av de nærmeste dagene.

Takk for svar

Anonymous poster hash: 75a3a...beb
Videoannonse
Annonse
Gjest Funky Punk
Skrevet

Har aldri krympet et eneste klesplagg og har hatt flere forskjellige maskiner.

Tror ikke det er maskinen det kommer an på altså

• Liker 1
Skrevet

Det er ikke vaskemaskinen sin feil at klærne krymper......(selv om mannen min påstår det når buksene begynner å bli litt for trange....)

Mange klær, særlig bomullsklær, kan krympe noen prosent ved førstegangs vask. Og såklart; vask etter hva som står på vaskelappen på plaggene.

Skrevet

Følger du vaskeanvisningene? Er det ull i plaggene som krymper, eller er de helt nye? Nye klær, spesielt i bomull, krymper ofte litt ved første vask. Andre ganger kjennes plagget litt mindre ut når det er helt nyvasket, spesielt hvis det ikke tørkes i trommel, men det blir normalt igjen ved bruk. Ullplagg vaskes på ullprogram, da det er mer enn kun lav temperatur som spiller inn.

Skal du sy noe, anbefales det alltid å vaske stoffene før bruk, for det er ikke sikkert de krymper likt. Bomullsstoffer kan krympe 5-10%, men også mindre.

Jeg har ingen erfaring med vaskemaskiner som krymper klærne, men jeg har erfaring med klær som krymper litt etter første vask eller klær (av ull) som krymper når jeg vasker på feil vaskeprogram og/eller med for høy temperatur.

Skrevet

Enig med Grønt Blad.

Finnes også noen klær som skal strekkes ut når de er væte for å unngå krympingen. Men da står det i vaskeanvisningen.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...