Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei alle!

Jeg er 28 år, og min kjære og jeg venter vårt første barn i mars. Jeg er 8 + 4 på vei. Jeg har ingen kvinner i min nære familie, og heller ingen fortrolige venninner som har fått barn, og føler meg dermed litt alene om det jeg opplever.

Jeg har noen bekymringer og spørsmål vedrørende svangerskapet, og setter enormt stor pris på om dere vil dele erfaringer.

1: De siste 3 ukene har formen vært elendig. Jeg våkner grytidlig av at jeg er kvalm, opprømt og uvel i magen, og kvalmen gir seg sjeldent før ettermiddagen. Jeg har svie og føler meg hoven øverst i magen (magesekken?), spesielt etter å ha spist. Jeg har også mild feber nesten hver dag (38c). Er dette normalt? Har noen i så fall råd for å bedre formen litt?

2: Det kan være at det kommer av at jeg ligger på sofaen og er kvalm i selskap av formiddags-tv støtt og stadig, men jeg føler meg ganske blå og deppa. Jeg hadde trodd jeg skulle være så lykkelig over min tilstand at litt kvalme ble en bagatell, men slik er det altså ikke. Andre som har opplevd dette?

3: Jeg begynner på jobb igjen neste uke. Min leder er også min kjæres leder, og vi ønsker i utgangspunktet ikke å dele vår glede med hele arbeidsplassen enda (det blir fort prat på felles arbeidplass). Jeg kan ikke sykemelde meg, og blir derfor svært glad om noen har forslag til hvordan jeg kan skjule eller dempe min dårlige form, eventuelt plausible unnskyldninger.

4: Ettersom jeg ikke har så mange å snakke med blir jeg uendelig takknemlig for råd og erfaringer utover det man finner i bøker og artikler. Hvilke råd ville dere gitt deres døtre eller beste venninner angående føste trimester?

På forhånd tusen takk for alle svar, og at du tok deg bryet med å lese denne lange klagesangen :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gratulerer med graviditeten!

Jeg hadde det helt jævlig fram til ca. uke 12.. Kastet opp flere ganger om dagen og var kvalm 24 timer i døgnet. Til slutt ble det så ille at jeg måtte ty til Afipran (fikk resept av legen) og det var som å komme til himmelen! Jeg fikk livet mitt tilbake og kunne endelig glede meg over graviditeten.

Jeg var sykemeldt, men det var ingen som fikk vite hvorfor, ikke sjefen heller. Det er en sak mellom deg og legen, sjefen har ikke krav på å vite hvorfor du er sykemeldt.

For de fleste går kvalmen over rundt uke 12 (er 40+5 selv og har ikke vært kvalm siden rundt 12), men anbefaler at du drar til legen :-)

Lykke til <3

• Liker 1
Gjest åffårno
Skrevet

Først til evt sykemelding; arbeidsgiver får ikke vite årsak, og du kan muntlig oppgi hva som helst om du føler du "må" si noe. De har heller ikke lov til å spørre.

Det andre du opplever er normalt og utbredt for mange, og for de første gir de sterkeste plagene seg i 2. trimester. For endel går de også helt bort.

Kvalme, tretthet, humørsvigninger, endret matlyst, økt lukte/smakssans, ubehag/stikninger i underliv er spesielt vanlig.

Dette med feber har jeg ikke hørt om før, så jeg ville nevnt det for legen.

For endel hjelper Farris/hyppige og små måltider mot lett kvalme og forebygger(altså spise hver 2.-3. time, men litt av gangen). Eller tørre/salte kjeks( men pass litt på saltmengden).

Sviende følelse er halsbrann/slapp lukkemuskel og er også normalt. Prøv å drikke litt melk, eller kjøp halsbrannmiddel(som kan brukes av gravide) på apoteket om melk ikke hjelper.

Småblødninger er også normalt.

Utenom feberen som jeg ikke kan uttale meg om så er alt du beskriver helt normalt og vanlig i 1.trimester- og kan føles verst når hCG når toppen sin. Spesielt kvalme er knyttet til det, men søvn og hvile er og viktig for å forebygge kvalme.

Mange trenger også å sitte litt i sengen og spise noe salt/tørt før de står opp for å dempe/unngå/forebygge kvalme.

Tror nok de færreste føler seg superlykkelige i 1.trimester selv om man er veldig glad for selve graviditeten :)

Regner med du vet alt om kosthold og matportalens råd? Folat og slikt?

Utover folat er også omega 3 og 10 mg(mcg?) Dvitamin anbefalt. Viktig at du ikke får i deg for mye Avitamin, så ikke ta kosttilskudd utover det, det er helt unødvendig og kan som sagt gi for mye av de fettløselige vitaminene.

Ellers får endel hjelp av ingefær mot kvalme, men i graviditet er ikke dette videre anbefalt uten at du har sjekket litt med legen.

Ja. Og husk å kutte på koffein og te :)

Det var min oppsummering :)

• Liker 2
Skrevet

Sea bands og ingefærkapsler mot kvalme KAN hjelpe for noen.

Skrevet

Tusen takk for råd <3

Skrevet

Sea bands og ingefærkapsler mot kvalme KAN hjelpe for noen.

Jeg ble spurt om jeg var gravid når jeg kjøpte ingefærkapsler for ca ett år siden pga en annen kvalme (jeg var altså ikke gravid), fordi gravide skal ikke ta de sa apotek-dama. Vet ikke helt sikkert hvorfor. Men vet at store mengder ingefær fungerer blodfortynnende og det kan før til en spontanabort, så antakelig derfor. Så sats heller på litt ingefær-te. Selv fungerte Seaband MYE bedre enn ingefær den gangen, og som gravid, men jeg hadde bare litt kvalme i første trimester.

Du har fått mange fine svar og jeg kommer ikke på mer å tilføye, men dra til legen om du ikke klarer å jobbe :) Man skal ikke presse seg for langt som gravid.

• Liker 1
Skrevet

Nei, det er faktisk ikke sant.

Gjest åffårno
Skrevet

Kilde?

Jeg bruker ingefær hyppig til vanlig - men unngår kapsler under graviditet grunnet at det står på pakningsvedlegg og er omtalt i mange kilder.

Kunne vurdert det ved sterk kvalme altså, men "det er feil" sier oss jo ingenting. Det er ikke forsket særlig på bruk av ingefær i konsentrasjoner under graviditet(som kapsler er) - derav restriksjoner sånn generelt.

Skrevet (endret)

Jeg kan ikke linke med mobilen men er bare å google "ingefær blodfortynnende". Selvsagt er det verst om man allerede går på blodfortynnende medisiner. Men har lest en el annen plass når jeg var kvalm i første trimester at det KAN føre til SA med de kapslene eller store doser av annen ingefær. Men det skjer jo ikke i alle tilfeller. Jeg ville helst ta kapslene pga jeg blir kvalm av fersk ingefær fordi jeg syns ingefær smaker grusomt, men tok ikke kapslene pga det jeg leste. Men tru hva dere vil :) Jeg kommer iallefall aldri til å ta ingefærkapsler som gravid. Det finnes andre alternativer :)

Endret av Yesterday
Skrevet

Det er så syke mengder som må til. Jeg googlet meg i hel i et svangerskap før jeg begynte å ta dette og fant absolutt ingen vitenskaplige bevis for at ingefærkapsler er skadelige.

Skrevet

Det er så syke mengder som må til. Jeg googlet meg i hel i et svangerskap før jeg begynte å ta dette og fant absolutt ingen vitenskaplige bevis for at ingefærkapsler er skadelige.

Det går sikkert bra i de fleste tilfellene men om man tar sjansen får man føle på selv, jeg gjør ikke det :)

Skrevet

Det er farligere for deg å gå over veien. Det er bare så vanvittig irriterende når folk hysterisk bygger opp under myter.

• Liker 1
Skrevet

Det er farligere for deg å gå over veien. Det er bare så vanvittig irriterende når folk hysterisk bygger opp under myter.

Det står en advarsel på pakken for gravide så anser ikke akkurat det som en myte. Tar mine forholdsregler når jeg går over veien, løper ikk ut i veien.

• Liker 1
Gjest åffårno
Skrevet (endret)

Men Silfen, dette er jo ikke hva rådene tilsier hverken på apotek, hos lege eller hos produsentene selv.

Det er ikke frarådet - men når det kommer til kapsler så har mengde og hyppighet noe å si, gravid eller ikke.

At du blir personlig irritert har jo ingenting med saken å gjøre, og å kalle helt normale kilder for hysterisk blir jo ikke særlig nyttig for TS eller andre. Hysteriskbegrepet er dessuten er kjedelig hersketeknikk.

Jeg foreslår du enten viser til valide kilder som tilbakeviser at dette skal brukes med begrensninger og/eller i samråd med sin lege, eller at vi dropper diskusjonen.

De fleste gravide er i kontakt med en lege, og kan helt fint ta det opp med vedkommende - og få råd om dosering, på samme måte som ved bruk av Postafen for kvalme under svangerskap.

Endret av åffårno
  • Liker 1
Skrevet

Hei alle!

Jeg kan ikke sykemelde meg, og blir derfor svært glad om noen har forslag til hvordan jeg kan skjule eller dempe min dårlige form, eventuelt plausible unnskyldninger.

Jo, det kan du. Ingen grunn til å ikke sykemeldt seg er god nok når det gjelder å ta vare på helsa til deg og ditt kommende barn. Jobben kommer i bakre rekke nå.

• Liker 2
Skrevet

Hei!

Gratulerer med graviditeten :)

Synes du har fått mange gode råd, vil henge meg på de som råder deg til å tenke på deg selv og livet som vokser i magen din.. Kjenner meg igjen i tankene dine om at du ikke kan sykmld deg, at du må finne løsninger på å skjule osv.. Husk bare på at din dårlige form er kroppens måte å fortelle deg at du må ta det rolig!

Håper du finner en god løsning og at formen kommer seg videre i sv skapet.

:klemmer:

• Liker 1
Skrevet

Tusen takk for gode råd og svar! Dere er fine folk, altså! :)

Grunnen til at jeg ikke kan sykemelde meg er at jeg jobber i en prosjektstilling og er timelønnet, så jeg mister inntekten. Jeg vil nok følge deres råd og kun jobbe når jeg absolutt må.

Nok en gang, tusen takk for alle svar!

Skrevet

Får man ikke sykepenger regnet ut fra hva du har tjent i det siste, eller tar jeg helt feil?

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...