AnonymBruker Skrevet 30. juli 2013 #1 Skrevet 30. juli 2013 Førtskommende mandag begynner vi med innkjøring i barnehagen og jeg har noen spørsmål rundt dette. Blir veldig glad om noen deler sine erfaringer Sønnen min er 14 måneder. Får begge foreldre fri for å være med i barnehagen de første dagene eller er det bare èn? Hvordan reagerte ditt barn på å starte i barnehage? (Vet selvsagt at dette er individuelt) Hvordan gikk de frem med innkjøringen? Brukte dere mange dager? Var du der i mange timer sammen med barnet eller fikk du beskjed om å trekke deg unna..? Anonymous poster hash: d2aa3...119
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2013 #2 Skrevet 30. juli 2013 Det er jo opp til arbeidsgiver om de gir permusjon med/uten lønn til dette. For vår del (jobber i staten) fikk jeg 3 dager med lønn. Pappa finn ikke noen av sin arbeidsgiver. Vi brukte 3 dager på innkjøringen,kun én foreldre var med: 1) første dagen var jeg og barnet i bhg fra kl 10-11 og lekte 2) andre dagen var vel barnet der fra 10-12. Jeg var der sammen med han første timen og hentet han etter lunsj når de skulle sove. 3) siste dagen kom vi vel også kl 10, jeg leverte og gikk. Så lekte han, spiste lunsj og de la han. De ringte da han våknet så hentet jeg da. Innkjøringen gikk kjempefint. Han fikk en primærkontakt som han ble fort glad i.Anonymous poster hash: ae9c7...847
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2013 #3 Skrevet 30. juli 2013 Det er jo opp til arbeidsgiver om de gir permusjon med/uten lønn til dette. For vår del (jobber i staten) fikk jeg 3 dager med lønn. Pappa finn ikke noen av sin arbeidsgiver. Vi brukte 3 dager på innkjøringen,kun én foreldre var med: 1) første dagen var jeg og barnet i bhg fra kl 10-11 og lekte 2) andre dagen var vel barnet der fra 10-12. Jeg var der sammen med han første timen og hentet han etter lunsj når de skulle sove. 3) siste dagen kom vi vel også kl 10, jeg leverte og gikk. Så lekte han, spiste lunsj og de la han. De ringte da han våknet så hentet jeg da. Innkjøringen gikk kjempefint. Han fikk en primærkontakt som han ble fort glad i.Anonymous poster hash: ae9c7...847 TS her! Hørtes veldig enkelt og greit ut da. Takk for at du delte Anonymous poster hash: d2aa3...119
Lou Salome Skrevet 30. juli 2013 #4 Skrevet 30. juli 2013 Dag 1: Faren var med, leverte, satt noen timer på kjøkkenet i barnehagen og jobbet, kikket innom i ny og ne. Kort dag. Dag 2: Faren leverte, satt flere timer på kjøkkenet og jobbet, trengte ikke å være der. Dag 3: faren leverte, gikk noen ærend, satt på en kafe i nærheten og jobbet, hentet. Ingen problem overhodet. Barnet var 21 måneder og overklar.
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2013 #5 Skrevet 30. juli 2013 Det står endel om dette i nyeste utgave av bladet Foreldre og Barn. De anbefaler å se bort fra tredagers-regelen, og ta ferie eller permisjon for å få til en mykere tilvenning om det trengs. Det kan visst forebygge problemer og lette overgangen mye for barna om man bruker tid på dette. Selvsagt supert om det går så knirkefritt som brukerne over beskriver, men har hørt om mange som får problemer etterhvert. De første dagene er gjerne ikke de verste. Vårt barn på 15mnd starter snart, og vi er så heldige at vi kan bruke god tid på tilvenningen, og ha korte dager så lenge det er nødvendig. Barnehagen er også bevisste på at foreldrene skal være der så lenge som nødvendig, og ha god tid. De anbefalte heller at mor og far har tre dager hver enn at begge to er der bare tre dager til sammen. Anonymous poster hash: 5a31d...ce2
Gjest Magdalene Skrevet 30. juli 2013 #6 Skrevet 30. juli 2013 Om begge foreldrene har mulighet til tre dager, så kan det jo være en ide å ta tre dager hver, slik at man får litt lengre tilvending.
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2013 #7 Skrevet 30. juli 2013 Det står endel om dette i nyeste utgave av bladet Foreldre og Barn. De anbefaler å se bort fra tredagers-regelen, og ta ferie eller permisjon for å få til en mykere tilvenning om det trengs. Det kan visst forebygge problemer og lette overgangen mye for barna om man bruker tid på dette. Selvsagt supert om det går så knirkefritt som brukerne over beskriver, men har hørt om mange som får problemer etterhvert. De første dagene er gjerne ikke de verste. Vårt barn på 15mnd starter snart, og vi er så heldige at vi kan bruke god tid på tilvenningen, og ha korte dager så lenge det er nødvendig. Barnehagen er også bevisste på at foreldrene skal være der så lenge som nødvendig, og ha god tid. De anbefalte heller at mor og far har tre dager hver enn at begge to er der bare tre dager til sammen. Anonymous poster hash: 5a31d...ce2 Takk for svar. Jeg har ferie så jeg har all verdens tid til å være der for gutten min hvis det blir behov Anonymous poster hash: d2aa3...119
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2013 #8 Skrevet 30. juli 2013 Jeg kan ikke dele erfaringer, men jeg kan si noe om hva som er vår plan. Vi tenker å ta tre dager hver, men at en av dem er felles. Far ønsker å være med den førse dagen for å bli kjennt med barnehagen, og få samme info som meg. Men han har en dag pappaperm han kan bruke, slik at han får tre dager etter mine tre dager likevel. Deretter skal jeg ta ut en uke ferie, slik at det kan bli ganske korte dager i starten. Vi er heldige som har hatt en del ferie i år, pga permisjonen. Jeg antar det kan bli vanskeligere å gi en så god start i barnehagen for barn nr 2. hvor det ikke er like lett å spare ferien til høsten. Anonymous poster hash: a5105...3f5
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2013 #9 Skrevet 30. juli 2013 Tror dere det er lurest at begge foreldre er med? Eller har det ikke noe å si for barnet? TS Anonymous poster hash: d2aa3...119
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2013 #10 Skrevet 30. juli 2013 Tror dere det er lurest at begge foreldre er med? Eller har det ikke noe å si for barnet? TS Anonymous poster hash: d2aa3...119 Jeg tenker at det nok ikke er nødvendig at begge foreldrene er med begge dagene, tenker ikke at barnet merker noe av det. For oss syntes vi det er godt at begge er med første dagen for å bli kjennt med barnehagen, kontaktperson etc. Men om begge foreldrene får tre dager fri med lønn fra jobb ville jeg heller spredd dagene ut slik at innkjøringen kan ta litt lenger tid. Anonymous poster hash: a5105...3f5
fruBeist Skrevet 30. juli 2013 #11 Skrevet 30. juli 2013 (endret) Tror dere det er lurest at begge foreldre er med? Eller har det ikke noe å si for barnet? TSAnonymous poster hash: d2aa3...119 Det holder nok med en forelder tilstede av gangen. Barnet skal jo bli vandt med at ingen av dere er der. Dessuten kan det bli veldig mange mennesker tilstede, ikke bare for ditt barn men for de andre på avdelingen og. Kanskje det er andre foreldre som og er med sitt barn på tilvenning på samme avdeling. Forstår godt at kanskje begge foreldrene gjerne vil være med på den første dagen. Men hva med heller at begge er med i garderoben, hilser på ansatte og får se litt på lokalet, for så at en drar igjen mens den andre blir igjen sammen med barnet. Det går an å ta noen bilder så den som drar igjen får se barnet i lek, men spør personalet om noen av de andre barna kommer med på bildene. Lykke til med barnehagestart Endret 30. juli 2013 av fruBeist
Stinelin Skrevet 30. juli 2013 #12 Skrevet 30. juli 2013 Vi stiller begge to første dagen, den er jo uansett kort. Jeg liker best at mannen får den samme informasjonen som meg fra personalet, så slipper jeg å gjenfortelle alt hjemme. Dessuten har han alltid spørsmål, så jeg synes det er greit at han kan ta dette selv der og da. Etter den første dagen blir bare en av oss der.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå