Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet at alle er individer, og hva man klarer/orker etter en fødsel er veldig forskjellig fra person til person, men ei bekjent av meg har nettopp blitt mor, og vi er en del venninner som stusser litt over oppførselen hennes, og vi vil gjerne ha noen synspunkter på om vi er helt på jordet..

Det begynte vel med da hun offentliggjorde graviditeten, hvor i stedet for å telle ned til termin, telte hun ned til hun kunne drikke igjen. Vi flirte litt av det og tenkte at når babyen kommer, får hun nok andre prioriteringer ganske fort. Hun har nemlig alltid vært litt festjente, og å skifte fokus fra helgefyll til baby kunne vært godt for henne.

Men vi tok litt feil. 3 uker etter fødselen var hun på fylla. Tror ikke hun tok det så veldig hardt ut, men en middels bygdefyll skal det nok sies at det var. Hun ammer ikke, så det gjør jo ikke noe for babyen, men hun blir jo sengeliggende hele dagen etterpå, og babyen burde kanskje ikke ha barnevakt så tidlig, han har jo knapt rukket å bli kjent med mammaen sin?

Babyen var hos faren den helga, og det er jo veldig greit at de får tid til å bli kjent, men jeg har bare aldri hørt noen som drar ut på fyll så kort tid etter fødselen?

Er vi helt på jordet som synes dette er merkelig oppførsel av en nybakt mamma?

Anonymous poster hash: 83d39...fc4
Videoannonse
Annonse
Gjest Maria_Marihøne
Skrevet

Hvis hun ikke ammer og babyen var hos pappaen sin, så ser jeg ikke helt problemet.

Om det er normalt eller ikke vet jeg ikke. Jeg var ikke i form eller hadde energi til noe fest tre uker etterpå, men alle er forskjellige.

Gjest Raindrops
Skrevet

Jeg har aldri vært nybakt mor, men jeg synes ikke det høres rart ut i det hele tatt. Hun trengte vel fri da, noe annet å tenke på en nattevåking, bleieskift og gulpekluter. Jeg tviler sterkt på at ungen tar skade av å være noen dager uten moren sin, de rekker nok helt fint å bli kjent med hverandre likevel.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg er helt enig! I mitt hode er det helt feil å gå ut så tidlig etter fødselen. Har en venninne som var akkurat lik, og jeg syntes ikke noe om det. Og telle ned til hun kunne drikke igjen? Utrolig hvordan folk kan være...

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde også reagert på det. Trodde at når man fikk barn, så foretok man visse omprioriteringer i livet (uten dermed å ikke ta vare på seg selv - men fyll er vel nettopp det motsatte). Og kanskje skiftet perspektiv over hva som er viktig. Da hadde fyll kommet langt ned på lista for min del (og er det til tross for at jeg ikke har barn).

Kan hun være avhengig av alkohol? Eller er hun bare veldig umoden? Merkelig at hun tror det er sosialt akseptert å telle ned dagene til man kan drikke. Har jo sett at folk teller ned til fødselen, men ikke til man kan drikke....

Anonymous poster hash: 48dfe...3f5

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har aldri vært nybakt mor, men jeg synes ikke det høres rart ut i det hele tatt. Hun trengte vel fri da, noe annet å tenke på en nattevåking, bleieskift og gulpekluter. Jeg tviler sterkt på at ungen tar skade av å være noen dager uten moren sin, de rekker nok helt fint å bli kjent med hverandre likevel.

I begynnelsen kan faktisk et barn ta skade av å være atskilt fra moren sin i flere dager (til og med timer kan stresse det). Les om tilknytning og tilknytningsskader. Barnet har behov for en trygg, stabil kontakt med sine nærmeste (og i begynnelsen er det oftest moren).

Anonymous poster hash: 48dfe...3f5

AnonymBruker
Skrevet

Du sier det er en vennine av deg? For meg høres det mer ut som en venn du må slenge med leppa om.

Jeg kjenner mangen som har unnet seg å gå ut etter ett langt svangerskap. Jeg selv ventet 6 måneder med å gå ut, men jeg ammet.

Anonymous poster hash: 6d859...74b
Skrevet

Jeg hadde ikke dratt ut så tidlig, men jeg dømmer ikke de som velger å gjøre det. Vi er alle forskjellige, og så lenge babyen ikke tar skade av det syns jeg ikke det er veldig ille. Babyer trenger mammaen sin, men de trenger en mamma som har det bra også. Kanskje hun trengte en fest med gode venner for å ikke føle seg helt utenfor.

AnonymBruker
Skrevet

Babyen var trygg hos sin far. Mor hadde fri. Ser ikke problemet.

Eller, jo... Problemet er at hun tydeligvis ikke har så gode venninner!

Den dagen alkoholen går ut over barnet kan du stikke nesa di i hennes saker. Frem til det synes jeg du skal prøve å være en god og støttende venninne. Det er tøft å være aleneforsørger til et nyfødt barn samtidig som man blir mor for første gang! Jeg snakker av erfaring.

Skjerp deg!

Anonymous poster hash: c526e...a86

Skrevet

Jeg dro på jentekveld 9 mnd etter fødselen. var ferdig og amme og følte at nå var jeg klar for å være litt "mer sosial" igjen.

Før den tid hadde jeg ingen lyst å forlate babyen, uansett om jeg hadde ammet eller ikke.

Gjest Maria_Marihøne
Skrevet

Ikke alle syns det å være gravid er lykken på jord, og jeg ser ikke noe galt i å savne ting man ikke kan gjøre når man er gravid. Noen hiver seg over salamipakken når fødselen er over, andre tar seg en øl eller to når formen er tilbake.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...