AnonymBruker Skrevet 30. juli 2013 #1 Skrevet 30. juli 2013 Hei dere 😊 Jeg er 14 uker på veg og er så kvalm, spyr kanskje 2, 3 ganger om morgenen/formiddagen. Jeg har så lyst å bli delvis sykemeldt. Men kollegene mine er så strenge på det, de som har vært gravide har tydeligvis ikke vært noe særlig kvalme og vi har sekretær jobber og de mener at når man jobber på kontor så trenger man sjeldent å være borte siden det er lett arbeid. De damene er heldige, de bor 10-15 min unna jobb, jeg bor 45 min med bil unna jobben og må ha med pose i fanget og stoppe å spy på veg til jobb. Er så redd de skal bli sinte på meg og mene at jeg utnytter systemet hvis jeg blir delvis sykemeldt i svangerskapet, vertfall slik som de prater om folk som blir sykemeldte her Noen som har lignende erfaringer, eller vært sykemeldt i svangerskapet? Anonymous poster hash: de502...dc1
ara Skrevet 30. juli 2013 #2 Skrevet 30. juli 2013 (endret) Huff, jeg forstår deg veldig godt!! Jeg var kjempekvalm i begynnelsen av dette svangerskapet og det var helt forferdelig å dra på jobb. Jeg kastet bare opp et par ganger så jeg var heldig sånn sett, men jeg fungerte ikke godt på jobb i det hele tatt...Ble ikke sykemeldt da kvalmen ikke varte noe særlig lenger enn til 12 uker. At du til og med må stoppe og spy i bilen høres utrolig slitsomt ut og hadde jeg vært deg ville jeg tatt en tur til fastlegen og spørre hva han/hun synes. Kanskje du kan sykemeldes delvis, slik at du f.eks kan begynne på jobb litt senere på dagen når kanskje kvalmen har avtatt litt? Det kreves at arbeidsplassen legger til rette for deg så godt det lar seg gjøre!Ikke bry deg om hva kollegaene dine sier..De vet ikke hvordan du har det Lykke til videre og gratulerer med graviditeten Endret 30. juli 2013 av ara
Gjest Magdalene Skrevet 30. juli 2013 #3 Skrevet 30. juli 2013 Kan det være en ide å få startet seinere på jobb? Rundt 10-11 og heller jobbet litt lenger?
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2013 #4 Skrevet 30. juli 2013 Ikke bry deg om kollegaene dine, du må passe på deg selv! Svangerskapskvalme blir ofte mye verre om man blir sliten, så å bli delvis sykemeldt kan gjøre det bedre. Å jobbe færre eller kortere dager er sikkert en god idè, snakk med legen din. Det kan jo være bare for en periode, og det er ingen vits i å presse deg så langt at tilværelsen blir verre enn den må være. Anonymous poster hash: dc0fc...eaf
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2013 #5 Skrevet 30. juli 2013 Ta her; nei, å begynne 11 og jobbe lenger, altså til kl 7 hver dag er ikke aktuelt, jeg er så stresset fra før så da får jeg ikke rekt alt jeg må som jeg vanligvis gjør når jeg kommer hjem kl 5. Ikke noe greit dette altså, får prate med legen å høre hva han mener ang sykemelding 😊Anonymous poster hash: de502...dc1
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2013 #6 Skrevet 30. juli 2013 Vanligvis bør kvalmen være over rundt uke 15, forstår selv hvor kjedelig det er, jeg kastet opp hver morgen frem til 16 uker. Forhåpentligvis er den plutselig over for deg og =) Anonymous poster hash: 293dc...b6a
Gjest Magdalene Skrevet 30. juli 2013 #7 Skrevet 30. juli 2013 Ta her; nei, å begynne 11 og jobbe lenger, altså til kl 7 hver dag er ikke aktuelt, jeg er så stresset fra før så da får jeg ikke rekt alt jeg må som jeg vanligvis gjør når jeg kommer hjem kl 5. Ikke noe greit dette altså, får prate med legen å høre hva han mener ang sykemelding 😊Anonymous poster hash: de502...dc1 Om du stresser så mye utenom jobb, kan det kanskje være en idè å gjøre noe med dette i førsteomgang? 2
Favole Skrevet 30. juli 2013 #8 Skrevet 30. juli 2013 Ikke bry deg om hva de andre på jobben tenker, de aner ikke hvordan det føles for deg. Ta det opp med legen din, så finner dere ut av en løsning som kan fungere. 1
Tomaten Skrevet 30. juli 2013 #9 Skrevet 30. juli 2013 Hei dere Jeg er 14 uker på veg og er så kvalm, spyr kanskje 2, 3 ganger om morgenen/formiddagen. Jeg har så lyst å bli delvis sykemeldt. Men kollegene mine er så strenge på det, de som har vært gravide har tydeligvis ikke vært noe særlig kvalme og vi har sekretær jobber og de mener at når man jobber på kontor så trenger man sjeldent å være borte siden det er lett arbeid. De damene er heldige, de bor 10-15 min unna jobb, jeg bor 45 min med bil unna jobben og må ha med pose i fanget og stoppe å spy på veg til jobb. Er så redd de skal bli sinte på meg og mene at jeg utnytter systemet hvis jeg blir delvis sykemeldt i svangerskapet, vertfall slik som de prater om folk som blir sykemeldte her Noen som har lignende erfaringer, eller vært sykemeldt i svangerskapet?Anonymous poster hash: de502...dc1 Sist jeg sjekket, så er det ikke kolleger som sykemelder andre kolleger. Det har man fastleger for. Dersom det er hypermesis som det virker som du har, så er det gyldig grunn for sykemelding i svangerskapet. Be kollegene rykke og reise.
pusefrøken Skrevet 30. juli 2013 #10 Skrevet 30. juli 2013 Kollegaene dine kan bare ryke og reise! Det er du som vet hvordan du føler deg Jeg husker jeg hadde en skikkelig kvalmeperiode med førstemann, hundebæsjeposer var gull verdt å ha liggende i alle lommer.. jeg måtte også plutselig bare stoppe bilen og spy, spydde mange rare steder.. for det kommer jo så fort, så jeg klarte i hvert fall ikke å komme meg til nærmeste do og lignende.. :/ jeg fikk i tillegg bekkenplager og andre plager veldig tidlig, så jeg var egentlig sykemeldt fra uke 15 og ut svangerskapet.. prøvde meg på delvis sykemelding og aktiv sykemelding, men jobben var ikke særlig villig til å finne løsninger som fungerte for meg. "For når sjefen selv var gravid for mange år siden, så klarte hun fint å jobbe helt ut til hun skulle i permisjon, og det syns hun at jeg også burde jammen klare. det var ingen problem!." - det var den holdningen jeg fikk - og da ble jeg fullt sykemeldt isteden. Jeg hadde et svangerskap med mye kroppslige komplikasjoner, og jeg var veldig glad etter hvert som jeg så hvor det bar, at jeg tok hensyn til meg og hvordan jeg fungerte resten av dagen Du må huske på, det er din kropp og du som vet hva som er best for deg
Gjest Maman Skrevet 31. juli 2013 #11 Skrevet 31. juli 2013 Sist startet jeg hver dag med å spy og måtte gå av tbanen på vei til jobb for å spy hver dag. Det var helt jævlig,men jeg kom meg gjennom det uten sykmelding. Var dårlig til uke 20. Var redd for hva kollegaer sier. Denne gang har jeg ikke blitt særlig kvalm enda, men skulle det bli det samme igjen så sier jeg gladelig ja til delvis sykmelding. Et slikt mareritt vil jeg ikke gjennom igjen. Tenk på deg selv!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå