Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har noen peil på hva man kan spare på dette?

Hva kan man gjøre selv, og hva må f.eks. husfliden gjøre?

Råd, tips?

:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Muttern har sydd bunad og det er ganske mye å spare - hvertfall over halvparten av prisen det koster å kjøpe ny.

Men det er ganske mye jobb da !! Selvsagt også avhengig av hvilken type du skal ha, også litt avhengig av om du monterer selv.

Skrevet

Da søs'en sydde sin bunad, kjøpte hun stoffet med påtegnet mønster fra husfliden, og broderte selv. Så sydde min mor den sammen for henne. Det er MASSE jobb, men man sparer en del penger, og det er faktisk ganske interessant også, og man blir kanskje ekstra stolt over bunaden sin?

Jeg vet det finnes folk som syr sammen bunader man har brodert selv, dette sparer man nok masse på.

Samtidig er det å anbefale å finne privatpersoner som lager hele bunaden dersom du ikke vil gjøre det selv, fremfor å la husfliden gjør det - da de er temmelig dyre i forhold til mange privatpersoner.

Hva det koster avhenger selvsagt at hvilken bunad du ønsker.

Skrevet

Det er ikke alle bunader du har lov til å sy selv - noen krever i hvert fall at du har gått et kurs før du broderer og syr din egen..

Du sparer en del penger, men det tar laaang tid!! Det går jo an å sy småting som veske, jakke, broderier på skjorte etc selv i hvert fall...

Skrevet

Om du får noen til å gjøre jobben for deg: pass på at du velger av de seriøse aktørene. Det er mange som ikke følger "bunadlovene" og syr sammen kjappest og billigst mulig.

Jeg vet ikke hvor mye man sparer på å sy selv, men jeg kan si at de som sitter og syr sammen/broderer bunader har under 10 kroner timen (om de jobber hvitt)! Helt vanlige, norske, "husfruer" som sitter og syr for harde livet...

Gjest Anonymous
Skrevet

Her jeg bor ,i Rogaland på bygda tar de ca 3,000 kr for å brodere og ca 2,500 kr for å montere.

Gjest Malama
Skrevet

Mamma har sydd min bunad, min tante monterte den. De gjorde det samme med bunaden til min kusine noen år senere.

Det er KJEMPEMASSE arbeid å brodere en bunad, men det avhenger selvsagt av hvilken buand du skal ha ogå da. Min er det mye broderier på, og det krever at man er ganske flink til å gjøre denslags arbeide også.

Men det lar seg gjøre. Kan man å brodere, og legger ned mye tid i det, så blir det jo pent også, og du kan være ekstra stolt av det. Jeg r glad jeg har ei mor som kan brodere. Hun begynte et år før konfirmasjonen min for å bli ferdig, men jeg burde nok begynne NÅ om jeg skulle lage til en datter av meg. Bare at jeg har ikke barn enda, så jeg vet ikke om jeg noen gang FÅR en datter da. (Jeg kan brodere, men bruker lang tid på å få det pent) Mamma jobbet selvsagt ikke med det kontinuerlig i 1 år, men hun har leddgikt så på vinteren er det ikke alltid hun kan sitte, og skjorta måtte tas i dagslys for å se, osv, så det tar tid...

Men det er nok ganske mye penger å spare på det ja. Men timelønna di for å gjøre det (spart beløp fordelt på timer) blir nok ikke så høy...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...